Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FCG Efeko Oy ja FCG Planeko Oy Pekka Nieminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FCG Efeko Oy ja FCG Planeko Oy Pekka Nieminen"— Esityksen transkriptio:

1 FCG Efeko Oy ja FCG Planeko Oy Pekka Nieminen
Tampereen kaupunkiseudun palveluverkkoselvitys Loppuraportti FCG Efeko Oy ja FCG Planeko Oy Pekka Nieminen

2 PALVELUVERKKOSELVITYKSEN TAVOITTEET
Palveluverkkoselvityksen alustavat kysymyksenasettelut olivat: 1. Miten alueen väestön palvelutarpeet muuttuvat vuoteen 2030 mennessä? 2. Millainen on nykyinen palveluverkko? 3. Millainen olisi seutukunnan palveluverkon optimaalinen/tavoitteellinen käyttö ja tuleva rakenne ilman kuntarajoja? 4. Toimenpide-ehdotukset em. toteuttamiseksi

3 SELVITYKSEN ETENEMINEN
Tuotetaan päätöksentekoon näkemyksiä, miten kasvava palvelutarve, resurssien tehokas käyttö ja laadukas palvelu sovitetaan Kerätään seututasoinen tieto nykytilasta ja tulevaisuudesta Luodaan yhteinen näkemys ja tavoite palvelujen käytön tehostamisesta Tehdään tiivistä yhteistyötä seudulla meneillään olevien muiden hankkeiden kanssa

4 Sopimukset ja linjaukset palveluverkkotyössä
Tilat kunnissa ja kuntien rajoilla 2008 - 2009 A Nykyinen palveluverkko Vapaat tilat  Välittömät sopimukset yhteiskäytöstä Esim. muiden kuntien 7-9 luokkalaisia Tampereen kouluihin? B Jo päätetyt investoinnit Uudet tilat  Linjaukset/sopimukset käytöstä - Ovatko uudet tilat muidenkin kuntien käytössä? - Onko päällekkäisiä investointeja? Tilat kunnissa ja kuntien rajoilla 2010 - 2015 Esim. voiko oman kunnan investointia välttää kokonaan/ osittain, jos yhteistyösopimus asiakkaiden ohjaamisesta toiseen kuntaan tulevaan uuteen terveyskeskukseen? C Suunnitelmat vuoteen 2020 ja 2030 Ei vielä päätetyt tilat  Linjaukset/sopimukset suunnittelusta, rakentamisesta ja käytöstä - Kuinka paljon rakennetaan? - Useita palveluja yhdessä tilassa? - Siirreltävyys, muunneltavuus? - Kuka omistaa, millä rahoitusmalleilla? Yhteistyö valituilla raja-alueilla 2015 - 2030 Esim. Vuores, Nurmi-Sorila, Ojala-Lamminrahka Mitä yhteisiä rakennuksia palveluille, millä rahoitusmalleilla?

5 OHJAUS- JA PROJEKTIRYHMÄ
Ohjausryhmänä kuntien ja kaupunkiseudun kuntayhtymän johto Projektiryhmä: Erkki Lehtomäki (pj.) Tre, Reija Linnamaa Tre, Sisko Hiltunen Tre, Raija Harju Kangasala, Anssi Koski Pirkkala, Tarja Marjamäki Nokia, Pirkko Partanen Vesilahti, Sari Mäkinen Orivesi, Kari Virta (vpj.) Ylöjärvi, Päivi Nurminen ja Tuukka Salkoaho (kaupunkiseudun ky)

6 KONSULTOINTI FCG Efeko Oy: Pekka Nieminen (proj. päällikkö), Sirpa Korhonen, Isto Halinen ja Jarmo Asikainen FCG Planeko Oy: Kirsti Toivonen ja Satu Lehtikangas

7 PALVELUTARPEEN MUUTOS
Palveluverkkoselvitys kohdistetaan määrällisesti ja taloudellisesti mittaviin hyvinvointipalveluihin: perusopetus, päivähoito ja perusterveydenhuollon palvelut. Seuraavassa neljässä diassa on esitetty FCG Efeko Oy:n ennakointimallilla kuvatut ennusteet palvelutarpeen muutoksesta ko. palveluista.

