Suvereeni käyttää valtaansa elämään ainoastaan käyttämällä oikeuttaan tappaa tai pidättäytymällä tuon oikeuden käyttämisestä; hän todistaa valtansa elämään.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Sanan voimaa Intiassa Raamattu tavoittaa kansat. Raamatunkäännöstyön lähtökohta: Raamatun sana kuuluu kaikille, jotka sitä kaipaavat.
Kansainvälisen diakonian pohja on Raamatussa
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
Nykytaide -Mitä se on?.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Kaupallisen alan kulttuuri
Miten islam suhtautuu naisen asemaan.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
TYÖTÖN Työtön hakee siivoojan paikkaa Microsoftilta.
Luoton alistaminen Luoton alistaminen voidaan toteuttaa usealla eri tavalla: Rakenteellinen alistaminen -> tulee kysymykseen moniportaisessa yritysjärjestelyssä.
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
(...) se, mitä voitaisiin kutsua yhteiskunnan “biologisen moderniuden kynnykseksi”, saavutetaan, kun lajin elämä on panoksena sen omissa poliittisissa.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Utopia demokraattisesta markkinataloudesta demokratian idea on tasa-arvo, jokaisen vapaus määritellä omat arvonsa demokratia ei ole niinkään kansan valtaa.
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Suomen kansalaisuus Keskeisiä käsitteitä Kansalaisuuden saaminen
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Valittu kansa – Israel vai me?
ANTIIKIN KREIKAN TIEDE
Matti Kalliokoski Kouvola
Lapsen oikeus palveluihin – ihmisoikeusnäkökulma , Prof. E. Pirjatanniemi.
Pertti Koistinen Työllisyysturva globalisoituvassa taloudessa Näkökohtia joukkoirtisanomisiin.
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
PILKKU.
Euroopan unionin rajojen ja maahanmuuton hallinta
”Kaitselmusvaltio” toisista huolehtiminen; paimentaminen, ”holhous”
Sukupuolten roolit islamissa
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
0-14 vuotta:- Vahingonkorvausvastuu alkaa
Väestö – elämän politiikan kollektiivinen ulottuvuus
Neoliittinen vallankumous ja korkeakulttuurien synty
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 9 – Henri Hytönen Optimointiopin seminaari - Kevät 2007 Kaoottiset attraktorit
Poliittinen tutkielma. Tieteellisempi ote Spinozan viimeinen teos, Tractatus politicus, jäi kesken hänen kuollessaan. Nimensä mukaisesti se on paluuta.
Holokausti Mikael Pennanen 2B.
Biopolitiikan ulottuvuudet; terminologinen jaottelu
Kulttuurikameleontit ry NÄKYMÄTTÖMÄT LAPSET Päivi Arvonen.
Muuttoliikkeet Syyt: Työntävät tekijät: työttömyys köyhyys + nälkä
Newtonin ensimmäinen laki
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Oikeus ja kamppailut 4. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Regiimien kamppailu.
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Lentokone on juuri putoamassa. Koneessa on 5 matkustajaa mutta vain 4 laskuvarjoa.
Giorgio Agamben (1942-). Agamben poliittisen ajattelun tausta Carl Schmitt: suvereeni, poikkeustila, laki, konstituoiva ja konstituoitu valta, ”kaikki.
-Eutanasia on armokuolema tai kuolinapu ja se on tarkoituksella suoritettu toisen ihmisen kuoleman tuottaminen, jonka tarkoituksena on kyseisen henkilön.
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
Kansainvälisten suhteiden tutkimus = Maailmanpolitiikka = Kansainvälinen politiikka Tutkii ”ylikansallisia” suhteita, eli valtioiden/järjestöjen (esim.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kristinuskon levinneisyys ja kehityssuunnat 2000-luvulla
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Tutkielman teko-ohjeet
Yksilön lyhyt historia
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
Yhteiskuntafilosofia
Pakolaiskysymys ja totuuden politiikka
Liberalismi sekä Uusliberalismi
Ensimmäinen ja toinen moderni
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Suvereeni käyttää valtaansa elämään ainoastaan käyttämällä oikeuttaan tappaa tai pidättäytymällä tuon oikeuden käyttämisestä; hän todistaa valtansa elämään ainoastaan kuoleman kautta... * Michel Foucault: Seksuaalisuuden historia, s. 97

Poikkeustilasuhde on pannasuhde. Häntä, joka on asetettu pannaan, ei ole sysätty lain ulkopuolelle ja tehty siitä välinpitämättömäksi; pikemminkin laki on hyljännyt hänet, siis altistanut hänet ja saattanut uhanalaiseksi kynnyksellä, jolla elämä ja laki, ulkopuoli ja sisäpuoli tulevat erottamattomiksi. Lain alkuperäinen suhde elämään ei ole soveltaminen vaan Hylkääminen. (...) Lain (nomos) potentiaalisuus, alkuperäinen “lain voima”, on siinä että se asettaa elämän pannaan hylkäämällä sen. * Giorgio Agamben: Homo Sacer, ss

Paljaan elämän politiikka (Agamben): yhteenveto 1 Poikkeustila on biopolitiikan paradigma. Elämä politisoituu eli muuttuu paljaaksi elämäksi, kun laki peruutetaan tai lykätään eivätkä lailliset rajoitukset ja oikeudet ole voimassa. Poikkeustila on politiikan korona ja sellaisena biopoliittinen, koska poikkeustilan olemukseen kuuluu elämän ja elävien altistaminen, suojattomaksi tekeminen. Paljas elämä on lain määrittämä mutta lainsuojaton. Suvereenin muoto on poikkeustila.

