2.9.2014Virtuaali-AMK1 VirtuaaliAMK-päivä Tampereen ammattikorkeakoulu 21.9.2000 Markku Lahtinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Copyright VirtuaaliAMK1 Opiskelijaliikkuvuus amk.fi –portaalissa vuonna 2011.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Virtuaaliammattikorkeakoulu Tuottamisen malli
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Copyright VirtuaaliAMK 1 VirtuaaliAMK 2004: palvelut ja välineet VirtuaaliAMK 2004: palvelut ja välineet Marja Rautajoki
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Copyright VirtuaaliAMK 1 AvoinAMK-hanke osana VirtuaaliAMK-verkostohanketta AvoinAMK-hanke osana VirtuaaliAMK-verkostohanketta Espoo Outi Vahtila.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Johtaja Marja Rautajoki VirtuaaliAMK kehittämisyksikkö.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Minä oppijana 1 ov..
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Johtaja Marja Rautajoki VirtuaaliAMK kehittämisyksikkö.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
FUAS Kielet ja viestintä
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Kirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti
Hei, katsotaanpa netistä miten pääsen auditorioon! "Esteettömyys oppilaitoksissa" – tietopohja rakennusten opastuksen välineenä Seija Örn, Pohjois-Karjalan.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Virtuaaliammattikorkeakoulun kirjastohanke Virtuaaliammattikorkeakoulun kirjastohanke Informaatiolukutaito osaksi oppimisprosessia.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Verkkokirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti Kaisa Rissanen Ammattikorkeakoulukirjastojen johtajien kokous.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Joustavat oppimispolut
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Virtuaali-AMK1 VirtuaaliAMK-päivä Tampereen ammattikorkeakoulu Markku Lahtinen

Virtuaali-AMK2 VirtuaaliAMK-työryhmä AMMATTIKORKEAKOULUJEN REHTORINEUVOSTO ARENE ry. PERUSTI TYÖRYHMÄN KEHITTÄMÄÄN SUOMEEN VIRTUAALIAMMATTIKORKEAKOULUN. TYÖRYHMÄ ASETETTIIN HELMIKUUSSA 2000.

Virtuaali-AMK3 VirtuaaliAMK-työryhmä RYHMÄÄN KUULUVAT Markku Lahtinen, TAMK Ari Hälikkä, HKIAMK Jyrki Kankkunen, PKAMK Lauri Kurkela, OAMK Anitta Pehkonen, KPAMK Pertti Puusaari, HAMK Esa Rahiala, SAMK Hannele Salminen, OPM Hannu Siren, OPM Max Bernoulli, SAMOK Kari Salkunen, Virtuaaliyliopisto-hankkeesta

Virtuaali-AMK4 Työryhmän tehtäviä Kehittää ammattikorkeakouluja palveleva yhteinen verkkofoorumi sekä tiedonkulun edistämiseksi että kehittämisrenkaiden muodostamiseksi. Valmistella tekijänoikeuksiin ja teknisiin ratkaisuihin toimivia malleja. Tehdä esitys yhteisistä pelisäännöistä ja malleista virtuaalitoteutusten kehittämiseksi, ammattikorkeakoulujen välisen työnjaon ja yhteistyön lisäämiseksi sekä sisältötuotannon hyötysuhteen parantamiseksi. Tehdä esitys virtuaaliAMK:n kehittämistyön palveluyksiköstä ja sen tehtävistä Tehdä esitys muista tarpeellisista jatkotoimenpiteistä ja rahoitusratkaisuista virtuaaliAMK:n kehittämisessä.

