Lumo /LI Dysfasian diagnostiikka, vaikeusaste ja liitännäisongelmat Kehittämishanke Leena Isotalo
Lumo /LI Aineisto toistaiseksi 54 –98 ja –99 syntynyttä vantaalaislasta, joille erikoissairaanhoidossa dg F80.1 tai F80.2, kesken kaikille haettu ikä- sukupuoli- ja asuinaluevakioitu kontrolli
Lumo /LI Menetelmät Perheiden haastattelu sekä laajat kyselylomakkeet (kielihäiriön dg ja hoito, muut sairaudet, äidin ravitsemus raskauden ja imetyksen aikana, kehitys, suku) Lasten kliininen tutkimus Laboratoriokokeet (verenkuva, ruoka- ja pölyerittely, keliakiapaketti, MaitEIA, rasvahappoanalyysi) sairaskertomustiedot, erityisesti kuntoutuksen seurantalehti
Lumo /LI Hypoteesi kliinisten kokemusten perusteella oletus, että dysfasialapsilla tavallista enemmän suolioireista ruoka-allergiaa potilaiden keruu edelleen kesken: tavoite 100 dysfasialasta, toistaiseksi alle 50 kaikki kriteerit täyttäviä (osalla dg vaihtunut) tutkittu, ei saada juuri enempää
Lumo /LI Kuntoutuksen seurantalehti Vantaalla kehitetty, muutaman vuoden käytössä (kalvoesimerkki) poimii sairaskertomuksesta automaattisesti tietoja, kuten: kuntoutuksen esitiedot, pysyvät diagnoosit sosiaalianamneesi, sosiaalietuudet viimeisin puheterapeutin, toimintater, fysioter, psykologin jatkosuunn. viimeisin kuntoutussuunnitelma sekä kuntoutuksen kons.palaute
Lumo /LI Tutkimusajankohdan diagnoosi
Lumo /LI
Kehittämissuunnitelma 1 Kuntoutuksen seurantalehden käytön tehostaminen/sairaskertomustietojen parantaminen: vähimmäistiedot? diagnoosi, terapeuttien jatkosuunnitelmat, tuore kuntoutussuunnitelma, missä hoitovastuu, missä päivähoidossa/koulussa; luvat sosiaalietuudet, taso ja päättymisaika, muuta? mitkä palautteet tarvitaan erik.sairaanhoidosta: kaikkiko?
Lumo /LI Kehittämissuunnitelma 2 Dysfasiadiagnostiikan tarkentaminen: vaikeusaste – verrataan psykologisia ja puheterapeuttisia tutkimuksia nykydiagnoosiin Voisiko lievien kielihäiriöiden diagnostiikka siirtää perusterveydenhuoltoon: mitkä taustatutkimukset riittävät, kuka tekee? Dysfasian liitännäisdiagnoosien selvittäminen ja tiedon jakaminen