Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus: Julkistamistilaisuus 30.8.2006 Kommenttipuheenvuoro Rehtori Lauri Lajunen Oulun yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Suomen Akatemia 2013: Tutkimus ei tunne rajoja
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
©SA. ©SA Tutkimus- ja kehittämistoiminta Suomen Akatemia Rahoitus Rahoituksen haku ja hakemusten käsittely Rahoituspäätökset Suomen Akatemia 2011: tiede.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Akatemian tutkimusrahoitus Avoin kilpailu, määräaikainen rahoitus Rahoituspäätöksiä tehdään noin 317 miljoonalla eurolla vuonna 2013.
Suomen Akatemia 2012: tiede kasvuun
Apurahatutkijan epävarma elämä Kuka kuuntelee köyhää taiteilijaa ja tutkijaa? Helsinki Antti Tanskanen (Helsingin yliopisto)
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Mallintarkistus ja sen soveltaminen PLC toimilohko-ohjelmien verifioinnissa AS Automaatio- ja systeemitekniikan projektityöt – loppuesitys Markus.
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Tutkijan itsenäistyminen
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
KUINKA HUIPULLE PÄÄSTÄÄN Seuraavat ominaisuudet edistävät (kaikki eivät välttämättömiä) –Synnynnäinen lahjakkuus –Voimakas motivaatio (kuitenkin suunnattuna.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
Tutkimuksen vaikuttavuus rahoittajan näkökulmasta Markku Mattila 11. maaliskuuta
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Akatemiasta markkinapaikalle – käytännön kokemuksia Seppo Honkapohja, Suomen Pankki Esitetyt mielipiteet.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
SUOMEN AKATEMIAN TUTKIMUSRAHOITUKSEN VAIKUTTAVUUS Julkistamistilaisuus
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet (Edistyksellinen tiedeliitto ) Rehtori Keijo Virtanen Turun yliopisto Suomen.
KAJAANIN KORKEAKOULUYKSIKÖIDEN TEKNOLOGIASTRATEGIA
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Akatemia: tutkimusrahoituksen muutokset 2010 Kirsi Murtosaari.
Akatemia: ennakkoinfoa syksyn 2010 hausta
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja ohjausjärjestelmät Ylijohtaja Vesa Jatkola /VTV
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Suomen Akatemia 2008 Tutkimus- ja kehittämistoiminta Suomen Akatemia
2002 Tutkimusjärjestelmän kehittämisen merkkipaaluja  Tutkijakoulutuksen organisointi  Tasa-arvon edistäminen  Tutkijanuran kehittäminen  Huippututkimuksen.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Bibliometriikan hyödyntäminen, bio/lääketieteen tutkijan kommentti Tomi P. Mäkelä, Helsingin yliopisto.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Miten teen hyvän hakemuksen? Juha Sihvola
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Tulosneuvottelut talouden näkökulmasta  pysyvät kohdennukset 2004–2005  toimintojen siirtoihin yksiköiden välillä luotiin käytännön.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Tieteellisten seurain valtuuskunta
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Yritystukityöryhmän kuulemistilaisuus ELY-keskukset
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Video 5: Rahoitusmalli esimerkkejä avoimen tuotteen sekä avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintaan Verkkomateriaali.
Esityksen transkriptio:

Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus: Julkistamistilaisuus Kommenttipuheenvuoro Rehtori Lauri Lajunen Oulun yliopisto

Yleisiä huomioita Arvio pääosin myönteinen (toimintaan ollaan tyytyväisiä) Vain vähäisiä muutoksia esitetään (Akatemian toimintaan ei ole tarvetta esittää radikaaleja uudistuksia eli nykyistä konseptia halutaan vain kehittää) Esitysten suuntana on lisätä Suomen Akatemian jo nyt varsin määräävää asemaa Suomen tiedepolitiikassa mm. suhteessa yliopistoihin (jos tämä tarkoittaa Akatemian ja yliopistojen yhteistyön lisäämistä ja Akatemia tukee omilla päätöksillään yliopiston valitsemia vahvuusaloja, on asia ok, jos taas Akatemia ryhtyy omilla päätöksillään ohjaamaan yksittäisten yliopistojen tutkimuksen ja tutkijakoulutuksen suuntaamista, seuraa siitä ongelmia) Rahoitusmuotojen tarkastelussa korostuu suuntaus tutkimustulosten hyödyntämiseen kytkeytyvien rahoitusmuotojen kehittämiseen (selittynee sillä, että paneelin tehtävänä oli tehdä ehdotuksia tutkimusrahoituksen vaikuttavuuden lisäämiseksi Suomen Akatemia vaikuttaa yhteiskunnallisesti parhaiten, kun se tukee korkeatasoista perustutkimusta (yhteiskunnan tarpeet voidaan ottaa huomioon lähinnä tieteellisten toimikuntien välisissä resursseissa tai tutkimusohjelmissa, mikäli ne säilyvät)

