Baruch Spinoza ( ) Syntyi Amsterdamissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Baruch Spinoza ( ) Syntyi Amsterdamissa.
Majakka Markku ja Virve Pellinen
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
Hyvä elämä ja rationalismi Oo Jot Jot Rationalistinen vapauskäsitys Vapaus = itsensä toteuttaminen rationaalisen suunnitelman mukaan Vrt. Platonin.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty Kartesiolaisuuden myöhempiä vaiheita Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty III Mietiskelyjä ensimmäisestä filosofiasta, V ja VI mietiskely Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Spinozan tunneteoria.
Ensimmäiset teokset.
Spinoza vapaudesta (Etiikan viides kirja)
Riippuvuus tupakoinnista
Orjuudesta ja sosiaalisuudesta (Etiikan neljäs kirja)
Spinozan mielenfilosofia ja tietoteoria
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Asui Pohjois-Amerikassa.
Ajattelun ja ulotteisuuden systeemit
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Metafysiikka (Etiikan I kirja)
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Partioaate.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Metafysiikka (Etiikan I kirja)
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Uuden ajan filosofian historia: Rationalismi
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
KUOLEMA. MOROO MORROO Kuolema on ratkaisematon arvoitus. Kukaan ei tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Eri uskoinnoissa on myös eri käsityksiä kuolemasta.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
-Eutanasia on armokuolema tai kuolinapu ja se on tarkoituksella suoritettu toisen ihmisen kuoleman tuottaminen, jonka tarkoituksena on kyseisen henkilön.
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
Mitä oleminen on?.
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Yksilön lyhyt historia
Onko vapaus mahdollista?
Hyvän elämän tekijöitä
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Eksistentialismi Martin Heidegger.
JUMALAKÄSITYKSIÄ TEISMI DEISMI MONISMI VARAUK-SELLISET MONO-LATRIA
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
Filosofian osa-alueet
Eksistentialismi Eero Jussila.
Onko mieli ainetta ?.
1 Ydinsisällöt.
Materialismi.
Onko tahto vapaa?.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Täydellisen olion teologia
Esityksen transkriptio:

Baruch Spinoza (1632-1677) Syntyi Amsterdamissa. Opiskeli Talmud-koulussa. Tutustui nuorena Descartesin ajatuksiin ja uuteen luonnontieteeseen. Vuonna 1656 erotettiin juutalaisesta seurakunnasta (täydellinen erottaminen eli ”cherem”). Asui Leidenissa ja Haagissa. Hankki elantonsa linssejä hiomalla (kaukoputkiin ja mikroskooppeihin). Kuoli keuhkotautiin 43-vuotiaana.

Teokset Renati des Cartes Principiorum Philosophiae Pars I et II, More Geometrico Demonstratae, per Benedictum de Spinoza (Kartesiolaisen filosofian periaatteet, 1663). Tractatus theologico-politicus (1670). Ethica ordine geometrico demonstrata (Etiikka geometriseen tapaan esitettynä, 1677). Suomennettu Etiikka (Gaudeamus, 1994).

Etiikka (1677) Pyrkii ratkaisemaan lähes kaikki perinteiset ontologian, metafysiikan, tietoteorian ja etiikan ongelmat. Erona Descartesin satunnaiseen minäkeskeiseen näkökulmaan, Spinoza haluaa puhua välttämättömyyden, ajattomuuden ja ikuisuuden näkökulmasta. Geometrinen esitystapa (aksioomat, teoreemat, todistukset ym.), jolla uskoo voivansa todistaa väitteitä koskien todellisuuden perusluonnetta (looginen seuraussuhde ja kausaalisuhde samaistuu). Spinozan mukaan on vain yksi substanssi, Jumala (vrt. Descartes).

Substanssi ”Substanssilla ymmärrän sitä, joka on itsessään ja käsitetään itsensä kautta; sen käsite ei toisin sanoen vaadi jonkun toisen olion käsitettä, josta se pitäisi muodostaa”. Määritelmän mukaan substanssi on riippumaton (itsensä syy). Siten olemassaolo on välttämätön (muuten riippuvainen jostain). Substanssi on myös ääretön (samasta syystä). Substanssi on yhtä kuin Jumala (substanssimonismi). Koska maailmankaikkeudessa ei ole olemassa mitään muuta substanssia kuin Jumala, Jumala samaistuu luonnon kanssa (panteismi ilman mystiikkaa). Todellisuus perusolemukseltaan yksi ja moninaisuus on illuusio. Ulottuvaisuuden näkökulmasta substanssi voidaan tulkita eräänlaiseksi ”alkuvoimaksi” (vrt. ”kaiken teoria”, 4 perusvoimaa korvattaisiin 1 alkuvoimalla). Ajattelun näkökulmasta substanssi on ”elinvoima” (conatus).

Attribuutit ja modukset Ääretöntä substanssia voidaan lähestyä sen attribuuttien (pysyvien ominaisuuksien) kautta. Substanssin attribuuttien määrä voi olla ääretön, mutta ihminen voi jäsentää substanssia vain ”ulottuvaisuuden attribuutin” (aineen) ja ”ajattelun attribuutin” (hengen) tasolla. Muutos selittyy substanssin vaihtuvilla ominaisuuksilla eli ”moduksilla”. Kaikki yksittäiset ”oliot eivät ole mitään muuta kuin Jumalan attribuuttien tiloja eli moduksia, joilla Jumalan attribuutit ilmaistaan tietyllä ja määrätyllä tavalla”. Ulottuvaisuuden attribuutin modukset (fysikaaliset ilmiöt, oliot) ja ajattelun attribuutin modukset (mentaaliset, henkiset ilmiöt). Äärelliset oliot (ihminen mukaan lukien) ovat substanssin attribuuttien moduksia, kuten “aallot äärettömässä meressä”. Yksittäisillä olioilla on silti olemus (essentia), ne pyrkivät itsesäilytykseen.

