Hyvinvointipalvelujen seudullinen kehittäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elinkeinoelämän rooli seudullisessa suunnittelussa
Advertisements

TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
Yhdyskuntasuunnitteluhankkeiden tilannekatsaus
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Paneelikeskustelu: Tampereen kaupunkiseudun tulevaisuus
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Kehitysvammahuollon alueellinen suunnitelma Pirkanmaalla Seutuhallitus Perusturvajohtaja Kari Virta Valmistelutyöryhmän pj.
Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere Päivi Nurminen Tampereen kaupunkiseudun yhteistyössuunnitelman sisältö ja toimeenpano.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Palveluverkkotyöryhmä puheenjohtaja Raila Lindholm, Kärkölä
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Tampereen kaupunkiseudun päiväkotihoidon kustannusvertailu 2010 Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti, Ylöjärvi Suunnittelupäällikkö.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Tampereen kaupunkiseudun taajamarakenne ja työssäkäyntialue
FCG Efeko Oy ja FCG Planeko Oy Pekka Nieminen
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
KPL TIET KADUT.
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Perusopetuksen ryhmäkoko
Länsi-Suomen lääninhallitusLänsi-Suomen lääninhallitus Liikunnan ja kulttuurin PARAS Kokkola Liikunnan edellytysten kehittäminen.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Läntisen alueen sosiaali- ja terveysasema -hanke
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Ajankohtaista – seutusivistys
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Seutuyhteistyön ajankohtaiskatsaus, kesä 2008
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Ajankohtaista – Päivähoitopalvelujen yhteistyö Leena Viitasaari.
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Greater Helsinki Vision 2050 Tilannekatsaus apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä.
Väestö ja väestön muutokset Tampere Kaupunkiseudun kunnat
Tietoja Tampereesta. Kaupunkiseudun väestö 2014 Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2016
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2015
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2017
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2018
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointipalvelujen seudullinen kehittäminen Seutufoorumi 23.4.2008 Kari Virta

Esityksen rakenne Hyvinvointipalvelujen palveluverkkoselvitys Seudun päivähoitopalvelujen kehittäminen Seudun sivistyspalveluiden kehittäminen Seudun sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen

Hyvinvointipalvelujen työryhmät Hyvinvointipalvelujen päätyöryhmä pj Erkki Lehtomäki, Tampere vpj Kari Virta, Ylöjärvi Terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen alatyöryhmä pj Päivi Sillanaukee, Tampere vpj Raija Harju, Kangasala Päivähoidon alatyöryhmä pj Leena Viitasaari, Tampere vpj Arja Raunio, Vesilahti Sivistystoimen alatyöryhmä pj Nina Lehtinen, Lempäälä vpj Hannu Suoniemi, Tampere Hanketyöryhmät Työterveyshuollon ohjaus- ja projektiryhmät Palveluverkkoselvityksen projektiryhmä

Palveluverkkoselvitys Kohdistetaan määrällisesti ja taloudellisesti hallitseviin hyvinvointipalveluihin, joissa kunnilla on eniten kasvupaineita: – perusopetus, päivähoito ja perusterveydenhuollon palvelut Aikataulu: 1.1.2008-30.10.2008 Projektiryhmä + konsultti FCG Efeko Oy (Erkki Lehtomäki pj., Tampere –Sisko Hiltunen, Tampere –Reija Linnamaa, Tampere –Raija Harju, Kangasala –Nina Lehtinen, Lempäälä –Tarja Marjamäki, Nokia –Sari Mäkinen, Orivesi –Anssi Koski, Pirkkala –Pirkko Partanen, Vesilahti –Kari Virta vpj., Ylöjärvi) Ohjausryhmänä toimii kuntajohtajakokous

Palveluverkkoselvityksen sisältö Miten alueen väestön palvelutarpeet muuttuvat 2030 vuoteen mennessä? väestöryhmien kehitys; palvelujen kysynnän muutokset Millainen on nykyinen palveluverkko? määritellään lähipalvelut, aluepalvelut ja keskitetyt palvelut (saavutettavuus) kuvataan toimipisteverkko kartalla kuvataan nykyinen ristikkäiskäyttö kuvataan investointisuunnitelmat; Millainen olisi seutukunnan palveluverkon optimaalinen/tavoitteellinen käyttö ja tuleva rakenne ilman kuntarajoja? tunnistetaan mielenkiintoiset ja jatkotarkasteltavat alueet suunnitellaan asiakkaiden ohjaus, raja-alueiden palvelualueet; kuvataan toimipisteiden määrä ja koko, sijoittuminen ja saavutettavuus; tarve uusille palveluyksiöille 4. Toimenpide-ehdotukset em. toteuttamiseksi valmistellaan sopimus palvelujen tarjoamisesta yli kuntarajan; suunnitelma investointien toteuttamisesta; suositus asiakkuuksien ohjaamisesta

Palveluverkkoselvityksen tavoite Kerätä seututasoinen tieto palveluverkon nykytilasta ja tulevaisuudesta Synnyttää em. pohjalta yhteinen näkemys ja tavoite palvelujen käytön tehostamisesta yli kuntarajojen Selvitykseen sisältyvät näkökulmat mm. lähipalvelujen, aluepalvelujen, keskitettyjen palvelujen, toimipisteiden määrän, koon, kunnon, sijoittumisen ja saavutettavuuden osalta sekä uusien palveluyksiköiden tarpeen osalta Sopia konkreettisista toimista palvelujen yhteiskäytölle Tavoiteltavana tuloksena on kuntien välinen sopimus nykyisten palvelujen käytöstä yli kuntarajojen. Lisäksi tulee sopia ja varmistaa uusien investointien tarkoituksenmukaisuus seututasolla.