8

9

10

11

12 Perusopetuksen, päivähoidon ja terveydenhuollon nykyinen palveluverkko

13

14 SEUDUN VÄESTÖKASVU Tilastokeskus: 2030 mennessä kasvu 72 000 asukasta
Kuntien ennusteet: 2030 mennessä kasvu – asukasta Em. kaavoituskohteisiin voisi sijoittua – asukasta Lisäksi kuntien sisäisiä kasvukohteita

15 RAJA-ALUEKOHTEET, JOISSA KUNTIEN PALVELUYHTEISTYÖPOTENTIAALIA (1/2)
Tampere-Lempäälä; Vuores, (Sääksjärvi/Kulju, Hervanta) Tampere-Kangasala; Ojala-Lamminrahka, (Atala, Linnainmaa, Vatiala) Tampere-Knagasala; Nurmi-Sorila, (Suinula, Ruutana)

16 RAJA-ALUEKOHTEET, JOISSA KUNTIEN PALVELUYHTEISTYÖPOTENTIAALIA (2/2)
Ylöjärvi-Tampere; Siivikkala, (Lentävänniemi, Lielahti) Ylöjärvi-Tampere; Vuorentausta Pirkkala-Tampere; Partola-Härmälä Tampere-Nokia-Ylöjärvi; Kolmenkulman yritysalue

17 VÄESTÖN LISÄYS RAJA-ALUEKOHTEISSA (1/2)
VUORES: (2020 mennessä) HERVANTAJÄRVI: 2000 – 4000 (2030) LEHTIVUORI: 1600 – 1700 (2030) OJALA-LAMMINRAHKA: 8000 – (2030) NURMI-SORILA: (2030)

18 VÄESTÖN LISÄYS RAJA-ALUEKOHTEISSA (2/2)
SIIVIKKALA: 1000 – 3000 (2030) NIEMENRANTA: 4000 (2020) VUORENTAUSTA: 2000 (2030) PARTOLA: 1000 (2020) KALMARI: 2000 (2020)

19 Keskustojen kehittäminen
Kasvu ei luonnollisesti rajoitu pelkästään edellä mainittuihin, siksi keskustojen kehittäminen myös tärkeä vaihtoehto, ja yleensäkin nykyisten alueiden tiivistäminen ja täydennysrakentaminen.

20 VUOREKSEN PALVELUYHTEISTYÖ
Yhteistyöstä palvelujen toteuttamisesta on alustavasti sovittu: Tampere toteuttaa, Lempäälä ostaa Kaikista alueelle toteutettavista palveluista ei vielä varmuutta Erityisesti alkuvaiheessa voidaan tukeutua lähialueella olemassa oleviin palveluihin esimerkiksi Hervannassa

21 OJALA-LAMMINRAHKAN JA NURMI-SORILAN PALVELUT
Alueiden suunnitteluyhteistyö on aloitettu (Tampere-Kangasala) Alueiden suunnittelutyöt nivoutuvat yhteen Yhteistyöstä palvelujen toteuttamisessa on käyty ensimmäinen neuvottelu kaavoittajan ja palvelujen järjestäjän kesken Aluksi tukeutuminen lähialueen palvelupisteisiin (mm. Atala, Linnainmaa, Vatiala, Suinula, Ruutana)

22 KUNTAYHTEISTYÖSTÄ KOITUVIA ETUJA (1/3)
Kiinteistöinvestoinnit perustuvat yhteisiin palvelutarpeisiin Kunnat perustavat yhteisiin palvelutarpeisiin suhteutettuja palveluyksiköitä Asiakkaan valinnan mahdollisuudet lisääntyvät Palvelun saamisen perusteiden, käytänteiden ja laadun yhdenmukaistuminen nopeutuu

