Tulvariskityöryhmän toimeksianto ja työn tavoitteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Pankki Euro & talous –lehti (4/2006) Rahoitusjärjestelmän vakaus –erikoisnumero (2006) Tiedotustilaisuus
Advertisements

LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
Työperäistä stressiä koskeva keskusjärjestösuositus Työympäristöseminaari Kiljava Raili Perimäki työympäristöasiantuntija SAK.
IPCC-työn merkitys suomalaiselle päätöksenteolle Pirkko Heikinheimo WG II –tiedotustilaisuus
Katja Mikkonen Kari Niklander
Maankuivatus, kastelu ja tulvasuojelu tulevaisuudessa
Itämeren tulevaisuus – jäätön, suolaton ja tulviva meri ?
Luonnonmukainen vesirakennus peltojen kuivatuksessa Tartto 2. 6
Yksityiskohtainen tulvakartoitus Tornionjoen alaosalla
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
PÄÄTÖSANALYYSIN SOVELTAMISMAHDOLLISUUDET TULVARISKIEN HALLINNASSA Heini Lähteenmäki ja Antton Keto TKK–SYKE–METLA Seminaari Levi.
Tulvariskien hallinta lainsäädännössä Tulvariskityöryhmä: keskustelutilaisuus Pekka Kemppainen Lakimies Maa- ja metsätalousministeriö Yleinen.
Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Vakuutusmaksutulo yhteensä 9,1 mrd € Työeläkevakuutusyhtiöiden markkinaosuudet 2007.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Mitä hulevedet ovat? Jukka Jormola, Suomen ympäristökeskus SYKE Järvipooliseminaari: Hulevedet Kuopio Määritelmiä Miksi tarvitaan uusia käytäntöjä?
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Miten energiankulutus käännetään laskuun? Seminaari Sirkka Vilkamo Työ- ja elinkeinoministeriö.
Tulvadirektiivin keskeinen sisältö
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
Copenhagen Oslo Reykjavik
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Väestönmuutos , maakunnittain
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
1 HE 116/2008 vp valtion talousarvioksi vuodelle 2009 (luku Energiapolitiikka) Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ- ja elinkeinojaosto
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Aluehallinnon uudistus ja sisäisen turvallisuuden kehitysnäkymät Kouvola Leena Gunnar Johtaja Kaakkois-Suomen ympäristökeskus.
Eräitä näkökulmia ilmastokeskusteluun Anna Uusitalo Keski-Suomen ympäristökeskus.
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
S:\NYkalvot\2006\suomi\Tulospalkkioseminaari TW Hallitusneuvos Tuija Wilska Valtiovarainministeriö Tulospalkkioseminaari Tulospalkkaustarkastelut:
Tulvariskityöryhmän kuulemis- ja keskustelutilaisuus Hannele Ahponen Suomen luonnonsuojeluliitto.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Loppuseminaari Säätytalo Helsinki Mikko Peltonen, MMM.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Seminaari Suomen ympäristökeskuksen Auditorio Helsinki Elina Nikkola, MMM.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Energiavuosi 2011 Joulun 2011 myrskyt Energiateollisuus ry
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Tulvariskien hallintaa koskevan lainsäädännön arviointia Tuire Taina
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
EAKR-rahoitusta ympäristöhankkeisiin Anna-Liisa Tanskanen EU-koordinaattori Pohjois-Karjalan ympäristökeskus Carelicum.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Elintarvikehuoneistojen riskiperusteisempi ennakkovalvonta - tausta Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Veli-Mikko Niemi MMM.
Vesihuoltolainsäädäntö elintarviketeollisuuden kannalta Antti Belinskij Vanhempi hallitussihteeri Maa- ja metsätalousministeriö If, vesiseminaari,
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Ilmastonmuutos ja tulvariskit Kokemäenjoella v. 2050
Tiekartta hyviin lähiöihin
SEVESO SUURONNETTOMUUSHARJOITUSTEN JÄRJESTÄMINEN JA VALVONTA
Esityksen transkriptio:

Tulvariskityöryhmän toimeksianto ja työn tavoitteet Kai Kaatra, maa- ja metsätalousministeriö Kuulemis- ja keskustelutilaisuus tulvariskien hallinnasta 14.5.2008

Tulvat Suomessa Vesistötulvat Merivesitulvat lumen sulamistulva rankkasateiden aiheuttama tulva jääpatotulva suppo- eli hyydetulva Merivesitulvat Taajamien rankkasadetulvat

Tammikuun 2005 merivesitulva: ei “miesmuistiin” Paalikokeilu Viemäritulppia haettiin koko Etelä-Suomesta.

Tammikuun 2005 merivesitulva: ei “miesmuistiin” Paalikokeilu Viemäritulppia haettiin koko Etelä-Suomesta.