Virtuaali-AMK5 VirtuaaliAMK-hankkeen alaryhmät HANKKEELLE PERUSTETTIIN NELJÄ ALARYHMÄÄ Ryhmien toimintatavaksi sovittiin, että työskentely tapahtuu pääsääntöisesti verkkotyöskentelynä. Ryhmien vetäjät tuottavat pohjamateriaalia sovittuun verkossa olevaan keskustelu/työskentelyryhmään jonka pohjalta ryhmä lähtee työstämään varsinaista esitystään. Alaryhmien tehtävänä on valmistella kannanottoja, joiden pohjalta virtuaaliammattikorkeakoulu työryhmä tekee ryhmän esitykset Arenelle ja Opetusministeriölle.

Virtuaali-AMK6 VirtuaaliAMK-hankkeen alaryhmät 1. PELISÄÄNNÖT JA ORGANISOITUMINEN 2. JULKAISUOIKEUDET 3. OPETUKSEN TUKI 4. TEKNINEN TUKI TYÖRYHMIEN TOIMINTAAN VOI TUTUSTUA JA OTTAA HALUTESSAAN KANTAA

Virtuaali-AMK7 VirtuaaliAMK:n tavoitetila Työryhmän valmistelema VISIO = TAVOITETILA Virtuaaliammattikorkeakoulu on usean koulutuslaitoksen, yrityksen ja muun toimijan verkostokorkeakoulu, joka tuottaa ja tarjoaa kansainvälisesti korkeatasoisia ja kilpailukykyisiä koulutuspalveluita käyttäen hyväksi nykyaikaista tieto- ja viestintätekniikkaa.

Virtuaali-AMK8 Konkretisoituja tavoitteita VUONNA 2001 on valmiina toimivat puitteet virtuaaliammattikorkeakoululle. -portaali on toiminnassa -ensimmäiset AMK:jen opiskelijat käyttävät portaalin tarjontaa Puitteet: -virtuaalinen opintorekisteri -virtuaalinen opintotoimisto -opiskelijoiden neuvonta ja ohjaus -opetusmateriaalin tekotuki -ohjaajien järjestelyt

Virtuaali-AMK9 Konkretisoituja tavoitteita Vuonna 2002 Jokainen AMK-opiskelija on suorittanut vähintään yhden opintojakson virtuaaliammattikorkeakoulussa

Virtuaali-AMK10 Konkretisoituja tavoitteita Vuonna 2005 TVT on kaikessa opetuksessa huomattavasti vahvemmassa asemassa kuin nykyisin. Suomessa on tarjolla kokonaan virtuaalisesti toteutettuja koulutusohjelmia Mukana on vahvoja yrityskumppaneita sisältöjen tuotannossa ja toisaalta toteutuksessa sekä opintojaksojen ostajina.

Virtuaali-AMK11 Konkretisoituja tavoitteita VIRTUAALIAMMATTIKORKEAKOULUHANKE tukee ja edistää virtuaalisten opintojaksojen tuottajarenkaiden syntymistä edistää virtuaalisten toteutusten yhteiskäyttöä kehittämällä erilaisia toimintamalleja

Virtuaali-AMK12 VirtuaaliAMK:n kehittäminen VIRTUAALIAMMATTIKORKEAKOULUHANKETTA RYHTYY KOORDINOIMAAN TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU (TAMK) VirtuaaliAMK hankkeen johtajaksi tulee Marja Rautajoki. RAHOITUSLÄHTEINÄ ON TARKOITUS KÄYTTÄÄ: –OPM:N ERILLISRAHOITUKSELLA –EU-RAHOITUKSELLA –AMMATTIKORKEAKOULUJEN RAHOITUKSELLA

Virtuaali-AMK13 VirtuaaliAMK:n kehittäminen VirtuaaliAMK - ryhmä on nimetty yhdeksi Suomi tietoyhteiskunnaksi toimeenpano ryhmäksi. Virtuaali yliopisto - ja virtuaali koulu -hankkeiden rinnalle Työryhmään tulee mukaan Liisa Huovinen OPM:stä

