Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KLIINISET HOITOTYÖN OPETTAJAT VARSINAIS - SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ YLIHOITAJAKOKOUS 22.4.2016 ELLILÄ HEIKKI, ELORANTA SINI, FRANCK TEIJA, LAKANMAA RIITTA-LIISA,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KLIINISET HOITOTYÖN OPETTAJAT VARSINAIS - SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ YLIHOITAJAKOKOUS 22.4.2016 ELLILÄ HEIKKI, ELORANTA SINI, FRANCK TEIJA, LAKANMAA RIITTA-LIISA,"— Esityksen transkriptio:

1 KLIINISET HOITOTYÖN OPETTAJAT VARSINAIS - SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ YLIHOITAJAKOKOUS 22.4.2016 ELLILÄ HEIKKI, ELORANTA SINI, FRANCK TEIJA, LAKANMAA RIITTA-LIISA, MYLLYMÄKI ANNUKKA, MÖRT SUSANNA, NUMMELIN MERJA JA WALTA LEENA KHO –malli © 19.4.2016

2 ESITYKSEN SISÄLTÖ Työskentelyn taustaa Kuvaus kliinisen hoitotyön opettajan toimintaverkostosta Kliininen hoitotyön opettaja – malli Konkreettisia toimintamuotoja KHO –malli © 19.4.2016

3 Vahvaa ja kehittyvää osaamista VSSHP:ssä potilaan parhaaksi

4 TERVEYSKAMPUS Kliinisten hoitotyön opettajien toiminta on osa Terveyskampus Turku -yhteistyötä, jonka tavoitteena on kehittää monialainen, huipputason osaamiskeskittymä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvillä tutkimuksen ja koulutuksen aloilla. ”Suomen tulevaisuuden palvelujärjestelmän kannalta on oleellista, että monialaisuus tulee tutuksi jo opiskeluympäristöstä lähtien. Tiivis kampus edistää tutkimusryhmien yhteistyötä ja innovaatiotoimintaa.” Olli-Pekka Lehtonen, VSSHP, Turun yliopisto 2015. ”Monialainen terveyskampus synnyttää uudenlaisen mahdollisuuden tiivistää yhteistyötä sosiaali- ja terveysalan eri asiantuntijaryhmien välillä.” Vesa Taatila, Turun AMK 2015. KHO –malli © 19.4.2016

5 VSSHP:N STRATEGIA, OPETUS JA KOULUTUSPOLITIIKKA SEKÄ HOITOTIETEELLINEN TUTKIMUSOHJELMA Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSSHP) tavoitteena on vahvistaa henkilöstön osaamista näyttöön perustuen (Hoitotyön strategia ja toimintaohjelma 2016 - 2018) sekä varmistaa osaavan työvoiman saatavuus ja riittävyys tulevaisuudessa (TYKS:n erityisvastuualueen opetus- ja koulutuspolitiikka). VSSHP:n sitovana tavoitteena 2016 on huolehtia korkealuokkaisesta opetuksesta ja tutkimuksesta toteuttamalla erityisvastuualueen tutkimus- ja tiedestrategiaa sekä opetusstrategiaa (Sitovat tavoitteet 2016). Opetus- ja koulutuspolitiikan sisältö konkretisoidaan kunkin organisaation ja alueen kehittämissuunnitelmissa, henkilöstöohjelmissa ja vastaavissa asiakirjoissa (TYKS:n erityisvastuualueen opetus- ja koulutuspolitiikka, strategisen tason suunnitelma vuosille 2016 – 2018). TYKS:n erityisvastuualueen hoitotieteellinen tutkimus on jaettu vuosina 2016-2018 kolmeen painopistealueeseen: 1) potilaslähtöiset palvelut ja potilaan voimavarat, 2) hoitohenkilöstön voimavarat sekä 3) palvelujärjestelmä (Hoitotieteellinen tutkimusohjelma vuosille 2016-2018) KHO –malli © 19.4.2016

6

7 Turun AMK Ylihoitajat Osastonhoitajat Opiskelijavastaavat Lähiohjaajat Terveyskampus Opetuksen tiimi Kliinisen hoitotyön asiantuntijat Kehittämisylihoitaja Hallintoylihoitaja Opetuskoordinaattori Suunnittelijat Opiskelijat VSSHP Tutkimusryhmät ja Excellence centerit HARJOITTELU TY, ÅA, Yrkeshögskolan Novia KHO –malli © 19.4.2016 Tuutoropettaja/ohjaava opettaja Harjoittelukoordinaattori Uutta luovan oppimisen mahdollistaminen Ohjausosaamisen tuki Yhteinen työelämäkäytäntöjen uudistaminen KHO:t ja tehtävät Sivutoimiset ylihoitajat Ohjausryhmä Ylihoitajat TUTKIMUS-, KEHITYS - JA INNOVAATIOTOIMINTA

8 KLIINISEN HOITOTYÖN OPETTAJIEN TOIMINNAN TAVOITTEET JA TEHTÄVÄT Uutta luovan oppimisen mahdollistaminen Ohjausosaamisen tukeminen Yhteinen työelämäkäytäntöjen uudistaminen Tiedon ja osaamisen vahva integraatio Oppimisprosessien tukeminen Oppimisympäristöjen monipuolinen kehittäminen ja arviointi Ohjaajakoulutus henkilökunnalle * Interaktiiviset internetsivustot *Moniammatilliset osaamispajat ohjaajille/opiskelijavastaaville Moniammatilliset simulaatiot Työelämälähtöinen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta Moniammatillinen kehittämisyhteistyö Opetus- ja toteutussuunnitelmayhteistyö KHO –malli © 19.4.2016

