Lasten ja nuorten kaupunki –verkoston koulutuspäivä 28.2.2008 ” Julkiset palvelut ja sosiaalinen pääoma ” Lasse Siurala nuorisotoimenjohtaja, Helsingin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
Adjektiivit ja Adverbit
SoCa-ohjelman keskeiset tapahtumat ja tulokset Ohjelmakoordinaattori Pertti Jokivuori ti , Helsinki.
Nuoret ja väkivalta – kulttuurinen käytäntö, sosiaalinen ongelma vai kasvatuksen kysymys? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori, Tampereen.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Muutamia käsitteitätMyn1 Muutamia käsitteitä •Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan,
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Yhyres on paree Mihin järjestöjä tarvitaan Yhteisöllinen lähi-/avopalveluseminaari Juva FM Seppo Niemelä.
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
– 1 – Sosiaalisten vaikutusten mittaamisesta Jaana Merenmies, Response-projekti
Kulttuuri ja hyvinvointi kulttuuripolitiikan näkökulmasta Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmässä Esa Pirnes.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Sosiologian johdantokurssi 2005 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ti Franzenia A-Sali - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - HUOM! Ei luentoa.
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
YLEIS- JA KESTOPLUSKVAMPERFEKTI
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Monitieteisen tutkimusryhmän haasteet ja hyödyt Jari Ojala
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
LASTENKULTTUURI -luento
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Lisätiedot: ©2010 ISO 1 Kansalaisyhteiskunta ja järjestöt ja oikeudenmukaisuuden eetos Muutosvoima yhteiskunnan suuntaamiseksi.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Y HTEISÖLLISYYS KANSALAISTOIMINNASSA Yhteisöllisyys − mistä puhumme? Terveys ry:n miniseminaari Helsinki Elina Nivala.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Johdatus viestintään, lisäaineistoja Leif Åberg syksy 2000.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 10.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Tilan avaaminen Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Dodge v. Ford.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Miksi käydä koulutuksessa? Erkki Rämö. Omat koulutukseni kuukauden sisällä  Mindtrek € + matkat  Keksijänpäivä 6.110€  Mediapäivä €
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Healthy Cities konferenssi
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Yhdessätekemistä yli rajojen
Perimä Geneettinen perimä Sosiaalinen perimä
NOFCA Meeting Stockholm NOFCA Meeting Stockholm
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
© Haaga-Helia StartUp School
Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa
Refernce: Reference: VA.EHS Version: 5.0 Gemalto Oy HSE Policy
Gemalto Vantaa HSE Policy
Esityksen transkriptio:

Lasten ja nuorten kaupunki –verkoston koulutuspäivä ” Julkiset palvelut ja sosiaalinen pääoma ” Lasse Siurala nuorisotoimenjohtaja, Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus

sosiaalinen pääoma James Coleman (1988) ”Social Capital in the Creation of Human Capital” American Journal of Sociology: ”Yksilöiden ja kollektiivien toimintaa parantavat sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutuksellisuus ja osallistuminen” Pierre Bourdieu (1986) “The Forms of Capital”: Sosiaalinen pääoma koostuu sellaisista tukiverkostoista, joiden synty ja käyttömahdollisuus määräytyy luokkataustasta ja jotka määrittävät luokkaan kuulumista Robert Putnam (2000) ”Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community”: Sosiaalinen pääoma “tarkoittaa sosiaalisten verkostojen kollektiivista arvoa ja näistä verkostoista syntyvää taipumusta tehdä asioita toinen toisilleen”

Robert D. Putnam (2006) ”The concept of social capital risks trying to explain too much with too little and is being adopted indiscriminately, adapted uncritically and applied imprecisely” Lynch et al 2000

”Sosiaalinen pääoma Suomessa”, Tilastokeskuksen julkaisuja, 2006 Social Capital (SoCa), Suomen Akatemian tutkimushanke Pauli Niemelä: ”Sosiaalinen pääoma Suomen kunnissa”, 2004

Sosiaalisesti aktiiviset elävät pidempään

2007 ”Sosiaalinen yhteisö on osa oppilaan psyykkistä kehitystä. Tulokset eivät tue luokattomien yläasteiden perustamista... Tässä kohden on yhteiskunnallisessa keskustelussa mielenkiintoinen ristiriita. Sosiaalisten taitojen tärkeyttä korostetaan jopa ylenpalttisesti, mutta sitten tehdään ratkaisuja, joiden tiedetään vääjäämättömästi haittaavan niiden kehittymistä.”