Ounasjoen tulva Kittilässä v. 2005. Kuva: Sauli Koski. Rakennuslehti: maanalaiset tunnelit vaikeita evakuointikohteita Ounasjoen tulva Kittilässä v. 2005. Kuva: Sauli Koski.

Tammikuun 2005 merivesitulva: ei “miesmuistiin” Paalikokeilu Viemäritulppia haettiin koko Etelä-Suomesta.

Tammikuun 2005 merivesitulva: ei “miesmuistiin” Paalikokeilu Viemäritulppia haettiin koko Etelä-Suomesta.

Tulvavahingot Suurtulvaa ei Suomessa sitten v. 1899 vahingot etupäässä taloudellisia kesätulvat 2004: 8 milj. € merivesitulva 2005: 12 milj. € Pori 2007: 10 – 20 milj. € Tulvavahinkojen korvaaminen nykyisin vesistön poikkeuksellisesta tulvimisesta aiheutuvat vahingot valtion varoista tulvavahinkotyöryhmä 2006: vakuutuspohjainen järjestelmä Vakuutusyhtiöiden tiedot: esim. Porin tapauksessa kaupungin infran osuus kai merkittävä? Rakennus- ja irtaimistovahinkoja ei enää valtion varoista Turva nykyistä parempi, sisältäisi myös: - merenpinnan nousu - rankkasateet - pienten uomien tulviminen

Tulvariskityöryhmä MMM asettanut 24.10.2007 Toimikausi 1.12.2007 – 28.2.2009 OM, SM, TEM, MMM, YM LSU, LOS Suomen Kuntaliitto Lapin liitto Tampereen kaupunki Pysyvät asiantuntijat SYKE ja Energiateollisuus ry Sihteerit: SYKE ja MMM

Tulvariskityöryhmä Tehtävä Ehdotukset lainsäädäntöuudistuksiksi ja muiksi toimenpiteiksi tarpeen mukaan myös direktiivin vaatimuksia laajemmin Suhde vesilakiin, maankäyttö- ja rakennuslainsäädäntöön; pelastuslainsäädäntöön, ehdotuksiin tulvavahinkojen korvausjärjestelmän ja patoturvallisuuslain uudistamiseksi sekä muuhun lainsäädäntöön Erityisesti huomiota ilmastonmuutos vesistöalueen yhteensovitettu hoito ja vesienhoidon järjestäminen muut kuin tulvasuojelurakenteisiin perustuvat ratkaisut, kuten tulvavesien pidättäminen viranomaisten vastuiden jako tulvakartoituksen suhde yleiseen maastotietojen tuotantoon ja paikkatietojen yhteiskäyttöön kansainväliset käytännöt, EU-yhteistyö ja tekniikan kehitys

Työryhmässä käsiteltäviä asioita Patoturvallisuus ja tulvariskien hallinta Tulvariskien hallinnan sääntely eräissä muissa maissa Tulvariskien hallintaa koskevan lainsäädännön arviointi Yhteydet vesienhoidon järjestämiseen Vesitalouslupien tarkistamistarve ja -mahdollisuudet Vesilainsäädännön toimivuus vesistökokonaisuuksien hallinnassa Ilmastonmuutoksen vaikutusten yksityiskohtaisempi tarkastelu eräillä vesistöalueilla Tulvariskikartoitukseen käytettävissä oleva aineisto eri hallinnonaloilla sekä yksityisillä toimijoilla Suomessa toteutetut tulvasuojeluratkaisut Operatiivisen tulvantorjunnan keinot Ajantasainen tulvatilannekuva ja siihen perustuva varoitusjärjestelmä Viranomaisten ja muiden toimijoiden vastuut ja tehtävät erilaisissa tulvatilanteissa Tulvariskien hallinnan suuntaviivat (strategia)

Ilmastonmuutos Vaikutukset tulviin Etelä- ja Keski-Suomen talven aikaiset virtaamat kasvavat Etelä-Suomen järvireittivesistöjen tulvat kasvavat Pohjois-Suomen lumen sulamistulvat kasvavat jää- ja hyydeongelmat kasvavat rankkasadetulvat yleistyvät lisääntyvät myrskyt -> merivesitulvat

Ihmisen rakennelmat kestävät helposti 100 vuotta

Vesistötulvien tulvasuojeluratkaisut Vesistön säännöstely Tekojärven säännöstely Jokien perkaus Pengerrys Jokien oikaisu-uoma Jokien tulva-uoma