Virtuaali-AMK14 VirtuaaliAMK tukee AMK:ja Monipuolistaa opetustarjontaa (mm. suuntaavissa opinnoissa) lisää ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä Tarjoaa väylän uuden tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen opetuksessa Parantaa yhteistyötä yrityksiin Luo puitteet laadukkaalle ja kustannustehokkaalle oppimateriaalituotannolle Mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua

Virtuaali-AMK15 VirtuaaliAMK:n asiakkaat Ammattikorkeakoulujen opiskelijat opettajat hallintohenkilöstö muut ammattikorkeakouluopetustarjonnasta kiinnostuneet henkilöt. Avoimen AMK:n opiskelijat Yritysasiakkaat Ulkomailla opiskelevat AMK:n opiskelijat KV-vaihtoon tulevat opiskelijat

Virtuaali-AMK16 Mitä suorittaa virtuaaliAMK:ssa Opiskelija voi suorittaa virtuaaliAMK:n kautta sellaisia opintojaksoja, joita ei ole hänelle tarjolla omassa ammattikorkeakoulussa tai tarjottujen opintojen ajoitus ei ole hänelle sopiva. Opettaja toimii virtuaaliammattikorkeakoulussa ohjaajana, oppimateriaalin tuottajana ja opintojaksojen vetäjänä. Hallinnolle virtuaaliAMK tarjoaa menettelytavat opintosuoritusten kirjaamiseen liittyvään byrokratiaan ja opetuskustannusten jakamiseen. Muille virtuaaliAMK on ikkuna ammattikorkeakouluopintoihin ja väylä avoimen AMK:n opetuksen tarjontaan.

Virtuaali-AMK17 VirtuaaliAMK:n toiminnan pääkohdat Virtuaaliammattikorkeakoulu voi katsoa onnistuneensa tehtävässään, jos se kykenee luomaan rakenteet ammattikorkeakoulujen opetustarjonnan jakamiseen uutta tieto- ja viestintätekniikka hyväksi käyttäen sekä luomaan pelisäännöt ja menettelyt edellä kerrotun opetuksen yhteistyössä tapahtuvalle oppimateriaalituotannolle, ylläpidolle ja jakamiselle.

Virtuaali-AMK18 VirtuaaliAMK tarjoaa  Pelinsäännöt verkon välityksellä tapahtuvaan opetustarjontaan  Oppimateriaalirenkaita, joissa tuotetaan laadukasta, yhteiskäyttöistä oppimateriaalia  Etäopetuksen tukimateriaalia kaikille virtuaaliAMK:n osapuolille  Yhteisen foorumin edistämään TVT:n käyttöä opetuksessa (sovellushankinta, laitehankinta)  Keskitetyn portaalin opetustarjonnan välittämiseen ja kustannusten hallinnointiin  Perustekniikan palvelut opetuksen jakamiseen verkossa (tietoliikenneverkko, palvelimet, ylläpito)

Virtuaali-AMK19 VirtuaaliAMK:n riskit –Virtuaaliammattikorkeakoulutoiminta voi kariutua tehottomuuteen, mikäli se tarjoaa vain näennäisesti eri toimijaosapuolia hyödyttävän kokonaismallin, joka rajoittaa ja tukahduttaa jo hyvälle alulle saatettuja verkko-opetushankkeita. Tämä vältetään kehittämällä tehokas ja houkutteleva virtuaaliammattikorkeakoulun toimintamalli, johon jo toiminnassa olevat ammattikorkeakoulujen verkko-opetushankkeet voivat joustavasti tulla mukaan. Näin estetään jo käytettyjen taloudellisten voimavarojen hukkaan valuminen

Virtuaali-AMK20 VirtuaaliAMK:n riskit –voi kaatua AMK:jen toimintaa ohjaavien tahojen haluttomuuteen tukea hanketta riittävästi taloudellisin resurssein. –Jos hanke jätetään toteuttamatta, niin tämän ”tyhjiön” täydentää joko yliopisto tai kaupallinen opetustarjonta.

