Pohjois-Savon maakunnan tietohallintostrategia Strategian päivitys 2011, 1. Työpaja Keskeiset tulokset © 2006 Silver Planet Oy.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kuntamarkkinat Helsinki
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
TURVALLISUUSSUUNNITTELU POHJOIS-SAVOSSA Turvallisuusseminaari
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
ALUSTAVA KOULUTUSOHJELMA
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Viestintäsuunnitelma
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Pohjois-Savon tietohallintostrategia 1 Pohjois-Savon tietohallintostrategia Strategian esittely
1 IT-seminaari ISTEKKI OY 1.Yhtiön esittely Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja Kuopion kaupungin IT- ja lääketieteellisen tekniikan palvelutuotantoyhteistyön.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Kuntatalo Helsinki Kuntien tietoliikenneratkaisun esiselvityksen esittely- ja keskustelutilaisuus Simo Tanner
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi Sote-palveluiden uudistamista tukeva valtakunnallinen ja alueellinen tietohallintoyhteistyö.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Kuntien ja sairaanhoitopiirien välinen tietohallintoyhteistyö Miten meillä ja miten muualla? LSHP, Tietohallinto - Vesa-Matti Tolonen, tietohallintojohtaja1.
Yhteistyösopimuksen laadinta
JHKA esittely JulkICT.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Avaus –hanke Väliraporttiin 2015/4 liittyvät diat
eArkisto – kysymyksiä vailla vastausta
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Verkoston ammattilaiset työkykyä tukemassa – työpaja
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Tiekartta hyviin lähiöihin
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Esityksen nimi / Tekijä
Sote-uudistuksen toimeenpano
tavoitetilakuvaukset
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Teemupekka Virtanen.
Esityksen transkriptio:

Pohjois-Savon maakunnan tietohallintostrategia Strategian päivitys 2011, 1. Työpaja Keskeiset tulokset © 2006 Silver Planet Oy

Esityksen sisältö Tietohallintostrategian päivitysprosessi Tavoitteita strategiatyölle Miten edellinen strategia toteutui? Maakunnan tietohallintostrategian keskeinen haaste Pohjois-Savon tietohallinnon toiminta-ajatus ja visio Strategiset muutostekijät Strategiset painopistealueet

Tietohallintostrategian päivitysprosessi © 2011 Silver Planet Oy

TH-strategian päivityksen yleisprosessi Tietohallintostrategian päivitys Muutostrendit Lähtö- tilanne Visio, missio Strategiset painopistealueet Strategiset valinnat Kärkihanke- salkku Strategian toimeenpano & mittarit Keskeiset periaatteet: IT-toiminnan tarkoitus ja painopisteet johdetaan toiminnan strategisista tarpeista Strategiset kärkihankkeet jalostetaan painopistealueisiin määritetyistä strategisista linjauksista Miten pitkää aikaväliä tarkastelemme? Viimeksi katsottiin 3-5 vuotta eteenpäin Keskitytään erityisesti tähän aikaväliin 2011-2014. Jos tulee asioita, jotka vaikuttavat pidemmälle, nämä tulee huomioida ja kirjata Tietoliikennettä koskevat ratkaisut ovat pitkäaikaisempia © 2011 Silver Planet Oy

Tavoitteita strategiatyölle © 2011 Silver Planet Oy

Tavoitteita Kuntien Tiera Oy:tä koskevat päätökset ovat ajankohtaisia Tavoitteena on melko konkreettinen toimenpideohjelma Tehdään tässä työssä aidosti yhteisiä, maakunnallisia valintoja ja suunnitelmia. Pyritään täksi päiväksi jättämään omat erityistarpeet yhteiseen käsittelyyn Terveydenhuollon näkökulmasta tiettyjä yhteisiä ratkaisuja ja valintoja on alettava tekemään Millaisilla valinnoilla tehdään sektorirajat ylittäviä ratkaisuja ja palveluita Opitaan tuntemaan toisemme sekä pelikenttä, missä liikutaan Kun lähdetään konkreettiseen tekemiseen, niin ollaan tuttuja ja päästään sujuvasti eteenpäin Mitä on saatu edellisen strategian puitteissa aikaan ja mitä hankkeita aidosti on käynnissä Tunnistetaan muuttuneet ulkoiset tekijät Mitä kansallisia ohjaavia ”käskyjä” tai muutoksia on olemassa ja tulossa Osa tekijöistä edistää ja osa ehkäisee maakunnan yhtenäistä kehittämistä Tarvitaanko uusia organisaatioita jonkun toimenpiteen käytännön toteuttamiseen Käydään läpi olemassa olevat organisaatiot Kuntien Tiera Oy:tä koskevat päätökset ovat ajankohtaisia Tähän olisi hyvä saada kuntien näkemys © 2011 Silver Planet Oy

