1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Sosiaalinen media.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
KILPAILUT 2014.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Laajennustoiminnan tärkeys. 2Lions Clubs InternationalLaajennustoiminnan tärkeys Miksi laajennus on tärkeää? Jäsenkannan uudistaminen ja kasvattaminen.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Turun perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Viikko 17 (22. – 26.4.) Maanantai: (22.4.) - Tiistai: (23.4.) - Keskiviikko: (24.4.) LK: Tapporumpu-esitys salissa klo Torstai: (25.4.)
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Väestönmuutos , maakunnittain
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Esittäytyminen VYYHTI.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
On – toteutettava ESR-projekti, jonka tavoitteena on vähentää vuotiaiden nuorten sosiaalista, taloudellista ja työmarkkinallista.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kotiin – Behind the Scenes
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Noodi yhteisöllinen käsikirjoitustyökalu osana Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyötä yleisötyövastaava Mirja Neuvonen/ HKT dramaturgi-opettaja Emma.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Change Day Suomi Työpaja Oulu Karoliina Ohrankämmen, Sitra.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

1

MITEN OSALLISTAA YLEISÖ ESITYKSEN TEKEMISEEN SOSIAALISTA MEDIAA HYÖDYNTÄEN? Arttu Haapalainen, Ylös-hanke 2

TUTKIVAN TEATTERI-TYÖN KESKUS Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitoksen (NÄTY) tutkimus- ja asiantuntijayksikkö Keskuksessa kehitetään teattereiden taiteelliseen, tuotannolliseen ja tekniseen toimintakulttuuriin liittyviä käytäntöjä 3

MITÄ YLEISÖTYÖ ON? Yleisötyössä teatteri laajentaa toimintaansa muuhunkin kuin esitysten valmistamiseen Päämääränä on syventää teatterin ja ihmisten/yhteisön/yleisön välistä suhdetta Yleisötyössä pyritään usein luovaan ja monimuotoiseen vuoro- vaikutukseen ihmisten kanssa Toiminta on usein osallistavaa yhdessä tekemistä 4

MITÄ YLEISÖTYÖ ON? ”Teatteri voi tarjota ihmisille muutakin kuin valmiita esityksiä. Ihmiset voivat olla teatterille muutakin kuin passiivisia katsojia. Etsimme uusia tapoja, joilla teatteri ja ihmiset voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään.” 5

YLEISÖTYÖTÄ VOI OLLA ESIMERKIKSI… … toiminnallinen työpaja, joka syventää katsojan kokemusta esityksestä ... teatterin monipuolista yhteistyötä vaikkapa kummikoulun kanssa ... erityistä tukea tarvitseville henkilöille suunnattua osallistavaa toimintaa TAI jotain ihan muuta, vain mielikuvitus on rajana! 6

YLÖS-HANKE TAVOITTEET Synnyttää uutta soveltavan teatterin yritystoimintaa Luoda soveltavan teatterin ammattilaisille työtilaisuuksia Kehittää ammattiteattereiden yleisötyötä Lisätä yleisötyön ja soveltavan teatterin tekemistä Suomessa Tuoda ihmisille hyvää mieltä ja uusia kokemuksia 7

YLÖS-HANKE Ylös-hankkeen päärahoittajana toimii Opetusministeriön valtakunnallinen Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansain- välistymisen kehittämisohjelma Kyseessä on ESR-ohjelma, jota koordinoi Etelä-Suomen lääninhallitus 8

MITÄ YLÖS-HANKKEESSA TEHDÄÄN? Pilottiprojektit Lahden kaupunginteatterissa, Rauman kaupunginteatterissa ja Tampereen Työväen Teatterissa Yleisötyön seminaarit Tampereella 2009 ja 2010 Soveltavan teatterin yrittäjyys- valmennus syksyllä 2009 Koko kansan olohuone www.yleisötyö.fi 9

SOSIAALINEN MEDIA prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla esim. Facebook, Twitter, blogit sisältö syntyy yhdessä tekemällä ei vain passiivista selailua 10

MITEN OSALLISTAA YLEISÖ SOSIAALISTA MEDIAA HYÖDYNTÄEN? Teattereissa sosiaalisen median hyödyntäminen vielä vähäistä – kiinnostus on kuitenkin kasvussa Sosiaalinen media yleisötyön välineenä avaa paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia 11

DEVISING Devising theatre / devised theatre Devise = luoda, tehdä, keksiä, laatia Ryhmä- ja prosessikeskeinen työtapa Esityksen käsikirjoitus muotoutuu prosessin aikana ryhmälähtöisesti Teatterin käyttö yhteisöissä/ryhmissä Lähtökohtana voi olla teema / paikka / yhteisö jne… 12

DEVISING Esityksen käsikirjoitus syntyy prosessissa ryhmän synnyttämänä Lähtökohtana joukko materiaalia, ajatuksia, väitteitä, kysymyksiä, ehdotus siitä miten edetään Lähtömateriaalia analysoidaan ja tutkitaan toiminnallisesti näyttämöllä työskennellen, keskustellen ja improvisoiden Esityksen ilmiasu ja rakenne muodostuvat harjoitusprosessissa 13

