”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TABLETTIPROFIILITUTKIMUS 2013 Etelä-Saimaa Kymen Sanomat Kouvolan Sanomat.
Advertisements

Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi 
Syksy 2011/Pirjo Kinnunen. Miten hanke etenee? IdeointiSuunnittelu KäynnistysToteutus TUOTOS PäättäminenArviointi Käyttöön otto ja seuranta.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Venäjän merkitys kyselyn perusteella on ollut kasvussa: Tänä vuonna sen ilmoitti merkittävimmäksi ulkomaalaisten vieraiden lähtömaaksi jo 70 prosenttia.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Koulujen kesälomien siirtämiseen liittyvä kysely Tammikuu 2013.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Anu Portti Laatupäällikkö
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Oppimisen tavoitteet ja osaamisen oivallukset SpiritUra -valmennuksessa Tavoitteeni - millaista muutosta tavoittelen valmennusprosessin tuloksena oman.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
FUAS Kielet ja viestintä
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Nuorisotilojen auditointi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut 2014 Mikko Virta (Vaasa )
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksopalaute – verkko-opetus Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksopalaute.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimi
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
AMMATTIKORKEAKOULUJEN JA YLIOPISTOJEN VÄLINEN YHTEISTYÖ KIELTENOPETUKSEN ALUEELLA ARENEN KIELITYÖRYHMÄ JYVÄSKYLÄ Ritva Kantelinen Ulla Lax.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Anneli Airola & Ritva Kantelinen Karelia amk & Itä-Suomen yliopisto Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät, Lapin ammattikorkeakoulu.
Palvelukysely LUC IT-palveluiden palvelukyselyt henkilökunnalle
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Suvi-verkoston kuulumiset
CICO/CICOplus tutkimus
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Laatukriteerit tiimien kehittämistyössä
LUC IT-palveluiden palvelukyselyt henkilökunnalle Arja
Amkien avoin TKI & Opetus
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Asiointipalveluiden laatu
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Asiointipalveluiden laatu
Esityksen transkriptio:

”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan amk Ritva Kantelinen, Itä-Suomen yliopisto Vastuuopettajapäivät, Laurea 20.9.2012

Miksi itsearviointi tehtiin? Ei ole ollut työkalua ammattikorkeakoulujen kieltenopetuksen laadunarviointiin Ritva K:n ja Anneli A:n ammatti- korkeakoulujen kieltenopetusta kehittävä yhteistyö Mittari itsearviointiin: * palvelee amk:n sisältä käsin tehtävää laatuarviointia * tiivis, kattava kuvaus amk:n kielten ja viestinnän opetuksen laadusta

Millaisia kokonaisuuksia arvioitiin? Mittari rakentuu kolmesta sisältöteemasta, jotka perustuvat teoriakirjallisuuteen sekä Kantelisen ja Airolan tutkimustuloksiin Kieliopintojen ammatillinen suuntautuneisuus (3 laatukriteeriä) Pedagogisten ja hallinnollisten prosessien toteutus (11 laatukriteeriä) Kieltenopettajien verkostoituminen ja ammatillinen kehittyminen (3 laatukriteeriä) Avokysymys lopussa: Kuinka kuvaisit omin sanoin kielten ja viestinnän opetuksen laatua omassa ammattikorkeakoulussasi tällä hetkellä?

Millaista asteikkoa käytettiin? Arviointiasteikko (1-4): Korkeakoulujen arviointineuvoston käyttämä asteikko Puuttuva (1) Toiminta ei ole todennettavissa. Toimintaa ei seurata eikä kehitetä. Alkava (2) Toiminta on todennettavissa satunnaisesti ja paikoitellen. Toimintaa ei juurikaan seurata eikä kehittämisessä ole suunnitelmallisuutta. Kehittyvä (3) Toiminta on todennettavissa säännöllisesti, siihen liittyvä seuranta- ja kehittämistyö on suunnitelmallista ja tarkoituksenmukaisesti dokumentoitua. Toimintaan liittyvät tavoitteet ja vastuut ovat selkeästi määriteltyjä. Edistynyt (4) Toiminta on todennettavissa systemaattiseksi ja vakiintuneeksi. Toiminnan päämäärätietoinen seuranta- ja kehittämistyö tukevat erinomaisesti korkeakoulujen laajempaakin kehittämistä. Toiminta ja siihen liittyvät menettelytavat ovat ajantasaisia ja avoimesti dokumentoituja. Lisäksi vaihtoehto: ”En osaa arvioida, koska en tunne asiaa.”

