OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NUORILTA NUORILLE YHDESSÄ NUORTEN KANSSA
Advertisements

Vammaispalveluiden innovaatio- ja kehittämiskeskus -konsepti Jarno Tuimala, Anne Laakso
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Opetus- ja kirjastotoimen yhteistyön kehittäminen Helsingissä - erillisistä hankkeista todelliseen yhteistyöhön!
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
COMPRO-PROJEKTI Ryhmäkehityskeskustelut ja Taavinkodin henkilökunnan osaamisen kartoitus ja arviointi vs.oh Anu Kinnunen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
1 Suomen Numerot Numpac Oy Numeronsiirtotilastot
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Ainetyöryhmien työn aloitus
Koulu-kirjasto-yhteistyön vuosikello
Henkilöstö- ja työllisyysjaosto
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Suomen Numerot Numpac Oy Numeronsiirtotilastot
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Turvallisuuskävelyt 2017 Tammikuu 2017
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
RIIHIMÄEN LASTEN JA NUORTEN TAIDEKOULUN LUKUVUOSI TYÖ- JA LOMA-AJAT
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Esiopetuksen vuosiympyrä
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
RIIHIMÄEN LASTEN JA NUORTEN TAIDEKOULUN LUKUVUOSI TYÖ- JA LOMA-AJAT
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
Saattajien tapaaminen
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
VTK Vuosikello 2016.
VTK vuosikello vuodelle 2017
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Hanke
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Tammikuu Joulukuu Helmikuu Marraskuu Maaliskuu Lokakuu Huhtikuu
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
Voit tulostaa tämän mallin ja käyttää sitä seinäkalenterina
kirjaston toiminnan- ohjausprosessi
Suomen Numerot NUMPAC Oy Numeronsiirtotilastot
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN Oppimisessa ja opiskelussa hyödynnetään systemaattisesti autenttisia ympäristöjä ja resursseja – ympäröivää yhteiskuntaa, työelämää ja kulttuuria Oppijalla on mahdollisuus monipuolisten, aktiivisten opiskelumenetelmien, työtapojen ja tietoyhteiskunnan työvälineiden käyttöön OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN TVT TUTKIVAN JA YHTEISÖLLISEN OPPIMISEN TYÖKALUNA Oppijan arjessa tvt:aa käytetään yhteisöllisessä ja tutkivassa oppimisessa Tvt:aa käytetään systemaattisesti opetuksessa Oppijalla mahdollisuus osallistua suunnitteluun Oppiaineita integroivat oppimisprosessit Oppijalla mahdollisuus osallistua oppiaineita ja aiheita integroivaan projektiin, jossa tvt työkaluna Aihekokonaisuuksien toteutuminen (esim. mediataidot) TVT OPPIAINEIDEN JA AIHE- KOKONAISUUKSIEN INTEGROINNISSA Tvt:n taitotasojen oppimisen tukemista ja ohjaamista edellyttävä opettajan osaaminen Lähtökohtana yhteisöllinen ja tutkiva oppiminen Oppimisprosessin suunnittelu ja toteutus –osaaminen Verkko-oppimisen ja ohjauksen pedagoginen osaaminen OPETTAJAN OSAAMINEN Yhteinen tavoite Yhteiset sopimukset ja käytänteet, toimitavat Jatkuva toiminnan arviointi ja kehitys Osaamisen kehittäminen jatkuvana prosessina YHTEISÖN TOIMINTATAVAT

TOIMENPITEET AIKAJANALLA Osaamis- ja koulutustarvekartoitus Yhteiset tavoitteet ja visio Väliarviointi Vastuiden jakaminen Aikataulutus Koulutus, opintopiiri jne. Työryhmän suunnittelutapaaminen Yhteiset sopimukset (työtavat) Reflektointi, arviointi Käytänteiden jakaminen Kehittämisprosessi Raportointi Osaamisen kehittämissuunnitelma Oppimisympäristön kehittämissuunnitelma Pilotointisuunnitelma Pilotointi tai kokeilu Opetuksen yhteinen suunnittelu Oppimisprosessin tavoitelähtöinen suunnittelu ja toteutus Opetussuunnitelmasta tavoitteiden tarkentaminen & aihekokonaisuuksien integrointi Oppilasprojekti Arviointi (toteutuksen arviointi yms.) Pedagogisten käytänteiden kuvaaminen Pedagogisten käytänteiden jakaminen Oppijat osallisena suunnittelussa Oppijat osallisena tavoitteiden määrittelyssä Oppijat osallisena toiminnan määrittelyssä Oppijat osallisena arvioinnissa

Opetuksen yhteinen suunnittelu pp.kk.vv Henkilö(t) Oppimis-prosessin suunnittelu pp.kk.vv Henkilö(t) OPS:n tavoitteiden tarkentaminen pp.kk.vv Henkilö(t) Aihekokonai-suuksien integrointi pp.kk.vv Henkilö(t) Oppilasprojekti pp.kk.vv Henkilö(t) Arviointi (toteutuksen) pp.kk.vv Henkilö(t) Pedagogisten käytänteiden kuvaaminen pp.kk.vv Henkilö(t) Pedagogisten käytänteiden jakaminen pp.kk.vv Henkilö(t) Oppijat osallisena suunnittelussa pp.kk.vv Henkilö(t) Oppijat osallisena arvioinnissa pp.kk.vv Henkilö(t) Oppijat osallisena pp.kk.vv Henkilö(t) Osaamistarve-kartoitus pp.kk.vv Henkilö(t) Yhteiset tavoitteet ja visio pp.kk.vv Henkilö(t) Väliarviointi (tarkastelu) pp.kk.vv Henkilö(t) Vastuiden jakaminen pp.kk.vv Henkilö(t) Aikataulutus pp.kk.vv Henkilö(t) Koulutus pp.kk.vv Henkilö(t) Työryhmän suunnittelu-tapaaminen pp.kk.vv Henkilö(t) Yhteiset sopimukset (toimintatavat) pp.kk.vv Henkilö(t) Reflektointi tapahtuma pp.kk.vv Henkilö(t) Käytänteiden jakaminen pp.kk.vv Henkilö(t) Kehittämis-prosessi pp.kk.vv Henkilö(t) Raportointi pp.kk.vv Henkilö(t) Osaamisen kehittämis-suunnitelma pp.kk.vv Henkilö(t)

Oppimis-ympäristön kehittämis-suunnitelma pp.kk.vv Henkilö(t) Pilotointi-suunnitelma pp.kk.vv Henkilö(t) Pilotointi tai kokeilu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t) Työkalu pp.kk.vv Henkilö(t)

ELOKUU 2010

SYYSKUU 2010

LOKAKUU 2010

MARRASKUU 2010

JOULUKUU 2010

TAMMIKUU 2011

HELMIKUU 2011

MAALISKUU 2011

HUHTIKUU 2011

TOUKOKUU 2011

KESÄKUU 2011

HEINÄKUU 2011