TYTTÖJEN ALUEVALMENNUS Lounais-Suomi TOIMINTALINJAUKSET PELIN JA JOUKKUEIDEN MUODOSTAMISEN OSALTA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Märsky Koripallovalmennus. Koripallovalmennus:  Anton Mirolybov  Juha Dahlström 0400 –  Jussi Laakso
Advertisements

Helmikuu 2010 Etelä-Suomen Aluejoukkue Ensimmäinen askel tie huipulle.
Maalivahtivalmennus ikäluokittain
Havaintoja Liikunnan tasa-arvon näkökulmasta.  urheilu-uutisia 13, kaksi naisurheilu-uutista: naisten SM-liigassa 14-vuotias pelaaja ja aitajuoksija.
TT-VOLLEYN JOUKKUEIDEN ja HARJOITUSRYHMIEN OHJESÄÄNNÖT HARJOITUKSIA, PELEJÄ JA TURNAUKSIA VARTEN.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
Taitokouluharjoitus Pääteema: 1 v 1 puolustaja selässä Ryhmä:
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta
SISÄPELITAKTIIKOISTA MIESPESÄPALLOSSA Lajinkehittämistyö Mikko Kylmälä.
FC Honka Uudet nappulavalmentajat syksy © FC Honka ry 2 Date/Title/Author Seura • Kaikille halukkaille halutaan luoda mahdollisuus harrastaa jalkapalloa.
TYTTÖJEN ALUEVALMENNUS Lounais-Suomi
Tikkurilan Palloseura
Talvikauden harjoittelu
 Polun taustalla HUMU-ryhmän selvitys suomalaisten huippu-urheilijoiden poluista  Suomalaisten arvokisa menestyksen heikkeneminen 1970  2000-luku 
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
VALMENNUKSEN LINJAUS TYTÖT / NAISET
LOUNAISEN ALUEEN POIKIEN TOIMINTALINJAUKSET
Kuvakäsikirjoitus.
NALLE PUH.
SAPA ry VALMENNUSLINJA Arvoista normeihin ja tekoihin.
Pelikirja D-tytöt YlöR JOUKKUE Joukkueessa on kenttäpelaajia ja vaihtopelaajia Kaikki pelaajat ovat kavereita Auta kaveria  1. ja 2. kosketus.
GrIFK tyttöjalkapallon kehittämisprojekti GrIFK jalkapallo Seurassa Pelaajia 510, 16 ikäluokkaa ja 74 valmentajaa, joista tyttöjä/naisia 11 Tyttöjä.
ESLA NUORISOTOIMINTA ALUEVALMENNUS 2. ORGANISAATIO 3. ALUELEIRIT TULOKSIA 5. TALOUS JA HANKINNAT 6. TOIMINTASUUNNITELMA 2010.
Loiskeen junioritoiminta
PELIMIEHEN HARJOITUSPÄIVÄKIRJA BJRS 02 WHITE Kesä 2014.
Seuratoiminnan kehittäminen
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
P06-joukkueen vanhempainilta
SEURAYHTEISTYÖ VARSINAIS-SUOMESSA JA SEN KEHITTÄMINEN
Joukkueenjohtajat. Kaudesta 2012 Aluesarjajoukkueita 121 ja maakuntasarjassa 18 Lisenssoituja pelaajia 2454 Tuomareita 703.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
ESIMERKKI: URHEILUSEURAN STRATEGISTEN PERUSASIOIDEN KONKRETISOINTI
T99 Salamatytöt Kausi Kyselyn tuloksia Todella vähän palautettuja, 16kpl 30:stä Tulokset tukevat tämän hetkistä suuntaa.
Suomen Jääkiekkoliitto1 Länsirannikon alueen Tutortoiminta E2 – D1 ikäluokille kaudella
Vantaalaisten 93 ikäluokan joukkueiden muodostaminen kaudelle 2008/2009 (Materiaali jaetaan sähköisesti)
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
FC LaPa D12 ja D13 Toimihenkilöt: JoJo Hannu Laamanen D12 ja D13
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
HauPa HYVÄ ASENNE NÖYRYYS JA SITKEYS ROHKEUS JA ITSELUOTTAMUS
Organisointi: 3 hlöä yhdessä (polttopalloa): Ohjeet: yksi keskellä ja kaksi heittää palloa siten, että keskipelaaja ei saa kiinni. -HUOM: pään yli ei saa.
FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma Kausi FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma 1.Pelaajat Pelaajaluettelo 2.Valmentajat Valmentajat/Yhteystiedot 3.Joukkueenjohtaja.
T YTÖT 00 ALOITUSPALAVERI KAUDELLE Jäähallin kokoustila.
Porvoon Salibandyseura ry
TAITOJÄÄT JYVÄSSEUTU E2 – D1
Ohjeistus VJS Talvi-Liiga toimintaan VJS Talvi-Liiga 4v4.
NuPS T03 Pelaajapalaveri Joukkueen NuPS T03 pelaajat
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
FYYSISEN HARJOITTELUN PERUSTEET FHV. KEHITTYMISEN PERIAATTEITA HARJOITUSÄRSYKE = ”järjestelmän häirintä” HARJOITUSÄRSYKE = ”järjestelmän häirintä” ELINJÄRJESTELMÄN.
Urheiluakatemiaohjelma
BJR / EKS / EPS C-juniorit Infotilaisuus Matinkylä
Valmennustoiminnan strategia – Vastuullisesti huipulle
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Visiotyöpajat Alueparlamentin kokous ti
Komeetat 05 vanhempainpalaveri
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
Urheiluakatemiaohjelma
Aluejoukkuetoiminta ”Minun ja sinun hyväksi”.
Pelaajien kehitysvaiheet
VALMENNUKSEN LINJAUS TYTÖT / NAISET
FC NOKIA ”Laadukasta tyttöfutista huipulle asti”
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
Esityksen transkriptio:

