MILLAINEN ON HYVÄ ÄITI TAI ISÄ?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mihin lapsi vanhempaa tarvitsee?
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Sijaishuollon juhlaseminaari
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Jumalan kanssa.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Mihin lapsi vanhempaa tarvitsee?
Ajatuksia elämästä..
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
Kirkko keskellä kylää Seurakuntien varhaiskasvatus ja perhepalvelut perheitten tukena Martti ESKO, kirkon perheasiain johtaja.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
NALLE PUH.
14 websuunnitteluvinkkiä!
Missä hän on? Missä he ovat?
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Rakkaat ystäväni!.
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Lasten suusta.
Lapsen KYMMENEN KÄSKYÄ vanhemmille
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Ajatuksia oppimisesta
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmän kalvosarja: Lapsen erokriisi
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Riippuvuus tupakoinnista
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Fredin tarina. Nimeni on Fred ja olen 10-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapallon pelaamista!
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Kotiin – Behind the Scenes
Kilpailijan starttikurssi
Riippuvuus tupakoinnista
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
MIHIN LAPSI VANHEMPAA TARVITSEE?
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.
EROAUTTAMINEN JA TAPAAMISPAIKKA
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Mikä ihmeen objekti?.
Millainen meidän luokka on? Oppilaat kertovat.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Vanhemmuus Raskaus on prosessi, jonka aikana on mahdollisuus alkaa matka vanhemmuuteen (vanhemmuuteen kasvua kuvataan myös kriisiperiodiksi, jonka raskaus.
Köysi.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Auttava keskustelu
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

MILLAINEN ON HYVÄ ÄITI TAI ISÄ? Viides- ja kuudesluokkalaisten lasten vanhemmuuskäsitykset 5.10.2006 leena.valkonen@cec.jyu.fi

Miksi lasten näkökulma vanhemmuuteen? Lapsilta ei juuri ole kysytty Lapset ovat jääneet vanhemmuustutkimuksen ja vanhemmat lapsuustutkimuksen ulkopuolelle Lapset ovat vanhemmuuden toinen, välttämätön osapuoli Lasten totuus ei ole koko totuus, mutta ilman sitä vanhemmuuden ymmärtäminen jää vajaaksi

Miten tavoittaa lapsen näkökulma? Olemme itsekin joskus olleet lapsia… … mutta nykylasten lapsuus on erilainen Olemme kadottaneet lapsen tavan kokea… … ja on erilaista kohdata asia ensimmäistä kertaa kuin 57. kerran Aikuisuus on aina näkökulma, tapa katsoa asioita Siksi nöyrästi eteenpäin!

Aineisto 207 V–VI-luokkalaisten lasten kirjoitelmaa aiheesta ”Millainen on hyvä äiti tai isä?” Analyysiyksikkö = kirjoitelman sisältämä yksittäinen ilmaisu, joka sisältää käsityksen vanhemmuudesta. Löytyi 1 466 ilmaisua.

Analyysin kulku Ilmaisujen ryhmittely eri teemoihin. Tuloksena 73 erilaista käsitystä Käsitysryhmien muodostaminen: 9 Kuvauskategorioiden rakentaminen (=fenomenografisen analyysin tulos): 5 kuvauskategoriat asetetaan suhteisiin 1. toisiinsa 2. teoriaan nähden

Kuvauskategoriat eli hyvän vanhemmuuden osatekijät: HYVÄ VANHEMPI: pitää lasta tärkeänä pitää lapsesta huolen on kiva rajoittaa ja kasvattaa elää ihmisiksi

Pitää lasta tärkeänä: Välittää ja on kiinnostunut lapsesta Ottaa huomioon lapsen tunteet, toiveet ja mielipiteet On sellainen, jolle voi jutella etenkin ongelmista ja murheista Kuuntelee, ymmärtää ja tukee lasta Rakastaa lasta Antaa lapselle aikaa

”Tärkeintä isänä ja äitinä olemisessa onkin RAKKAUS lapsia kohtaan ”Tärkeintä isänä ja äitinä olemisessa onkin RAKKAUS lapsia kohtaan. Ja ilman rakkautta, ei ole oikea perhe.” ”Hyvä äiti tai isä ei ole liikaa töissä.” ”Minun isä on tosi hyvä mutta aika ei vaan riitä.” ”Odotan vanhemmiltani sitä että he välittävät siitä mitä teen.” ”Vanhempien pitäisi olla tukena joka asiassa.”