Säännöstelyt Noin 300 säännösteltyä järveä ja 30 tekojärveä Tulvasuojelu on yleensä yhtenä tavoitteena, neljäsosassa päätavoitteena Tärkein tulvasuojelun keino Tekojärven säännöstelyllä suuri merkitys vähäjärvisessä vesistössä Lumen sulamistulvalle varastotilan tekeminen talvella Rankkasadetulva lievenee Juoksutuksen pienentäminen torjuu hyytötulvaa ja jääpatotulvaa

Vesistötulvien operatiivisen torjunnan keinot Säännöstely ja juoksutusten ohjaus Poikkeusjuoksutukset: VL 12:19 vaarantorjuntatoimet Jääpatojen ja hyydepatojen purku kaivinkone tai räjäyttäminen Jääkannen syntymisen edistäminen jääpuomilla virtaamaa säätämällä Tilapäiset tulvasuojelurakenteet penkereiden tekeminen hiekkasäkit ja seinäkkeet pumppaus Tilapäisen purku-uoman tekeminen Tilapäiset poikkeamisluvat erityistilanteissa (n. 40 vuodesta 1981)

Merenpinnan nousu Pysyviä tulvasuojeluratkaisuja vain muutamat ranta-alueille tehdyt tai suunnitellut pengerrykset Torjuntakeinot tilapäiset seinämät tilapäiset penkereet ja pumput ojien rumpujen tukkiminen Varautumissuunnitelmat, esim. Helsingin kaupunki ja Loviisan ydinvoimala Ennakkovaroitus, tilannekuva Helsingissä Marjaniemi alue, jolle tehty/suunniteltu pengerryksiä Tilapäiset tulvasuojelurakenteet: Helsingin kaupunki testasi kesällä 2006 vaihtoehtoja käytännössä parhaiksi todetut vaihtoehdot 1) keräyspaperipaalit muovitettuna mikäli niitä on varastossa ja 2) hiekkasäkit, joiden täyttämiseen tarvittavat välineet ovat armeijalla. Pienempiä säkkejä pystytään täyttämään kaupungin hiekoitusautoilla. Hiekkasäkit sopivat vain kovalle alustalle ja taajamiin, mutta laajoilla alueilla niiden täyttäminen olisi liian hidasta. Kevytrakenteiset tulvaseinäkkeet sopivat kaikenlaisille maaperille. Tulvasuojelurakenteista mainittiin lisäksi jääkiek-kokaukalot, joista tulvaseinän rakentaminen on suhteellisen nopeaa, jos sepeliä on saatavilla vasta-painoksi. Varastoja muutama eri puolille maata – vastuu pelastustoimelle?

Taajamien rankkasadetulvat Ei juurikaan toteutettu pysyviä suojeluratkaisuja Esplanadin puiston viemäri Varautumiskeinot maankäytön suunnittelu, mm. tulvareitit pumppujen varaaminen rakennusten viemärikaivojen tulppaaminen viemäreiden takaiskuventtiilit taajamien ritiläkaivojen kansien puhdistus Asukkaiden oma varautuminen tärkeää: ei riskikellareissa vaurioituvaa omaisuutta

Tulviin varautumisen vastuut Rakennushankkeeseen ryhtyvä vastaa rakennuksen asianmukaisesta suunnittelusta ja rakentamisesta Kiinteistön omistaja vastaa omatoimisesta varautu-misesta Kunta vastaa kaavoituksesta ja rakentamisen ohjauk-sesta Alueellinen ympäristökeskus valtion viranomaisena Vesivarojen käyttö ja hoito ml. tulvasuojelusta huolehtiminen Alueiden käyttö ja rakentamisen ohjaus Pelastusviranomainen vastaa pelastustoimesta Pelastustoimen suunnittelu Pelastustoimen johtaminen tulvan sattuessa tai uhatessa Käytännössä mm. pelastusviranomaisen ja ayk:n vastuunjako ei ole itsestään selvä: tilanteen alussa ayk seuraa tilanteen kehittymistä ja tekee ennakoivia toimenpiteitä. Jos vahinkoja odotettavissa, pelastusviranomaisen tulisi selvästi ottaa tilanteen hoito vastuulleen. Muuten ongelmia esim. korvauskysymyksissä. Tulvantorjuntaorganisaatioiden nimeäminen, yhteystiedot ajantasalla, tilanteiden harjoittelu (mm. Rovaniemen patomurtumaharjoitus

Talvariskien hallinnan suuntaviivat Strategian valmistelutyö 05-12/2008 tulvariskityöryhmä käynnistää työn tausta-aineisto kerätään SYKEssä työpajatyöskentely Sisältö Suomen tulvat ja tarve varautumiseen tulvariskien hallinnan tavoitteet merkittävän tulvariskin määrittely tulvariskien hallinnan menetelmät maankäytön suunnittelu yhteiskunnan tuki vahinkojen korvaaminen