Rajaliikenteen sujuvuus tulevaisuudessa Tommi Kivilaakso, Tulli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elinkeinoelämän näkemys uusista reiteistä ImaTrainBorder
Advertisements

FEDERAATION HENKILÖLIIKENNEYHTIÖ:
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Metsäteollisuuden käyttämästä puusta 67 % tulee yksityismetsistä
ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
Etelä-Savolla on ratkottavana monia haasteita, mm: Bkt/asukas Etelä-Savossa 73,3% koko maan tasosta vuonna 2010 Etelä-Savo keski-iältään (45,9 v) maan.
Toimitusjohtaja Mikael Aro
Lappeenranta-Imatra seudun elinkeinoelämä ja Venäjä-toiminta
Miehikkälän kunnan, Länsi-Savo Oy:n, ja Kaakonkulman ideointitilaisuus
SUOMEN JA VENÄJÄN VÄLINEN HENKILÖLIIKENNE
Романов Romanovit.
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
Helsinki – Tallinna rautatieyhteys OIKOTIE EUROOPPAAN  Martin markkinat  Martti Asunmaa Baltirail ry:n puheenjohtaja.
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
Kymenlaakson menestymisen mahdollisuudet 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
Suomi idän ja lännen solmupisteenä
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
TIEMERKINTÄPÄIVÄT 2013 PANK tiemerkintävaliokunta.
, SK, sivu 1 Tietoa liikennetilanteesta VR:n Internet-sivuilla
Venäjän merkitys kyselyn perusteella on ollut kasvussa: Tänä vuonna sen ilmoitti merkittävimmäksi ulkomaalaisten vieraiden lähtömaaksi jo 70 prosenttia.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
HYVÄLLE SATAMALLE HYVÄKUNTOINEN RAUTATIE
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
ESITTELY VR Osakeyhtiö/VR Cargo Kouvolan asiakaspalvelukeskus
LÄMPÖTILAHALLITTAVAT ELINTARVIKEKULJETUKSET-
Eversti Tero Kaakinen Komentaja, Kaakkois-Suomen rajavartiosto
Esityksen nimi / Tekijä1 Perusterveydenhuolto 2013.
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
ILMAILULAITOS KUOPION LENTOASEMA
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Toimenpiteelliset hoitojaksot 2010
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Nelostieseminaarin loppusanat Eduskunta Samuli Pohjamo Maakuntahallituksen puheenjohtaja.
Massalogistiikan johtaja kotimaassa ja idän liikenteessä
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Aluetilinpito Lähde: Tilastokeskus/Tuotannon ja työllisyyden aluetilit
Ulkomaalaiset tausta ja pohjakuviot 2009 tilanne, raportti Esityksen nimi / Tekijä1.
Autonomian ajan alku: Miksi Suomi joutui Ruotsin vallan alta Venäjän valtaan? Millaiseksi Suomen asema osana Venäjää muotoutui? Miksi Suomi sai erityisaseman.
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2011
Suomen ja Venäjän välinen sopimus suorasta kansainvälisestä rautatieliikenteestä.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2014, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä WEC Energiapäivä Tero Kosonen
Jakso IV Voiko Suomi hyvin?.
Suomen liittyminen EU:n jäseneksi
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2015, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta.
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
YH 2 Suomi ja kansainvälinen kauppa
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
Itä-Lapin tulevaisuuden näkymät
Suomalais-venäläisen talousyhteistyön näkymiä
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Vienti Teknologiateollisuus.
7 TALOUDEN KASVU JA SUHDANNEVAIHTELUT
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki
Viron talouden näkymät 2012 IMRE SIIL talous- ja kauppaneuvos Viron Suurlähetystö Estonian Ministry of Foreign Affairs.
Vienti Teknologiateollisuus.
Raahen sataman tavaraliikenne 2005–2017
Maailmantalouden kasvu jatkuu suotuisana
Vienti Teknologiateollisuus.
Vienti Teknologiateollisuus.
Esityksen transkriptio:

Rajaliikenteen sujuvuus tulevaisuudessa Tommi Kivilaakso, Tulli ImaTrainBorder Imatran kansainvälinen rautatie-juhlaseminaari, 14.11.2012 Rajaliikenteen sujuvuus tulevaisuudessa Tommi Kivilaakso, Tulli

Tilanne rajalla nyt ja lähitulevaisuudessa: Suomen Venäjän-kauppa: - tämän syksyn talouden harvoja valopilkkuja. Venäjä noussut vientimaana toiselle sijalle Ruotsin jälkeen; tuontimaana Venäjä on edelleen ykkönen. Vientitavaran tonnimäärä on 1-9kk/2012 noussut +7 % ed. vuoteen. Suomen reitti on edelleen merkittävä myös transiton kannalta: miltei 20 % Venäjän EU-tuonnin arvosta Suomen kautta. Vientitransiton tonnimäärä on kuitenkin vähentynyt -7 % tänä vuonna. Rekkojen määrä itärajalla on vähentynyt -4 % 1-9kk/2012. Tulos heijastaa Euroopan taloustilannetta sekä Venäjän omien satamien ja logistiikan kehitystä. Rautatierahti on rajalla viime vuoden tasolla. Junamatkustajat +9%. pp.kk.vvvv Tilaisuus / Tekijä

Venäjän liikenteen suurin kasvupotentiaali on rautatieliikenteessä: Suomen-Venäjän tavarankuljetusten määrä viime vuosina ollut n. 20-24 milj tonnia. Siitä 68 % on rautatiekuljetuksia; määrä enimmäkseen raaka-ainetuontia. Viennin osuus rautatiekuljetuksista Venäjälle vain 8 %. Rekkojen tonnimäärä itään on nelinkertainen. Junamatkustajien osuus rajanylittäjistä vain 4 %. Mutta Allegro ei viekään marketin parkkipaikalle eikä tax free saunankiuas mahdu junan hattuhyllylle. pp.kk.vvvv Tilaisuus / Tekijä

Mitä tehdä Venäjän rautatieliikenteen, sen sujuvuuden lisäämiseksi? Imatran-Svetogorskin rautatierajanylityspaikka pitää avata kansainväliselle liikenteelle (Luumäki-Imatra-valtakunnanraja sähköistetty kaksoisraide, uuden tavara-aseman suunnittelu, Svetogorskiin rautatiekuljetuksia palvelevia terminaaleja) Sähköiset rahtikirjat ja tullidokumentit käyttöön suoraan RZD:n ja Venäjän tullin välille. Manuaalisesta tallentamisesta viiveitä Buslovskajassa. Pilotti. Etätullaus esim Viipurissa käyttöön myös junarahdeille. Moskovan koko-konttijunat Lopullisen tulliselvityksen lisääminen määräaseman omassa rautatietullissa; ei tullausta vasta määränpäätullissa. pp.kk.vvvv Tilaisuus / Tekijä

Lisää junaliikenteen lisäämisehdotuksia: Lastattujen rekkairtoperävaunujen junakuljetukset Venäjälle mm Moskovaan. Ei paluupakkoa tyhjänä. Henkilöautojen autovaunukuljetukset Helsinki – Moskova-välillä matkustajaliikenteessä. Trans-Siperia-rata jälleen transitokonttikuljetuksiin. (rautatietariffit, WTO) Itämerenalusten EU-rikkipäästödirektiivin vaikutus Matkustajaliikenteen viikonloppu- ja sesonkijunat uusille rajareiteille Imatra-Svetogorsk, Niirala-Värtsilä, Vartius-Lytta (?) pp.kk.vvvv Tilaisuus / Tekijä