1 Raimo Kantola 03.02.2000 TL ohjelman asemointi LANGATON TIETOYHTEISKUNTA INTERNET TIETOLIIKENNETEOLLISUUS TIETOVERKKOLIIKETOIMINTA Tarkoituksena on poimia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Advertisements

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma
LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Tapiolan lukio Tasokasta opetusta upeissa tiloissa Nihtisillassa noin
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
INSSI-taustoja 1. Tekniikkaa on joka paikassa ihmisten arjessa, mutta silti se koetaan vieraaksi. Tekniikka ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan laitteiden.
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
Kuinka rakentaa tietokone itse
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
T Tehtävä #3: omaHOPS (VERSIO 1, )
Kandidaatin tutkinnon rakenne, sisältö ja tutkinnon uudistuminen
Oulun aikuislukio 2014.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Tutkintorakenneuudistus Automaatio- ja systeemitekniikan osasto.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Tampereen aikuislukion etälukio Jaana Leppä vt. rehtori Tampereen aikuislukio Tampereen aikuislukio.
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Informaatioteknologian laitoksen sivuainetarjonta | Antti Hakkala, Olli Heimo.
Esa Jaakola Valvoja: Professori Raimo Kantola
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
TFM-tutkinto-ohjelma, tekniikan kandidaatin tutkinnon pääaineet lv Teknillinen fysiikka Matematiikka Mekaniikka Systeemitieteet akh.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
3/2010. TIETOTEKNIIKKA (insinööri AMK) 3/2010 TIETOTEKNIIKKA Tyypillisiä tehtävänimikkeitä ovat > suunnitteluinsinööri > projekti-insinööri > järjestelmäasiantuntija.
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
2. Vuosikurssi 2. vuosikurssin vanhemmille
Taito kasvaa tekijäksi.. Koulutuskeskus Sedu, Jurva Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, kuva- artesaani Graafisen suunnittelun koulutusohjelma / kuvallinen.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
MATEMATIIKKA JA TILASTOTIEDE SIVUAINEENA Kari Myllylä Pekka Salmi LuTK / Matemaattiset tieteet8/25/16.
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
Opiskelijaksi lukioon?
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Vinkkejä opintosuunnitelman miettimiseen
HOPS-työpaja.
MIKSI LUKIOON???.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kahden tutkinnon polku
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
2. Luokan OPO1 osa 2.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Valtiotieteellinen tiedekunta
Elektroniikan ja tietoliikennetekniikan tutkinto-ohjelma
Esityksen transkriptio:

1 Raimo Kantola TL ohjelman asemointi LANGATON TIETOYHTEISKUNTA INTERNET TIETOLIIKENNETEOLLISUUS TIETOVERKKOLIIKETOIMINTA Tarkoituksena on poimia esiin tietoliikennetekniikan kehitystä ohjaavat tekijät profiloida ohjelman paikka teknisen korkeakoulutuksen kentässä määritellä lähtökohta ohjelman "markkinaviestille"

2 Raimo Kantola Määrittelyn haaste on: Alan luonne: - yhdistävä tavoite - laaja keinovalikoima - poikkitieteisyys - järjestelmäkeskeisyys Ulkoiset vaatimukset TKK:lle - nopea valmistuminen - sisäänoton kasvattaminen - DI koulutuksen laatu - tutkijakoulutus Uhkatekijät: - laaja tiedekirjo johtaa liian laajaan ohjelmaan - poikkitieteisyys johtaa tavoitteellisuuden katoamiseen opinnoista - tuloksena pitkittyvät ja pirstaloituvat opinnot - miten opettaa kokonaisuuksien hahmottamista?

3 Raimo Kantola Profiloinnista johtuu keinovalikoima matematiikka, fysiikka ( radiotekniikka, optiikka ) piiritekniikka, signaalinkäsittely, elektroniikka algortimit, ohjelmistotekniikka, formaalit määrittelymenetelmät, laitteiston ja ohjelmiston yhtäaikainen suunnittelu - toimintojen jako näiden välillä, tietosisällön koneellinen käsittely tietoliikenneprotokollat ja palveluteknologiat, palveluiden suunnittelu ihmistä ja organisaatioita varten -- käyttäytymistieteet tuotekehitystoiminnan ja tietoliikenneliiketoiminnan johtaminen Tarvitaan poikkitieteellinen ohjelma