23 KUNTAYHTEISTYÖSTÄ KOITUVIA ETUJA (2/3)
Ammatillinen tuki, erityisosaamisen hyödyntäminen ja varmistaminen toteutuvat naapurikunnissa uhrattuja resursseja vastaavasti Henkilöstön rekrytoinnin ja palkkausperusteiden yhtenäistämisen edut koituvat seudun kaikille kunnille Henkilöstöresurssien käyttö on tarkoituksenmukaista Tilaresurssien käyttö tehostuu

24 KUNTAYHTEISTYÖSTÄ KOITUVIA ETUJA (3/3)
Toimintatapojen ja palveluprosessien yhdenmukaistaminen etenee ripeästi Erityispalvelujen synergiaedut saavutetaan Hankinta- ja kilpailutusosaamista jaetaan kaikille kunnille Kustannustehokkaiden prosessien ja käytäntöjen levittäminen nopeutuu Laadukkaiden palvelujen vaikutus seudun imagoon hyödynnetään Strateginen johtaminen vahvistuu

25 ARVIO OPPILASMÄÄRÄN LISÄYKSESTÄ (1/2)
Tilastokeskuksen väestöennusteen, kuntien omien ennusteiden ja em. kaavoituskohteiden pohjalta: Vuores = 1200 Ojala-Lamminrahka = 600 tai 2 x em Nurmi-Sorila = 600 tai 2 x em. Siivikkala-Lielahti-Lentävänniemi = 1200 Vuorentausta = 600

26 ARVIO OPPILASMÄÄRÄN LISÄYKSESTÄ (2/2)
Tilastokeskuksen väestöennusteen, kuntien omien ennusteiden ja em. kaavoituskohteiden pohjalta: Partola-Härmälä = 600 Ylöjärvi = 1200 • Em. alueille n oppilasta, kuntien keskusta-alueille lisäksi n oppilasta

27 KASVAVAN OPPILASMÄÄRÄN SIJOITTUMINEN
Vuoteen 2030 mennessä oppilasmäärä kasvaa oppilasta (Tilastokeskuksen ja kuntien ennusteet) Tarkoittaisi uutta 540 oppilaan yhtenäiskoulua (1-9 vl.) 22 oppilaan perusopetusryhmiä tulisi lisää

28 PERUSOPETUS Sopimus kuntarajan ylittämisestä
Keskeiset sopimisen kohteet PERUSOPETUS Sopimus kuntarajan ylittämisestä Seudun kuntien sopimus voimaan Keskeiset sopimisen kohteet Kustannusten korvaaminen Kuljetuskustannusten käsittely Oppilaiden valinta Opetustarjonnan kehittäminen • Tuotteistamisen kehittäminen

29 PERUSTERVEYDENHUOLTO
2008: yhteensä 24 terveysasemaa, kukin hoitaa vajaat 9000 asukasta, asiakkaina vuosittain asukasta, 75 % väestöstä Varaudutaan ainakin 2 uuteen terveys- asemaan, mahdollisesti vielä 2 lisää sekä laajennuksia

30 NEUVOLAT Ylöjärvellä, Vesilahdessa ja Lempäälässä tulisi varautua n. 20 % käyntimäärien lisäykseen vuoteen 2015 mennessä Kangasalla, Nokialla ja Pirkkalassa volyymilisäyksen tarve on 15 % nykyisestä vuoteen 2015 mennessä Vuoteen 2030 mennessä edellä todetusta vielä 6 % lisäys em. Kunnissa Tampere ja Orivesi: Ei volyymilisäystä vuoteen 2030 mennessä

31 PÄIVÄHOITOTARPEET Mikäli päivähoitoa järjestetään nykyrakenteella, kaupunkiseudulla tarvitaan vuonna yhteensä 30 uutta päiväkotia (159  189) Päiväkotien tarve tasaantuu vuoteen 2030 Ryhmäperhepäivähoito: Vuoteen 2015 tarvitaan 7 uutta ryhmäperhepäiväkotia, sen jälkeen 1 lisää vuoteen 2030

