Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Heijastuksia elämästä
Sähköpostiviestien uudelleenohjaus ohje Maks Larionov DP11LA.
Powerpoint-esitys ylioppilastutkinnon ohjeista ja määräyksistä:
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Huomio ! Tämä Power Point esitys sisältää Pornograaffista materiaalia LopetusEteenpäin.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Paikallisuus auditoinnin näkökulmasta decomb-ryhmätapaaminen , työmuistio Panu Lehtovuori Olli Maijala.
OPETUSMINISTERIÖN VALTIONAVUSTUKSET Avustukset
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
RYHMÄ.
Projekti ja siinä työskentely
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
YHTEISTYÖSSÄ ON VOIMAA! Salon ammattistartin yhteisöprojekti; KOTIVÄENILTA
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
Seuraava sivu Tekijä Marina Green-Järvinen, Tietotekniikka-ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Käyttöohje: Kuinka lisätä käyttäjä ryhmääsi. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ratkaisunesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Pia Perkiö. Uud. Anna ‑ Maija Raittila Virsikirjaan Virsi Kosketa minua, Henki, kosketa, kirkkaus! Anna elämälle suunta ja.
Ihmisen kolme olemusta
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Mitä asenne tarkoittaa?
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
3.2. TILAVUUDEN LASKEMINEN
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
1 OpiPal opintojaksopalaute- järjestelmä Opiskelijan opas
Iltapäiväl passaa rauhottuu! Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan neuvottelupäivät Imatra Tervetuloa !
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Päihdepäivät Jyväskylä
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Kaiku yhteistyöryhmä 2016 Kuvat: Raquel Benmergui #kehukiita
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Ryhmän ohjaamisen perusteet ammattiin
Klubin arvokeskustelu
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Esityksen transkriptio:

Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina

prosessikuva näkemys a: 2 Mikä on minun paikkani? 4 Yhteistyö- ryhmä 1 Sisällä vai ulkona? 3 Kuinka lähelle voi mennä?

prosessikuva näkemys b: 4 Yhteistyöryhmä 3 Kuinka lähelle voi mennä? 2 Mikä on minun 1 Sisällä vai paikkani? ulkona?

1: Sisällä vai ulkona? ohjaaja keskeinen henkilö ryhmän ohjaajalta odotetaan tietoja, ohjeita turvallisuushakuisuus, hyväksynnän hakeminen kommunikaatio ohjaajasta ryhmään, jäsenet puhuvat ohjaajalle onko tämä minulle oikea ryhmä? regressiivisyys liittyy alkuun

2: Mikä on minun paikkani, statukseni? alaryhmien, liittoutuminen muotoutuminen, kommunikaatio näiden sisällä ohjaaja saattaa kuulua johonkin klikkiin muiden klikkien ja/tai ohjaajan arviointi ja arvostelu erimielisyydet nousevat esiin, konfliktit syntyvät eniten tai vähiten ilmaisevien asema ryhmässä tärkeää mahdollinen syntipukki

3: Kuinka lähelle voi mennä? me-henki, fiilis korkealla riippuvuutta ryhmästä vika, huonot ja/tai syylliset ulkopuolella viihtyminen vie helposti huomiota perustehtävästä ohjaaja voi kuulua joukkoon tai olla ulkopuolella

4: Yhteistyöryhmä jäsenillä monenlaisia suhteita keskenään alaryhmät muuttuvia ja joustavia luottamus ja vastuunotto kommunikaatio avointa, tunteet ilmaistaan tilaa myös heikoille puolille ja virheille ristiriidat nostetaan esiin ja käsitellään ryhmässä palaute tukee yhteisöä jaettu tietoisuus perustehtävästä ohjaajan asema ja rooli vain ajoittain tärkeä (lopetus: ks. ohjaajan tehtävä)