Miten edellinen strategia toteutui? © 2011 Silver Planet Oy

Edellinen ”itkumuuri” © 2011 Silver Planet Oy

Mitä saatiin aikaiseksi? Mitä saatiin toteutettua, tehtiinkö joitakin muita hankkeita? Istekki Oy:n perustaminen maakunnalliseksi ICT-palveluntuottajaksi on toteutunut Toiminta on jo jonkin verran laajentunut omistaja-asiakkaita laajemmaksi Toiminta on käynnistynyt hyvin Tämä maakunnallinen strategiatyö auttaa osaltaan Istekkiä kehittämään omaa palvelu- ja ratkaisutarjotintaan Maakunnallinen tietoverkko On tehty esiselvityksiä ja suunnitelmia. Ratkaisuja on viety ja ollaan viemässä käytäntöön. Verkkoa on jo käytössä useita satoja kilometrejä – ydin on jo olemassa Luonnollisesti tavoitetta on jouduttu rajamaan taloudellisista reunaehdoista Verkkoa edistetään lähinnä olemassa olevan kuituverkon kattamalla alueella Maakuntaverkon tosiasiallinen ”pyörittäjä” on Istekki. Tätä hallintamallia ollaan vielä täsmentämässä. © 2011 Silver Planet Oy

Mitä saatiin aikaiseksi? Mitä saatiin toteutettua, tehtiinkö joitakin muita hankkeita? Paras-hankkeen mukaiset Sote-yhteistoiminta-alueet on saatu toteutettua Istekki on tehnyt liitolle hankehakemuksen maakunnan toimijoiden ICT-nykytilakartoituksesta Tiekartta-hanke Tämän rahoitus on menossa päätöksentekoon ja ihan hyvältä näyttää toistaiseksi Kuopio on mukana KANTA-pilotissa Tässä on mukana myös maakunnallinen näkökulma (alue-Pegasoksen rakentaminen on käynnistynyt) Arkkitehtuuri Terveydenhuollon sektorilla on saatu voimakkaasti vietyä eteenpäin kansallisten palvelujen liittymäarkkitehtuuria (esim. eResepti ja eArkisto) Kuopion kaupunki on laatinut kokonaisarkkitehtuurikuvauksen, jossa on alustavasti tunnistettu myös maakunnallisia tarpeita Kuopiossa on tehty hankintaprosessin kuvaus ja menettelytapa Tämä on myös muiden hyödynnettävissä Systemaattinen kilpailutus tuo hyötyjä IS-Hankinta Oy:n rooli mahdollisesti kasvaa

Mitä saatiin aikaiseksi? Mitä saatiin toteutettua, tehtiinkö joitakin muita hankkeita? Kuopio on käynnistänyt dokumentin- ja asianhallintaratkaisun kilpailutuksen DAHA-hanke Tässä on optio mahdolliseen maakunnalliseen ratkaisuun Erityishaasteena on Sote-sektorin arkistointivaatimukset Sähköistä asiointia edistää myös Kuopion valitsema avoimen lähdekoodin ratkaisualusta Jatkoylläpito on siirretty Istekkiin Tämä on hyödynnettävissä maakunnallisesti Seuraavassa vaiheessa rakennetaan tähän vuorovaikutteisuutta lisää Selvitys oppilashallintojärjestelmän keskitetystä hoitamisesta Sitoumuksia ei ole vielä saatu On pidetty ICT-seminaareja ja kuntien ja kuntayhtymien IT-tapaaminen Tällä on edistetty toiminnan avainhenkilöiden, IT:n ja eri kuntien toimijoiden verkostoitumista © 2011 Silver Planet Oy

Maakunnan tietohallintostrategian keskeinen haaste © 2011 Silver Planet Oy

Hyvä muistaa Maakunnan tietohallintoyhteistyön tehtävänä olisi tukea maakunnan varsinaisten palvelujen yhteistyötä. Tämä luonnollisesti edellyttäisi, että on jonkinlainen kuva, mitä palveluja maakunnassa halutaan edistää yhteisesti © 2011 Silver Planet Oy