Miten itsearviointi toteutettiin? Kevät 2011 Itsearviointimittari pilotoitiin Pohjois- Karjalan amk:ssa ja Savonia amk:ssa Muutoksia työkaluun Tempus 5/2011: Välineitä ammattikorkeakoulun itsearviointiin Kevät 2012 Rehtoreille tiedustelu halukkuudesta osallistua itsearviointiin 18 ammattikorkea- koulua ilmoitti halukkuutensa Linkit itsearviointiin (suomi ja englanti) vastuuopettajalle tai rehtorin ilmoittamalle henkilölle -> kielten ja viestinnän opettajat

Ketkä osallistuivat itsearviointiin? Kysely lähetettiin 517 kielten ja viestinnän opettajalle 18 amk:ssa Vastausprosentti 46 % (239 opettajaa) Itsearvioinnin kattavuus vaihteli amk- kohtaisesti välillä 20-89 % Toukokuussa 2012 lähetettiin vastanneille ammattikorkeakouluille alustavia tuloksia sekä strukturoiduista laatukriteereistä että vapaamuotoisista itsearvioinneista.

Tuloksista Tulokset: Laatukriteerit: asteikko 1-4 onnistuneet kohteet (ka. -> 3) kehittämiskohteet (ka. <- 3) Avoimia vastauksia teemoiteltu

Ovatko kieliopinnot ammatillisesti suuntautuneita? Onnistuneiksi arvioitiin: 𝑥 (asteikko 1-4) 1A Ammatillisesti suuntautuneen kielitaidon näkyvyys ja rooli strategiassa ja/tai opetussuunnitelmissa 3,04 1C Työelämän viestintätilanteiden huomioiminen kieli- ja viestintäopintojen sisällöissä ja toteutuksessa 3,32 Kehittämiskohde: 1B Ajantasaisten työelämätarpeiden seuraaminen ja hyödyntäminen kieli- ja viestintäopinnoissa 2,97

Millaisia tarkentavia kommentteja? Kokonaisuudessaan kielten ja viestinnän opetus on opettajien mielestä selkeästi ammatillisesti suuntautunutta ja kommunikatiivista. Plussaa ”Kielten ja viestinnän opetuksen erityinen vahvuus on luja kytkentä työelämään”. ”Kielten ja viestinnän opetuksen laatu on mielestäni tällä hetkellä korkea; kehittyvän ja edistyneen välimaastossa”. ”Kielten ja viestinnän opetus laatu on hyvä ja päätoimisilla opettajilla on työhön vaadittava koulutus”. ”Opiskelijapalautteen perusteella laatu on hyvä”. Miinusta ”Opetuksen laatu yksittäisen opettajan vastuulla”. ”Opetuksen laatu on pelottavan epätasaista”.

Ovatko pedagogiset ja hallinnolliset prosessit toimivia? (1/2) Onnistuneiksi arvioitiin: 𝑥 (asteikko 1-4) 2A Ammatillisesti suuntautuneen kieltenopetuksen opetusmenetelmät 3,20 2C Oppimistulosten arviointi 3,16 2F Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 3,11 2H Eurooppalainen viitekehys käsikirjana 3,00 2I Kielten ja viestinnän opetuksen organisointi 3,07 2J Kieli- ja viestintäopintojen tarjonta 3,02

Ovatko pedagogiset ja hallinnolliset prosessit toimivia? (2/2) Kehittämiskohteita 𝑥 (asteikko 1-4) 2B Kieliopintojen ja ammattiaineiden keskinäinen integrointi 2,52 2D Kansainvälisyys- ja kielimyönteisyys 2,94 2E Elinikäisen oppimisen tukeminen 2,58 2G Kielten ja viestinnän opetukseen ja oppimiseen liittyvän teoria- ja tutkimustiedon hyödyntäminen 2,37 2K Kieli- ja viestintäopintojen resursointi (opetus- ja opiskelutilat, laitteet, materiaalit, opintojen tarjonta, opintopisteiden ja kontaktiopetuksen määrä ym) 2,47