DEVISING + SOSIAALINEN MEDIA Sosiaalinen media soveltuu hyvin työvälineeksi Devising-työtapaan Sosiaalinen media on hyvä väline materiaalin keräämiseen, keskusteluun ja työstämiseen Mahdollista käyttää rajatun ryhmän kanssa tai laajasti kaikkien kiinnostuneiden kanssa 14

ESIMERKKEJÄ Royal Opera House: "Twitter-ooppera” http://royaloperahouse.wordpress.com/ Tänä syksynä luotiin käsikirjoitus uudelle oopperalle Twitteriä käyttäen Kuka tahansa saattoi osallistua 15

The story starts like this: ESIMERKKEJÄ Royal Opera House: "Twitter-ooppera” http://twitter.com/youropera The story starts like this: One morning, very early, a man and a woman were standing, arm-in-arm, in London’s Covent Garden. The man turned to the woman and he sang… 16

ESIMERKKEJÄ Lappeenrannan kaupunginteatteri + Todellisuuden Tutkimuskeskuksen Suomi-projekti: Vapaa Lappeenranta http://vapaalpr.blogit.fi/ Lappeenrantalaiset vapauden paikat, tarinat ja vapaa asukkaat kiinnostavat Lappeenrannan kaupunginteatteria Esityksen blogi VAPAATA LAPPEEN- RANTAA ETSIMÄSSÄ kerää materiaalia ja raportoi löytöretken edistymisestä 17

ESIMERKKEJÄ Lappeenrannan kaupunginteatteri + Todellisuuden Tutkimuskeskuksen Suomi-projekti: Vapaa Lappeenranta Missä voi olla vapaa ja vapautua Lappeenrannassa? Kuka tai ketkä ovat nyt tai ennen olleet vapaita (vapaamielisiä, omaperäisiä, ennakkoluulottomia)? Blogi kerää materiaalia ja tuo esityksen syntyprosessin julkiseksi 18

NOODI – YHTEISÖLLINEN KÄSI- KIRJOITUSTYÖKALU ESIMERKKEJÄ NOODI – YHTEISÖLLINEN KÄSI- KIRJOITUSTYÖKALU Sosiaalisen median EU-hanke Medios Päätoteuttaja on Metropolia AMK Helsingin Kaupunginteatterin osaprojektissa kehitetään verkkoon kaikille vapaaseen käyttöön tarjottava käsikirjoitustyökalu, jonka avulla voidaan kirjoittaa yhteisöllisesti käsikirjoitus 19

NOODI – YHTEISÖLLINEN KÄSI- KIRJOITUSTYÖKALU ESIMERKKEJÄ NOODI – YHTEISÖLLINEN KÄSI- KIRJOITUSTYÖKALU Helsingin Kaupunginteatterille hanke on osa yleisötyötä ja taidekasvatusta Hanke huipentuu teatteriesitykseen Studio Pasilassa elokuussa 2010, jolloin nähdään nuorten kirjoittama esitys Metropolian tuottamana ja heidän opiskelijoidensa esittämänä 20

NOODI – YHTEISÖLLINEN KÄSI- KIRJOITUSTYÖKALU ESIMERKKEJÄ NOODI – YHTEISÖLLINEN KÄSI- KIRJOITUSTYÖKALU Käsikirjoituksen kirjoitusprosessia johtaa dramaturgi-opettaja Emma Puikkonen Kirjoittamiseen osallistuu joukko 16- 25 – vuotiaita nuoria Kirjoitusprosessia voivat seurata kaikki internetin käyttäjät http://medios.metropolia.fi 21

ESIMERKKEJÄ YLÖS-HANKE + SOSIAALINEN MEDIA Tampereen Työväen Teatterissa TEEMAKUUKAUSI TTT:n ohjelmistossa olevien esitysten teemoista erilaisia tapahtumia: työpajoja, osallistavaa ja vuorovaikutteista yhdessä tekemistä MARRASKUUN TEEMA = Tamperelaisuus SOSIAALINEN MEDIA: Teeman käsittely: jatkaminen + kehittäminen 22

ESIMERKKEJÄ YLÖS-HANKE + SOSIAALINEN MEDIA Tampereen Työväen Teatterissa KUMMIRYHMÄ Kummiryhmän kanssa kokoonnutaan kahden viikon välein ja käsitellään ryhmälle tärkeitä aiheita soveltavan teatterin metodein + keskustellen Ehkä syntyy jotain esityksellistä SOSIAALINEN MEDIA: Kummiryhmän kanssa aiheen käsittely (devising) 23

POHDITTAVAA SOSIAALINEN MEDIA + TEATTERI = ? 24

MUUTA Esimerkki sosiaalisen median hyödyntämisestä ”heimon” synnyttämisessä valmiin esityksen faneille: http://www.altarholics.com/ 25