” atomisoitunut sukupolvi muodostaa mosaiikin, joka on jatkuvassa liikkeessä kulttuuristen ilmiöiden värisevällä kentällä. Sitä luonnehtii valinnan vapaus ja sen vaatimus. Se ei etene suoraviivaisesti, se on tavallaan pysähtynyt jatkuvaan muutokseen.”

Kiinteästä identiteetistä ja pitkäjänteisestä sitoutumisesta kollektiivisiin yhteisöihin pisaramaisiin pienryhmiin ja heimoihin, kevyisiin ”narikka”yhteisöihin kohti identiteetin jatkuvaa tuunaamista ja ”hyperindividualistista yksilösumua”

Sosiaalisen pääoman muotoja: Bonding social capital (sitova yhteisöllisyys) Homogeenisten ryhmien sosiaaliset verkostot Bridging social capital (siltaava yhteisöllisyys) Heterogeenisten ryhmien sosiaaliset verkostot Linking social capital (kansalaisten instituutio- suhteet) Kansalaisten ja instituutioiden väliset suhteet

Feinstein. L, Bynner. J, Duckworth. K (2006) “Young people’s leisure outcomes and their relation to adult outcomes”, Journal of Youth Studies 9: - Nuorisotaloilla käyminen ei sinällään johda kielteisiin aikuisuriin, mutta vertaissuhteet kylläkin - Ohjatut harrastukset tukevat myönteistä kehitystä - Urheilulla erittäin positiivisia vaikutuksia ja varsinkin bridging -vaikutusta - Nuorisotalot tukevat bonding –pääomaa (ja aikuis- ja koulutuskielteisiä arvoja), elleivät ne rakennu ohjattuun, sosiaalisesti merkitykselliseen toimintaan

Kuntien sosiaalisen pääoman ulottuvuudet (5 tärkeintä): - demokratian toimivuus ja hallinnointi - sosiaalisen vastuun ja huolenpidon taso - kunnan suhteet valtioon ja maakuntahallintoon - osallistavan kunnan ajatus - asukkaiden keskinäiset tukiverkostot ja vastavuoroinen auttaminen Pauli Niemelä: Sosiaalinen pääoma Suomen kunnissa, 2004

Julkiset palvelut ja sosiaalinen pääoma ”Yksilöllisen yhteiskunnan vaatimia vastuullisia verkkoja ja puhuvia yhteisöllisyyksiä ei ole, niitä ei jakseta ja osata rakentaa edes kouluun tai tuhansien inspiraatiokammareiden nettiinkään” Kari Paakkunainen kirjassa ”Jokela-ilmiö, sikermä nuorisotutkijoiden näkökulmia”, Nuorisotutkimusverkoston verkkojulkaisu 2007

Kysymyksiä: Ajatellaanko palveluja tuotettaessa kuntalaista yksilönä ja palvelun passiivisena kuluttajana vai aktiivisten ryhmien ja verkostojen jäsenenä? * Miten tunnistaa ja tukea kaupunkilaisten sosiaalisia verkostoja ja yhteisöjä? Miten edistää vuoropuhelua niiden kanssa? * Miten voitaisiin luoda pitkäjänteisiä ja yhteisöllisiä prosesseja lasten ja nuorten innostamiseksi suunnittelemaan ja miksei myös tuottamaan ja arvioimaan heille suunnattuja palveluja? Miten voidaan tukea ”vastuullisia ja puhuvia yhteisöllisyyksiä” ja tilaisuuksia erilaisuuksien kohtaamiselle ja dialogille – miten tuetaan muiden kanssa toimeen tulemista? Miten lisätään nuorten luottamusta Helsingin kaupunkiin?

”Luotatko seuraavien yhteiskunnallisten instituutioiden toimintaan?” (%) Terhi-Anna Wilska toim. Uskon asia, Nuorisobarometri 2006, Helsinki 2006

Teenagers who are engaged in organized activities show: Low level of antisocial behavior High self-esteem Teenagers who are not engaged in organized activities show: High level of antisocial behavior Association with ”bad peers” Poor relations with adults and peers Our research show that:

What is characteristic of a good youth center, as we see it? Stable personal with secure work conditions Co-operation with the local community, a close co- operation with other organizations/authorities A community organization that is supportive A ”whole” view of adolescents A clear idea behind all activities and clear goals Emphasis on relations with adolescents