Pohjois-Savon tietohallinnon toiminta-ajatus ja visio © 2011 Silver Planet Oy

Toiminta-ajatus ja visio Tietohallintoyhteistyö ja kansallisesti sekä maakunnallisesti yhteentoimivat ratkaisut mahdollistavat laadukkaan ja kustannustehokkaan kuntapalvelujen tuotannon Visio Maakunnassa on yhtenäisen ICT-tuotannon ja tietohallinnon toimintatapojen avulla toteutettu tehokas ja joustava kuntatoimijoiden yhtenäisiä palveluprosesseja tukeva ICT-ympäristö © 2006 Silver Planet Oy

Strategiset muutostekijät © 2011 Silver Planet Oy

IT-toimintaan vaikuttavat strategiset muutostekijät Maakunnan toimintaympäristön muutostekijät ja tarpeet Kuntien palveluihin ja toimintaan vaikuttavat ulkoiset tekijät Maakunnan sisäiset muutostekijät ja tarpeet Kuntien ja Pohjois-Savon sisäiset muutokset ja muutospaineet IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät ja tarpeet IT-ympäristön ulkoiset tekijät, näihin tietohallinnon tulee reagoida tai ottaa ne huomioon IT-toiminnan sisäiset muutostekijät ja tarpeet IT-toiminnan maakunnalliset ja kunnalliset omaehtoiset muutokset ja kehittämistarpeet Ulkoiset , substanssitoiminnan muutostekijät Maakunnan substanssitoiminnan sisäiset muutostekijät IT-toiminnan strategiset muutostekijät IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät IT-toiminnan sisäiset muutostekijät Ydinajatus: IT-toiminnan arvo perustuu puhtaasti siihen, miten tarkoituksenmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti se onnistuu palvelemaan asiakkaidensa varsinaista substanssitoimintaa ja sen kehittämistä. © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijäkartta Toiminta - ulkoinen Toiminta - sisäinen Terveyden- huoltolaki Sote- rakenne- muutokset Turvallisuus- suunnitelma Kuo- Suonejoki Sote-yht. Kuntatalouden haasteet Maakunnan Sote-yhteis- toiminta- alueet Toiminta - ulkoinen Toiminta - sisäinen Ikärakenteen muutos, eläköityminen Kansalliset terveydenhuollon palvelut Paras-lain mukainen kehitys Seudullinen kiinteistö- valvonta Oppilashallinto- järjestelmä Maakunta- verkko Tietohallinto- laki Kansallinen arkkitehtuuri- kehitys Alueelliset Sote-järjestelmät ja rekisterit Pilvi ja virtualisointi IT - ulkoinen IT - sisäinen Tietohallinto- ja ICT-palvelun- tuotantoyhteistyö Kuntien Tiera Istekki

Toimintaympäristön muutokset PSSHP:n näkökulmasta merkittäviä lähiaikojen rakennemuutoksia (myös TH-arkkitehtuuria ohjaavia seikkoja): Kysteri ja muut alueen rakennemuutokset (ISER!) PSSHP:n alueen Pegasos-organisaatioiden yhteinen AluePegasos Seuraavat askeleet kohti alueellisia järjestelmiä Terveydenhuoltolain mukana tuoma alueellinen potilasrekisteri Kansallisten palveluiden ja niiden tukiratkaisujen käyttöönotto