Tarkentavia kommentteja Yleistä Plussaa: ”Opiskelijat ovat tasaveroisessa asemassa ammattikorkeakoulussamme pitkäjänteisen yhteistyön seurauksena”. ”Kieltenopetuksen käytännöt ovat yhtenäistyneet yhteisen viitekehys- ja arviointityökalun kautta”. ”Yhteistyö ammattiaineiden kanssa on tiivistä, monipuolista ja toimivaa”. ”Pyrimme yhdistämään kielet erilaisiin projekteihin jolloin kielen käyttö tulee autenttiseksi ja on kommunikointikieli”. Miinusta: ”Pitäisi olla yhtenäiset käytänteet, esim. arviointi”. ”Kieltenopettajat hajallaan eri koulutusohjelmissa. Eri yksiköt tarjoavat täysin erilaisia mahdollisuuksia opiskelijoille”. ”Kieltenopettajat haluaisivat tehdä yhteistyötä ammattiaineiden kanssa, mutta kiinnostusta ei sieltä ole tullut. Siksi kieltenopetus on usein omana irrallisena osiona”. ”Euroopan suuret kielet ongelma – ei rahaa, ei opiskelijoita”. ” Osa opettajista on mukana tieto- ja viestintätekniikkakoulutuksessa, ja he ovat tottuneita ja innostuneita TVT:n käyttäjiä. Osa opettajista on taas perinteisen kontaktiopetuksen kannalla eivätkä halua käyttää edes Moodle-oppimisalustaa”.

Resursoinnista runsaasti kommentteja ”Taloudellisten resurssien niukkuus vaikuttaa negatiivisesti kielten ja viestinnän laadun kehittämiseen. ”Laadun uhkana on pienenevät resurssit”. ”Tuntiresurssien vähenemisen myötä täytyy ottaa yhä enemmän kursseja ja se näkyy työssäjaksamisessakin”. ”Resurssien puute huutava!”

Keskitetty / hajautettu malli ”Kielikeskus on meillä toiminut hyvin”. ”Kielikeskuksen perustaminen on parasta, mitä ammattikorkeakoulumme kieltenopetukselle on milloinkaan tapahtunut”. ”Team work within the language centre is excellent and should be more supported in the future”. ”Tarvitsemme oman yksikön hoitamaan kielten ja viestinnän opetusta”. ”Kielten ja viestinnän opetuksen alamäki alkoi kielikeskuksen purkamisesta, ja sen jälkeen on tapahtunut vain resurssileikkauksia ja työajan kiristämistä”. ”Ilman keskusjohtoisuutta toimisi paremmin”.

Onko verkostoitumista ja ammatillista kehittymistä riittävästi? Kehittämiskohteita 𝑥 (asteikko 1-4) 3A Yhteistyöverkostot oman korkeakoulun sisällä 2,78 3B Yhteistyöverkostot oman korkeakoulun ulkopuolella 2,39 3C Kielten ja viestinnän opettajien ammatillisen osaamisen ylläpito ja kehittäminen 2,59

Miten yhteistyötä saisi lisätyksi? ”Meillä tarvitaan sisäistä koordinointia, kehitystyötä, yhteisiä linjoja ja prosesseja”. ”Yhteistyö puuttuu / on vaillinaista sekä sisällä että ulospäin”. ”Työelämäyhteydet puuttuvat”. ”Yhteistyötä ammattiaineiden opettajien ja työelämän edustajien kanssa pitäisi vielä kehittää”. ”Yhteistyötä saisi olla enemmän niin talon sisällä kuin muiden oppilaitosten kanssa”. ”Talon tukemasta ammattitaidon ylläpitämisestä tai kehittämisestä en ole kuullut juuri puhuttavan”. ”Opettajilla on myös mahdollisuus kouluttautua kielikeskuksen tuella”.

Yhteenveto Kieliopintojen ammatillinen suuntautuneisuus ka 3,11 Pedagogisten ja hallinnollisten prosessien toteutus ka 2,86 Kieltenopetuksen verkostoituminen ja ammatillinen kehittyminen ka 2,59

Miten tulokset otettiin vastaan? Mielenkiintoista olisi tietää, miten tulokset otettiin vastaan ja millaista keskustelua käytiin kielten ja viestinnän opettajien kesken ja myös ammattikorkeakoulun sisällä Jatkotoimenpiteet amk:n sisällä? Ritva ja Anneli halukkaita tarkempaan ammattikorkeakoulukohtaiseen tulosten analysointiin

Mitä tästä eteenpäin? Itsearviointiin liittyen on tulossa artikkeleita ja konferenssiesiintymisiä Gradu? Asko-sivuaineen tutkielmia Joissakin ammattikorkeakouluissa kielten ja viestinnän opetuksen itsearviointi osaksi laatujärjestelmää

”Periaatteessa kaikki on vielä hyvin”.