Lähi-, alue- ja keskitetyt palvelut Lähipalvelut, tunnuspiirteitä esim. palvelun käytön toistuvuus turvallisuuden ja saavutettavuuden varmistaminen muutoksiin on pystyttävä vastaamaan nopeasti ja joustavasti peruskoulun 1-6 vuosiluokat, päivähoito, äitiys- ja lastenneuvolat jne. Aluepalvelut, tunnuspiirteitä esim. tunnuspiirteet ovat hyvin pitkälti yhteneviä lähipalveluiden kanssa maantieteellisesti laajempi asiakaspohja saavutettavuudessa korostuu julkinen liikenne ja palvelun sijoittuminen alueella keskeisesti erikoisosaamisen keskittäminen ja mittakaavaetujen saavuttaminen aluepalvelut saattavat toimia tukena lähipalveluille peruskoulun 7-9 vuosiluokat, erityisluokat, päivähoidon leikki-toiminta, perusterveydenhuollon vastaanottopalvelut, suunterveydenhuolto, mielenterveyden avopalvelut jne. Keskitetyt palvelut, tunnuspiirteitä esim. riittävä volyymi palvelun tuottamiselle erityisryhmien palvelut palvelu vaatii useimmiten merkittävää resursointia, erikois-osaamista ja -laitteistoa erityiskoulut, vieraskielinen opetus, erityispäivähoito, erikoissairaanhoito jne.

Kunnissa tehtyjen haastattelujen alustavia johtopäätöksiä Palveluyhteistyö nähdään tarpeellisena Yhteistyötä tehdään paljon jo nyt erityisesti kehyskuntien välillä (mm. päivähoito- ja koulupalveluissa kyse yksittäistapauksista, joista yleensä pystytty sopimaan helposti) Resurssipula: ei ole mitä myydä toisille Asiakasnäkökulma + kestävän kehityksen näkökulma: palvelut oltava lähellä kotia

Yhteistyön haasteet Kuntien lähtökohdat ja tarpeet erilaiset; Tampere/ kehyskunnat/ 2. kehän kunnat Väestörakenteen erilaistuminen Palveluyksiköiden väestöpohja erilainen Palveluiden tuottamisen tehokkuus ja laatu eri tasolla Tampereella tilaaja-tuottaja –malli Rajaseuduille sijoittuvien asuinalueiden aikataulutus vielä avoin Palvelujen seudullinen hinnoittelu 2. kehän kunnat: osaavan henkilökunnan löytäminen vaikeaa  terveydenhuoltopalveluiden ulkoistaminen kokonaan ainoa mahdollisuus? Johtopäätös: palveluverkkoon liittyviä yhteistyömahdollisuudet/ -tarpeet nähdään rajoitetusti, lähinnä vain kuntien raja-alueilla.

Raja-alueyhteistyö Tampere-Lempäälä; Vuores (Sääksjärvi/ Kulju, Hervanta) Pirkkala-Tampere; Partola - Härmälä Kangasala-Tampere; Ojala-Lamminrahka (Linnainmaa), Nurmi-Sorila ja Ruutana Ylöjärvi-Tampere; Siivikkala-Lielahti (Lentävänniemi), Vuorentausta-Lamminpää Nokia-Tampere-Ylöjärvi: Kolmenkulman työpaikka-alue Raja-aluekohteiden osalta pelisäännöt sovittava hyvissä ajoin Raja-alueiden isot yhteiset hankkeet voivat vaikuttaa muiden investointien toteuttamismahdollisuuksiin; aikataulutuksessa kokonaisuuden huomioiminen ( tiedottaminen ja yhteistyö)

0-6-vuotiaat 2006-2030 Lähde: Tilastokeskus 2007

0-6-vuotiaat kehyskunnissa 2006-2030 Lähde: Tilastokeskus 2007

Päivähoidon laskennallinen tarve Päivähoitopalvelujen kiivain kysynnän kasvu ajoittuu vuosille 2006-2015 Mikäli oletetaan, että päiväkotihoitoa tullaa järjestämään nykyrakenteen mukaisesti myös tulevaisuudessa, kaupunkiseudulla tullaan väestöennakoinnin mukaisesti vuonna 2015 tarvitsemaan 27 uutta päiväkotiyksikköä ja 17 uutta ryhmäperhepäiväkotia.