Muutostekijät – toiminta, ulkoinen Toiminnan ulkoiset muutostekijät Terveydenhuoltolaki Tuo potilaille valinnanvapauden valita palveluntuottaja vähintään sairaanhoitopiirin sisällä Tämä edellyttää nykyiset organisaatiorajat ylittävät hoitoprosessit Mahdollistaa ja edellyttää sairaanhoitopiiritasoisia potilastieto- varantoja Vaikutukset IT-toimintaan: Entistä laajemmat vastuut tietojen yhteiskäytöstä ja järjestelmien käytettävyydestä. Alueelliset ICT-ratkaisut. Tietoturvan ja tietosuojan rooli korostuu Terveydenhuollon rakenneuudistukset Alueellisen yhteistyön tiivistyminen Henkilökunnan liikkuvuus lisääntyy Vaikutukset IT-toimintaan: Alueellisten käyttäjähallinta- ja käyttövaltuuksien hallinta korostuu, Virtun mahdollisuudet Kansalliset terveydenhuollon palvelut Erityisesti KANTA (eArkisto, eResepti, eKatselu) ja Vaikutukset IT-toimintaan: Näitä koskevat määräykset ovat lakisääteisiä, joten kaikki kunnat joutuvat sopeutumaan näihin © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijät – toiminta, ulkoinen Toiminnan ulkoiset muutostekijät Kuntatalouden haasteet Kuntien rahoitusvaje ja mahdolliset muutokset kuntien valtionosuuksiin pakottavat kuntia yhä edelleen etsimään kustannustehokkuutta lisääviä ratkaisuja Substanssiprosessien kehittäminen ja palvelujen yhteinen tuotanto Vaikutukset IT-toimintaan: Kustannustehokkuutta on haettava ainakin osittain yhteisillä investoinneilla ja ratkaisuilla, mahdollisesti palveluja tullaan yhä edelleen automatisoimaan.  sähköisen asioinnin kasvu Mahdollinen kehysbudjetointi Taustalla EU:n vakauttamissopimus Mahdollisesti kuntien budjettikehys voidaan määrittää maakunnallisesti ja tätä kautta jakaa kunnille Vaikutukset IT-toimintaan: ? © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijät – toiminta, ulkoinen Toiminnan ulkoiset muutostekijät Paras-laki Voi mahdollisesti tiukentua. Uusi muotoilu saattaa sallia pakkokuntaliitokset (tai liittymisen yhteistoiminta-alueeseen) Vaikutukset IT-toimintaan: Joustavan ICT-infran ja palvelutuotannon rooli korostuu. Yhtenäisten toimintamallien rooli korostuu Ikärakenteen muutokset, eläköityminen Erityisesti Sote-sektorin palvelutarpeen kasvu Kunnat joutuvat entistä enemmän panostamaan osaavan työvoiman saantiin Poistuvien tilalle ei palkata vastaavaa määrää uusia työntekijöitä. Todennäköisesti itsepalvelumalli tulee lisääntymään Palvelumallit voivat muuttua. Esim. kotihoidon roolin kasvu vs. laitoshoito Etädiagnostiikan ja etäpalvelujen kasvu Vaikutukset IT-toimintaan: Sähköisen asioinnin rooli kasvaa merkittävästi. Palvelutasojen nosto (24/7), tukipalvelujen sisällön ja tason kasvu © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijät –toiminta, maakunnallinen Toiminnan sisäiset muutostekijät Paras-hankkeen mukaiset sote-yhteistoiminta-alueet Kysteri, Siiliset, Ylä-Savon SOTE ovat syntyneet Keski-Savon Sote on valmistelussa. Päätökset tehdään elokuuhun mennessä Vaikutukset IT-toimintaan: Mahdollisia yhteisjärjestelmiä Maakunnallisen turvallisuussuunnitelman laadinta menossa Sisältää esim. arjen turvallisuutta koskevan teeman Vaikutukset IT-toimintaan: Arjen turvallisuuteen voi liittyä etäratkaisuja ja toimivaa ja kattavaa tietoliikenneverkkoa. Pelastustoimen ja kiinteistöhuollon järjestelmäkehitys Sote-palveluyhteistyö: Kuopio-Suonenjoki On valmisteltu mallia, jossa Kuopio tuottaisi Suonenjoen Sote-palvelut. Kunnanvaltuustot käsittelevät tätä kesäkuussa Vaikutukset IT-toimintaan: Mahdollisesti alue-Pegasoksen laajentaminen, mahdollisesti muiden tietotekniikkapalvelujen tuotantomallin täsmentäminen © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijät –toiminta, maakunnallinen Toiminnan sisäiset muutostekijät Seudullinen kiinteistövalvonta Rakennusten talonjakamoiden etävalvonta ja -hallinta Vaikutukset IT-toimintaan: - © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijät – IT-toiminta, ulkoinen IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät Kuntien Tiera Oy (KPK ICT Oy) Vielä rooli vähän auki. On kuitenkin vakavasti otettava tuottaja. Potentiaalia valtakunnalliseksi toimijaksi. Aikataulu ja sitoutuminen on vielä auki Kuinka strateginen ja läheinen toimija valtakunnallinen toimija voi olla Tietohallintolaki Eduskunta hyväksyi lain 22.2. VM:lle annetaan oikeus ohjata kansallisesti kaikkien julkisen hallinnon viranomaisten arkkitehtuurityötä ja kansallista yhteentoimivuutta Ei koske yliopistoja eikä Kelaa (eikä yksityishenkilöviranomaisia) Kuntatoimijoille tulee velvollisuus: Kuvata toimintansa ja ympäristönsä kokonaisarkkitehtuurimenetelmän mukaisesti 6 kk aikaa käynnistää toiminta ja määrittää ns. kokonaisarkkitehtuurin kehittämispolku (miten aiomme asiassa edetä) Noudattaa ja käyttää VM:n määrittämiä kansallisia sähköisen asioinnin komponentteja ja arkkitehtuurilinjauksia Määräyksen voimaantulosta siirtymäkausi max 2 v tai sopimuksen päättyessä © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijät – IT-toiminta, ulkoinen IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät Kansallinen arkkitehtuurikehittäminen Yhteinen kansallinen arkkitehtuuri Terveydenhuollon alueellinen ja paikallinen arkkitehtuuri SADe-ohjelmassa tehtävä arkkitehtuurityö Opetustoimen arkkitehtuuri Rakennetun ympäristön arkkitehtuuri Oma terveys –arkkitehtuuri eDemokratia – osallistumisympäristö (sähköinen lausunto, palaute ja kuntalaisten osallistaminen) KuntaIT:n kehittämishankkeet Lasten ja nuorten palveluarkkitehtuuri Asiakaspalveluarkkitehtuuri STM/THL KANTA-arkkitehtuurin täsmennykset KANSA, Tikesos  Kuntien tulee aikaisempaa enemmän ottaa huomioon myös kansalliset arkkitehtuurimääräykset. Näiden huomiointi edellyttää osaamista ja resursseja © 2011 silver Planet Oy

