Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokannat: MySQL ja PostgreSQL. Yleistä • Relaatiotietokantaohjelmisto, jolla voidaan luoda, ylläpitää ja muuttaa ja hallinnoida tietokantoja • Avoin.
Advertisements

Näin pakkaat paketit lavalle
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Kurssilla käytettävät työkalut
Ketterän kehittämistyön suunnittelu Tavoitteena on  harjoitella tehtävien mitoitusta ja arviointia  tehdä työ sovituissa puitteissa  oppia tekemisen.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Nuorten peliohjelmointi 2011
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Ottelutapahtuma- tutoroinnin -nostot 2011 Marko Viitanen.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Konvergenssin haasteita Internetin Quality of Service (QoS) –QoS hallinta, tarvitaanko montaa palveluluokkaa? –QoS monitorointi (mittaukset) Kapasiteetin.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Sovellusohjelman suunnittelu & toteutus
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Ei vanhustenasumista minulle!! HUM! Myös ääni Joku vuosi sitten tein loistoristeiliällä Välimeriristeilyn. Joku vuosi sitten tein loistoristeiliällä Välimeriristeilyn.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Matematiikan yo-ohjeita Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta ennen kirjoituspäivää kansliaan.  Laskimien.
Pieni opas konserttikäyntiin Lasten ja nuorten rytmimusiikkiverkosto Louhimo.
Ohjelmointi.
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Visual Basic -ohjelmointi
11. Relaatiotietokannan suunnittelualgoritmit ja lisäriippuvuudet Tällä kurssilla käsitellään kirjan luvusta 11 ainoastaan algoritmi 11.1 häviöttömän liitoksen.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
1 Sensor Tasking and Control Jari Hassinen Riikka Asikainen
#perjantaipähkinä
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
Nörttäys Nörttäys on erittäin kuuluisa laji. Kerron siitä pikku seikkoja.
Ohjelmassa tänään Algoritminen ongelmanratkaisu Algoritmin määritelmä
Ongelmat on tehty ratkaistaviksi
VERRANNOLLISUUS Ratk..
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Tietokoneen osat. Prosessori  Osa joka suorittaa tietokoneen sisältämiä konekielisiä käskyjä  Intel ja AMD ovat ainoat yhtiöt jotka tekevät prosessoreja.
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Arttu, Amos, Kasimir & Markus
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Aktivoiva tehtävä 1 Tehtävä: Selvitä mitä oheisen, vuokaaviona esitetyn algoritmin mukaan tapahtuu, kun a) härveli on kunnossa eikä hajoa käytettäessä,
Ohjelmien suunnittelu
1. Algoritmi.
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
Opetusvideot oppilaiden omiin laitteisiin
Opintopsykologi Katja Hietanen
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
“Paristo” pakohuone This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Esityksen transkriptio:

Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto

Ohjelmien suunnittelu Yksikään ohjelma ei voi onnistua ilman kunnollista suunnittelua Kaupallisissa ohjelmistoprojekteissa suunnitteluun käytetty aika on hyvin merkittävä

Ohjelmien suunnittelu Ohjelmia voi suunnitella pitkällekin ilman, että tarvitsee ymmärtää kovinkaan paljon ohjelmointikielestä Tärkeintä on kyky analysoida annettua ongelmaa! Tällä kurssilla pelin suunnittelussa hyödynnetään mm. piirustustaitoja ja tarinankerrontaa

Algoritmi Algoritmi on ohje, jolla voidaan ratkaista joku tietty ongelma Algoritmeja: keittokirjassa olevat ruokaohjeet, kirjahyllyn mukana tulevat kokoamisohjeet.. Näiden ohjeiden mukaan tehtynä ruoan ja kirjahyllyn pitäisi valmistua tuossa tuokiossa! Algoritmin ei tarvitse kertoa miksi, vaan ainoastaan miten Jakokulmassa jakaminen tuttu alakoulusta

Algoritmi Algoritmien suunnittelu on yksi ohjelman suunnittelun vaiheita Yksi ohjelma voi sisältää monia erilaisia algoritmeja, joilla on omat tehtävänsä

Esimerkkialgoritmi Ongelma: Tietokone ei käynnisty (ja pitäisi saada käynnistymään!) Jos sähköjohto ei ole kytketty, niin kytke sähköjohto (ongelma ratkaistu). Jos sähköjohto on kytketty, mutta sähköjohto on rikki, niin osta uusi sähköjohto (ongelma ratkaistu). Jos sähköjohto on kytketty, mutta sähköjohto ei ole rikki, niin tietokone on rikki: osta uusi tietokone (ongelma ratkaistu).

Esimerkkialgoritmi Ongelma: Tukit ovat kokonaisina maassa, pitäisi saada ne klapeiksi ja pinoon 1. Sahataan sopiva pala irti pöllistä 2. Jos kaikki tukit on sahattu paloiksi, pilko yksi pala klapeiksi 3. Jos kaikki palat on pilkottu klapeiksi, pinoa klapit 4. Valmista

Onko tukissa paloja jäljellä? Paloja jäljellä? Pilko yksi pala klapeiksi Pinoa klapit Kyllä Ei Kyllä Ei Sahaa sopiva pala irti Valmis

Tehtävät Kahden-kolmen hengen ryhmät. Tehtävä 1: Kirjoita algoritmi lampun sytyttämiseen (ota huomioon eri vaihtoehdot, ellei lamppu sytykään...) Tehtävä 2: Kirjoita algoritmi (paperille), jolla ohjeistat, miten kaverisi pääsee juna-asemalta kotiisi. Kirjoittakaa algoritmit paperille. Piirtäkää myös vuokaaviot.