Pitää lapsesta huolen – huolenpitoon kuuluu: rakkaus ja välittäminen huolehtiminen lapsen hyvinvoinnista (terveydestä, turvallisuudesta, koulusta…) huolissaan olo silloin kun on aihetta kotitöiden tekeminen rajojen asettaminen ja ajan tasalla pysyminen lapsen kulkemisista ja tekemisistä auttaminen: kouluasioissa, käytännön asioissa elättäminen: kodin, ruoan, vaatteiden jne. tarjoaminen

”Mielestäni hyvät vanhemmat ovat sellaiset jotka ovat huolehtivaisia ”Mielestäni hyvät vanhemmat ovat sellaiset jotka ovat huolehtivaisia. Jos tulen myöhään kotiin heidän pitää olla huolissaan missä olen ollut.” ”Hyvä äiti on sellainen joka huolehtii lapsistaan määräämällä kellonajan, tekemällä ruokaa, siivoamalla, antamalla rahaa jos tarvitsee ja olemalla illalla kotona.”

On kiva: Kiva vanhempi on Kiva vanhempi ei kiltti, mukava, hauska ja ystävällinen reilu, rento ja huumorintajuinen Kiva vanhempi ei ole liian ankara lyö huuda huolehdi liikaa

Kiva vanhempi tinkii joskus asettamistaan rajoista ostaa joskus jotakin kivaa antaa rahaa antaa lapsen mennä ja tehdä luottaa lapseen

”Sellainen kiva, mukava ja hauska” ”Hyvän vanhemman tulisi olla kiltti, eikä pitäisi huutaa paljoa (ainakaan turhasta!)” ”Antaa paljon karkkia. Paljon synttärilahjoja. Ostaa paljon pelikoneita. Pelejä koneisiin.”

Rajoittaa ja kasvattaa: Laittaa rajoja mm. seuraavissa asioissa: kotiintulo-, nukkumaanmeno- ja ruoka-ajat rahankäyttö karkin syönti lapsen kulkemiset Ei lelli ei hanki lapselle kaikkea mitä tämä haluaa ei anna liikaa rahaa ei passaa lasta, vaan vaatii tätä tekemään eril. asioita Pitää kurin suuttuu, kun on aihetta rankaisee

Kasvattaa Opettaa ja neuvoo luo rajat ja valvoo niitä opettaa hyviä tapoja opettaa oikean ja väärän kasvattaa rehellisyyteen ja kunnollisuuteen on esimerkki Opettaa ja neuvoo opettaa uusia asioita neuvoo vaikeissa asioissa

”Täytyy olla tietty raja, lapsi ei saa tehä kaikkee mitä lystää.” ”Heidän täytyisi joskus huutaa ja olla vihaisia.” ”Lapsen lahjominen ja lelliminen ei ole tärkeää.” ”Heidän tulisi opettaa vaikeita asioita ja sanoa mikä on oikein ja mikä on väärin.”

Elää ihmisiksi Hyvä vanhempi ei juo alkoholia ollenkaan tai ei ainakaan paljoa ei käytä huumeita ei polta tupakkaa tulee toimeen parisuhteessa ei riitele ei eroa

Hyvä vanhempi eroaa, jos elämä on jatkuvaa riitelemistä ja lapsi kärsii siitä pitää yhteyttä lapseen eron jälkeen antaa lapsen pitää yhteyttä muualla asuvaan vanhempaan eron jälkeen

”Hyvä äiti ja isä käy kaupassa ei jättä heiteelle eikä juo paljon viinaa, kaljaa eikä käytä huumeita.” ”Hyvä isä ja äiti ei riitelisi koko ajan vaan olisi kilttejä toisilleen ja lapsilleen”

”Lapsesta ei ole mukavaa että vanhemmat eroavat, siksi heidän pitäisi valita oikea pari, että niiden ei pitäisi erota.” ”Kun vanhemmat eroavat niin lapsi voi silloin paremmin (yleensä) näin kävi minulla. Nyt äidillä ja isällä on enemmän aikaa minulle eivätkä keskity riitelemään.”