Kommentteja tehtyihin ehdotuksiin Paneelin ehdotus, että Akatemian tulee edelleen keskittyä tukemaan perustutkimusta, kilpaillun tutkimusrahoituksen kautta, on kannatettavaa (muiden rahoittajaorganisaatioiden tehtävänä on rahoittaa soveltavaa tutkimusta) Paneelin havainto, että yliopistojen riittämätön rahoitus ja infrastruktuurien puutteellisuus heikentää Akatemian rahoituksen vaikuttavuutta, on oikea Kilpailtua tutkimusrahoitusta tulee lisätä perustutkimuksen edellytysten turvaamiseksi paneelin esittämällä tavalla (sitomattomassa hankerahoituksessa myöntöprosentti on nostettava yli 20 %:iin) Hankerahoituskausi tulee olla pääsääntöisesti 5 vuotta ja pirstaleisuuden välttämiseksi rahoituksen määrä niin suuri, ettei ole tarvetta lisähakuihin muista rahoitusmuodoista

Akatemian ja yliopistojen välinen suhde Mitä tarkoitetaan yliopistojen ja Akatemian rahoituksen synkronoinnilla ja Akatemian ohjausvaikutuksen lisääntymisellä suhteessa yliopistojen autonomiaan? Myönteisesti voisi ajatella että tämä tarkoittaa sitä, että Akatemia tukee yliopiston tutkimusstrategisesti merkittäviä hankkeita (profiloitumista) tai että yliopistot panostavat tutkijoihin, jotka saavat Akatemian rahoitusta (kuten tapahtuukin). Vai tarkoittaako sitouttaminen Akatemian päätöksiin sitä, että yliopiston ääritapauksessa tulisi tukea vain Akatemian rahoittamia tutkijoita? (myöntöprosentti pieni, joten tämä on mahdotonta, mutta tähän viittaa mm. ehdotus että ansioituneelle akatemiatutkijalle tulisi uusi määräaikainen palvelusuhde yliopiston ja Akatemian yhteisrahoituksella. Tiedonkulun parantaminen yliopistojen ja Akatemian välillä on kannatettavaa, samoin se että palaute hakemuksista tulee yliopistojen tietoon. On hyvä, jos Akatemia kuulee yliopistoja esim. tutkijakouluja, tutkimusohjelmia tai huippuyksiköitä valitessaan, mutta on samalla varmistettava että tutkimuksen tieteellinen taso säilyy ratkaisevana tekijänä rahoituspäätöstä tehtäessä

Tutkimusohjelmat Paneelin tutkimusohjelmia koskeva kritiikki on paikallaan (hajanaisuus, samat tutkimusryhmät saavat rahoitusta useista ohjelmista, rahoituksen keskittyminen, päällekkäisyys). Tutkimusohjelmia voidaan vähentää ja rahoitusta merkittävästi siirtää sitomattomaan hankerahoitukseen. Kannatettavia ehdotuksia ovat mm. tuettavien hankkeiden tieteidenvälisyys ja monipuolisuus; kansainvälinen yhteistyö; parhaiten menestyneiden ryhmien toiminnan tukeminen ohjelmakauden jälkeen; ja tutkimusohjelmien keston pidentäminen. Tutkimusohjelmissakin hankkeen tieteellisen tason on oltava ratkaisevaa yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja monitieteisyyden ohella

Tutkijakoulujärjestelmä Tutkijakoulujärjestelmä kaipaa voimakkaampaa kokonaisuudistusta, kuin mitä panelistit ehdottavat (tästä tosin on tullut oma raportti). Tutkijakoulujen hallinnointi nykymallissa vie runsaasti resursseja ja siinä on päällekkäisyyttä tiedekuntien ja laitosten hallinnon kanssa. Akatemian ja yliopistojen roolit tutkijakouluissa tulee selkeyttää. Tutkijakoulut ovat Akatemian rahoittamia, mutta yliopistot järjestävät tutkijakoulutuksen eli yliopistot vastaavat tutkijankoulutuksesta ja siten tutkijakoulujen laadun kehittäminen ja opiskelijavalinnat ym. kuuluvat tietenkin yliopistoille, ei Akatemialle. Akatemia voi arvioida laatua tutkijakouluhakujen yhteydessä.

