Prosessien mallintaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuvantamisen työnkulku IHE RIS näkökulmasta
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
@ Leena Lahtinen Helia TIETO JA TIETOKONEOHJELMA  TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA  TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
ZipIT ZipIT Teknologiaohjelman hanke-aihio FinnWell - Tekesin terveydenhuollon teknologiaohjelma ZipIT.
TIPTOP: käyttöliittymien kehittäminen TaY:ssa. Käyttöliittymän rooli suunnittelutyössä – Oikeaa sovellusta riittävällä tavalla muistuttavan käyttöliittymän.
Tietokannan suunnittelu
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
SerAPI-Potilaslista työpaja osa II: Käsiteltävät kysymykset , Kuopio Juha Mykkänen, Marko Sormunen, Assi Pöyhölä, Hannu Virkanen.
Tekninen suunnit-telu
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
BPMN ja hiukan prosessien määrittelystä
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Tietojärjestelmän suunnittelu
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Anu Portti Laatupäällikkö
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Johdatus ohjelmointiin Ohjelmistosuunnittelu Jaana Holvikivi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestitapausten kuvausohje.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
UKJ ja ulkoiset järjestelmät AAPA ja FUCIO –yhteistyöpalaveri Ari Ahlqvist.
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Esitutkimus (tarvekartoitus)
SerAPI Saara Savolainen Esa Paakkanen Marko Suhonen 1 OID-kohde OID- generointi (ja -kyselyt?)
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
SerAPI: SERvice-based architecture and web services in healthcare Application Production and Integration – Palveluarkkitehtuuri ja web-sovelluspalvelut.
Package diagram Tiia Jefremoff
– Ohjelmistojen mallintaminen, mallintaminen ja UML.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Component diagram– Komponenttikaavio J. Pätsi & H. Malmihuhta
Pakkanen * * * Komponenttipohjaisen sovellustuotannon menetelmäpilotti PlugIT-seminaari Annamari Riekkinen ja Kirsi Karvinen FixIT-DoIT / HIS-tutkimusyksikkö.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Refaktorointi ”Te olette tehneet tätä ennenkin”. Mitä on refaktorointi? (1/2) prosessi ohjelmakoodin laadun parantamiseksi ohjelman sisäisen rakenteen.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja hankintaan liittyviä asioita Keskustelutilaisuus Kuva: Helsingin kaupunginmuseo (lähde: finna.fi)
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 1 agenda Ongelman kuvaus, tavoitteet, rajaukset,
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Esityksen nimi / Tekijä
Esityksen transkriptio:

Prosessien mallintaminen 7.9.2006 Esa Paakkanen SerAPI-hanke Kuopion yliopisto

Prosessien mallintaminen Tehdäänkö uusi vai kuvataanko vanhaa? yleensä mallinnetaan nykyistä toimintaa, mutta... jos nykyinen toiminta on todella heikkoa niin on turhaa mallintaa nykytilaa vanha malli jää turhaan yhä paremmin mieleen mallinnetaan suoraan uusi, haluttu toimintatapa ja otetaan se käyttöön

Ajattelutavan muutos? Toimijoiden johtamisesta prosessien johtamiseen

Organisaatiokeskeisyys vs prosessikeskeisyys ORGANISAATIOKESKEINEN AJATTELUTAPA PROSESSIKESKEINEN Ongelma ihmisten asenteissa Ongelma (työ)prosesseissa Arvioidaan työntekijöitä Arvioidaan prosessin sujuvuutta Löytyy parempia työntekijöitä Prosessia voi parantaa Teen omat työni Hoidetaan työt yhdessä Osaan oman työni Ymmärrän osuuteni prosessissa Korostetaan yksilösuoritusta Koko tiimillä vastuu työstä Valvotaan työntekijöitä Kehitetään osaamista Kuka teki virheen? Mikä teki virheen mahdolliseksi? Korjataan virheitä Poistetaan virhelähteet Asiantuntijat määräävät laadun Asiakas määrää laadun

Erilaisia prosessityyppejä ”Rutiiniprosessit” toistuvat melko samanlaisina ennakoitavissa, mallinnettavissa esim. laskun käsittely, hakemus-päätös ”Asiantuntijatyön prosessit” vain osa tehtävistä/ vaiheista on tiedossa tai ennakoitavissa tekijät suunnittelevat prosessia sen edetessä esim. suunnittelu ”Kertaluonteiset prosessit” kehittämistehtävät projektit

Prosessinmallinnusprosessin eteneminen Prosessikartta Yksittäinen prosessi Toimijoiden tunnistaminen Prosessin osat Prosessin etenemisen kuvaaminen Menetelmät ja välineet Palveluiden tunnistaminen

Prosessikartta prosessien muodostama kokonaisuus, jossa eri prosessit kytketään toisiinsa karkealla tasolla kuvaa yrityksen ja sen sidosryhmien ydinfunktiot (perustoiminnot) ja niitä läpileikkaavat ydinprosessit yksinkertainen, havainnollinen graafinen kuvaus tärkeä työväline toiminnan uudistamisessa monet lähtötilanteen ongelmat liittyvät yleensä ydintoimintojen välisiin rajapintoihin

