Päiväkirurgisen potilaan ohjaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TURVALLINEN LÄÄKEHOITO – KERTAUSTA JA TEHYN NÄKEMYKSIÄ
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Diabeteshoitotyön osaaminen
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Case-kahvila Raija Kerätär
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Satakunnan.
Maahanmuuttaja mielenterveyspalveluissa
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Titta Kostjukova PRO GRADU-TUTKIELMA Marraskuu 2006
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Hyvä perhekeskeinen päiväkirurginen hoito
Salli osallisuus! Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry 75 -vuotta Juhlaseminaari Projektipäällikkö Anne Pyykkönen oSallisuushanke Salli.
Ikali Karvinen, TtT, sh AMK Diakonia-ammattikorkeakoulu
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
ENNAKKOILMOITUS Miksi Miten Milloin Mihin.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Tunnistetaanko apua tarvitseva mielenterveyspotilas? Kirsti Kähärä Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä.
Yhteenveto palveluketjuseminaarisarjan keskeisestä sisällöstä Minna Anttila TtT, Projektitutkija Turun yliopisto hoitotieteen laitos
sh, TtK Hannele Korpijärvi Itä-Suomen yliopisto
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hoidon tarpeen arviointi potilaan päivittäisissä toiminnoissa.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kouluinfo Renkomäen koulu
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Kohti Ohjaamoa 2 Ryhmäkeskustelut
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
LASTEN TIEDONSAANNIN JA PÄÄTÖKSENTEON TUKEMINEN HOITOTYÖSSÄ
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Innokylän Roadshow Turku
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Lasten kivunarviointi kirjaamisen näkökulmasta
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Opetussuunnitelman rakennekuva ENSIHOITAJA 240 OP
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Ihmisoikeudet mielenterveystyössä toipumisorientaation näkökulmasta
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Osallisuus voi toteutua monella eri tavalla
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Päiväkirurgisen potilaan ohjaus TtT Tarja Heino 29.1.2010

Päiväkirurginen hoitotyö Tavoitteena on, että potilas selviytyy ja toipuu mahdollisimman turvallisesti ja parhaalla mahdollisella tavalla toimenpiteen jälkeen. Miten päiväkirurginen potilas selviytyy ja toipuu ohjauksen avulla? Mitä ohjauksella tarkoitetaan päiväkirurgisessa hoitotyössä?

MIKSI? Teknologiset parannukset kirurgiassa Kehittyneet anestesia-aineet ja -tekniikat Postoperatiivisen hoidon ja kivunhoidon kehitys > > Aiempaa lyhyempi sairaalassaolo < < Päiväkirurgia LEIKO Fast track-kirurgia

Ammatillinen kohtaaminen Ammatillinen kohtaaminen, jossa potilas hakee/saa apua asiantuntijalta Tavoitteellinen Kohtaamiseen liittyy aina tiedonanto, informointi, tiedottaminen >> tiedonsaanti ohjaus

Ohjaus, neuvonta, opetus, informointi kirjoitettu paljon tutkittu paljon monimutkaista ristiriitaisia tuloksia vaikeata

Miksi ohjaus? Potilaiden lisääntyneet tiedot Potilaiden lisääntynyt aktiivisuus Potilaiden mahdollisuus hakea aiempaa enemmän tietoa - Onko tieto luotettavaa? - Tiedon tulkinta? Potilaiden lisääntynyt halu vaikuttaa ja ottaa osaa päätöksentekoon

Miksi ohjaus? Avohoidon ja kotihoidon lisääntyminen Vastuu omasta itsestä lisääntynyt Vastuu omaisista? Erilaisten menetelmien, välineiden, toimintatapojen kehittyminen Muutokset yhteiskunnassa Hoitoaikojen lyhentyminen Mitä muuta?

Ohjauksesta Ohjaus on suunnitelmallista ja systemaattista toimintaa, jonka tavoitteena on auttaa asiakasta saavuttamaan jokin tietty päämäärä Mikä on päämääränä päiväkirurgisessa hoitotyössä?

Ohjaus Ohjauksella tarkoitetaan potilaan, omaisen ja hoitohenkilökunnan välistä tavoitteellista keskustelua, tiedonsaantia, emotionaalista tukea, kirjallisten ohjeiden saamista sekä mahdollisten hoito- ja kuntoutustoimenpiteiden oppimista. Sisältö, asenne, palvelu! Läsnäolo!