TYTTÖJEN ALUEVALMENNUS Lounais-Suomi TOIMINTALINJAUKSET PELIN JA JOUKKUEIDEN MUODOSTAMISEN OSALTA

VALMENNUKSEN LINJAUS • LOUNAISEN ALUEEN TYTTÖJEN ALUEVALMENNUKSESSA NOUDATETAAN LENTOPALLOLIITON VALMENNUKSEN LINAJUKSIA. • SEURAAVISSA DIOISSA KERROTAAN LOUNAIS- SUOMEN TYTTÖJEN ALUEJOUKKUEIDEN TOIMINTALINJAUKSIA PELIN JA JOUKKUEIDEN MUODOSTAMISEN OSALTA

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää C-tytöissä: Yleisesti C-tyttöjen pelin pitäisi olla lähempänä naisten peliä, kuin C-poikien miesten peliä Johtuen tyttöjen aikaisemmasta fyysisestä kehittymisestä. C-tyttöjen alueemme I-joukkueen pelin tulisi näin siis olla hyvää Naisten II-sarjatasoa ja lähellä I-sarjan hännän tasoa.

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää C-tytöissä passipelin osalta: • I-tempohyökkäyksessä etu- ja takapateri käytössä • passari osaa heittää hyvin sekä taakse että eteen laitoihin • passari hallitsee hyppypassit, jolla pallo myös lentää laitaan asti (pääasiallisesti) • peli koko verkon leveydellä kaikissa rotaatioissa • laitapeliä mahdollista pelata myös nopealla temmolla

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää C-tytöissä hyökkäyspelin osalta • laitahyökkääjillä monipuolinen osaamisvalikoima (raja, viisto, joillakin tsekkilyönnit, peipit) • I-tempohyökkääjät ajoissa paterissa • järkevät ratkaisut remonttipassitilanteissa • meillä on tyttöjä, jotka osaavat antaa pallolle ”kyytiä” = hyvä lyöntitekniikka, eli heittoliike ”poikamaisesti” hallussa • ”Vääräjalkaisia” pelaajia mahdollisimman vähän • vastaanotto nais- ja tyttölentopalloilun mukaisesti

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää C-tytöissä torjuntapelin osalta • linjausten mukaiset liikkumistavat osattava • linjausten mukainen torjunta- puolustustaktiikka • kolmen pelaajan torjunta tarvittaessa

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää C-tytöissä puolustuspelin osalta • Maihinmeno- ja liikkumistekniikat pääsääntöisesti hallinnassa (läpijuoksut, lantio pallon ”ympäri”, tynnyri, slide, chin, sprawl) • Taktisella puolella ”raja kiinni” (box defence)- puolustus hallinnassa.

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää C-tytöissä syötön osalta • osa pelaajista syöttää hyppyleijaa (ei aluejoukkueessa, koska säännöissä kiellety) • linjausten mukaisista syöttöpaikoista osataan syöttää eri kohteisiin • osataan ajatella syöttötilanteessa ts. jos vastustaja on lähellä, niin syöttö kauas, jos vastustaja kaukana; lyhyt syöttö • syöttötaktiikassa pysyminen/kurinalaisuus