Opetusministeriön ohjaus tutkijakoulupaikkojen suhteen on perusteltavissa, koska yliopistojen rahoitus perustuu osaltaan tohtorintutkintoihin. Sekä Akatemia että OPM vaikuttavat tutkijakoulupäätöksillä tuloksellisuuteen ja yliopistojen väliseen rahoitukseen. Ehdotus rahoituksen siirtämisestä tutkijakouluista tutkijatohtorivaiheeseen on kannatettava. Tiivistetysti: kuten yliopistojen aloituspaikoissakin, OPM voi huomioida yhteiskunnan tarpeet tutkijakoulupaikkoja jaettaessa. Akatemian tehtävänä on arvioida tutkijakoulujen tieteellistä tasoa.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisäämiseksi paneeli ehdottaa Akatemian hallituksen ulkopuolisten jäsenten määrän lisäämistä, mikä on kannatettavaa, jos henkilöt ovat tieteellisesti ansioituneita. Paneeli ei tee ehdotuksia tieteellisten toimikuntien määrään, työhön tai kokoonpanoihin eikä ota kantaa eri toimikuntien rajapinnoilla olevien hakemusten käsittelyyn. Olisiko mahdollista harkita pysyvää, erillistä tieteellistä toimikuntaa yhdessä Tekesin kanssa tälläisten monitieteisten hankkeiden arvioimiseen? Tälläinen eri rahoittajien yhteinen toimikunta sopisi myös valmistelemaan tutkimusohjelmia.

Akatemian tavoitteet tulee pitää irrallaan Tekesin välittömään hyödyntämiseen tähtäävistä yhteiskunnallisista tavoitteista, joten monet soveltavat hankkeet sopisivat paremmin Tekesin rahoitettavaksi (Akatemian ollessa mahdollisesti mukana). Myös yrittäjyys ja tutkijoiden liikkuvuus työelämään rahoitusmuodot sopivat paremmin Tekesin, KTM:n tai työministeriön rahoitettavaksi kuten paneelikin toteaa

Muut huomiot ehdotus lisärahoituksen suuntamisesta sitomattomaan hankerahoitukseen on erityisen kannatettava rahoituksen lisääminen akatemiatutkijan virkoihin, tutkijatohtoreihin ja infrastruktuuriin on kannatettavaa Samoin ehdotus, että muista rahoitusmuodoista ja erityisesti tutkimusohjelmista resursseja siirretään sitomattomaan hankerahoitukseen on erityisen kannatettava. Hankerahoituksessa ja myös muissa rahoitusmuodoissa kokonaisrahoituksen lisääminen (per hanke) on kannatettavaa, nyt rahoitusmäärät per hanke ovat pieniä verrattuna esim. eräiden säätiöiden myöntämään rahoitukseen (tieteenalakohtaiset erot tulee huomioida). Rahoituksen keskittämistä entistä harvemmille ryhmille on sen sijaan vaikea ymmärtää, koska myöntöprosentti on jo nyt liian pieni. Rahoitusmuotoja tulee edelleen vähentää ja rationalisoida kuten paneeli ehdottaa (Nykyinen järjestelmä johtaa helposti rahoituksen keskittymiseen tietyille ryhmille erilaisten rahoitusmuotojen vuoksi).

Eri rahoitusmuotojen välistä koordinaatiota on edelleen lisättävä hakemusten määrän ja rahoituspäätösten päällekkäisyyden välttämiseksi. Huippuyksikköpolitiikkaa tulee tarkastella erillisessä selvityksessä, tässäkin rahoitusta lisäämällä (per yksikkö) voidaan vähentää tarpeettomia lisähakuja. Yliopistojen ja Akatemian yhteistyö on kannatettavaa nimenomaan huippuyksikköohjelmassa. Huippuyksiköissä ja myös tutkimusohjelmissa yhteiskunnan tarpeiden huomioiminen on perusteltua tilanteessa, jossa hankkeet ovat tieteellisesti arvioituna tasaveroiset. Kannatettavia ehdotuksia ovat myös mm. kansainvälisen yhteistyön tukeminen päärahoitusmuotojen avulla (hankerahoitus, tutkijavirat, huippuyksiköt); ulkomaalaisten tutkijoiden rekrytointi muidenkin kuin FiDiPro-ohjelma kautta.

Akatemialle ehdotetaan infrastruurihankkeiden aloitteentekijä- ja suunnittelijan tehtävää. Tässä voisi ajatella että tutkijat parhaiten tietävät itse alansa kehityksen ja tarvittavat infrastruktuurit. Akatemian tulisi tukea infrastruktuurien kehittämistä ja sillä voisi olla myös koordinaatiotehtävä. Akatemian ja yliopistojen välinen yhteistutkimus? Heijastaako tämä Akatemian tavoitteita tulevaisuudessa? Ovatko roolit sekoittumassa? Akatemian tehtävänä on tukea tutkijoiden yliopistoissa ja tutkimuslaitoksessa tekemää tutkimusta. Yleiskustannusosuuden nosto on tietenkin kannatettavaa. Arvointi ja seuranta osion ehdotukset vaikuttavat tutkijoiden kannalta varsin työllistävältä. Esim. ehdotus että tutkijatohtorien on arvioitava hankkeen yhteiskunnallinen vaikuttavuus tuntuu ylimitoitetulta (sopisi paremmin rajata esim. tutkimusohjelmiin ja huippuyksiköihin).