Eduskunnan rooli EU-asioiden valmistelussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Advertisements

www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Tutustumme Kokoomukseen Opiskelevan pienryhmän aineisto.
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Tasavallan toimielimet
Kansanedustajan asema:
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
Presidentin asema: Perustuu perustuslakiin (HM, VS) Uudistettu 2000
Mitä meneillään EU:ssa Maa- ja metsätalousministeriö/EU-yksikkö Kari Valonen
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
Uusien taidetoimikuntien ja jaostojen perehdytyspäivä Säätytalo Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Sähköisen työpöydän palvelut valiokuntatyössä Valiokuntien asian- ja asiakirjojen hallintajärjestelmän määrittely Tarjouspyynnön liite 4.
Euroopan Unionin perustuslaki ja Lissabonin sopimus EU:n tulevaisuuskonventti valmisteli sopimuksen EU:n perustuslaista Piti tulla voimaan jo 2006, mutta.
Aineettomien oikeuksien hallinto Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
EU-säädökset ja EU-asioiden kansallinen yhteensovittaminen I Päivi Pietarinen VNEUS.
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS YH 4 EU:N TOIMIELIMET.
Eduskunta ja EU:n talouskriisi Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri Suuren valiokunnan puheenjohtaja.
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI Suomi EU:ssa. SUOMI – MALLIOPPILAS VAI KOVIS? Suomea verrattu EU:ssa luokan mallioppilaaseen Suomea verrattu EU:ssa.
YHTEISKUNTAOPPIA EUROOPAN UNIONI. KOLME YHTEISÖÄ 1. Euroopan hiili- ja teräsyhteisö (1951) 2. Euroopan talousyhteisö (1957) 3. Euroopan atomienergiayhteisö.
LAINSÄÄDÄNTÖ JA ERI TOIMIELIMET.  Asetukset: Ylikansallinen oikeus koko Unionin alueella *Esim. paljon Maatalous, kilpailu Direktiivit: Jäsenvaltion.
YHTEISKUNTAOPPIA PRESIDENTTI. PRESIDENTIN ASEMA  Suomessa presidentillä ollut vahva asema (vrt. kuningas)  Vuoden 2000 perustuslaissa siirryttiin pääministerivaltaiseen.
Tutustumme Kokoomukseen
Suomi ja Euroopan unioni
YHTEISKUNTAOPPIA EDUSKUNTA.
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Perustuslakivaliokunnan ja sen työn kehittäminen
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
Suomen liittyminen EU:n jäseneksi
Euroopan Unionin yhteinen ulko-ja turvallisuuspolitiikka
Vanhoja yo-kysymyksiä EU:sta
Valtioneuvoston toiminta
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
6. Miten kansanvalta toimii? B
TASAVALLAN PRESIDENTIN
VALTIONEUVOSTO = HALLITUS
EU lyhyesti 28 jäsenmaan muodostama vapaakauppa-alue
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Suomen hallinto: Valta kuuluu kansalle
Eduskunta Vallankäyttö
KANSANVALLAN TOTEUTTAMINEN s. 134 ja 146.
Eduskunta Eduskunnan tärkeimmät tehtävät
EDUSKUNNAN TEHTÄVÄT.
MITEN PÄÄTÖKSIÄ TEHDÄÄN : EU-LAIN VAIHEET
Lähtökohtana aktiivisuus
Lissabonin sopimus.
33 Laki ja budjetti syntyvät yhteistyöllä s
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kestävää kasvua ja työtä ESR
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
EUROOPAN UNIONI JA EUROOPPALAISUUS
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
TUOMIOISTUIMET.
Suomen ulkopolitiikan
YH9, yh1, teht.12 LAKIEN SÄÄTÄMINEN
Esityksen transkriptio:

Eduskunnan rooli EU-asioiden valmistelussa 6.4.2017 Vkn Anna Sorto

Kuinka eduskunta vaikuttaa EU-toimien sisältöön? PL 93, 96 ja 97 §:iin perustuva eduskunnan myötävaikutus: ensisijainen vaikutuskanava. - epäsuora (hallituksen kautta) mutta tehokas Lissabonin sopimuksen luomat/vahvistamat kanavat: toissijaisuusvalvonta ja parlamentaarinen yhteistyö. - suora, perinteisiä vaikutuskanavia täydentävä, mutta toissijainen

Kotimaisen järjestelmän keskeiset periaatteet 1) Eduskunnan valtaoikeuksien koskemattomuus: EU-päätöksenteossa toimivalta on sillä, jolle vastaava kotimainen toimivalta kuuluu. 2) Suuren valiokunnan keskeinen rooli. 3) Järjestelmä tukeutuu oikeudelliseen ja poliittiseen velvoitteeseen: PL 93, 96 ja 97 § seuraa, että valtioneuvostolla on oikeudellinen velvollisuus varmistaa eduskunnan osallisuus ja myötävaikutus. Poliittinen velvoite merkitsee velvoitetta ottaa eduskunnan kanta huomioon ilmaistaessa Suomen kantoja EU:ssa: kantoja edistää EU:ssa eduskunnalle vastuullinen hallitus. 4) Eduskunnan aukoton tiedonsaanti. .

Suuren valiokunnan (SuV) keskeinen rooli EU-asioissa SuV määrittää eduskunnan kannan, ei täysistunto. SuV toimii (yleensä) erikoisvaliokuntakäsittelyn pohjalta. SuV sovittaa tarvittaessa kantoja yhteen. SuV mukana käsittelyssä läpi prosessin, ml. neuvostot. SuV ottaa kantaa neuvottelutavoitteeseen ja - varaan kussakin EU:ssa päätettävässä kysymyksessä, ei itse EU-toimeen. - ”liikkuvaan maalin” tähtääminen SuV käsittelee seuraavia asiatyyppejä: U-asiat, E-asiat, SUO-asiat ja TS-asiat.