Miten fyysinen suorituskyky ja sen kehittäminen linkittyy edellisiin kohtiin ? • keskivartalo oltava riittävän hyvässä kunnossa. Jos ei ole, niin sitten ”kotiläksyjä” • pelaajilla on oltava sellainen peruskestävyys, että kaksi kertaa päivässä harjoitteluun alkaa olla eväitä = testattava myös kestävyyskuntoa esim. kestävyyssukkulajuoksulla. Jos puutteita, niin edelleen kotiläksyjä • peruskestävyystesti ei saa romuttaa leirillä jaksamista. Jos näin käy, niin kunto ei ole aluejoukkuepelaajalle riittävä = oltava urheilija!! • leirien oltava fyysisesti niin kovia, että niille ei voi tulla huonossa kunnossa ilman, että silloin on leirillä ikävää ja vaikeaa

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää B-tytöissä? • Yleisesti pelin tulisi olla jo melko lähellä naisten liigatason peliä. Vähintään hyvää ykkössarjatasoa. • Seuraavissa dioissa pelin eri osa- alueilla C-tyttöjen pelistä mainittujen kohtien lisäksi.

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää B- tytöissä passi- ja hyökkäyspelin osalta: • satanen, siirto ja kolmen metrin hyökkäykset mukana • hyppypassit laitoihin asti säännöllisemmin • remonttipassit tarkkoja • laitatempo nopeutuu

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää B-tytöissä torjunta- ja puolustuspelin osalta: • mahdollisia pelaaja- ja joukkuekohtaisia taktisia variaatioita osattava soveltaa vastustajan mukaan • kolmen pelaajan torjunta • liberon mukaan tulo jämäköittää puolustusta

Miltä ykkösjoukkueen pelin pitäisi näyttää B-tytöissä syötön osalta: • jotkin pelaajat syöttävät kovaa kierteistä hyppysyöttöä, pääasiassa käytössä suunnattu aggressiivinen hyppyleija • lyhyt syöttö varma • pelaaja osaa ajatella syöttöviivan takana

Miten fyysinen suorituskyky ja sen kehittäminen linkittyy edellisiin kohtiin? • urheilijoiden oltava valmiita ympärivuotiseen ammattimaiseen harjoitteluun (kokonaisliikuntamäärä n h/vko). • osa tekeekin jo niin, koska on jo valtakunnallisessa valmennuskeskuksessa tai muissa urheiluakatemioissa

ALUEJOUKKUEIDEN MUODOSTAMISEN PERIAATTEET

MITEN MUODOSTETAAN JOUKKUEET? • Tason mukaan siten, että C-tytöissä pyritään antamaan näyttömahdollisuus mahdollisimman monelle pelaajalle. Menestystavoite on, mutta sellaiset pelaajat, jotka mahtuisivat I-joukkueeseen, mutta eivät saisi siellä kovin paljoa peliaikaa voidaan valita II-joukkueeseen. • B-tytöissä muodostetaan parhaat mahdolliset joukkueet. I-joukkueen menestystavoitteena mestaruus joka vuosi.

MITEN SUHTAUDUTAAN IKÄRAJOIHIN? • Alaikäisiä (D-tyttöjä C-tyttöihin) voidaan ottaa mukaan joissakin erityistapauksissa, kuitenkin erittäin tarkasti ja kriittisesti harkiten. • B-tyttöihin ei mielellään C-ikäisiä, koska meillä pelaajia kyllä riittää. Pienellä varauksella poikkeustapauksissa tämä voi olla mahdollista, mutta silloin on oltava kyseessä poikkeuksellisen lahjakas (ei siis vain aikaisin kehittynyt!!) ja henkisesti valmis yksilö. • Ikäluokan sisällä eri vuosina syntyneitä kohdellaan samanarvoisesti taitotasot huomioiden.

ALUEJOUKKUEIDEN RAKENNE, C-TYTÖT 12 pelaajaa, joista: • 2 passaria • 3 keskitorjujaa • 7 yleispelaajaa, joista: • Joku voi pelata keskellä, joku voi pelata passarina, voidaan valita myös yksi ns. ”liberotyyppi”.

ALUEJOUKKUEIDEN RAKENNE, B-TYTÖT 12 pelaajaa, joista: • 2 passaria • 1 libero • 3 keskitorjujaa • 5 yleispelaajaa, joista yksi voi pelata tarvittaessa keskellä, yksi tarvittaessa liberona ja yksi tarvittaessa hakkurina. • 1 hakkuri

LEIRITYS Mikä on koko alueleirityksen tavoite?

MAAJOUKKUEEN NÄKÖKULMA • kartoittaa lahjakkuuksia ja harjoittaa heitä kohti huippu-urheilu-uraa.

