Kymmenen vuotta nuorisotakuuta Varsinais-Suomessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
/ R. Djupsund. •Maaliskuu 2013: alle 25-v. työtöntä työnhakijaa. •Vuosittain noin 8–10 % ikäluokasta ei jatka peruskoulusta toiselle.
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Maakunnallinen ohjausmalli
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Nuorten yhteiskuntatakuu eli nuorisotakuu 2013
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
VASITE-HANKE Ohjausryhmän kokous KESKEISET TOIMENPITEET Työnhaun ohjaus, työnhakupalvelu ja urasuunnittelu 2. asteelta valmistuneille Urasuunnittelu.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen •Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Nivelet notkeiksi Nivelvaiheen yhteistyö Turun seudulla
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Näin me ajatellaan – Nuorten kuulemisen tuloksia keväältä 2010.
TYÖTAITAJA 2013–2014 ”Työelämän perussäännöt kunniaan”
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Lasten päivähoito 2010 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Projektipäällikkö Matti Mäkelä
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Esityksen transkriptio:

Kymmenen vuotta nuorisotakuuta Varsinais-Suomessa Matti Mäkelä, projektipäällikkö, Turun kaupungin sivistystoimiala  

EU-komission arvion mukaan nuorisotakuun toteuttamisen kokonaiskustannukset Euroopassa olisivat 21 miljardia vuodessa. Nuorisotakuun toteuttamatta jättäminen on kuitenkin paljon kalliimpaa, sillä nuorten syrjäytymisestä aiheutuu saman arvion mukaan vuosittain 153 miljardin kulut. Summa vastaa 1,21 % Euroopan bruttokansantuotteesta.

Keskeiset nuorisotakuu-hankkeet Varsinais-Suomessa 2005-2014 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Vaskooli 2005-2008 Maahanmuuttajanuorten Vaskooli MAST 2009-2012 OPEDA 2011-2014 Huippu 2011-2014 VaSiTe 2011-2014 Valmis 2012-2015

Esityksen sisältö Hankkeiden tähtihetkiä: Hippuja VaSkoolista Miksi MAST on Must? Ja työ jatkuu Vuosien varrella opittua

Hippuja VaSkoolista VaSkooli-projektin juurtuneita käytäntöjä: Nivelvaiheyhteistyö Tiedotus ja tiedonsiirto Toimintaluokka Ohjaamo ja muut nivelvaiheohjauksen mallit Mielialakoulutus

Hippuja VaSkoolista Projektityöntekijöitä vakinaistettiin seuraavasti projektin päättyessä 2007: toimintaluokka: 2 opettajaa (Turun opetustoimi) Turun ammatti-instituutin tukipalvelut: uraohjaaja ja psykologi SSKKY:n tukipalvelut: kuraattori Ohjaamo: uraohjaaja (Turun nuorisotoimi) Kaarina: uraohjaaja

Kohti uusia haasteita VaSkooli-hanke tuntui ratkaisseen monia ongelmia. Iloksemme löysimme uusia…

Vaikuttavia lukuja eri oppilaitoksissa Turun ammatti-instituutti 2008 2009 2010 2011 Yhteishaussa valituista opiskelijoista vieraskielisiä 6,0 % 7,4 % 6,2 % Valmistavan koulutuksen opiskelijoista kielikokeen läpäisi 35,0 % 75,0 % 81,0 % Toiselle asteelle tai ammattikorkeakouluun sijoittui valmistavan koulutuksen opiskelijoista 32,0 % 66,7 % 69,1 % Valmistavan koulutuksen opiskelijoista sijoittui koulutukseen tai työelämään 84,7 % 83,3 % Turun kaupungin lukiot ja Turun normaalikoulu 2009 2010 2011 Lukion aloittaneista vieraskielisiä 4,5 % 5,6 % 7,3 %

Vaikuttavia lukuja eri oppilaitoksissa Salon seudun koulutuskuntayhtymä 2009 2010 2011 Yhteishaussa valituista opiskelijoista vieraskielisiä 2,5 % 3,6 % 4,1 % Valmistavan koulutuksen opiskelijoista kielikokeen läpäisi 90 % 100 % Toiselle asteelle tai ammattikorkeakouluun sijoittuneet valmistavan koulutuksen opiskelijat 70 % 30 % Koulutukseen tai työelämään sijoittuneet valmistavan koulutuksen opiskelijat

Maakunnallinen ohjausmalli MAST – Maakunnallinen ohjausmalli Eli Miksi MAST on Must?

Pajasopimus Yksi hankkeen keskeinen saavutus oli oppilaitosten ja pajojen välisen sopimuksen ja siihen liittyvien toimintamallien aikaansaaminen ja hyväksyminen keväällä 2010. Sopimus koskee opetussuunnitelman mukaisten ammatillisten opintojen suorittamista työpajoilla.