4 Raimo Kantola Ratkaisu on tiede- ja kurssikirjon hahmottaminen tavoitteellisiksi kokonaisuuksiksi Eli sovellamme järjestelmällistä lähestymistapaa ohjelman suunnitteluun Lähtökohtana on suunnitella poikkitieteellinen ohjelma Tuloksena on osiomalli

5 Raimo Kantola Osiovaihtoehdon etuja ovat Suuntien laaja-alaisuus, suunta tukee sekä pää- että sivuainetta tai vain pääainetta kouluttaa sekä spesialisteja että generalisteja Ohjelman poikkitieteellisyys pysyy hallinnassa Yksi osa-alue voidaan rajata minimissään 5 ov:hen esim. tuotantotaloudessa ei olesuotavaa tarjota mahdollisuutta opiskella 18ov:tä osassa II, koska kyse on kuitenkin tietoliikennetekniikan koulutusohjelmasta ei tuotantotalouden koulutusohjelmasta uusi osa-alue (esim Iht) voidaan aloittaa hallitun kokoisena palana Yhteensopivuus ES-, Tik- ja Tutan ohjelmaan on hallittua

6 Raimo Kantola Osioesityksen muita etuja ovat Samoja kursseja ei tarvitse toistaa useissa suunnissa. Esitietovaatimusten huomioonotto helpottuu Kun valinnaisuus on osiotasolla Pääaineen opettaja voi helpommin jäljittää että esitietovaatimukset täyttyvät Vihjearvo: Opiskelijan on helppo poimia kokonainen osio vapaavalintaisiin opintoihin.

7 Raimo Kantola TL -ohjelman rakenne Tutkinnon osa 1 (70ov) Pakolliset (12ov)... Valinnaiset osiot a’ ov Pääaine (noin 20ov)Sivuaine (noin 20ov) Tutkinnon toinen osa (noin 30ov) Vapaa- valin- taiset (20ov) Diplomityö (20ov)

8 Raimo Kantola Ohjelmistotekniikasta lähtevä valinta Ohjelmistotekniikka (OT) Ensisijaiseksi valitaan OT. Toissijainen on joku kymmenestä. Osioiden sisällöt löytyvät TTSigTieLaiMMFysMeVIhtTutHeO

9 Raimo Kantola Signaalinkäsittelykeskeinen valinta Digitaalinen signaalinkäsittely (Sig) Ensisijaiseksi valitaan SIG. Toissijainen on joku seitsemästä. OTTieLai MMFysHeOSgA

10 Raimo Kantola Tietoliikenteen laitteistokeskeinen valinta Tietoliikenteen laitteistotekniikka (LAI) Ensisijaiseksi valitaan LAI. Toissijainen on joku kolmesta. SigTieFysTutHeO OT

11 Raimo Kantola Tietoliikennejärjestelmäkeskeinen valinta Tietoliikennejärjestelmät (Tie) OT SigLaiMMFysMeVIhtTutHeO Ensisijaiseksi valitaan erityisesti matkaviestinjärjestelmiä painottava tietoliikennejärjestelmät (Tie) osio. Toissijainen on joku yhdeksästä

12 Raimo Kantola Ohjelman markkinoinnin pääviestit ovat Poikkitieteellisyys ja laaja-alaisuus - matematiikka, fysiikka, tietotekniikka, ohjelmistot, tietoliikennetekniikka, käyttäytymistieteet ja johtaminen Tavoitteellisuus - pyrkii olemaan tietoliikenteen alalla parasta koulutusta maailmassa antava ohjelma - valmistaa tietoliikennealan tehtäviin, erityisesti ohjelmistotekniikka ja johtaminen mahdollistavat myös muunlaisen uravalinnan Ajanmukaisuus - luomme langatonta tietoyhteiskuntaa ja kehitämme Internet teknologiaan pohjautuvia laajakaistaverkkoja ja -palveluita sekä niihin perustuvaa liiketoimintaa

13 Raimo Kantola Miten tästä eteenpäin? Yo ohjelmaehdotus on pyrkii olemaan mahdollisimman kattava Ohjelmaa on on syytä pyrkiä yksinkertaistamaan: karsintakohteita ovat osio, jolle ei löydy vähintään suosittelevaa pääainetta matematiikan ja ohjelmistotekniikan erityissääntö henkilökohtainen osio molemmat yo erityistemput enssijaisosioiden valinnaiset kurssit tavoite: 80% opiskelijoista ei kohtaa tarvetta tehdä kurssitason valintaa ohjelman toisessa osassa mahdolliset joidenkin toissijaisosioiden valinnaiset kurssit