U-asiat U-asiat (PL 96 §) - omat valtaoikeudet: jos ehdotus kansallisena toimena edellyttäisi eduskunnan päätöstä, eduskunta päättää viimekädessä Suomen kannasta. Näitä ovat: Lainsäädäntöasiat (=vaatii Suomen perustuslain mukaan laintasoisen säädöksen) budjettiasiat kv-sopimusten hyväksyminen

E-asiat PL 97 § takaa eduskunnan rajoittamattoman tietojensaantioikeuden. Suurin osa E-asioista tulee vireille valtioneuvoston toimesta. Suuri valiokunta voi antaa myös E-asiasta lausunnon valtioneuvostolle. Tällöin eduskunta on poliittisesti ohjeellinen. Rajanveto U- ja E-asioiden välillä on joskus tulkinnanvarainen - kyse on normikokonaisuudesta.

SUO-asiat - ministerikuulemiset Ministerikuulemiset ovat keskeinen osa järjestelmää. Ministereillä on velvollisuus suoraan PL 97 §:n nojalla saapua SuV:n kuultavaksi ennen ja jälkeen ministerineuvoston. Velvollisuus koskee myös pääministeriä Eurooppa-neuvostoista ja eurohuippukokouksista.

Järjestelmän edut Eduskunnalla on tosiasialliset mahdollisuudet vaikuttaa ja osallistua kansalliseen EU-kannanmuodostukseen. Kannat valmistelee ja Suomen kantoja edistää EU:ssa eduskunnalle vastuullinen hallitus Vahva parlamentaarinen selkänoja on neuvottelijan etu. SuV:n rooli varmistaa kannanmuodostuksen yhtenäisyyden ja antaa samalla päätöksentekoon riittää joustavuutta. Erikoisvaliokuntakäsittely varmistaa riittävän laajan kansanvaltaisen valmistelun. Hallitus toimii tietoisena eduskunnan näkemyksistä koko EU-prosessin ajan.

Mitä eduskunta haluaa tietää? valtioneuvoston kanta: Suomen ja Euroopan etu. oikea-aikaisuus: ennen EU-tason päätöksiä ehdotuksen sisältö pääpiirteittäin suhde perustuslakiin ja ihmisoikeussopimuksiin arvio toissijaisuus- ja suhteellisuusperiaatteesta Ahvenanmaan asema muutostarpeet kansalliseen lainsäädäntöön olennaiset muiden maiden kannat aikatauluarvio asian etenemisestä EU-tasolla

Haasteita Oikea-aikaisuus/viipymättömyysvaatimus: Millä valtuuksilla” –kysymyksiä ei saa syntyä, eduskuntaa ei myöskään tulisi pakottaa kiireelliseen päätöksentekoon. Poliittinen koordinaatio - Eduskunta ei ole ministeriöiden muutoksenhakuaste; eduskunta nojaa valtioneuvoston koordinaatiojärjestelmään Eduskunnan on muodostettava kanta, joka on riittävän selkeä toimintaohje neuvottelijoille, sisältäen myös neuvotteluvaran Haasteet konkretisoituvat: EP-vallan kasvu, 1. lukemisen sopu, trilogit, Eurooppa-neuvoston ylhäältä-alas viimetinkaan -toimintamalli ja muu eurokriisipäätöksenteko

EU-asiat täysistunnossa Välikysymys, valtioneuvoston tiedonanto ja selonteko, pääministeri ilmoitus, kyselytunti ja ajankohtaiskeskustelu mahdollinen myös EU-kysymyksestä. Tällöin asia esillä myös täysistunnossa. Täysistuntokeskustelu mahdollinen myös PL 96 §:n ja 97 §:n mukaisissa asioissa. - Päätösvalta tällöin säilyy SuV:lla

Toissijaisuusvalvonta - TS-asiat Lissabonin sopimuksen mukaan kansallinen parlamentti voi huomauttaa suoraan EU-toimielimille, että EU-ehdotus rikkoo toissijaisuusperiaatetta. Suuri valiokunta arvioi toissijaisuuskysymystä yleensä erikoisvaliokunnan pyynnöstä. Täysistunto tekee päätöksen eduskunnan perustelluksi lausunnoksi suuren valiokunnan mietinnön perusteella.

Parlamenttien EU-yhteistyö EK osallistuu moni- ja kahdenväliseen yhteistyöhön sekä EP:n että kansallisten parlamenttien kanssa. Yhteistyö palvelee tiedonsaantia ja verkostoitumista. Ei poliittisia päätöksiä tai sitoumuksia.

Tilastoja - 2012 vp SuV kokoontui 65 kertaa (norm. ke ja pe) U-asioita 82 E-asioita 178 Jatkokirjelmä(t), n. 1/4 U- ja E-asioissa SUO-asiat 128 kertaa TS-asiat 80, 1 perusteltu lausunto Päätösasioita kokouksittain n. 30 224 lausumaa ja 4 lausuntoa 5 julkista kuulemista eurokriisin liittyen

Ulkoasiainvaliokunta Komissio lakiesitys Euroopan parlamentti Ministeri- neuvosto toissijaisuusvalvonta Hallitus Sektoriministeriöt hallituksen kanta (sis. toissijaisuus- arvion) Eduskunta Erikoisvaliokunnat Suuri valiokunta - - - - - - - - - - - - - - - Ulkoasiainvaliokunta eduskunnan kanta Lausunto Suomen kanta vähintään 6 viikkoa Säätävät eurooppalait