Kosmetiikka/naiset
Naisten kosmetiikka KMT Kuluttaja 2008 Kosmetiikkaväittämien ryhmittely Kosmetiikkaan liittyvien asenteiden ryhmittely on TNS Gallupin tekemän ryhmittelyanalyysin tulos Aikakausmedian omista KMT Kuluttaja 2008 kysymyksistä. Ryhmittelyssä etsittiin mahdollisimman homogeenisia, toisista ryhmistä mahdollisimman paljon poikkeavia ryhmiä miesten ja naisten osalta omina kokonaisuuksinaan. Neljä vastaajaryhmää erottautui naisten kohdalla toisistaan ja ne nimettiin seuraavasti: Ryhmät: •Himoshoppaajat 21 % •Käytännölliset 40 % •Impulsiiviset kokeilijat 19 % •Merkkiuskolliset 20 % Seuraavilla sivuilla esitellään näiden ryhmien tyypillisimpiä piirteitä.
Naisten kosmetiikka Himoshoppaajat 20 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Hemmottelen itseäni ostamalla ihonhoito- ja kosme- tiikkatuotteita - Uutuudet kosmetiikassa kiinnostavat minua - Saatan ostaa useita eri kosmetiikkatuotteita samaan tarkoitukseen Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita vain, kun tarvitsen uuden tuotteen loppuneen tilalle Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita • taloudet tulot yli e / vuosi • toimihenkilöitä Rahankäyttö: Himoshoppaajat käyttävät rahaa euromääräisesti keskimääräistä ihmistä enemmän kosmetiikkaan, vaatteisiin/asusteisiin, kenkiin, laukkuihin, kelloihin ja koruihin Käytännölliset 37 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita vain kun tarvitsen uudentuotteen loppuneen tilalle - En osta kosmetiikkaa lainkaan tai lähes lainkaan Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista kosmetiikkaan: -Hemmottelen itseäni ostamalla ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita -Ostan kalliitakin ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita, jos katson tarvitsevani niitä Rahankäyttö: -Käytännölliset käyttävät euromääräisesti keskimääräistä ihmistä vähemmän rahaa kosmetiikkaan, kelloihin ja koruihin
Naisten kosmetiikka Merkkiuskolliset 19 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Kosmetiikassa ja ihonhoitotuotteissa suosin muutamaa merkkiä - Vain pieni ehostus riittää arkikäytössä - Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita vain kun tarvitsen uudentuotteen loppuneen tilalle Kuvaa keskimääräistä vähemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Ostan useimmiten sellaisia ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita, joita ystävät, tuttavat tai perheenjäsenet ovat suositelleet Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita Impulsiiviset kokeilijat 17 % Kuvaa keskimääräistä enemmän suhtautumista kosmetiikkaan: - Puhtaus on riittävää ihonhoitoa - Hiustenhoidoksi riittää mielestäni säännöllinen pesu - Meikkaan vain juhliin tai erikoistilaisuuksiin - Hyvännäköiset tuotteet/pakkaukset saavat minut usein kokeilemaan tuotetta - Luotan kosmetiikkaostoksissa myyjän ammattitaitoon - Ulkonäkö on minulle tärkeää Ovat keskimääräistä useammin: • vuotiaita • työntekijöitä
6 Lorem ipsum • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit • Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua • Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation • Ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat Lorem ipsum dolor sit amet. KMT Kuluttaja 2008 % Suhtautuminen kosmetiikkaan -ryhmittely Ryhmien profiilit, %
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja 2008 KaikkiHimoshoppaajatKäytännölliset Impulsiiviset kokeilijat Merkki- uskolliset Ulkonäkö on minulle tärkeää Puhtaus on riittävää ihonhoitoa Hoidan ja puhdistan ihoani säännöllisesti ihonhoito- ja puhdistustuotteilla Kosmetiikkatuotteet auttavat minua näyttämään hyvältä Nuorentavat ihonhoitotuotteet ovat mielestäni tarpeettomia Käytän silloin tällöin kosmetologi-/ kauneushoitopalveluja Hemmottelen itseäni ostamalla ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita Hiustenhoidoksi riittää mielestäni säännöllinen pesu Käytän säännöllisesti hiustenhoidon ja muotoilun erikoistuotteita Naiset meikkaavat mielestäni usein turhaan Ilman meikkiä tunnen itseni 'alastomaksi' Meikkaan vain juhliin tai erikoistilaisuuksiin Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja 2008 KaikkiHimoshoppaajatKäytännölliset Impulsiiviset kokeilijat Merkki- uskolliset Vain pieni ehostus riittää arkikäytössä Tuoksut ja/tai hajuvedet ovat olennainen osa arkeani Uutuudet kosmetiikassa kiinnostavat minua Ostan vain sellaisia kosmetiikkatuotteita, joita ei ole testattueläimillä Suosin luonnonkosmetiikkatuotteita Ostan vain hajusteettomia kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteita En osta kosmetiikkaa lainkaan tai lähes lainkaan Kosmetiikassa ja ihonhoitotuotteissa suosin muutamaa merkkiä Kosmetiikkaostoksissa tuotteen laatu on tärkeintä Ostan lähinnä edullista kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita vain kun tarvitsen uudentuotteen loppuneen tilalle Ostan kalliitakin ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita, jos katson tarvitsevani niitä Erittäin/melko hyvin –vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Suhtautuminen kosmetiikkaan KMT Kuluttaja 2008 KaikkiHimoshoppaajatKäytännölliset Impulsiiviset kokeilijat Merkki- uskolliset Saatan ostaa useita eri kosmetiikkatuotteita samaan tarkoitukseen Teen usein kosmetiikan heräteostoksia Hyvännäköiset tuotteet/pakkaukset saavat minut usein kokeilemaan tuotetta Luotan kosmetiikkaostoksissa myyjän ammattitaitoon Ostan useimmiten sellaisia ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteita,joita ystävät, tuttavat tai perheenjäsenet ovat suositelleet Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita lähinnä kosmetologilta tai kosmetologin suosituksesta Ostan kosmetiikkaa tai ihonhoitotuotteita useimmiten apteekista Ostan ihonhoito- tai kosmetiikkatuotteita joskus postimyynnistä tai verkosta (internet) Ostan hiustenhoito- ja muotoilutuotteita pääasiassa päivittäistavarakaupasta Olen ostanut kosmetiikkaa mainonnan perusteella Erittäin/melko hyvin vastausten %-osuudet klustereittain Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Kosmetiikka / naiset KMT Kuluttaja 2008 HimoshoppaajatKäytännölliset Impulsiiviset kokeilijat Merkki- uskolliset Kaikki Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit –lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Klustereihin kuuluminen lehdittäin (lukijoista %) (n=2639) Heikompi kuin kokonaistulos Samaa tasoa Parempi kuin kokonaistulos
Kosmetiikka / naiset KMT Kuluttaja 2008 KaikkiHimoshoppaajatKäytännölliset Impulsiiviset kokeilijat Merkki- uskolliset Perhelehdet Naisten yleislehdet Naisten erikoislehdet Asuminen, rakentaminen Autoilun ja tekniikan lehdet Harrastelehdet Tiede- ja kulttuurilehdet Lasten ja nuorten lehdet Tietotekniikka- ja pelit – lehdet Talous- ja yrityselämän lehdet Ammattilehdet Asiakaslehdet Lehtien lukijapeitto (%) klustereittain (n=2639)