Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis
Hyvä menetelmä: luetaan liukumalla • Nykyisin tätä tekniikkaa käytetään paljon koulussa: Meeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrkkkkkkkkkiii =merkki Meeeeeeeeellllllllllkkkkeeeiiin = melkein Kuuuuukkkkkkaaaa=kukka
Tätäkin käytetään: • P u r k = purk ja k i = ki Siitä tulee purkki! Tämä vaatii parempaa muistia kuin liukumäkimenetelmä.
Tämä menetelmä ei ole hyvä: • Äm ee äl koo ee ii än = melkein Lukemisen kannalta ei ole tärkeää, mikä aakkosten kirjain sanassa on, vaan mikä äänne sanassa on. Kun lukeva lapsi kysyy, mikä kirjain ”S” on, kannattaa siis vastata ”sss” eikä ”äs”.
Sanalaput • Meidän koulun aapisessa leikkiluetaan: katsotaan neljä kuvaa, sitten pistetään käsi kuvien päälle ja koetetaan arvata, mikä sana milläkin rivillä lukee. • Sanalappu on suosittu esim. englannin kielen harjoittelussa. • Jos lapsi haluaa, voi tällaisia kielipelejä kotona leikkiä. KISSA
Tuhannen tunnin salaisuus • Suomi onnistuu hyvin kansainvälisissä kouluvertailuissa. Se johtuu ehkä siitä, että lapsille luetaan paljon jo ennen kuin he menevät kouluun. • Heille on tavallisesti luettu kirjoja jo tuhat tuntia. Se on noin puoli tuntia joka päivä.
Ei meillä ole ehkä niin paljon luettu… • Lukemisen voi aloittaa tässäkin vaiheessa, ei hätää. Kaikki on plussaa. • Kasetti- tai CD-kirja on yksi vaihtoehto, jos aikaa lukemiseen ei ole. Äänikirjoissa keskittymiskyky kehittyy paremmin kuin filmien katselussa, kun tieto tulee vain yhtä kanavaa pitkin. • Iltasatu on edelleen hyvä tapa. Tietysti tarinan voi myös keksiä itse, mutta kirjoista saa monipuolista sanavarastoa.
Nyt se jo lukee! • Kirjojen lukemista ääneen lapselle on tärkeää jatkaa, vaikka lapsi jo osaisi lukea. Lukeva aikuinen on hyvä esikuva. • Hauskaa on myös se, jos aikuinen lukee saman kirjan kuin lapsi. Kirjoista keskusteleminen on monella tapaa opettavaista. • Riihipellossa on joka perjantai kirjastoauto. Me kannustamme oppilaita lukemaan.
Mitä kannattaa lukea? • Tärkeintä on, että kirja kiinnostaa lasta. Kuvia saa olla, ja sarjakuvaa saa lukea. Kun homma alkaa sujua, voi lukea monipuolisemmin. Kiellot eivät ehkä kannata. • Järjestämme yhden vanhempaintapaamisen kirjastossa. Siellä saatte lisää vinkkejä kirjavalintoihin sekä tietoa äänikirjoista ja muunkielisistä lukemistoista.
Lukemisen tasoja – luokat 1-9 • Ensin pitää oppia lukemisen idea, mitä äänteet, tavut ja sanat tarkoittavat. • Sitten opitaan etsimään pistemäinen tieto, jonka voisi vaikka alleviivata. Minkä maan pääkaupunki Oslo? Alleviivataan: Norjan pääkaupunki on Oslo. Missä kettu elää? Aikuisen pitää ehkä ohjata vastauksen etsimistä: Tässä tarkoitetaan, missä maassa niitä on. Tässä tarkoitetaan, missä ympäristössä ne elävät, esim. elävätkö ne metsässä?
* Kolmannella tasolla osataan jo yhdistää eri lauseiden tietoja. Asia ei enää lue suoraan yhdellä rivillä. Mitkä ovat Pohjoismaiden pääkaupungit? Alleviivataan: Pohjoismaiksi kutsutaan Ruotsia, Norjaa…. --- Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa on… * Myöhemmin opitaan lisää tekstin analysoinnista ja arvioinnista. Onko tämä vitsi vai tosijuttu? Olenko tästä asiasta samaa mieltä kirjoittajan kanssa?
• On ihanaa, jos koti kannustaa lukemisen harjoittelussa. Tärkeää on, että lukemiseen liittyy ilo ja oma valinta. • Joku haluaa lukea kirjastossa lukukoiralle, joku haluaa lukea pikkusiskolle, joku äidille --- tällaisia mahdollisuuksia on hyvä tarjota lapselle. • Alkuvaiheessa suosittelen ilmaista Ekapeliä. Jos kotona ei ole tietokonetta, erilaisia vaihtoehtoja kyllä löytyy, ei hätää.