H2020 avustussopimus Artiklat 1-6 Sopimuskoulutus 1.10.2014 Outi Kauppinen DM#1333706.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ENA 11 Essay Feedback. Spelling change chance choice countries ideologies whatever cannot thought through taught though/ although choice let’s chasing.
Advertisements

Palkat kirjanpidossa.
Kyläläisten Eurooppa Avustukset kansalaisjärjestöjen käynnistämille hankkeille Esim. tapahtumia, selvityksiä, opetus- ja koulutusmateriaalien laatimista,
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Yrityksen talouden peruskäsitteet
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
Virtuaaliamk - Itä-Suomi Koordinaattoritapaaminen
Itä-Suomen rakennerahastopäivät Kajaani
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Artiklat 42 – 51 ”Chapter 6” Versio DM #
Artiklat Versio DM # Art. 7 – Yleinen velvollisuus projektin toteuttamiseen Projektisuunnitelman (Liite 1), Avustussopimuksen,
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Artiklat 23a - 31 Versio DM # Art. 23a – Aineettoman omaisuuden hallinto Yliopistojen ja tutkimusorganisaatioiden tulee parhaimpansa.
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Yrittäjyys ja kilpailukyky
Sopimukset ja IP ”onks pakko jos ei taho?” Uusi askelin horisonttiin Liisa Ewart Lakimies, Tekes Sopimus- ja talousasioiden NCP DM#
Artikla 41 Chapter 5 Versio DM #
Tekes - EUTI Outi Kauppinen Liisa Ewart DM#
Laadukkaita palveluja vaivattomasti Pohjois-Pohjanmaan maistraatti Oulun yksikkö Registration of foreign citizens.
Median tuotantopalvelu on työtä, jolla on hinta. Työkustannukset ovat palkkoja ja etuja, joita maksetaan työntekijöille ja/tai alihankkijöille työn suorittamisesta,
Muuttujat ja vakiottMyn1 Muuttujat ja vakiot PHP-kielen syntaksi on lainattu suurimmaksi osaksi C- kielestä. PHP on erityisesti HTML-dokumenttien sisään.
Suomen Akatemian ja Tekesin tuki 6. puiteohjelman instrumenttien valmisteluun
Digioppi Ohjausryhmä
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN JOHDANTO
Today’s Special Päivän pannu ENA otsikon numero on oltava; jos kirjoitat myös otsikon, sitä ei saa muuttaa älä koskaan kirjoita marginaaliin.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Silja Visanki Uudenmaan ELY-keskus
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Esityksen nimi Esityksen pitäjä / organisaatio tilaisuus, päivämäärä TFEIP 12 May 2015 Use of Point Source Data in the Emission Inventory Example Finland.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
International Contracts Slide Set 4 Letter of Credit Matti Rudanko.
Examples of succesful LEADER implementation and good practices Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Euroopan Strategisten Investointien Rahaston info Kokkolassa Neuvotteleva virkamies Jussi Yli-Lahti, TEM Konserniohjaus.
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala
Ajankohtien merkitseminen Fennica / Viola EDTF, MARC 21
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 7
Reports in Apply / eAge system
Biohajoavat istukkeet
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 4
AINO LISÄMENOARVIO Edustajisto
Budjetin Laatiminen Perusperiaatteet:
KNX - DALI harjoitus 2 Ryhmä ECG-ohjaukset RATKAISU
Kansainväliset sopimukset Kalvot 4
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
Probability models and decision analysis
Probability models and decision analysis : introduction
Probability models and decision analysis : introduction
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Otsikko – Aiheen nimi tähän
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
Hankeviestintää - miksi ja miten?
NORDIC HOT WORK Hot Work And Insurance in Finland
ESR-rahoitus OKM:n valtakunnallisten toimenpidekokonaisuuksien toteutuksessa Henri Helander
KUSTANNUSMALLIT Marjo ja Merja
Webinaari Erasmus + globaalin liikkuvuuden sopimusehdoista
Vero-osion rakenne Aihe Materiaali Tehtävät
Matri-kokous Fao ja Agris
Kansainväliset sopimukset Luento 6
SALASSAPITOSOPIMUS NON-DISCLOSURE AGREEMENT
Alustavaa tietoa – HUOM! Ei sido tilaajaa
Metsänhoitaja This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

H2020 avustussopimus Artiklat 1-6 Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#

Rakenne The Agreement is composed of: Terms and Conditions Annex 1Description of the action Annex 2 Estimated budget for the action Annex 3Accession forms Annex 4Model financial statements Annex 5Model for the certificate on the financial statements Annex 6Model for the certificate on the methodology

Art. 1 – Sopimuksen aihe Tämä sopimus vahvistaa ne oikeudet, velvollisuudet ja ehdot jotka liittyvät artiklassa 2 mainitun projektin toteuttamiseen

Art. 2 – Toteutettava hanke Mikä hanke suoritetaan: hankkeen nimi ja lyhenne Vahvistetaan liite 1 (Annex 1)