Peruskouluikäiset (7-15-v.) 2006-2030 Lähde: Tilastokeskus 2007

Peruskouluikäiset (7-15-v.) kehyskunnissa 2006-2030 Lähde: Tilastokeskus 2007

Perusopetuksen laskennallinen tarve Palvelutarpeen ajoittuu kasvu ajoittuu välille 2010-2020 Tilastokeskuksen ennustama oppilasmäärän kokonaislisäys aikavälillä 2006-2030 6321 tarkoittaa, että Tampereen kaupunkiseudulla on vuonna 2030 yhteensä n. 280 perusopetusryhmää enemmän kuin oli vuonna 2006. (keskimääräinen ryhmäkoko 22 oppilasta)

Seudun 65-74-vuotiaat ja yli 75-vuotiaat Lähde: Tilastokeskus 2007

Eläkeikäiset (yli 65-v.) 2006-2030 Lähde: Tilastokeskus 2007

Eläkeikäiset kehyskunnissa 2006-2030 Lähde: Tilastokeskus 2007

Perusterveydenhuollon palvelutarve Perusterveydenhuollon palvelutarpeeseen vaikuttavat voimakkaimmin väestömäärän lisäys ja ikärakenteessa tapahtuvat muutokset Sekä alle kouluikäisten että vanhusväestön voimakas määrällinen kasvu vaikuttavat perusterveydenhuollon kysyntään merkittävästi

Tampereen kaupunkiseudun palveluverkkoselvitys - prosessi SF Seutufoorumi 23.4. KH/KV 12/2008 Kuntien hallitukset SH 20.2.2008 työsuunnitelma 26.3.2008 Yhteinen seminaari kaikille hankkeille 29.5.2008 Yhteinen seminaari kaikille hankkeille 11/08 Loppuraportti 8.2.2008 työsuunnitelma 8/08 Sopimus-luonnokset 10/08 Loppuraportti KJK Työsemi-naaripäivä 12.5. Haastattelut 3/08 Työsuunni-telma, tavoitteet Väestö- ja paikkatietojen kerääminen Lähi/alue/ keskitettyjen palvelujen määrittely Väliraportin esittely Palveluverkon työstö Työn sen hetkisten tulosten esittely Loppuraportin esittely ja käsittely Raportointi Työryhmien yhteinen työskentely; Hypal, Rama, Tase, Aspol, Cc, Ekos 21.1 työsuunnitelma 18.2. Tarkastellaan valmiita karttoja ja valitaan kiinnostuksen kohteet. 17.4. Yhteenveto tietojenkeruun ja haastattelujen tuloksista. 15.5. (terveydenh., päivähoito) Tulevaisuuden palveluverkko; optimaalinen ja tavoitteellinen käyttö Johtopäätösten läpikäynti, keskustelu sopimus-ehdotuksista 13.6. (perusop.) Samat teemat kuin 15.5. 15.9. (2.10) Loppuraportin esittely ja käsittely Projekti-ryhmä

Seudullisen päivähoidon tavoitteet Kuntien välisen sopimusmenettelyn kehittäminen (päivähoidon järjestäminen joustavasti perheen muuttaessa kaupunkiseudun sisällä toiseen kuntaan) Kuntien raja-alueyhteistyön kehittäminen Selvitys yksityisen päivähoidon osaamiskeskuksesta

Seudun sivistyspalvelujen kehittäminen Selvitys lukiopalvelujen ja toiseen asteen muiden koulutuspalvelujen kokonaisuuden parhaasta järjestämistavasta (-09) Selvitys kansalaisopistopalvelujen parhaasta järjestämistavasta (-09) Selvitys perusopetuksen järjestämisestä ja kustannusten jakautumisesta

Sosiaali- ja terveydenhuollon seudullinen kehittäminen Ajankohtaisia hankkeitta ovat mm. Kehitysvammahuollon palvelujen uudelleenjärjestäminen Päihdepalveluiden seudullinen kehittämishanke Suunnitelma vanhusten kotona-asumista tukevien palvelujen kehittämisestä Kuntayhtymien omistajaohjauksen tiivistäminen Alueellisen työterveyshuollon hanke 2007-2009

Alueellisen työterveyshuollon hanke 2007-2010 Tavoitteena viiden (Tampere, Kehyskunnat, Pshp, Kangasalan seutu, Orivesi) julkisen työterveyshuollon organisointi alueelliseksi toimijaksi Lisäarvo asiakkaalle: laaja toimipisteverkko, palvelujen saatavuus ja valinnanmahdollisuus omistajille: työhyvinvoinnin palvelujen kehittyminen, palvelun kilpailukyky ja kustannussäästöt henkilöstölle: imago, kollegiaalinen tuki, osaamisen kehittäminen Aikataulu Nykytilan kuvaus ja johtopäätökset 2007-2008 kevät Väliraportti ja päätös uudelleenorganisoinnin ajankohdasta kesä 2008 Muutosprosessin toteuttaminen 2008-

Kiitos mielenkiinnosta!