MULTIMEDIAN MONET MUODOT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
Advertisements

6 Digitaalisen materiaalin käyttöliittymästä
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
InSGML project University of Jyväskylä Oppimateriaalien rakenteistaminen- kaksi tapaustutkimusta inSGML projekti Anne Karjalainen.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
EXtensible Markup Language
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Tietoyhteiskunnan palveluarkkitehdit ja -rakentajat © 2014 Gofore 1 ePerusteet – tietomalli ja rajapinnat Jarkko Hyöty Opetushallituksen tarjoamien.
Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.
A2-ranskan opiskelua monipistevideoneuvottelun avulla Mika Korpi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
XML -kielen perusteet SIMO Seminaari Antti Mäkinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
PowerPoint-esitys OHJE.
Dokumenttien käsittely ja tietoverkot Wordin toiminnot, toinen tapaaminen.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
INF/DME Uusien ohjelmien ja aktiviteettien valmistelu Digitaalisen median ohjelmat ja aktiviteetit EP - Elektroninen painoviestintä TDM -
1 Airi Salminen digitaalisen median professori Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimusalueita: rakenteiset.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Dokumenttien käsittely ja tietoverkot Wordin perusteet — kirjasimet ja kappaleet.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Veli-Pekka Lifländer VERKKOPOHJAISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN SUUNNITTELU SISÄLTÖ: Opetussuunnitelman yleinen osa Opetuksen sisältöideat Opetussuunnitelman erityinen.
KUHA-Projekti Väliesittely Kati Mäki-Kuutti Petri Lamminaho Juho Tamminen Ville Muittari.
PowerPoint 2002 esitysgrafiikka
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Kuovi-projekti 2. Väliesittely Projektiorganisaatio Jäsenet: * Antti Hedlund * Juho Kortelainen * Jaana Ojala * Juhana Pikki Tilaaja ja tilaajan.
Jyväskylän ammattiopisto
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
JOOSE - PROJEKTI Väliesittely Hannu Hautakangas, Nikolai Koudelia, Joel Lehtonen, Johan Nysten.
Tutkielman teko-ohjeet
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikko kuvien asettelun kanssa
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

MULTIMEDIAN MONET MUODOT 22.1.1999 Rakenteinen oppimateriaali - hallittua hypertekstiä? Timo Ovaskainen TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto

Rakenteinen oppimateriaali pilottiprojekti Toteutus v. 1998 Jyväskylän yliopisto, Tietotekniikan Tutkimusinstituutti yhteistyöyritys Jyväskylän Teknologiakeskus Oy Pilotin tavoitteet Luoda malli rakenteisen digitaalisen oppimateriaalin tuottamista, hallintaa ja jakamista varten Tutkia ROMin antamaa lisäarvoa oppimisympäristölle Timo Ovaskainen, 21.1.1999

oppimateriaalin tuottaja Taustaa pilottiprojektille Oppimateriaaliin liittyviä toimijoita dokumentti oppi- materiaali oppimateriaalin tuottaja oppija päivitykset / ylläpitäjä opettaja/ ohjaaja Timo Ovaskainen, 21.1.1999

RAKENTEINEN DOKUMENTTI Rakenteisuus Dokumentin sisällön ja rakenteen erottaminen toisistaan dokumentin sisältö dokumentin rakenne + ulkoasun määrittely RAKENTEINEN DOKUMENTTI Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Rakenteistamisen perusteita 1 Oppimateriaalin ylläpito tallennusformaattien erilaisuus elinkaaren pituuden lisääminen Opettaja rooli oppimateriaalia käytettäessä opettaja materiaalin tuottajana Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Rakenteistamisen perusteita 2 Oppijan huomioiminen edistynyt vs. perusasioihin tutustuva oppija ympäristöltä edellytetään käyttäjän tunnistamista Oppimisprosessin tuki yksilöllisyys (kognitiivinen taakka) looginen (luonnollinen) järjestys vs. vapaa navigointi materiaalissa Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Toteutettu pilottiympäristö Oppimisympöristö WCB (Web Cource in a Box) käyttäjätunnistus ohjattu toiminta vs. vapaa materiaalissa navigointi SGML-tietokanta materiaali Astoria-tietokannassa käyttäjätietokanta MySQL Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 1 Sisällysluettelo linkkeinä Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 2 Painikkeet sisältävät henkilökohtaista informaatiota materiaalin käsittelystä Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Ei toimintoja aikaisemmin Sivun henkilökohtaiset lokitiedot Ei toimintoja aikaisemmin Toimintojen jälkeen Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 3 Linkki henkilökohtaisiin kirjanmerkkeihin Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 4 Linkki henkilökohtaisiin muistioihin Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 5 Kuvake (linkki) osoittaa, että sivulla on myös syventävää materiaalia aiheesta Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Syventävää materiaalia otsikko Sisällön määrittely Tämä on johdantoa sisältävää materiaalia. Määrittelyn tasot Johdanto Perus Syventävä Tämä on johdantoa sisältävää materiaali Syventävää materiaalia esimerkki 1 esimerkki 2 Määriteltyjä objekteja Syventävää materiaalia tekstielementit, luettelot, taulukot mediaobjektit (kuvat, kaaviot, ääni ja videoleikkeet) Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 6 Pudotus-valikoissa olevat linkit määräytyvät sivulla olevan materiaalin mukaisesti Timo Ovaskainen, 21.1.1999

NÄKYMÄTTÖMÄT LINKIT Linkkien suhteet pienryhmätilat Linkkien suhteet Aiheeseen liittyvät mielenkiintoiset käsitteet yläkäsitteet videoneuvottelulaitteet rinnakkaiset käsitteet Rollabout-laitteisto Desktop-laitteisto alakäsitteet linkkien kaksisuuntaisuus tarvittaessa näkymättömät linkit Kauko-ohjattavat kamerat Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Johtopäätöksiä oppimateriaalin idea onnistui Yleistä oppimateriaalin idea onnistui demoympäristön seuraava kehitysversio kokeilu laajemmassa oppimistilanteessa Materiaalin tuottaminen alussa enemmän työtä vs. perinteinen HTML-teksti määrän kasvaessa rakenteisuuden edut lisääntyvät Materiaalin toiminnallisuus keskeinen ongelma vasteajan pituus (ratkaisun taloudellisuus) todellisten STML-työkalujen käyttö Timo Ovaskainen, 21.1.1999

Tietotekniikan Tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto Timo Ovaskainen Tietotekniikan Tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto timo.ovaskainen@titu.jyu.fi http://titu.jyu.fi Timo Ovaskainen, 21.1.1999