Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kättä päälle –haastekampanja
Advertisements

Lapsen ja nuoren ihmisoikeudet ja osallisuus Keski-Suomen vammaispalvelusäätiön juhlaseminaari Maria Kaisa Aula
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Perhesosiaalityö Kokkolassa
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan
1 Lapsi- ja nuoriso ( ja perhe) politiikan uudistuvat tavoitteet Maria Kaisa Aula Tampereen yliopiston seminaarissa.
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Lapsilla on oikeus hyvään ruokaan
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
LAPSEN OIKEUDET.
Neuvolan mahdollisuudet lasten suojelussa
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
LAPSI- JA PERHETYÖN LINJAUSTEN JALKAUTUMINEN RIKOSSEURAAMUSLAITOKSESSA
NEUVOLAN PERHETYÖ
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Pään avauksia lapsen oikeuksiin Lapsen oikeudet 20v.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Jyväskylän kristillinen opisto
Maria Kaisa Aula 1 Avauspuheenvuoro VIII valtakunnalliset neuvolapäivät Maria Kaisa Aula.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Lähiötalo -toimintamalli Kuntaliiton kilpailu 2015 Kirsti Kurki.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Lastensuojelun linjaukset ja laatusuositukset
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Köyhyys ja lapsen oikeudet
LAPSEN OIKEUDET HUOMIOIVA HOITO ON LAPSILÄHTÖISTÄ JA OSALLISTAVAA: SYSTEMAATTINEN KIRJALLISUUSKATSAUS Tiina Marttila1,2 TtM, sh; Tarja Pölkki 3 TtT, dosentti,
TET =Työelämään tutustuminen
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
KANSALAISKUULEMINEN PASI TURUNEN
Mitä osallisuus voisi olla?
LASTEN OIKEUDET.
TET =Työelämään tutustuminen
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
VIII valtakunnalliset neuvolapäivät Maria Kaisa Aula
Oulun yliopistollinen sairaala, Psykiatria
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula Lapsen oikeuksien päivän seminaari 20.11.2007 Helsingissä Maria Kaisa Aula

YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus (1991) Lapsella (alle 18 v) on oikeus erityiseen suojeluun riittävään osuuteen yhteiskunnan voimavaroista osallistua, vaikuttaa ja tulla kuulluksi Lapsia tulee kohdella yhdenvertaisesti Lapsen etu tulee asettaa päätöksenteossa ensisijalle Vanhempien vastuu on ensisijainen mutta julkinen valtaa vastaa viimesijaisesti lapsen oikeuksista Sopimus välineenä kohti lapsiystävällistä yhteiskuntaa Maria Kaisa Aula

YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus art 12 ” Lapselle joka kykenee muodostamaan omat näkemyksensä on taattava oikeus vapaasti ilmaista ne kaikissa lasta koskevissa asioissa. Lapsen näkemykset on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti. Tämän toteuttamiseksi lapselle on annettava erityisesti mahdollisuus tulla kuulluksi häntä koskevissa oikeudellisissa tai hallinnollisissa toimissa joko suoraan, edustajan tai toimielimen välityksellä” Maria Kaisa Aula

Suomen perustuslaki 6 § (1999) Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti. Maria Kaisa Aula

Lapsille oikeus osallistua ja tulla kuulluksi säännökset ovat kohdallaan mutta toimintatavat eivät vaatii aikuisilta aikaa ja asennemuutosta lapsen tiedon ja toimijuuden arvostamista niin kotona kuin palveluissakin arjen toimintamalleja sekä uusia rakenteita koulusta osallistuva yhteisö ja kanava lähiseutuun vaikuttamiseen voimaannuttaa ja vahvistaa lapsuuden arvostusta -> ”Olen lapsena ja nuorena tärkeä” Maria Kaisa Aula

Lasten elämään enemmän leikkiä ja vähemmän suorittamista Lapsen mielenterveyttä suojaavat luovuus ja oikeus leikkiin Tarvitaan parempaa harrastusten, lastenkulttuurin ja taideopetuksen tasa-arvoa Koulu lapsen kokonaishyvinvointia tukevaksi harrastusmahdollisuuksia koulun yhteyteen hengähdyshetkiä: esim. kiireetön ruokailu lasten kannalta viihtyisä fyysinen ympäristö Maria Kaisa Aula

Lasten elämään enemmän aikuisten läsnäoloa ja vähemmän yksinäisyyttä Lasten pahoinvoinnin riskiä nostaa vanhempien kanssa vietetyn ajan niukkuus erityisesti identiteetti ja itsetunto-ongelmat Lisää aikuisten läsnäoloa kotona ja palveluissa Enemmän aikaa kuunnella lasta – myös yläkouluikäistä pienemmät opetus ja hoitoryhmät kouluterveydenhuollon toimivuus vanhempien työajan lyhentäminen ja perheystävällisemmät työyhteisöt Maria Kaisa Aula

Ehkäisevien palveluiden vahvistamista lasten ja perheiden ongelmiin puututaan liian myöhään –>kasautuva ja monimutkaistuva pahoinvointi tarvitaan ehkäisevien palveluiden vahvistamista vanhemmuuden tuki, moniammatillisuus esim. laajennettu perhevalmennus neuvolavaiheessa isien rooli neuvolassa neuvola, päivähoito, kotipalvelu, perhetyö varhainen tuki ja puheeksi ottaminen jo varhaislapsuudessa (väkivalta, alkoholi, parisuhde) pahoinvoinnin kärjistyminen tulee myös kalliiksi Maria Kaisa Aula

Hyvä lapsuus kaikille ! oikeus osallistua ja tulla kuulluksi vähemmän yksinäisyyttä ja enemmän aikuisten läsnäoloa enemmän leikkiä ja vähemmän suorittamista ehkäisevät palvelut paremmiksi – kasautuvan pahoinvoinnin estäminen -> enemmän tietoa ja taitoa päätösten lapsivaikutusten ennakointiin ja arviointiin Maria Kaisa Aula