Kansallinen arkkitehtuurin kohtealuejako Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri Asiakaspalvelut Yhteiset tietojärjestelmät Kansalliset tietovarannot Kansalliset tilastotiedot Liikenne ja viestintä Työ- ja elinkeino Ympäristö- ja yhdyskunta-rakenne Opetus, tiede ja kulttuuri Hyvinvointi ja terveys Oikeus Ulkosuhteet Puolustus Sisäinen turvallisuus Liikenne-infrastruktuuri ja -järjestelmä Työvoima ja työllisyys Ympäristön ja luonnon-suojelu Opetus- ja tutkimus Sosiaali- ja terveyden-huolto Oikeus-järjestys Ulkoasiain-hoito Puolustus Yleinen järjestys ja turvallisuus Viestintä-verkot ja -palvelut Elinkeinot Alueiden käyttö ja yhdyskunta-rakenne Taide ja kulttuuri Sosiaaliturva Demokratia ja kansalais-oikeudet Kehitys-yhteistyö Ulkoinen turvallisuus Pelastustoimi ja hätäkeskus-toiminta Vesitalous Liikunta Ympäristö-terveyden-huolto Rajaturval-lisuus ja meri-pelastus Nuorisotyö Organisaatiomuodosta johdetut kohdealueet Valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuuri Välillisen valtionhallinnon kokonaisarkkitehtuuri Julkisoikeudellisten laitosten kokonaisarkkitehtuurit Kuntasektorin kokonaisarkkitehtuuri © 2011 Silver Planet Oy

Arkkitehtuuri on hierarkkista Julkisen hallinnon KA Kuntasektorin KA Opetustoimen KA Seudun KA Perusopetuksen KA Ammatillisen ja lukio-koulutuksen KA Kunnan KA Kunnan opetusta koskevan hallintokunnan KA Tavoitearkkitehtuureja kuvattaessa on oltava tietoinen, mitä on jo ylemmillä päätöksentekotasoilla määritetty, jotta yhteentoimivuus voidaan varmistaa Kuntasektorilla arkkitehtuurien seuranta on erityisen tärkeää © 2011 Silver Planet Oy