Muita tuloksia pajayhteistyöstä Työpajat ovat avanneet ammattialoittain opetussuunnitelmat ja tehneet niistä oman työpajan opetussuunnitelmat   Oppilaitosten ja työpajojen yhteistyön kehittäminen erilaisilla tilaisuuksilla MAST-opettajan työ ja toimintamalli

Muita tuloksia perusopetuksen päättöluokalla olevien ammatinvalintaa tukevat mallit: koulukokeilupäivien kehittäminen, pajaopintojen yhdistäminen opetukseen, erityistä tukea tarvitsevien ammatilliseen koulutukseen ja työelämään valmentavan koulutuksen toimintamallit ilman toisen asteen opiskelupaikkaa jääneiden nuorten ohjauksen prosessikuvaus ja malli; uusien työnkuvien kehittäminen ja vastuiden määrittäminen perusopetuksen ja toisen asteen välisessä nivelvaiheessa sekä keskeyttämistilanteissa kotikuntavastuun malli (maakunnan kaikissa kunnissa määritelty ohjauksen vastuuhenkilöt)

Perusopetus ja nivelvaiheen koulutukset Ei opiskelupaikkaa tiedot 30.6. mennessä kunnissa erikseen sovitulle ohjaustaholle (esim. Turussa Ohjaamo) Opiskelupaikka Nuori ei ota palvelua vastaan Ohjaustoimenpiteet -jälkihaku -täydennyshaku -työharjoittelu Palveluohjaus

Tiedot oppilaitoksesta alueen Etsivään nuorisotyöhön Toisen asteen opiskelijat Hallittu keskeytys Salamakeskeytys Hallitsematon keskeytys Vastaanottaa paikan, mutta ei tule opintojen alkaessa Oppilaitoksen ohjaushenkilöstö Tiedot oppilaitoksesta alueen Etsivään nuorisotyöhön Palveluohjaus Palveluohjaus

Innovatiivisuus ”MAST-hanke on organisoitu uudella, aikaisemmista hankkeista poikkeavalla tavalla, ja tämä vaati aluksi oman ajattelun muutosta, mutta ratkaisu on osoittautunut erittäin toimivaksi. Teemakohtaisella jaottelulla on pystytty pureu-tumaan erityisesti maakunnallisiin kysymyksiin ja hanke on nähty kokonaisuutena, ei vain erillisten organisaatioiden osahankkeiden kokonaisuutena.” Ote erään toteuttajaorganisaation väliraportista 2009

Ohjausmallin sisältö Arvot: ohjaavat mallin toteuttamista ja toteumista Sitoumukset: organisaatiokohtainen sitoutuminen Toimintamalli: kuvaukset hyvistä käytännöistä ja toimintamalleista Materiaalit: työkirjat, ohjeistukset, lomakkeet, prosessimallit jne.

Ohjausmallin arvot: tasa-arvoisuus oikeudenmukaisuus yksilöllisyyden ja erilaisuuden kunnioittaminen Vastuullisuus kehitysmyönteisyys

Esimerkki MAST-logiikasta Arvo: Yksilöllisyyden ja erilaisuuden kunnioittaminen Sitoumus: Sitoudumme tarjoamaan opiskelijoillemme erilaisia oppimisympäristöjä heidän erilaisista tarpeistaan lähtien Toimintamalli: Ammatillisen perustutkinnon osien suorittaminen nuorten työpajalla Materiaalit: pajaopintojen toteutusmalli ja siihen liittyvät erilaiset materiaalit

MAST

Vaikuttavuuden mittareita: hyvien käytäntöjen juurtuminen ja leviäminen toiminnan tehostuminen laadun parantuminen kustannustehokkuus

CASE: oppilaitosten ja pajojen yhteistyö: opiskelijoita pajalla suorittamassa ammatillisia perustutkinto-opintoja: 55 tutkinnon suoritti valmiiksi seitsemän 34 jatkoi opiskelua oppilaitoksissa yksi nuori sai peruskoulun päätökseen työpajalla neljä pajajaksoa edelleen käynnissä keskeyttäneitä yhdeksän

Kustannukset: keskimääräinen pajajakso maksanut oppilaitokselle 2 254 euroa / opiskelija Hyödyt: oppilaitos: nuori ei keskeytä opintojaan (valtionosuus) ja/tai valmistuu (valtionosuus, tuloksellisuusrahoitus) yhteiskunta: syrjäytymiskierre katkeaa (rahallinen säästö 28 000–1 000 000 euroa) nuori: mittaamaton

…ja työ jatkuu

Hyvät uutiset 1. Koulutustakuu toteutuu 2. Turun seutu toimii esimerkkinä Matalan kynnyksen ohjauspisteet Toisen asteen läpäisy Nuorten tuettu oppisopimus liikkeelle Työnhaku- ja passikoulutuksia lukiolaisille