LAPSILTA KANNATTI KYSYÄ Vanhemmuuden ulottuvuudet ja ehdottomuudet Mistä huolenpidon teoria? Wanted: uusi auktoriteetti Vanhemmuus on kokonaisvaltainen juttu!

”Heidän pitäisi joskus antaa periksi lapselle jos lapsi haluaa jotain (mutta ei aina).” ”Vanhemmat hössöttää ja on joskus ylihuolehtivaisia, vähän liikaakin. On se tietysti kiva, kun vanhemmat huolehtii mutta liika on liikaa.” ”Vanhemmat eivät saa olla liian ankaria mutta ei myöskään liian lempeitä.”

”Kasvatus on oltava jämerä mutei liian jämerä ”Kasvatus on oltava jämerä mutei liian jämerä. Lapset saavat käydä kaveriensa luona mutta liika hilluminen on pois suljettava. Ystävät saavat käydä kotona mutta ei joka päivä se menee yli hilseen.”

VANHEMMUUDEN ULOTTUVUUDET JA EHDOTTOMUUDET huolehtii, mutta ei liikaa on kiva ja salliva, mutta ei lelli laittaa rajat, mutta ei ole liian ankara Ehdottomuudet: välittää ja rakastaa elää ihmisiksi

Ovatko vanhemmuuden peruspalaset siis: se, että lapsi voi kokea itsensä tärkeäksi vanhemmalleen ja se, että vanhempi elää vastuullista aikuisen elämää

HUOLENPIDON TEORIAA ETSIMÄSSÄ Itsenäisyys ja riippumattomuus vs. huolenpito Mitä on vanhemman huolenpito toimintana ja asenteena? Miten vanhemman huolenpito muuttuu lapsen iän myötä? Mitä on leikki-ikäisen, 10-vuotiaan tai murkun huolenpito? Isot kysymykset: Millainen on huolenpidon yhteiskunta, mitä on huolenpidon politiikka?

UUSI AUKTORITEETTI? Vanhaan, pelkoon ja rangaistuksiin perustuvaan auktoriteettiin tuskin voidaan palata Kivuus ja rajoittavuus mahtuivat lasten käsityksissä samaan aikuiseen Millaista on auktoriteetti tämän päivän lasten ja aikuisten suhteissa? Ehdotettu: perustuu esimerkkiin, luottamukseen ja rakastavaan huolenpitoon (vrt. Ojakangas, Steutel & Spiecker)

VANHEMMUUDEN KOKONAISVALTAISUUS Vanhemmuutta on muuallakin kuin lapsen ja vanhemman välissä ja sitä rakennetaan muuallakin kuin lapsen silmien alla Tehdäänkö kaikki aikuisen ratkaisut aina myös vanhemman roolissa? Vanhemmuus ei ole erityisosaamisen laji ”Parenting:” Vanhempana toimimiseen voidaan antaa asiantuntijaohjeita, vanhempana elämiseen ei Vanhemmuus laajenee kasvatustieteen, psykologian ja sosiologian alueelta myös eettiseksi ja moraaliseksi filosofian kysymykseksi

”HYVÄ ISÄ TAI ÄITI ON SEMMOINEN JOKA PITÄÄ HUOLTA LAPSESTA JA ETTÄ KUN ON RUOKA KAIKKI ON PAIKALLA”

”ÄITINÄ JA ISÄNÄ OLEMINEN VOI OLLA AIKA VAATIVAA, MUTTA SITÄ HELPOTTAA, JOS LAPSET YMMÄRTÄÄ VANHEMPIA”