Ohjauksen tavoitteet tyydyttävä, realistinen käsitys hoidosta vähentää potilaan ahdistusta, pelkoa, postoperatiivisten komplikaatioiden riskiä, leikkauksen jälkeistä kipulääkkeiden tarvetta lisää, vahvistaa turvallisuuden tunnetta, tyytyväisyyttä mahdollistaa osallistumisen päätöksentekoon edistää toipumista ja selviytymistä potilaalle tietoa ja potilaasta tieto potilaan toiveiden tiedostaminen potilaan tukeminen

Ohjauksen sisältö Yksilöllistä Potilasta tyydyttävää Oikeata, perusteltua Selkeää ja ymmärrettävää Potilaalla on oikeus saada tietoa sellaisella tavalla, että hän ymmärtää sen Kaikki potilaat eivät halua tietoa 

Oikeus (velvollisuus) tietoon Haluaako potilas tietoa? Mitä potilas haluaa tietää? Potilaan koulutustaso? sellainen, ettei kykene käyttämään tietoa Potilas ei ole tottunut tekemään päätöksiä Potilaiden erilainen tiedontarve Mitä potilaalta odotetaan? Mistä potilaalle hyötyä/mitä potilas haluaa? Pitääkö kysyä saadakseen tietoa?

Oikeus (velvollisuus) tietoon Onko tieto luotettavaa? Luotettava lähde Kuka mitäkin kertoo  yhteistyö Ovatko kirjalliset ohjeet luotettavat? Tiedon tulkinta? Kuka päättää ohjauksen sisällöstä? Onko potilaalla velvollisuus?

Päiväkirurgian uhat potilaan näkökulmasta komplikaatiot kotona kokonaisvaltaisuus kärsii potilaalla enemmän vastuuta toipumisestaan, omasta hoidostaan ohjauksen puute henkilökunnan kiire pelko selviytymisestä, toipumisesta ja kivun hallinnasta

Omaisen ohjaus Omainen harvoin mukana ohjauksessa eikä saa potilaan hoitoon liittyvää tietoa hoitohenkilökunnalta. Potilaan suostumuksella omaiselle tietoa. Perheen mukanaolo ei ole aina mahdollista. Kaikilla omaisille ei ole mahdollisuutta, aikaa tai halua osallistua potilaan hoitoon. Osa omaisista ei mielestään tarvitse tietoa. Omaiset pitävät usein tärkeämpänä sitä, että potilas itse saa ohjausta kuin että omaista ohjataan. Osa omaisista odottaa itse saavansa tietoa, osalle riittää potilaan saama tieto.

Päiväkirurgisen polviniveltähystyspotilaan ohjaus potilaan ja perheenjäsenen näkökulmasta Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, miten potilaan ohjaus päiväkirurgisessa hoitotyössä toteutuu potilaan näkökulmasta, minkälaista ohjausta potilas on mielestään saanut hoidosta sairaalassa ja postoperatiivisesta kotihoidosta, miten potilas ohjauksen avulla selviytyy hoidosta kotona ja miten potilas mielestään toipuu päiväkirurgisen tähystyksen jälkeen.

Tutkimuksen tulokset Potilaan ikä, koulutus, sukupuoli, siviilisääty ja hänen kokemuksensa aikaisemmista tähystyksistä vaikuttivat merkitsevästi siihen, miten potilas koki saaneensa ohjausta. Potilaan taustatiedoilla oli merkitsevä yhteys ohjaukseen. Yli 65-vuotiaat, vähemmän koulutetut ja ensimmäistä kertaa tähystyksessä olleet potilaat saivat muita vähemmän ohjausta sairaalassaoloaikana.

Aiemmin tähystyksessä olevat potilaat kokevat saaneensa muita enemmän ohjausta. Oma aktiivisuus ja aiemmat kokemukset toimenpiteestä helpottavat potilaan tiedonsaantia. Kun potilas on aikaisemmin ollut tähystyksessä, hän kykenee osallistumaan muita enemmän hoitoonsa. Potilaan yksilöllisyyden huomiointi ohjauksessa vaikuttaa päiväkirurgisesta toimenpiteestä selviytymiseen ja toipumiseen.

Yhteenveto Potilaiden nopeat hoitoprosessit haastavat tutkimaan ja kehittämään ohjausta. Lyhyet hoitoajat vaativat moniammatillista yhteistyötä ja osaamista sekä potilaiden kokonaisvaltaista hoitamista. Päiväkirurginen hoitotyö vaatii henkilökunnalta moniammatillisuutta, laajaa näkemystä ja hyvää ammattitaitoa, jotta potilas saa asiantuntevaa ohjausta. Haasteena, minkälaista ohjausta ja miten paljon päiväkirurgisen potilaan tulee saada, jotta hoidon turvallinen jatkuvuus taataan ja potilas toipuu parhaalla mahdollisella tavalla.