Muutostekijät – IT-toiminta, ulkoinen IT-toiminnan ulkoiset muutostekijät Pilvipalvelut ja virtualisointi Uudet palvelumallit ja teknologiaratkaisut © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijät – tietohallinto, sisäinen IT-toiminnan sisäiset muutostekijät Esiselvitys oppilashallinnon tietojärjestelmäalustan keskitetystä palvelusta Ei toistaiseksi ole herättänyt yhteistä kiinnostusta Tietohallinto- ja ICT-palveluntuotantoyhteistyön kehittäminen Eri puolilla on tarve tietohallinnon ja ICT-palveluntuotantoyhteistyön tiivistämiseksi (vrt. YS-Sote, Pohjois-Karjalan tietotekniikka, Karhukuntien yhteinen ICT-tuottajayhtiö) Vaikutusmahdollisuudet toimittajakenttään Yhteistyöllä voidaan saada vahvempi vaikutusmahdollisuus toimittajakenttään Alueelliset Sote-järjestelmät ja rekisterit © 2011 silver Planet Oy

Muutostekijät – tietohallinto, sisäinen IT-toiminnan sisäiset muutostekijät Istekki Oyn perustaminen ja mahdollisuudet Strategiana on toimija valituilla alueilla kokonaistoimittajana Ei pelkästään perustietotekniikkapalvelujen tuottaja, vaan substanssia tunteva asiantuntijaorganisaatio Kysymys kuuluu, mille alueille kysyntä ja palvelujen kehittäminen jatkossa painottuu. Tätä voidaan tarkentaa Tiekartta-hankkeen kautta Maakuntaverkon kehittyminen Savon Kuituverkko Oy, Rautavaaran Tietoverkko-osuuskunta ja Kaisanet - tuottavat fyysisiä yhteyksiä Nämä organisaatiot on perustettu laajakaistahankkeen toteuttamista varten Lisäksi kaikki operaattorit toteuttavat fyysisiä yhteyksiä Istekin rooli on lähinnä julkisten toimijoiden palveluihin hyödynnettävän verkon palvelujen koordinaattorina On hyvä muistaa, että verkoissa on erilaisia tasoja (ns. OSI-kerrokset): Fyysiset yhteydet (kuidut ja kuparit), aktiivilaitteet (tässä erityisesti Istekki tulee mukaan – tässä tasossa voidaan puhua jo maakuntaverkosta), loogiset verkot ja palvelut © 2011 silver Planet Oy

Strategiset painopistealueet © 2011 Silver Planet Oy

Tietohallinnon strategiset painopistealueet - pohja Infran ja yhteisen teknisen valmiuden konkretisointi B Tietohallinto- ja ICT-palvelutuontantoyhteistyön sekä toiminnan yhteistyön tiivistäminen ja konkretisointi C Maakunnan yhteinen kokonaisarkkitehtuurikehittäminen D Sähköisen asioinnin palvelut E Sote-sektorin alueellisten ja kansallisten ratkaisujen läpivienti © 2011 Silver Planet Oy

Hankeaihioita Infra ja valmiudet Maakuntainfran palvelukartan täsmentäminen Maakuntaverkon toteuttaminen Tele-infran harmonisointi ja kehittäminen Tietohallinto- ja ICT-tuotannon tiivistäminen Projektisalkunhallinnan terävöittäminen Hankintayhteistyön tiivistäminen ICT-palvelujen järjestämisselvitys ja linjaukset (mitä tehdään missäkin) Yhteinen oppilashallintojärjestelmä ja sen ylläpito Kokonais-arkkitehtuuri Tiekartta-hanke (nykytila-arkkitehtuuri) Maakunnan KA-hallintamallin käyttöönotto (liittyy edelliseen painopistealueeseen) Maakunnan tavoitearkkitehtuurin suunnittelu ja kuvaaminen Toiminnan kehittämisen ja ICT-kehittämisen yhteistyön kehittäminen Sähköisen asioinnin palvelut Asiakaspalvelukeskuskehitys Sähköinen palvelualusta Alueelliset ja kansalliset Sote-palvelut KANTA-liittymisprojektien hallinta, maakunnallinen liityntäpiste Sosiaalisektorin alueellisten ja kansallisten ratkaisujen suunnittelu © 2011 Silver Planet Oy

Keskustelua Miten toiminnan ja palvelujen asiantuntijat/johtajat saadaan yhteistyöhön mukaan Nykyistä seminaarikäytäntöä pitäisi vielä kehittää © 2011 Silver Planet Oy