Art. 3 – Hankkeen kesto ja aloitus Hankkeen kesto ilmaistaan kuukausina Aloitus yleensä hankkeen allekirjoitusten jälkeen seuraavan kuun ensimmäisenä päivänä –Voidaan sopia toisin, aiemmin (omalla riskillä) tai myöhemmin –Vaikutus ennakkomaksuun

Art. 4 – Arvioitu budjetti ja budjettimuutokset Hankkeen budjetti määritellään liitteessä 2 (Annex 2) Komission maksuosuus on maksimi, eikä sitä voi lisätä Kustannusluokat liitteessä 2 –Direct personnel costs –Subcontracting costs –Costs of providing support to third parties (if option applies) –Other direct costs –Indirect costs –Specific categories of costs (if option applies)

Art. 4 – Arvioitu budjetti ja budjettimuutokset Annex 2 budjetti on arvio, joten todelliset raportoidut kustannukset voivat olla erilaiset On mahdollista, tietyin ehdoin, tehdä budjettisiirtoja joko partnerin oman budjetin sisällä tai eri partnereiden budjettien välillä Budjettia ei voi siirtää kustannusluokkaan, johon ei ole alun perin budjetoitu mitään (tarvitaan sopimusmuutos) Mikäli hankkeen sisältö muuttuu, tarvitaan sopimusmuutos

Kertakorvauksia (lump sums) ei voi muuttaa eikä jakaa – € kiinteää korvausta matkakuluihin ei voi muuttaa € matkakuluihin ja € henkilöstökustannuksiin Uusi alihankinta vaatii sopimusmuutoksen Art. 4 – Arvioitu budjetti ja budjettimuutokset

Art. 5 – Avustus Komission rahoitusosuuden enimmäismäärä –Tätä ei voi lisätä, vaikka kustannuksia olisikin enemmän –Komissio maksaa aina todellisten kustannusten perustella, komission max. rahoitusosuus ei siis ole ”automaatti” Korvausprosentit –Research and Innovation Actions – 100 % –Innovation Actions – 70 % Voittoa tavoittelemattomille tässäkin 100 % –Työohjelmassa on teoreettinen mahdollisuus myös määrätä alhaisempi korvausprosentti –Korvausprosentit pätevät kaikkiin kustannusluokkiin

Art. 5 – Avustus Todellisia, yksilöitäviä, todennettavissa kirjanpidosta UUTTA H2020: Arvonlisävero on hyväksyttävä kustannus jos organisaation on mahdotonta vähentää sitä Todelliset/ actual costs Komission määrittelemä (esim. SME owners’ unit costs) Keskimääräiset henkilöstökustannukset Yksikkökustannukset/ unit costs UUTTA H2020: Yleiskustannukset 25 % suorista kustannuksista Kiinteä summa/ flat rate Kertakorvaus joka kattaa yhden tai useamman korvausluokan (esim. Phase 1 of the SME instrument) Kertakorvaus/ lump sum Kustannusluokat

Art. 5 – Avustus Lähde: Euroopan komissio

Step 1 — Application of reimbursement rates to eligible costs Step 2 — Limit to the maximum grant amount The grant amount following Steps 1 and 2 is the lower of the two amounts. Step 3 — Reduction due to the no-profit rule Step 4 — Reduction due to improper implementation or breach of other obligations under the GA at the payment of the balance Final grant amount is the lower of the following two amounts obtained following Steps 1 to 3 or following Step Final grant amount - calculation Total approved eligible costs (actual costs, unit costs, flat-rate and lump sum costs, if any) X reimbursement rate (100 % for research actions, 70% for innovation actions) The grant amount obtained in Step 1 is capped at the maximum grant amount set out in the GA Profit of the action = Grant amount obtained in Step 2 + Receipts – Total eligible costs of the action If Profit > 0  grant amount obtained in Step 2 is reduced If Profit < or = 0  grant amount obtained in Step 2 is not reduced

220 * 100 % = Final grant amount Disclaimer: Information not legally binding EXAMPLE Maximum grant amountApproved eligible costsFunding rateIf ReceiptsIf Reduction %3020 Step 1 Step 2 Lower between (220; 200) = 200 Total approved eligible costs X reimbursement rate The lower between Step 1 and the maximum amount of the grant Step 3 Step 2 - profit of the action (Profit (only if positive) = Step 2 + receipts – Eligible cost) 200 – ( )  200 – 10 = 190 Step 4 The lower between Step 3 and the reduced maximum grant amount (if any reduction) Lower between (190; ( ))  Lower between (190; 180) = 180

Art. 5 – Avustus Hankkeen tulot (receipts) –Hankkeesta aiheutuneet tulot. Esim. myydään hankkeelle ostettu laite hankkeen keston aikana –Kolmas osapuoli antaa rahoitusta varta vasten hankkeessa käytettäväksi –Ilmaiset luontaissuoritukset (in-kind contributions) hankkeelle, jos ne raportoidaan hyväksyttävinä kustannuksina. Esim. laitteiden käyttö EI tuloa hankkeelle –Hankkeen tulosten hyödyntämisestä saadut tulot –Kolmas osapuoli rahoittaa hanketta, mutta rahoitusta käytetään ei- hyväksyttävien kulujen kattamiseen (esim. valuuttatappiot, korvaamattomat yk:t) UUTTA H2020: tulot huomioidaan koko hankkeen tasolla. Täytyy ottaa huomioon konsortiosopimuksessa.