Paljaan elämän politiikka (Agamben): yhteenveto 2 PALJAS ELÄMÄ § Homo sacer: laillisesti surmattavissa mutta ei uhri eikä marttyyri § lainsuojaton mutta lain määrittämä § selviytyminen: hengissä säilyminen tai tapetuksi tuleminen SUVEREENI § lain rajalla, ulko- ja sisäpuolella § päätös poikkeus- tilasta § väkivalta, tappaminen § potentiaalisuus POIKKEUS- TILA § indistinction § inkluusio/ekskluusio * zoe/bios * laki/väkivalta * politiikka/elämä

“Poikkeustilasta on tullut sääntö.” lain ja laittomuuden välitila on vakiintunut politiikka on jäännöksettä biopoliitikkaa suvereeni päätös EI koske poikkeustilan asettamista VAAN arvotonta elämää, joka ”ansaitsee” kuolla jokaisen kansalaisen elämä on kokonaan tai joiltain osin paljas EI tarkoita jatkuvaa massamurhan tilaa VAAN jatkuvaa altistumista ennakoimattoman väkivallan tai tapetuksi tulemisen uhalle

Leiri Sikäli kuin sen asukkaat on riisuttu kaikesta poliittisesta statuksesta ja supistettu pelkäksi paljaaksi elämäksi, leiri on myös kaikkein täydellisimmin koskaan toteutunut biopoliittinen tila, jossa vallalla on vastassaan pelkkä puhdas biologinen elämä vailla mitään välitystä. Näin leiri on itse poliittisen tilan paradigma, juuri silloin kun politiikka muuttuu biopolitiikaksi ja homo sacer sekoittuu käytännössä kansalaiseen. Leiri syntyy, kun moderni poliittinen kansallisvaltiojärjestelmä, joka perustui paikallistumisen (alueen) ja määrätyn juridisen järjestyksen (valtio) toimivaan ja elämän (syntymän ja kansakunnan) sisään kirjoittautumisen automaattisen säännöstön välittämään sidokseen, joutuu pysyvään kriisiin ja valtio päättää ottaa hoitaakseen omien tehtäviensä lisäksi myös kansakunnan biologisen elämän. * Giorgio Agamben: Keinot vailla päämäärää (2002), s

Paljaan elämän politiikka (Agamben): yhteenveto 2 PALJAS ELÄMÄ § Homo sacer: laillisesti surmattavissa mutta ei uhri eikä marttyyri § lainsuojaton mutta lain määrittämä § selviytyminen: hengissä säilyminen tai tapetuksi tuleminen SUVEREENI § lain rajalla, ulko- ja sisäpuolella § päätös poikkeus- tilasta  päätös arvottomasta elämästä § väkivalta, tappaminen § potentiaalisuus POIKKEUS- TILA § indistinction § inkluusio/ekskluusio * zoe/bios * laki/väkivalta * politiikka/elämä * kansalainen/homo sacer LEIRI = nykypolitiikan nomos

Agambenin teesit (Homo sacer) s Alkuperäinen poliittinen suhde on panna. 2. Suvereenin vallan perustava toiminta on paljaan elämän tuottaminen politiikan perusainekseksi. 3. Nykyään kaupunki ei ole biopolitiikan paradigma länsimaissa vaan leiri. Ensimmäinen teeseistä kyseenalaistaa jokaisen teorian, joka esittää sopimuksen valtiovallan lähteeksi ja, tähän liittyen, jokaisen yrityksen perustaa poliittinen yhteisö jonkin sellaisen varaan kuin “kuuluminen”, oli kyse sitten populaarista, kansallisesta, uskonnollisesta tms. identiteetistä. Toinen teesi ilmaisee epäsuorasti sen, että länsimainen politiikka on alusta alkaen ollut biopolitiiikkaa ja että jokainen yritys perustaa poliittiset vapaudet kansalaisoikeuksien varaan on turhaa. Kolmas teesi näyttää synkässä valossa sosiaalitieteilijöiden, sosiologien, kaupunkitutkijoiden ja akttitehtien mallit, joiden avulla he tänään koettavat ymmärtää ja järjestää maailman kaupunkien julkisen tilan vailla selkeää ymmärrystä, että kaupunkien ytimessä on sama paljas elämä, joka määritti suurten totalitarististen valtioiden politiikkaa 1900-luvulla.

Autoritaarisen hallinnan alueet (Dean 2002) uudenlainen syrjäytyminen (exclusion) sosiaaliturvan kaventuessa ja muuttaessa muotoaan teollisuusmaissa pakolaisuuden ja siirtolaisuuden kasvun aiheuttamat suojautumisreaktiot länsimaissa ja kurjuus köyhissä vastaanottajamaissa uuden, molekyylibiologiaan nojaavan lääketieteellisen “vallankumouksellisen” tekniikan yhteiskunnallinen käyttö

Kuka lähtemällä pois omasta ‘kansallisesta’ tilasta yrittää paeta nälkää tai sitä paikkaa, jonka geotalous hänelle määrää, kadottaa siksi kaikki oikeutensa, ensimmäisenä sen että häntä pidetään henkilönä ja hänet muistetaan henkilönä. * Alessandro Dal Lago: ‘Epähenkilöt’ (1999) s. 282