9 KLIINISEN HOITOTYÖN OPETTAJA -MALLI Moninaiset ja erilaiset toimialueet opiskelijaohjauksessa Moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet TERVEYSKAMPUS- KHO osana kampusta Lean- Sujuvat prosessit, oppiminen ja osaamisen hyödyntäminen KHO –malli © 19.4.2016 Yhteinen työelämäkäytäntöjen uudistaminen /TKI Uutta luovan oppimisen mahdollistaminen Ohjausosaamisen tukeminen VSSHP:n strategia yms. KHO Turun AMK:n strategia Terveyskampuksen yhteistyöorganisaatiot Osaamisen kehittyminen mikro – ja makrotasolla

10 UUTTA LUOVAN OPPIMISEN MAHDOLLISTAMINEN TIEDON JA OSAAMISEN VAHVA INTEGRAATIO OPPIMISPROSESSIEN TUKEMINEN OPPIMISYMPÄRISTÖJEN MONIPUOLINEN KEHITTÄMINEN JA ARVIOINTI UUTTA LUOVAN OPPIMISEN MALLEJA KEHITTÄMISYHTEISTYÖNÄ, MONIAMMATILLINEN SIMULAATIO-OPPIMINEN, ASIANTUNTIJUUDEN JAKAMINEN, VIDEOVÄLITTEINEN OPETUS, HARJOITTELUN JA OPINNÄYTETYÖN YHDISTÄMINEN AIKATAULU: Toiminnan käynnistäminen ja suunnitelman tekeminen kevät 2016 Tutustumiset eri yksiköihin kevät 2016 Uusien mallien suunnittelu syksy 2016, pilotointi kevät 2017 Uutta luovan oppimisen mallintamisen suunnittelu kevät 2017 ja pilotointi syksy 2017 KHO –malli © 19.4.2016

11 OHJAUSOSAAMISEN TUKEMINEN OHJAAJAKOULUTUS HENKILÖKUNNALLE INTERAKTIIVISET INTERNETSIVUSTOT TOIMINNALLISET OSAAMISPAJAT OHJAAJILLE/OPISKELIJAVASTAAVILLE MONIAMMATILLISET SIMULAATIOTX AIKATAULU: Toiminnan käynnistäminen ja suunnitelman tekeminen kevät 2016 Tutustumiset eri yksiköihin kevät 2016 Alueelliset koulutuspäivät x 2 /vuosi Toiminnalliset tiimipajat aloitus syksy 2016 Internetsivustot kevät 2016 - syksy 2017 (sisältää videot ja blogi) simulaatiopedagogiikka syksy 2016 (aloitamme tiimipajoissa) KHO –malli © 19.4.201S

12 KHO –malli © 19.4.2016 Syksyn 2016 moniammatillisten osaamispajojen tarkoituksena on vahvistaa ja syventää osaamista opiskelijaohjauksesta. Pajojen aiheina ovat tavoitteet ja arviointi, palaute ja arviointi sekä simulaatio. Kaikki ammattiryhmät ovat tervetulleita osaamispajoihin. Ilmoittautuminen tapahtuu koulutuskalenterin kautta. 8.9 klo 13-15.30 Tavoitteet ja arviointi (T-sairaala, F1, huone 140) 15.9 klo 13-15.30 Simulaatio (Turun AMK, simulaatiotilat) 22.9 klo 13-15.30 Tavoitteet ja arviointi (T-sairaala, F1, huone 140) 6.10 klo 13-15.30 Arviointi ja palaute (T-sairaala, F1, huone 140) 13.10 klo 13-15.30 Simulaatio (Turun AMK, simulaatiotilat) 27.10 klo 13-15.30 Arviointi ja palaute (T-sairaala, F1, huone 140) 17.11 klo 13-15.30 KV-opiskelijoiden ohjaus (T-sairaala, F1, huone 140) 1.12 klo 13-15.30 KV-opiskelijoiden ohjaus (T-sairaala, F1, huone 140) OSAAMISPAJAT OPISKELIJAOHJAAJILLE

13 YHTEINEN TYÖELÄMÄKÄYTÄNTÖJEN UUDISTAMINEN TYÖELÄMÄLÄHTÖINEN TUTKIMUS-, KEHITTÄMIS- JA INNOVAATIOTOIMINTA MONIAMMATILLINEN KEHITTÄMISYHTEISTYÖ OPETUSSUUNNITELMAYHTEISTYÖ TOIMINNAN KÄYNNISTÄMINEN JA SUUNNITELMAN TEKEMINEN KEVÄT 2016 TUTUSTUMISET ERI YKSIKÖIHIN KEVÄT 2016 LUODAAN UUSIA AVAUKSIA TKI-TOIMINTAAN KANSALLINEN YHTEISTYÖ (VALOPE) KHO TOIMINNAN ITSEARVIOINTI AIKATAULU: Kevät 2016 – syksy 2017: syksy 2016 kho toimintasuunnitelma, väliarviointi kevät 2017, loppuarviointi/raportti syksy 2017 KHO –malli © 19.4.2016

14


Lataa ppt "KLIINISET HOITOTYÖN OPETTAJAT VARSINAIS - SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ YLIHOITAJAKOKOUS 22.4.2016 ELLILÄ HEIKKI, ELORANTA SINI, FRANCK TEIJA, LAKANMAA RIITTA-LIISA,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google