Sielu ja ruumis Sielu ja ruumis ovat yhden ja saman substanssin kahden attribuutin modifikaatioita eli muunnelmia. Mielen aktien (aistiminen, havaitseminen, mieltäminen) järjestystä ja niiden keskinäistä yhteyttä vastaavat ruumiin fysiologisten tapahtuminen järjestys ja keskinäinen yhteys. Kaikella fyysisellä on mentaalinen vastine ja päinvastoin (mikä on verisolujen liikkeen mentaalinen vastine?) Käsitedualismi: todellisuutta voidaan kuvata kahden täysin erilaisen käsitejärjestelmän kautta. Mielen ja ruumiin välillä ei ole vuorovaikutusta, joten koko ongelma katoaa.

Pyrkimys itsesäilytykseen Yksittäinen olio ei ole substanssi, mutta sillä on silti olemus (essentia). ”Kaikki, mikäli se on itsessään, pyrkii säilyttämään omassa olemisessaan”. Ajattelun näkökulmasta jokaiselle oliolle kuuluu pyrkimys (conatus eli elinvoima), joka ilmenee kehittymisen, kasvun, ja henkisen aktiivisuuden erilaisina muotoina sekä olemassaolon ja elämän ylläpitämisenä.

Tiedon lajit (1) Mielipide tai kuvittelu. Aistien kautta saatu empiirinen tieto, joka koskee yksittäisiä olioita. Myös välikäsien kautta saatu tieto. Epäselvää, katkelmallista ja johtaa erehdyksiin; (2) Järki tai järkevä ajattelu. Koskee yleiskäsitteitä ja olioiden adekvaatteja ominaisuuksia. Käyttää deduktiivista menetelmää (esim. geometria); (3) Intuitiivinen tieto. Järkiperäistä oivallusta, joka paljastaa olioiden olemuksen. Korkein aste on tieto Jumalasta.

Kaikki on välttämätöntä Kaikkia luonnon tapahtumia määrää välttämättömyys, mikään ei tapahdu sattumalta. Välttämättömyys on sekä loogista että kausaalista (Spinoza ei erota niitä toisistaan). Jumala määrää kaiken ennakolta, mutta ei vapailla tahdonakteilla, vaan luontonsa seurauksena (eroaa kristinuskon aktiivisesta, persoonallisesta ja maailman ulkopuolella olevasta Jumalasta). Jumala on vapaa siinä mielessä, että mikään ei ulkoapäin rajoita ja on itsensä syy. Tieto Jumalasta ja kaiken välttämättömyydestä mahdollistaa ihmisen ”vapautumisen” ja ”pelastumisen”.

Tunneteoria Ihmisen on hallittava mielenliikutuksiaan, jotta ne eivät hallitse meitä. Emootioilla ”ymmärrän ruumiin tiloja, jotka lisäävät tai vähentävät, auttavat tai estävät ruumiin omaa toimintakykyä, ja samaten näiden tilojen ideoita”. Emootio (tunne, mielenliikutus) on yhtä aikaa sekä fyysinen tila että kyseisen tilan idea. Emootioiden passiivinen muoto on ”passio”. Se on sekava idea, joka pitää ihmistä hallinnassaan, saaden mielen esimerkiksi rakkauden tai suuttumuksen tilaan. Johtaa kärsimykseen ja suruun. Aktiiviset emootiot syntyvät kun ihminen tulee tietoiseksi passion todellisesta aiheuttajasta ja syystä. Ihmisessä emootiot pyrkivät itsesäilytykseen ja taistelevat keskenään (conatus-periaate).

Passioiden vallassa oleva ihminen on riippuvainen ulkoisista tekijöistä ja tämä voimattomuus johtaa suruun. Passiot perustuvat ”epäselville” ideoille. Kun ihminen oppii tuntemaan asioiden todellisen yhteenkuuluvuuden rationaalisen ajattelun avulla, hän vapautuu passioiden vallasta ja surusta. Aktiivisten tunteiden ja järjen avulla ihminen voi tulla tietoiseksi passionsa todellisesta aiheuttajasta ja voittaa sen. Aktiivisuus johtaa iloon (”ilon filosofiaa”). Korkein sielullinen tila on intellektuaalinen rakkaus Jumalaa kohtaan (amor intellectualis Dei). Ihminen tarkastelee todellisuutta ”ikuisuuden” näkökulmasta.

Tahdon vapaus ”Viisas […] kokee tuskin lainkaan mielen järkytyksiä; tietoisena omasta, Jumalan ja olioiden tietystä ikuisuudesta välttämättömyydestä ei hän milloinkaan lakkaa olemasta vaan nauttii aina oikeasta sielunrauhasta”. Ihmisen tahto ilmenee aktiivisessa ajattelussa, joka on ”pyrkimyksen” (conatus) korkein muoto. Aktiivinen ajattelu on determinoitua, koska sitoutunut järjen yleispäteviin (loogisiin) periaatteisiin (järki ei voi valita omia lakejaan). Se on silti vapautta autonomisuuden merkityksessä. Ulkoiset olosuhteet antavat aktiivisen ajattelun (tahdon vapauden) rajat. Tästä syystä toiset pääsevät siinä pidemmälle kuin toiset.