Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö 15.3.2001.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Advertisements

UUSI AJOKORTTILAKI 2013 Muutokset lyhyesti.
2B Opastimet - ajoneuvo-opastimet - jalankulkuopastimet - polkupyöräopastimet - ääniopastimet Kari Sane 1.
Maanrakennus.
MOOTTORIKELKKAILU Moottorikelkkasafari on suosittu retkeilymuoto silloin, kun on tarve liikkua maastossa usean kelkan ryhmässä. Ryhmäkelkkailu poikkeaa.
Opettele liikennesäännöt
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Oikeus liikkua maastossa
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Maks Larionov DP11LA.   Oppilaitoksen tietojärjestelmien, tietoverkkojen ja näiden välityksellä käytettävien viestintämenetelmien, kuten sähköpostin,
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Reetta Jokinen WSP LT-Konsultit Oy ATOLI Esiselvitys todennettavaan ajokäyttäytymiseen perustuvista auto- ja liikennevakuutusmaksuista Lintu-seminaari.
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
Mittaus ja etuliitteet
Valmixa Oy1 Autoilijoiden yksilöllinen vahinkoriskien hallinta LINTU-ohjelman hanke KOTISIIVU. Henkilökohtaiset turvallisuusohjelmat. Hanke-esittely.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Ikäihmisten tapaturmat
ATTRIBUUTTITARKASTUS
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit.
Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö.
Suomi idän ja lännen solmupisteenä
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Perhevapaavalinnat ja perhevapaiden kustannukset sukupuolten välisen tasa- arvon jarruina työelämässä? Säätytalo
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
1 Liikenneturvallisuuden periaatepäätöksen toteutuminen Harri Peltola, Juha Luoma ja Niina Sihvola Tutkimusraportti : VTT-R
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
4C Liikennevalojen yhteenkytkentä - yhteenkytkentäkaavio.
Aggressiontunne Luento nro 1..
Teurastamon näkökulmia eläinkuljetuksista Tuomas Herva AtriaNauta Tuotantoeläinten hyvinvointiseminaari Jyväskylässä KoneAgria-messujen yhteydessä
Tietohallintostrategia
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
1.a) f(x) = 2x(x2 – 3) = 0 2x = tai x2 – 3 = 0 x = tai x2 = 3
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Yksityisteiden avustukset 2012 Kunnossapitoavustus Perusparannusavustus.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/00-10/01 Työaika vähintään 30 t/vko.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Finnish R&D Programme on ITS Infrastructure and Services - Ohjelman tavoitteet ja toimintaperiaatteet FITS-koordinaattori Risto Kulmala VTT Yhdyskuntatekniikka.
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
PELASTUSTOIMEN LAITELAKI
Yksityisteiden avustukset 2011
Liikennetelematiikan arkkitehtuurin ja standardoinnin kehittämisen hallinta Seppo Öörni LVM
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Tutkijakoulutus Tutkimusrahoitus ja sen hallinnointi Lääkäripäivät 2004 Seppo Pakkala / Seppo Pakkala.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
/ tiestötiedot, Kari Hiltunen Tetra Tetra 1: Liikenne- ja ympäristöolosuhteiden seurantamenetelmät Osapuolet: LVM, Tiehallinto, Teknillinen.
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Lauseenvastikkeet AI 15.
Hankealue 2 Liikennetelematiikan vaikuttavuus ja käyttäjätarpeet Petri Jalasto Liikenne- ja viestintäministeriö
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (2 – Liikkuva työ) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työ on luonteeltaan liikkuvaa, esim. kaapeleiden auraaminen.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (6 – Työ risteysalueella)
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen
Mittaamisen punainen lanka - tukimateriaali turvallisuusindikaattorien kehitykseen ja hyötykäyttöön Arviointipalvelut / Jukka Hovi.
Esityksen transkriptio:

Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö

LVM / / 2 Nopeusrajoitusjärjestelmän ongelmia •Taajamissa •Nopeusrajoituksia ei noudateta •Nopeusrajoitusjärjestelmä on liian monimutkainen •Jollakin tiellä voi olla voimassa taajamien yleisrajoitus, alueellinen rajoitus tai tiekohtainen rajoitus •Siirryttäessä tieltä toiselle tulee voimaan jokin toinen rajoitus ilman, että sitä on erikseen osoitettu uudella liikennemerkillä

LVM / / 3 Nopeusrajoitusjärjestelmän ongelmia •Taajamien ulkopuolella •Nopeusrajoituksia ei noudateta •Nopeusrajoitukset eivät ota huomioon keli- ja sääolosuhteita •Huonoissa olosuhteissa rajoitukset voivat olla liian korkeita

LVM / / 4 Nopeusrajoitusjärjestelmän ongelmia •Liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus “vetää puoleensa” •Rajoitusta korkeammat nopeudet laskevat •Rajoitusta alemmat nopeudet nousevat •Hajonta pienenee »Huonoissa olosuhteissa rajoitukset voivat olla liian korkeita

LVM / / 5 Kokemuksia muuttuvista nopeusrajoituksista • Autoilijat eivät noudata riittävässä määrin • Ovat hyvin kalliita • Laitteet kalliita • Suurimmat kustannukset muodostuvat liikenteen ohjauskeskuksen ylläpidosta • Edellä esitetyistä syistä eivät ole toistaiseksi olleet yhteiskuntataloudellisesti kannattavia » Järjestelmän rakentamisesta ja ylläpidosta aiheutuvat kustannukset tulisi saada alas

LVM / / 6 Nopeuden säätely ja automaattivalvonta •Nopeuden säätely •ISA (Intelligent Speed Adaptation) •WISA (Weather related Intelligent Speed Adaptation) •Automaattivalvonta •Nopeusrajoitusten noudattamisen valvonta •Liikennevalojen noudattamisen valvonta

LVM / / 7 Nopeuden säätely •Informoiva •Informoi kuljettajaa kulloinkin voimassaolevasta nopeusrajoituksesta •Palautetta antava •Varoittaa kuljettajaa nopeusrajoituksen ylittämisestä •Taltioiva •Taltioi nopeusrajoituksen ylitykset •Pakottava •Estää ylinopeudella ajon

LVM / / 8 Automaattivalvonta •”Selvitetään mahdollisuudet ottaa käyt- töön kunnallinen nopeusvalvonta täyden- tämään poliisin valvontaa” (kohta 13) •”Laajennetaan automaattista nopeuden valvontaa pääteillä siten, että ainakin 800 km päätieverkosta on valvonnan piirissä” (kohta 24) VN:n periaatepäätös

LVM / / 9 Teknologian oikea hyödyntäminen ”Huolehditaan siitä, etteivät uudet tekniset järjestelmät ja laitteet kasvata liikenteen onnettomuusriskejä ja että turvallisuuden vaatimukset kaikilta osin täyttyvät ennen kuin niitä otetaan yleiseen käyttöön. Tämä edellyttää panostamista tutkimustoimin- taan, lainsäädäntöön ja muuhun säätelyyn sekä standardisoinnin kehittämistä”(k.3) VN:n periaatepäätös

LVM / / 10 Teknologian oikea hyödyntäminen ”Kehitetään hyväksymismenettely ajoneuvoihin sijoitettaville ja niissä käytettäville telemaattisille järjestelmille, laitteistoille ja palveluille. Valmistellaan lainsäädäntö matkapuhelimien käytön kieltämiseksi ilman hands free-laitteistoa ja säännellään myös kuljettajien muiden telemaattisten laitteiden käyttöä ajon aikana” (kohta 17). VN:n periaatepäätös