32 SOPIMUS PÄIVÄHOIDON SEUDULLISESTA YHTEISTOIMINNASTA (1.1.2009 alkaen)
Lapsen hoitosuhde perheen muuttaessa toiseen kuntaan Päivähoidon erityispalveluiden järjestäminen toisesta kunnasta Korvausperusteet Asiakaslaskutus Tiedottaminen

33 KAAVOITUSKOHTEET JA TERVEYSPALVELUJEN KYSYNTÄ

34 PALVELUJA KOSKEVAT TOIMENPIDE-EHDOTUKSET
Linjaukset 1–3: Kaikkia palveluja koskevat 4-11: Perusopetus 12-15: perusterveydenhuolto 16: Neuvolat 17-22: Päivähoito Jatkohankkeet 1-3: Kaikkia palveluja koskevat 4-5: Perusopetus

35 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (1/22)
Linjaus 1: Hyvinvointipalvelujen suunnittelu tehdään yhteistyössä kaavoituksen kanssa ja siitä informoidaan riittävän ajoissa naapurikuntia (Toimintatapa) Avaintehtävä: Palvelutarpeiden kytkentä maankäyttöön Vastuutus: Yleis- ja asemakaavoituksesta vastaavat Aikataulu: 2009

36 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (2/22)
2: Väestösuunnittelussa käytettävää aluejakoa kehitetään seudullisena yhteistyönä (T) Palvelutuotantoa tukeva aluejakorakenne Tilastotuotannosta vastaavat

37 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (3/22)
3: Uudet investoinnit mitoitetaan odotettavissa oleva kasvu huomioiden, tiloista tehdään monikäyttöisiä ja muunneltavia sekä yksikkökokoa kohotetaan uusissa yksiköissä (T) Muuttuvien palvelutarpeiden ennakointi Seudun tilapalvelutyöryhmä 2009

38 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (4/22)
Naapurikunnan perusopetuspalvelujen tarve huomioidaan, kun alustavia tarpeita peruskoulun laajentamiselle tai uuden koulun rakentamiselle ilmaantuu (T) Tilatarpeiden ja opetuksen suhteuttaminen raja-alueen tilakapasiteettiin Sivistyspalvelujohtajat ja seudun tilapalvelutyöryhmä 2009

39 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (5/22)
5: Sopimusta perusopetuksen kustannusten korvaamisesta noudatetaan ja tuotteistuksen edetessä neuvotellaan hinnoittelusta (T) Sopimusyhteistyön seudullinen kehittäminen Sivistystoimenjohtajat 2008

40 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (6/22)
6: Laaditaan seudullinen opetussuunnitelma (Hanke) Opetus- ja kasvatustyötä ohjaavan suunnitelman laatiminen ja seuranta Sivistystoimenjohtajat

41 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (7/22)
7: Tähdätään yhteiseen perusopetukseen ja sitä tukeviin tilaratkaisuihin (T) Tuki yhtenäisen perusopetuksen tilajärjestelyille Sivistystoimenjohtajat 2009

42 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (8/22)
8: Kasvava oppilasmäärä sijoittuu nykyisiin ja uusiin koulutiloihin kuntien raja-alueilla yhteisesti sovituin ratkaisuin (T) Oppilasmäärän ja opetuksen sopeuttaminen tilaresursseihin Sivistystoimenjohtajat

43 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (9/22)
9: Kansainvälisen opetuksen järjestämisestä kootaan seudullinen työryhmä (H) Kansainvälistymisen tukeminen ja kieli- ja kulttuuritaustaltaan erilaisten oppilaiden perusopetuksen mahdollistaminen Tampereen kaupungin asettama työryhmä ja sivistystoimenjohtajat

44 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (10/22)
10: Erityisopetuksen yhteistyötarpeista käynnistetään seudullinen selvitys (H) Koulutuksellisen tasa-arvon tukeminen ja yhteistyötarpeiden arviointi Sivistystoimenjohtajat

