Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Hanke: Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävän opetuksen kehittäminen Valtionavustus lukiokoulutuksen TVT:n opetuskäytöön sekä laite ja tietoverkkohankintoihin.
Käyttäjätunnukset ja salasanat Mika Pasanen Osao Myllytulli ja Mytlpt09E 2010.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Täydellinen koulu.
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari” Jouni Huotari ja IST5S1-ryhmä Kevät 2006.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Toimintaohjeet opelle
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
Ops seminaari Askola.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Vanhempainilta
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
3. luokan englanti Vanhempainilta
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
3. luokan englanti Vanhempainilta
OPH Tulevaisuuden oppimisympäristö oppimisen tukena Sylvään koululla
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Laaja-alainen arviointi
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Suunnittelutaitojen opettaminen
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO

Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen Pasi Kiema

Tavoitteita alunperin Saada oppilaat opiskelemaan itsenäisemmin. Oppilas kysyy – opettaja vastaa.  Yksilöllistä opiskelua oppilaan omista lähtökohdista, omalla tasolla ja oman temperamentin mukaan.

Keinoja TVT:a hyödyntävä oppimisympäristö. Opettajalla mahdollisuus tarkkailla ja ohjata toimintaa.

Tietojärjestelmä xhtml ja CSS php-ohjelmointi MySQL-tietokannat  matematiikka.net

Kokemuksia Vain kokeilemalla voi tietää mikä toimii ja mikä ei. Menetelmän käyttäminen on opiskeltava koulussa. Teoriaopetusta oli liian vähän  opetusvideot.

Tämän hetkinen kehitystilanne Menossa kolmas ”sukupolvi” Painotus opetusvideoissa Tietokoneet jatkuvasti käytettävissä lukuvuonna Tasotestauksen kehittäminen

Lukuja 1300 vihkotehtävää Video-opetusmateriaali puoliksi seitsemännelle luokalle ja osittain yhdeksännelle luokalle 20 drilliä päiväkirjamerkintää Useita tuhansia koodirivejä 281 käyttäjätunnusta Henkilötyötunneista ei ole pidetty kirjaa, mutta ainakin 1000 tunnin raja on ylittynyt (ei sis. oppitunteja).

Tulevaisuus Jatkaminen tuntuu mielekkäältä ja tarkoituksenmukaiselta Kohti julkaistavaa järjestelmää, joka ainakin osittain on vapaasti käytettävissä