YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Advertisements

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Tietokannan suunnittelu
Avoin arviointi erityistilanteessa. Tilannetiedotus Opasnetissä Jouni Tuomisto, THL, Kuopio.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
Arviointi ja mallitus: avoin arviointi (open assessment)
Oman sivuston perustaminen Opasnetiin Kuopio,
Guide Jouni Tuomisto, THL Johdanto TEKAISU (ympäristöstä aiheutuvien TErveyshaittojen arviointi KAIkkeen SUunnitteluun ja päätöksentekoon) on kolmevuotinen.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Opasnet-kanta/Päivi Meriläinen1 Opasnet-kanta tietovarastona ja -lähteenä. Juomaveden terveysriskit ja kloorauksen sivutuotteet Päivi Meriläinen,
Palautteen olemuksesta
YMTOn yksikkövierailu : Arvioinnin ja mallituksen yksikkö YMAL.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
1. Päivä pääministerinä Aihe: Innosta antamaan korkean tason päätöksenteon palautetta Rajaus: Energia-budjetti-päästöt-talous Menetelmä: Saitti/peli/leikki,
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Outi Somervuori Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 The trouble with choice: Studing.
FINGERPORI
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Opasnet – väline tieteellisen tiedon jalkauttamiseen Jouni Tuomisto, Ympäristöterveyden osasto, THL, Kuopio.
6σ Six Sigma. Yleistä 6 Sigma on tilastotieteeseen perustuva laatujohtamisen työkalu Perusajatus on, että prosessin virheitä on pystyttävä mittaamaan,
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Haastatteluun valmistautuminen
Seminaarityön rakenteesta
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
WebOodiKURSSIPALAUTE Laura Vuorinen Opiskelijarekisteri.
Mitä on kulttuuri?.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Avoin tiede ja tutkimus ammattikorkeakouluissa ATT Osaajakoulutus, Helsinki Seliina Päällysaho, tutkimuspäällikkö, SeAMK Jaana Latvanen, informaatikko,
AVOIMEN TIETEEN OSAAJAKOULUTUS: TUTKIMUSHALLINTO JA -PALVELUT EEVA NYRÖVAARA.
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Tampereen yliopiston avoimuuden käytännöt ja palvelut tutkijoille Minna Niemi-Grundström johtaja, Tampereen yliopiston kirjasto Avoimen tieteen osaajakoulutus.
Tutkijoiden osaamiskoulutus Työpajankooste
Tutkimusaineiston kuvailu ja avoimen tieteen palvelut ATT-osaajakoulutus Esa-Pekka Keskitalo
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Eläimiin suhtautuminen, tieto ja asiantuntijuus Nora Schuurman, FM, tutkija JoY/Yhteiskuntapolitiikka
Minera-malli Opasnetissa Jouni Tuomisto, THL Minera-tiimi.
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
Informaatikot Päivi Kanerva ja Minna Toikka
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Aineistonhallintasuunnitelmatyökalu dmpTuuli
Lainsäädännön uudistamistarve Implanttirekisterin kannalta
Tiede ja tieteellinen maailmakatsomus
Kommenttipuheenvuoro: Tutkimuksen rahoittajan näkökulma
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet

Osa 1: Tavoitteet Tuottaa tietoa yhteiskunnallista päätöksentekoa varten. –Tuottaa tietoa ympäristöterveydelliseen päätöksentekoon. –Tunnistaa politiikkoja, jotka ovat ympäristöterveyden kannalta tärkeitä, ja tuottaa tietoa niihin. Minkä tahansa ministeriön alaisiin asioihin, myös ulkomaisiin kysymyksiin. Kehittää ja ottaa käyttöön avoimia menetelmiä em. tiedon tuottamiseen. –Sosiaalinen media –Opasnet, avoin arviointi

Tieteellis-poliittinen vallankumous Tiede on olemukseltaan pelkkää tiedon käsittelyä (kokoamista, jäsentämistä, laaduntamista) sen jälkeen, kun tutkimus on tehty ja havainnot kerätty. Politiikka on olemukseltaan pelkkää tiedon käsittelyä siihen saakka, kunnes tehdään ja toimeenpannaan päätöksiä. Kummassakin tieto koskee todellisuutta.  Samat työkalut ja menetelmät soveltuvat kumpaankin.

Vallankumouksen ydin: tieto-oliot Tieto-olion rakenne: –Täsmällisesti määritelty kysymys. –Tämänhetkinen ehdotus vastaukseksi. –Perustelu miksi muut ehdotukset suljettu pois (falsifikaatio, tieteen menetelmä!). Mahdollisimman helposti löydettävissä ja käytettävissä: –Internetissä. –Vapaa käyttö- ja muokkausoikeus (Copyleft). –Sopii suoraan kvantitatiivisiin malleihin. –  laajat systemaattiset kuvaukset mahdollisia.

Vallankumouksen polttoaine: tiedon tuottamisen tehokkuus Yksi tieto tarvitaan vain kerran, ja kaikki voivat käyttää ja parantaa samaa tieto-oliota. –IPCC:n Himalaja-virhe. Sama tieto, samat työkalut: tieteen ja politiikan hidas rajapinta liudentuu. –Viinaveropäätös Vanhat, tehottomat rakenteet lakkaavat hidastamasta tiedon kulkua. –Datan omistus, artikkelit,

Tieteen ja politiikan oheistoiminnoista