Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS 29.11.2013 APN konseptina, miten edetään kansallisesti ja kansainvälisesti ? Case HUS Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS 29.11.2013
Professional competency framework in HUS Lähtökohdat, mitä tarkoitusta varten APN ? Professional competency framework in HUS
Miten APN konsepti on Husissa operationalisoitu ? PEREHTYVÄ SUORIUTUVA PÄTEVÄ TYÖURAN ALKUVAIHE TAURA AMMATTI-URALLA ETENEMINNEN TAITAVA ASIAN-TUNTIJA Advanced Practice Nurse ICN 2013: NP/APNN on maisteritutkinnon suorittanut rekisteröity sairaanhoitaja, jolla on vahva tiedollinen ja kliininen osaaminen laajempaan työkuvaan, kyky tehdä monitahoisia päätöksiä
I KEHITTÄMISSYKLI 1990-luku HOITOHENKILÖSTÖN AMMATTIURAMALLIT I KEHITTÄMISSYKLI 1990-luku Aura, Faura, Laura, Raura osaamisalueiden ja tasojen määrittely (Taura 2. aallossa) Pilotointi & käyttöönotto (tasot I-III) II KEHITTÄMISSYKLI 2000 - Asiantuntijatehtävien pilotointi & käyttöönotto (tasot V) kliiniset asiantuntijat, kliiniset opettajat, kliiniset tutkijat Taitava hoitaja –koulutukset ja tehtävämäärittely (taso IV)
PÄÄTULOKSIA APN TOIMINNASTA potilaat henkilöstö käytännöt organisaatio
Johtopäätöksiä, HUS APN-haasteita esimiehille kriittinen tuki ja työpari ensimmäinen sukupolvi, ei vielä saavutettu kriittistä massaa tavoitteet ajoittain epärealistisia, roolidimensioiden oikea painotus: kliininen toiminta ja kehittäminen, koulutus, tutkimus, konsultointi, johtaminen tulosten arviointi usein välillistä ja yhteisöllistä kompetenssivaatimukset, kulttuurinen validiteetti
Hoitohenkilökunnan ammattiuramallit ja osaamisen painopistealueet po Laadukas, turvallinen ja vaikuttava potilaan hoito Asiantuntija Taitava Pätevä Suoriutuva Perehtyvä Tutkimus Kehittäminen K L I N E H O T Y Ö Ohjaus Opetus Motivoitunut ja osaava henkilöstö Osallistava johtaminen
Johtopäätöksiä, kansallisia APN-haasteita Kliinisen toiminta-alueen laajempi tarkastelu ja tarkempi terminologinen (CNS, NP, NC etc.) ja koulutustason määrittely (maisteritutkinto aloitustaso, DNP ?) Räätälöinti Suomalaiseen terveydenhuoltoon ja koulutusjärjestelmään Eurooppalainen ja Pohjoismainen yhteistyö merkityksellistä regulaationäkökulmasta Tieteen, tutkimuksen ja hoitotodellisuuden vuoropuhelu !