MULTIMEDIAN MONET MUODOT 22.1.1999 Rakenteinen oppimateriaali - hallittua hypertekstiä? Timo Ovaskainen TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto
Rakenteinen oppimateriaali pilottiprojekti Toteutus v. 1998 Jyväskylän yliopisto, Tietotekniikan Tutkimusinstituutti yhteistyöyritys Jyväskylän Teknologiakeskus Oy Pilotin tavoitteet Luoda malli rakenteisen digitaalisen oppimateriaalin tuottamista, hallintaa ja jakamista varten Tutkia ROMin antamaa lisäarvoa oppimisympäristölle Timo Ovaskainen, 21.1.1999
oppimateriaalin tuottaja Taustaa pilottiprojektille Oppimateriaaliin liittyviä toimijoita dokumentti oppi- materiaali oppimateriaalin tuottaja oppija päivitykset / ylläpitäjä opettaja/ ohjaaja Timo Ovaskainen, 21.1.1999
RAKENTEINEN DOKUMENTTI Rakenteisuus Dokumentin sisällön ja rakenteen erottaminen toisistaan dokumentin sisältö dokumentin rakenne + ulkoasun määrittely RAKENTEINEN DOKUMENTTI Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Rakenteistamisen perusteita 1 Oppimateriaalin ylläpito tallennusformaattien erilaisuus elinkaaren pituuden lisääminen Opettaja rooli oppimateriaalia käytettäessä opettaja materiaalin tuottajana Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Rakenteistamisen perusteita 2 Oppijan huomioiminen edistynyt vs. perusasioihin tutustuva oppija ympäristöltä edellytetään käyttäjän tunnistamista Oppimisprosessin tuki yksilöllisyys (kognitiivinen taakka) looginen (luonnollinen) järjestys vs. vapaa navigointi materiaalissa Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Toteutettu pilottiympäristö Oppimisympöristö WCB (Web Cource in a Box) käyttäjätunnistus ohjattu toiminta vs. vapaa materiaalissa navigointi SGML-tietokanta materiaali Astoria-tietokannassa käyttäjätietokanta MySQL Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 1 Sisällysluettelo linkkeinä Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 2 Painikkeet sisältävät henkilökohtaista informaatiota materiaalin käsittelystä Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Ei toimintoja aikaisemmin Sivun henkilökohtaiset lokitiedot Ei toimintoja aikaisemmin Toimintojen jälkeen Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 3 Linkki henkilökohtaisiin kirjanmerkkeihin Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 4 Linkki henkilökohtaisiin muistioihin Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 5 Kuvake (linkki) osoittaa, että sivulla on myös syventävää materiaalia aiheesta Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Syventävää materiaalia otsikko Sisällön määrittely Tämä on johdantoa sisältävää materiaalia. Määrittelyn tasot Johdanto Perus Syventävä Tämä on johdantoa sisältävää materiaali Syventävää materiaalia esimerkki 1 esimerkki 2 Määriteltyjä objekteja Syventävää materiaalia tekstielementit, luettelot, taulukot mediaobjektit (kuvat, kaaviot, ääni ja videoleikkeet) Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Oppimisympäristön keskeisiä ominaisuuksia 6 Pudotus-valikoissa olevat linkit määräytyvät sivulla olevan materiaalin mukaisesti Timo Ovaskainen, 21.1.1999
NÄKYMÄTTÖMÄT LINKIT Linkkien suhteet pienryhmätilat Linkkien suhteet Aiheeseen liittyvät mielenkiintoiset käsitteet yläkäsitteet videoneuvottelulaitteet rinnakkaiset käsitteet Rollabout-laitteisto Desktop-laitteisto alakäsitteet linkkien kaksisuuntaisuus tarvittaessa näkymättömät linkit Kauko-ohjattavat kamerat Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Johtopäätöksiä oppimateriaalin idea onnistui Yleistä oppimateriaalin idea onnistui demoympäristön seuraava kehitysversio kokeilu laajemmassa oppimistilanteessa Materiaalin tuottaminen alussa enemmän työtä vs. perinteinen HTML-teksti määrän kasvaessa rakenteisuuden edut lisääntyvät Materiaalin toiminnallisuus keskeinen ongelma vasteajan pituus (ratkaisun taloudellisuus) todellisten STML-työkalujen käyttö Timo Ovaskainen, 21.1.1999
Tietotekniikan Tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto Timo Ovaskainen Tietotekniikan Tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto timo.ovaskainen@titu.jyu.fi http://titu.jyu.fi Timo Ovaskainen, 21.1.1999