Sovellustaso

Prosessikartan prosessi tarkemmin yksittäisen prosessin kulkukaavio mistä toiminnoista ja informaatiosta prosessin sisältö muodostuu miten eri osapuolet osallistuvat prosessiin

Yleinen hoitoprosessikuvaus (SatSHP) (prosessitaso)

Lääkeannostelu (ZipIT)

Toimijoiden tunnistaminen Miltä abstraktiotasolta lähdetään tunnistamaan? Arkki-määrittely: Toiminnot ovat rooleja, jotka osallistuvat prosessissa eri tehtävien suorittamiseen Toiminnallinen mallintaminen perustuu IHE XDS-profiiliin jonka mukaiset toimijat ovat prosessikartassa toimijoina Arkki-määrittelyssä toimijoita tallennus- ja hakupalvelu, hakemistopalvelu, arkiston hallintapalvelu BPMN(BPD): toimija kuvataan yhden poolin sisällä

Prosessin vaiheet nimeäminen järjestys eteneminen

Tiedonkulku prosessin vaiheiden välillä toimijoiden välillä BPMN: uimaradan sisällä toimijoiden välillä BPMN: uimaratojen välillä

Poikkeustilanteiden huomiointi päätettävä otetaanko prosessimäärittelyyn mukaan yleisimmät poikkeamat "peruspolusta" joka tapauksessa määriteltävä, miten toimitaan poikkeustilanteissa (ennen käyttöönottoa...) poikkeuksien kuvaus tarkemmilla prosessinkuvaustasoilla (ei yleinen prosessi) poikkeuksien tunnistaminen vaiheiden välillä ja sisällä

Menetelmät tiedon hankinta kuvaus, dokumentointi ja jäsentäminen kokoukset, työpajat, haastattelut, kyselyt, järjestelmäkuvaukset ym. dokumentit, käytön havainnointi kuvaus, dokumentointi ja jäsentäminen sidosryhmäanalyysi, kohdealueen mallinnus (organisaatio-, prosessi-, tavoite-, rooli-, riippuvuusmallinnus), käyttötapaukset, työtoiminnan kuvausmenetelmät

Välineet tiedon hankinta kuvaus, dokumentointi ja jäsentäminen MS Word 2000, vaatimustenhallintatyökalut kuvaus, dokumentointi ja jäsentäminen UML-työkalut prosessimallinnustyökalut (erikseen tai osana kehitys- tai integraatiovälineitä) työnkulun ohjausjärjestelmät

Palveluiden tunnistaminen 1/2 Rajaus: Toiminnallisesti Toiminnot muodostavat loogisesti toisiinsa liittyvän kokonaisuuden. Toimintokokonaisuuden toteutus voisi loogisesti tulla useista eri järjestelmistä. Ajallisesti kokonaisuuteen kuuluvat käsitteet muuttuvat luultavimmin yhdessä ja yhtä aikaa. Suorituksen aikaisesti teknisesti järkevää sijoittaa suoritettavia toimintoja samaan palveluun – pätee laskentaintensiivisien sovellustason palveluiden tunnistamisessa Toimijan mukaisesti hyvin erilaisia toimintoja hyvin erilaisten käyttäjien toimesta  kokonaisuuden jakaminen pienempiin osiin?

Palveluiden tunnistaminen 2/2 ”Sopivan kokoisten” kokonaisuuksien tunnistaminen: reaalisuus käsitettä käyttävät ja sen ymmärtävät terveydenhuollon ammattilaiset itsenäisyys käsitettä käytetään ilman, että herää kysymys siitä, minkä toisen käsitteen osa se on tarve kokonaisuus täyttää keskeisen käyttäjätarpeen tai on helposti perusteltavissa miksi mukaan otettavat vaatimukset liittyvät toisiinsa stabiilius tunnistettujen kokonaisuuksien tulee olla järjestelmässä aina tai yleensä läsnä olevia käsitteitä, vaikka niiden sisältö tai toiminnallisuus muuttuisikin, ja niiden jakaminen tai yhdistäminen jälkikäteen olisi kallista tai aikaa vievää yleiskäyttöisyys

Palvelujen suunnittelu: vaiheet (1/2) Lähtökohtana vaatimukset ja olemassa olevat sovellukset + ratkaisut tarvittavan toiminnallisuuden kartoitus (vaatimukset, prosessit) palvelun rajaus ja päävaatimusten valinta sisällöllisten standardien ja valmiiden mallien tutkiminen + valinta osallistuvien sovellusten vastuiden määrittely rajapintojen tunnistaminen ja toimintojen ryhmittely niihin

Palvelujen suunnittelu: vaiheet (2/2) toimintokohtaisesti operaatioiden "koko" + tarvittava / käytettävissä oleva infrastruktuuri vuorovaikutuksen määrittely (rajapinta + käyttäjä) palvelukuvauksen määrittely (rajapinnat, toiminnot, tiedot) pakollisten ja vapaaehtoisten ominaisuuksien ja sallittujen laajennusten määrittely vaatimusten tarkentaminen teknisille määrittelyille ja toteutuksille  tuloksena palvelun rajapinnan määrittely ja suuntaviivat teknisille ratkaisuille