Art. 6 – Hyväksyttävät ja ei-hyväksyttävät kustannukset Hyväksyttävät todelliset kustannukset: –Ovat todellisia –Aiheutuneet rahoituksen saajalle –Aiheutuneet hankkeen keston aikana –Mainitaan arvioidussa kokonaisbudjetissa liitteessä 2 –Käytetty hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen –Kirjattu rahoituksen saajan kirjanpitomenettelyiden mukaisesti rahoituksen saajan tileihin –Noudattavat taloudellisuuden, tehokkuuden ja vaikuttavuuden periaatteita Hyväksyttävät yksikkökustannukset: –Laskettu oikein (number of units x value of unit) –Keskimääräiset henkilöstökustannukset täytyy laskea organisaation normaalien käytäntöjen mukaan

Art. 6 – Hyväksyttävät ja ei-hyväksyttävät kustannukset Ei-hyväksyttävät kustannukset –pääoman tuottoon liittyvät kustannukset –velat ja velanhoitomaksut –tappio- tai maksuvaraukset –Korkokustannukset –Luottotappiovaraukset –Kurssitappiot –Rahoituksen saajan pankin veloittamat kustannukset jotka liittyvät komission rahoituksen maksuun –Kohtuuttomat tai perusteettomat menot –Vähennyskelpoinen arvonlisävero –Hankkeen keskeyttämisen aikana syntyneet kustannukset –Jonkin toisen yhteisön hankkeen yhteydessä raportoidut, aiheutuneet tai korvatut kulut

Art. 6 – Hyväksyttävät ja ei-hyväksyttävät kustannukset Kustannustyypit: –Henkilöstökustannukset –Alihankinta –Suora tuki kolmansille osapuolille –Muut suorat kustannukset Matkakulut Laitteet, infrat –poistokulut (tai hyvin poikkeuksellisesti hankintakustannukset) –Aiheutuneet hankkeen aikana –osallistujan normaalien kirjanpitokäytäntöjen mukaan Muut ostot ja palvelut –Aineet ja tarvikkeet –Tulosten levittämiskustannukset (ml. Open Access) –Tulosten suojaamiseen liittyvät kulut –Sisäinen laskutus saattaa olla sallittua –Tilintarkastus kun vaadittu

Art. 6 – Hyväksyttävät ja ei-hyväksyttävät kustannukset Välittömät kustannukset – henkilöstökustannukset: –Työntekijät työskentelevät työsopimuksen alaisena ja ko. hankkeelle Palkat ja henkilösivukulut jotka perustuvat kansalliseen lainsäädäntöön tai työsopimukseen Voittoa tavoittelemattomat: ”bonus” 8000 €/vuosi –Luonnolliset henkilöt joilla työsuhde avustuksensaajaan ja työskentelevät ko.hankkeelle (”in-house consultants”) –Kolmannen osapuolen työntekijä joka tekee työtä hankkeelle, korvaus 3. osapuolelle –SME owners jotka eivät maksa itselleen palkkaa (yksikkökustannus)

Art. 6 – Hyväksyttävät ja ei-hyväksyttävät kustannukset Komission suositus henkilöstökustannusten laskemiseen: Henkilöstökustannus = tuntihinta x hankkeelle tehdyt tunnit Lasketaan työntekijän tuntihinta ja kirjataan tehty työaika (työajanseuranta) tuntihinta = vuosittainen todellinen palkka + henkilösivukulu tehollinen työaika vuodessa Tehollinen työaika a)1 720 tuntia b)todelliset teholliset tunnit (actual) c)vakio teholliset tunnit (standard)

Art. 6 – Hyväksyttävät ja ei-hyväksyttävät kustannukset FI? for personnel costs declared on the basis of unit costs: the hourly rate is one of the following: for personnel costs declared on the basis of the beneficiary’s usual cost accounting practices: the hourly rate calculated by the beneficiary in accordance with its usual cost accounting practices,if: –the cost accounting practices used are applied in a consistent manner, based on objective criteria, regardless of the source of funding; –the hourly rate is calculated using the actual personnel costs recorded in the beneficiary’s accounts, excluding any ineligible cost or costs included in other budget categories. –The actual personnel costs may be adjusted by the beneficiary on the basis of budgeted or estimated elements. Those elements must be relevant for calculating the personnel costs, reasonable and correspond to objective and verifiable information, and –the hourly rate is calculated using the number of annual productive hours (see above)

Art. 6 - Hyväksyttävät ja ei-hyväksyttävät kustannukset Suuret tutkimusinfrat –Arvo vähintään 20M € –Vähintään 75% käyttöomaisuudesta (tutkimusintensiivinen) –Hyväksyntä haetaan etukäteen