Virtuaali-AMK21 VirtuaaliAMK:n riskit –on vaarana syntyä useita virtuaaliAMK malleja, joiden yhteensovittaminen tai laajentaminen valtakunnalliseksi on mahdotonta. –Riskien ehkäisemiseksi on mahdollisimman nopeasti saatava yhteneväinen käsitys ensivaiheessa toteutettavista asioista ja tiedotettava kaikkia ammattikorkeakouluja toiminnan etenemisestä.

Virtuaali-AMK22 VirtuaaliAMK:n onnistuminen VirtuaaliAMK on onnistunut, jos mukaan saadaan aktiivisiksi toimijoiksi kaikki Suomen ammattikorkeakoulut. Opiskelijat käyttävät virtuaaliAMK:n palveluja. Onnistumisen mittareina mm. ovat projektin kautta syntyneet opetusmateriaalit ja portaalin kautta löydetyt / suoritetut opintoviikot.

Virtuaali-AMK23 VirtuaaliAMK:n sisältö –Opintojaksojen verkkopohjaisen tarjottimen ja opintojaksoille ilmoittautumisen, jota ylläpidetään hajautetusti jäsenammattikorkeakouluista. –Opintojen suoritusrekisterin, josta tiedot on siirrettävissä ammattikorkeakoulujen omiin järjestelmiin –Opintojaksojen toteutuksen kustannusseurannan ja laskutuksen –Opetusmateriaalien tuotantorenkaiden toteutumisen

Virtuaali-AMK24 VirtuaaliAMK:n sisältö –Yhdenmukaisen opetuksen arviointien toteuttamisen ja laadun valvonnan –Best practices- toiminnan koordinoinnin –Teknisen ja pedagogisen tuen opiskelijoille ja opetushenkilöstölle –Opiskelijoille yhteistuotantona tehdyn “oppimismenetelmätuen”. –Perusverkkoinfrastruktuurin ja yhteiskäyttöiset opetuspalvelimet (FUNET) –Prosessin jatkuvalle verkkopohjaisen opetuksen laadun parantamiselle

Virtuaali-AMK25 Mitä virtuaaliAMK ei tee ? –VirtuaaliAMK ei ole juridinen yksikkö, eikä se tee sopimuksia ammattikorkeakoulujen puolesta –ei lähde rakentamaan omaa oppimisympäristöään –VirtuaaliAMK ei puutu ammattikorkeakoulujen omiin lähiverkoihin / teknisiin palveluihin –Sen sijaan se seuraa alalla tapahtuvaa kehitystä ja antaa mahdollisesti suosituksia kelvollisista alustoista.

Virtuaali-AMK26 VirtuaaliAMK:n askeleet 1. VAIHE –Tukipalvelut osio henkilöstökoulutus opetuksen tuki –Portaalin rakentaminen toiminnan rakenteet ja pelisäännöt (määrittely) AMKien yhteistyöstä sopiminen –Sisällöntuotannon käynnistäminen tuotantorenkaat tuotannon tulisi muodostaa yhtenäinen ja yhteensopiva kokonaisuus

Virtuaali-AMK27 VirtuaaliAMK:n askeleet 2. VAIHE –opintosuoritusrekisteri liitynnät AMK:hin –materiaalipankkien rakentaminen tietyn aiheen perusmateriaalia, joka on käyttäjien käytettävissä –yhteisiä toteutuksia ja sovelluksia virtuaaliyliopiston ja -koulun kanssa

Virtuaali-AMK28 VirtuaaliAMK:n yhteinen alusta ja palvelujärjestelmä KÄYTTÄJÄT virtuaaliamk:n www-sivusto Luotsin www-sivusto virtuaaliyliopistom www-sivusto kurssitietokanta YHTEINEN ALUSTA palvelun tarjoajan infra yliopiston infra yluopiston infra amk:n oma infra palvelun tarjoajan infra PALVELUJÄRJESTELMIEN YLLÄPITO ”sillat” toimintojen välillä