45 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (11/22)
12: Varaudutaan perustamaan kaksi terveysasemaa ja selvitetään mahdollisuudet tehdä yhteistyötä raja-alueilla (H) Tilatarpeiden ja palveluiden suhteuttaminen tilakapasiteettiin Perusturvajohtajat

46 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (13/22)
13: Käynnistetään pilotti kuntarajat ylittävästä terveyskeskuspalvelujen listautumismahdollisuudesta rajatulla alueella (H) Palveluvalintakokemusten kartoitus ja arviointi

47 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (14/22)
14: Kalliita laitteita edellyttävät tai muutoin erikoituneet terveydenhuollon palvelut tuotetaan yhteistyönä (T) Erikoispalvelujen kustannuskehityksen hallinta Perusturvajohtajat 2009

48 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (15/22)
15: Selvitetään mahdollisuudet hyödyntää yksityistä palvelutuotantoa (T) Volyymiedun hyödyntäminen julkisen ja yksityisen palvelutuotannon yhteensovituksessa Perusturvajohtajat ja hankintajohtajat 2009

49 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (16/22)
16: Paikallisen moniammatillisen toiminnan kehittämiseksi käynnistetään kokeiluhanke (T) Psykososiaalisen tukirakenteen moniammatillinen vahvistaminen Neuvolapalveluiden johtajat 2009

50 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (17/22)
17: Uusissa yksiköissä asetetaan tavoitteeksi vähintään 100 lapsen päiväkodit (T) Toiminnallisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukaisen yksikkökoon tavoittelu Päivähoidonjohtajat ja seudun tilapalvelutyöryhmä 2009

51 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (18/22)
18: Naapurikunnan päivähoitotarve huomioidaan, kun alustavia tarpeita uudelle päivähoitokiinteistölle ilmaantuu (T) Tilatarpeiden ja palvelujen suhteuttaminen raja-alueen tilakapasiteettiin Päivähoidonjohtajat ja seudun tilapalvelutyöryhmä 2009

52 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (19/22)
19: Tavoitteeksi asetetaan vapaa hakeutuminen seudun kaikkiin päiväkoteihin (H) Hoitopaikan myöntämisperusteiden joustavoittaminen Päivähoidonjohtajat

53 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (20/22)
20: Käynnistetään yksityisen päivähoidon kehittämiskeskuksen toiminta (H) Yksityisen palvelutuotannon kehittämismahdollisuuksien tunnistus ja arviointi Päivähoidonjohtajat

54 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (21/22)
21: Päiväkotien suunnitteluprosesseihin yhdistetään seudullisia voimavaroja (T) Kuntien suunnitteluresurssien yhteiskäyttö Seudun tilapalvelutyöryhmä 2009

55 TOIMENPIDE-EHDOTUKSET (22/22)
22: Päivähoidon järjestäminen uudelleenorganisoidaan seudullisesti (H) Päivähoidon kustannuskehityksen hallinta ja asiakkaan valintamahdollisuuksien laajentaminen Päivähoidonjohtajat

56 JATKOHANKKEET Kaikkia palveluja koskevat hankkeet
1: Lähi-, alue- ja keskitettyjen palvelujen käsitteiden sisältöä yhtenäistetään 2: Hankinnoissa ja kilpailuttamisessa etsitään yhteistyön mahdollisuuksia 3: Hyvinvointipalvelujen tukipalvelujen suunnittelu tehdään yhteistyönä

57 JATKOHANKKEET Perusopetus
4: Perusopetuksen henkilöstön rekrytointi 5: Selvitetään mahdollisuudet koulukuljetusten logistiikkayhteistyössä

58 YHTEENVETOA Vuoteen 2030 mennessä tarvitaan lisää
neuvoloita lähinnä kaavoituskohteisiin päiväkoteja 30 (100 lapsen pk:t) peruskouluja (yhtenäiskouluja) terveysasemia ja niiden laajennuksia (vähintään 2 uutta) • erityisesti em. kaavoitusalueille


Lataa ppt "FCG Efeko Oy ja FCG Planeko Oy Pekka Nieminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google