ALUETOIMINNAN NÄKÖKULMA • kartoittaa lahjakkuuksia aluejoukkueisiin • harjoittaa alueen parhaita pelaajia siten, että heille herää halu kehittää itseään kilpa- ja mahdollisimman moni huippu-urheilijoiksi • pelaajien taitotasoon alueleireillä on kohtalaisen vähäinen vaikutus. Päivittäisvalmennus seuroissa ja omalla ajalla ratkaisee pelaajan tasoa enemmän. • edellä mainittu ei tarkoita sitä, etteivätkö alueleirit oli merkittäviä pelaajan kehittämisen paikkoja sillä: • alueleirit voivat toimia kimmokkeina, motivointina ja hyvänä vaihteluna harjoitteluun parhaille pelaajille • alueleireillä ajetaan sisään aluejoukkueen pelisysteemiä ja tutustutaan uusiin pelikavereihin • harjoittelua ja tottumista maajoukkueleiritystä varten • pelaaja vie tietotaitoa mukanaan kotiseuraansa mieluiten mukana olleen valmentajansa kanssa • alueleirit myös valmentajakoulutustilaisuuksia • -D-ikäisille alueellisia leirejä jo syksyllä (D-tyttöjen tehotreenit)

ALUEEN SEUROJEN NÄKÖKULMA • pelaajat saavat lisäharjoitusta ja lisäintoa harjoitteluun seurassa • alue tukee seuran valmentajia antamalla tietotaitoa ja uusia näkökulmia (lähinnä kilpa- ja huippu-urheilun näkökulma) valmennukseen ja sen organisoimiseen seurassa • seuravalmentajilla mahdollisuus tutustua aluevalmennukseen ja halutessaan hakeutua aluevalmentajan tehtäviin (valmentajallakin porras kohti maajoukkuevalmennusta) • aluevalmennus on tärkeä yhteistyökumppani ja tuki seuravalmentajille

YKSITTÄISEN PELAAJAN NÄKÖKULMA • pelaaja saa intoa harjoitella lisää ja myös tehdä kehittäviä ja huoltavia harjoitteita omalla ajallaan. • mukavaa vaihtelua harjoitteluun ja tapaa uusia kavereita, jotka ovat ennen olleet verkon toisella puolella vastustajina • askel kohti maajoukkuetta • saa näkemyksen ja kokemuksen ammattimaisesta kaksi kertaa päivässä tapahtuvasta harjoittelusta, joka on edessä mikäli pelaaja haluaa kehittyä mahdollisimman hyväksi ja pääsee valmennuskeskukseen tai akatemioihin tai ammattialisuralle myöhemmin • pelaaja saa valmennustietoutta leireillä myös teorian muodossa (ravinto, uni, harjoittelun ”kotiläksyt”, harjoituspäiväkirja) • saa kokemuksen huipulle tähtäävän harjoittelun rasitustasosta, leirien fyysinen rasitustaso oltava kova • huonokuntoiselle pelaajalle leirien tulee olla erittäin raskaita, jopa hivenen epämiellyttäviä

ALUEVALMENTAJAN NÄKÖKULMA • pääsee valmentamaan alueen parhaita pelaajia samassa ryhmässä • mukavaa vaihtelua päivittäisvalmennukseen seurassa • saa tukea seuravalmennukseen ja jakaa valmennustietoutta seurakentälle • yhteistyötä maajoukkuevalmennuksen kanssa • tapaa muita aluevalmentajia ja saa vaihtaa ajatuksia heidän kanssaan

MITEN LEIRITYS TULISI ORGANISOIDA? MAAJOUKUEEN NÄKÖKULMA • Parhaat pelaajat näytillä alue SM-kisoissa hyvässä kunnossa

MITEN LEIRITYS TULISI ORGANISOIDA? ALUEJOUKUEEN NÄKÖKULMA • siten, että saadaan koottua parhaat mahdolliset joukkueet alue SM-kisoihin ja harjoitettua joukkueita siten, että pelin on mahdollista toimia kisoissa

MITEN LEIRITYS TULISI ORGANISOIDA? ALUEEN SEUROJEN NÄKÖKULMA • haittaa seuran tapahtumia mahdollisimman vähän • tukee seuran valmennusta mahdollisimman paljon • koska leirit ovat pääasiassa kesällä, niin aluetoiminta tukee joukkueiden kesäharjoittelua hyvin

MITEN LEIRITYS TULISI ORGANISOIDA? YKSITTÄISEN PELAAJAN NÄKÖKULMA • pelaaja pääsee osallistumaan leireille mahdollisimman hyvin sekä seuran tapahtumat että oman elämän tapahtumat huomioiden. • HUOM!! priorisointi omissa menoissa suhteessa urheiluun on myös harjoitteluasenteen mittari • kuormittaa pelaajaa sopivasti (kilpa- ja huippu- urheilun näkökulma) • kustannukset kohtuullisia

MITEN LEIRITYS TULISI ORGANISOIDA? ALUEVALMENTAJAN NÄKÖKULMA • leiritysten ei pidä kuormittaa liikaa • kulut korvattava ja päivärahat maksettava

LOUNAS ON PARAS