Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo, 14.10. 2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Järjestökoulutus Pieti & Korhonen Co
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
ELÄMÄN LÄHDE JA PARANEMISEN MAHDOLLISUUDET
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
Juha T. Hakalan luento Ohjaamisen arkea –tilaisuudessa
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Koulutuksen toteutus - vammaispalvelujen valtakunnallinen kehittämishanke/ P-K - Yksi naapureista –hanke/Kehitysvammaisten Palvelusäätiö Koulutuksen aikataulu.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
NAISEN ITSETUNTO.
Palautteen olemuksesta
Työrauha ja haastavat tilanteet
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Lapsen KYMMENEN KÄSKYÄ vanhemmille
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Kristiina Harju Fakta & Fiktio Oy
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
VOIKUKKIA vertaistuki-
Ihmisen kolme olemusta
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Mitä asenne tarkoittaa?
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Liikuntakasvatus / NU JN.  Lapsi oppii tuntemaan oman kehonsa  Hän joutuu vastatusten fyysisten kykyjensä kanssa ja muodostaa itsestään.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppimisorientaatioita
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Valonöörit Sisäisen motivaation käsikirja. Sisäinen ja ulkoinen motivaatio Ulkoinen motivaatio reaktiivista Ulkoinen motivaatio reaktiivista Sisäinen.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Mielenterveyden häiriöt
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Mielenterveyden häiriö
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
RYHMÄT KEVÄT 2016 ELÄMÄNTAITO- kurssi keväällä 2016
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
3 Minuudessa on kaksi puolta
Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
MATEMATIIKAN VALINNAINEN LISÄKURSSI
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Kirjallisuusterapia.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo, 14.10. 2010

Taideterapiasta hyötyy kuka tahansa, siitä on erityisesti apua, jos haluaa oppia tuntemaan itsensä. Se sopii lapsista vanhuksiin ja sitä voidaan toteuttaa joko yksityisesti tai ryhmässä .

Kuvallisessa ilmaisussa saattaa tulla esille asiat, joita on vaikea sanallisesti käsitellä tai alitajunnasta kumpuavat asiat, joita ihminen ei edes tiedosta ajattelevansa. .

Ihmiselle on elinaikanaan kertynyt lukuisia kokemuksia, joita hän ei ole voinut tai osannut kokea loppuun asti. Ajatukset, tunteet ja toiminta ovat ihmisen persoonallisuuden työkaluja, joiden avulla hän elää omaa elämäänsä.

Terapeuttisen kuvan tekemisessä ei ole olennaista ulkoisen todellisuuden jäljentäminen tai lopputulos, vaan tunne ja prosessi. Taideterapia antaa meille loistavan mahdollisuuden itsemme eheyttämiseen. Se puhdistaa ja sen avulla teemme matkan sisäiseen itseemme.

Kuvallinen itseilmaisu on puhetta kuvien avulla.

Kuva puhuu tuhat sanaa!

Kuva voi kertoa tunteista, joista on vaikea puhua.

Kuva voi kertoa ajatuksista, joita on vaikea ilmaista!

Kuva voi kertoa tarinan koetusta elämästä.

Kuva voi olla symbooli ja merkki.

Kuvan teko voi lohduttaa.

Kuva voi kertoa itselle tärkeistä ihmisistä.

Kuva voi kertoa hengellisisestä pohdinnasta.

Kuva voi nostaa esiin ajatuksen unohtuneesta kokemuksesta.

Kuva voi avata oven mielikuvitukselle ja fantaisialle.

Kuva voi kertoa elämän ongelmista ja ristiriidoista.

Kuva voi kertoa lämpimistä tunteista.

Kuva voi kertoa rakkaudesta ja rakkauden kaipuusta.

Kuva voi kertoa omasta arvomaailmasta.

Kuva voi olla sosiaalisen vuorovaikutuksen apuväline.

Piirtäen voi kuvata pelon tunteita.

Toiveitaan ja unelmiaan voi maalata.

Kuvin voi ilmaista pettymyksiään ja hylätyksi tulemisen tunteita.

Kuvalla voi ilmaista suuttumustaan ja vihan tunteita.

Kuvalla voi käsitellä epäoikeudenmukaisuutta ja väkivaltaa.

Kuvalla voi ilmaista iloa.

Kuvien teon avulla voi lisätä itsetuntumustaan.

Kuvallinen itseilmaisu on mielekästä tekemistä.

Kuvien teko on itsehoidon apuväline

(C) JH, Psykonomiopisto Taide on terapiaa! Psyykkinen murtuminen johtaa mielenterveyskuntoutujan herkkyyden kokemistapaan. Se on tie ja avain luovuuteen ja taiteeseen. Se on myös mahdollisuus vapautua estoista ja torjunnasta. Se on tie ymmärtää erillaisuutta. Sen kautta voimme nähdä suurempaa kauneutta itsessämme ja ympärillämme. (C) JH, Psykonomiopisto

(C) JH, Psykonomiopisto Jokaisella on luovuutta! (C) JH, Psykonomiopisto

(C) JH, Psykonomiopisto Luovuuden ja taiteen avulla parempaan minäkuvaan ja itsetuntemukseen. Hyväksyä itsensä vailla häpeää sellaisena kuin on. Hyväksyä itsensä luovana hulluna ja mielenterveyskuntoutujana. (C) JH, Psykonomiopisto

Es Lebe die Kindheit und das Leben!

(C) JH, Psykonomiopisto Elämä itsessään on suurinta taidetta! (C) JH, Psykonomiopisto

Kiitos tsemppiläiset mielenkiinnosta!