Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
Advertisements

HEVY = Helsinki-Espoo-Vantaa nuorisotoimien yhteistyön hedelmät ja haasteet KANUUNA-SEMINAARI KOTKA Eija Ahola Nuorisopalveluiden johtaja.
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Diabeteshoitotyön osaaminen
Ikääntyneiden jalkaterveyden tukeminen – Kuvaus hoitohenkilökunnan jalkojenhoitotoiminnoista palvelutaloissa.
Vapaaehtoistoiminnan johtaminen
HUS:n Helsingin hengityshalvausyksikön Tykes-projekti
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tutkimustoiminta perusterveydenhuollossa työn kehittämisen ja koulutuksen näkökulmasta Marjukka Mäkelä, FinOHTA Jukka Mattila, Kotka.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
© Tehy ERITYISPÄTEVYYSJÄRJESTELMÄ Tehyn ja yhteistyöjäsenjärjestöjen yhteinen tuotos.
ValvontaOSASTO 22 / Meilahden tornisairaala
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen haasteita Matala kansainvälistymisen taso Yritystoiminnan rakenne Verkostoituminen ja yhteistyö Palveluliiketoiminta,
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Suun terveydenhuolto Rovaniemi. Järkevä työnjako Hammashoitajan tehtävänkuva → Hammashoitajat ja lähihoitajat vastaavat omalta osaltaan potilas- ja työturvallisuudesta,
KLIINISET HOITOTYÖN OPETTAJAT VARSINAIS - SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ YLIHOITAJAKOKOUS ELLILÄ HEIKKI, ELORANTA SINI, FRANCK TEIJA, LAKANMAA RIITTA-LIISA,
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
N I I L O M Ä K I I N S T I T U U T T I Niilo Mäki Instituutti Oppimisvaikeuksien neurokognitiiviseen tutkimukseen ja kuntoutukseen keskittynyt.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Bioanalyytikon tehtäväsiirrot ja tehtäväkuvan laajentuminen Kaija Sopenlehto Bioanalyytikko (yamk) Suomen Bioanalyytikkoliitto ry.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Esiselvitys & jatkoselvitys Tarkan tason toimintamallin määrittely
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Tutkimus ja kliininen työ
Nopolan koulu Opettajien veso
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Osaamisen haasteet ja koulutustarjonta
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Mitä on näyttöön perustuva toiminta neuvolatyössä
OT-keskus Erityistaso
Koulutusvienti käyntiin
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
1. Biologia On elämän tiede.
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
tulevaisuuden työelämätaidot
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Kansainvälisiä kuulumisia
Esityksen transkriptio:

Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS 29.11.2013 APN konseptina, miten edetään kansallisesti ja kansainvälisesti ? Case HUS Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS 29.11.2013

Professional competency framework in HUS Lähtökohdat, mitä tarkoitusta varten APN ? Professional competency framework in HUS

Miten APN konsepti on Husissa operationalisoitu ? PEREHTYVÄ SUORIUTUVA PÄTEVÄ TYÖURAN ALKUVAIHE TAURA AMMATTI-URALLA ETENEMINNEN TAITAVA ASIAN-TUNTIJA Advanced Practice Nurse ICN 2013: NP/APNN on maisteritutkinnon suorittanut rekisteröity sairaanhoitaja, jolla on vahva tiedollinen ja kliininen osaaminen laajempaan työkuvaan, kyky tehdä monitahoisia päätöksiä

I KEHITTÄMISSYKLI 1990-luku HOITOHENKILÖSTÖN AMMATTIURAMALLIT I KEHITTÄMISSYKLI 1990-luku Aura, Faura, Laura, Raura osaamisalueiden ja tasojen määrittely (Taura 2. aallossa) Pilotointi & käyttöönotto (tasot I-III) II KEHITTÄMISSYKLI 2000 - Asiantuntijatehtävien pilotointi & käyttöönotto (tasot V) kliiniset asiantuntijat, kliiniset opettajat, kliiniset tutkijat Taitava hoitaja –koulutukset ja tehtävämäärittely (taso IV)

PÄÄTULOKSIA APN TOIMINNASTA potilaat henkilöstö käytännöt organisaatio

Johtopäätöksiä, HUS APN-haasteita esimiehille kriittinen tuki ja työpari ensimmäinen sukupolvi, ei vielä saavutettu kriittistä massaa tavoitteet ajoittain epärealistisia, roolidimensioiden oikea painotus: kliininen toiminta ja kehittäminen, koulutus, tutkimus, konsultointi, johtaminen tulosten arviointi usein välillistä ja yhteisöllistä kompetenssivaatimukset, kulttuurinen validiteetti

Hoitohenkilökunnan ammattiuramallit ja osaamisen painopistealueet po Laadukas, turvallinen ja vaikuttava potilaan hoito Asiantuntija Taitava Pätevä Suoriutuva Perehtyvä Tutkimus Kehittäminen K L I N E H O T Y Ö Ohjaus Opetus Motivoitunut ja osaava henkilöstö Osallistava johtaminen

Johtopäätöksiä, kansallisia APN-haasteita Kliinisen toiminta-alueen laajempi tarkastelu ja tarkempi terminologinen (CNS, NP, NC etc.) ja koulutustason määrittely (maisteritutkinto aloitustaso, DNP ?) Räätälöinti Suomalaiseen terveydenhuoltoon ja koulutusjärjestelmään Eurooppalainen ja Pohjoismainen yhteistyö merkityksellistä regulaationäkökulmasta Tieteen, tutkimuksen ja hoitotodellisuuden vuoropuhelu !