Hyvät uutiset 3. Ketään ei jätetä Yli 750 ilman tutkintoa olevaa nuorta mukaan Nuorten aikuisten osaamisohjelmaan Työpajoilla ennätysmäärä nuoria Pestaa Nuori -kampanjan alkamisen jälkeen pestattu 1732 nuorta

Hyvät (ja huonot) uutiset 4. Nuorisotakuuseen on sitouduttu ja keskeiset haasteet on selvitetty Erityisryhmien (esimerkiksi maahanmuuttaja- ja erityistukea tarvitsevat nuoret) nuoriso- ja koulutustakuun heikompi toteutuminen Koulutuksen keskeyttämiset Pitkään työelämän ulkopuolella olleiden nuorten aktivointi ja kuntouttaminen

Nuorisotakuun toteutuminen Turun seutukunnassa, yleisarvio yleisarvioiden keskiarvo (1= huono, 5= hyvä) 3.22 50.6% antaa arvosanan ”kohtalainen”, 34.9% arvosanan ”melko hyvä” Lähde: Nuorisotakuu NYT -hankkeen tekemä kartoitus

Nuorisotakuun toteutuminen Turun seutukunnassa, toimenpiteet hyvin toteutuvia: ohjauspalvelut (etenkin perusopetuksen päättövaiheessa ja koulun keskeytyessä) yhteistyö (etenkin vanhempien kanssa tehtävä ja moniammatillinen), paitsi kuntarajat ylittävä huonosti toteutuvia erityistä tukea tarvitsevien ja maahanmuuttajataustaisten työllistyminen

Nuorisotakuun toteutuminen Turun seutukunnassa, kommentit tavallisin ongelma työllistymisen haasteet ”Mikäli elinkeinoelämän ja julkisen sektorin puolelta ei löydy töitä nuorille koulutusponnistelut eivät heitä paljon auta.” muita huolenaiheita: keskeytysvaarassa olevien ja koulunsa keskeyttäneiden kohtalo erityisopiskelijoiden koulutuspaikkojen riittävyys

Nuorisotakuuta tukevien toimenpiteiden tärkeys ja toteutuvuus

Nuorisotakuun toteutumista koskevien väittämien arviointi: hyvät arviot hanketoiminta (keskiarvo 3,92 – 3,90 muilla kuin projekti- ja kehittämistehtävissä työskentelevillä) kommentit: ongelma hankkeiden tilapäisyys palvelurakenteet haaste toiminnan hajanaisuus, päällekkäisyydet yleinen asenneilmapiiri

Nuorisotakuun toteutumista koskevien väittämien arviointi: heikot arviot taloudellisten ym. resurssien riittävyys tyytymättömiä/osin tyytymättömiä yli 60% haasteina säästötoimenpiteet, vähäiset henkilöresurssit yritysten ja työmarkkinajärjestöjen osallisuus työmarkkinajärjestöille kritiikkiä juuttumisesta vanhoihin toimintatapoihin liian harva yritys halukas palkkaamaan nuoria

Nuorisotakuun toteutumista vaikeuttavat seikat (vapaat kommentit) yleisin heikko taloustilanne TE-palvelujen heikkeneminen ja TE-toimistojen palvelu-uudistus erityiskritiikin kohteena toimijoiden hajanaisuus, vastuunjaon epämääräisyys, säännösten jäykkyys myös yleinen asenneilmapiiri sai kritiikkiä erityisongelma työnantajien asenteet erityistä tukea tarvitsevia ja maahanmuuttajataustaisia nuoria kohtaan

Nuorisotakuun toteutumista edistävät seikat (vapaat kommentit) yhteistyötavat ja yhteistyöverkostot yhteinen tahtotila, henkilöstön sitoutuneisuus esiin nostetut toimenpiteet: nuorten aikuisten osaamisohjelma etsivä nuorisotyö, Ohjaamo pajatoiminta, työelämäkuntoutus startti- ja lisäluokkapaikat sanssi-kortti

Mitä olemme oppineet nuorisotakuusta kymmenessä vuodessa?

…hyväksy tosiasiat ”Meidän tehtävämme on opettaa juuri niitä lapsia, joita meillä on. Ei niitä lapsia, joita meillä joskus oli, ei niitä lapsia, joita toivoisimme koulussamme olevan eikä niitä lapsia, jotka ovat olemassa vain kuvitelmissa. Se tarkoittaa, että meidän on tarjottava oppimisympäristö, joka on yhtä monipuolinen kuin ihmisyys itse.” Chris Pense, Toronton koululaitoksen johtaja

…jaa, kuuntele, opi

…tee yhteistyötä

…älä ole tyhmä

…ole rohkea

…ole hyvien puolella

…ole tarkka

”We don’t do It because it’s easy but because it’s hard”

www.koulutustakuu.fi