KEHITYSVAMMAISTEN PÄIHDEHUOLTO

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hirvionnettomuuksien kehitys
Advertisements

Sama keho ja sama pää koko elämän
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Naiserityinen päihdetyö
Jumalan kanssa.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
VAPA /99 Vantaa, 11/99 Kohdennettu seminaari viittomakielisille, 11/99 Lahti 5/00 Turku, 9-11/00 Helsinki JULKAISUT: Liian siisti.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Yleisohje Diasarja on jaettu kolmeen osaan esitettäväksi joko kokonaan tai soveltuvin osin: ensimmäisessä osiossa (diakuvat 1-7) tuodaan vammaisen samanarvoisuus.
- Vanhemmat itsenäistyvän nuoren tukena
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Jotain siitä -seminaari Kehitysvammaisten Tukiliiton Kaveri-projekti Projektipäällikkö Kati Ruotsalainen.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Vammaisten päihdepalveluiden kehittyminen Suomessa
VUOROVAIKUTUS.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Ystäväpiiri-toiminta verkostoi ja lievittää ikääntyvien ihmisten yksinäisyyttä iAreena Anu Jansson Vanhempi suunnittelija (toimintaterapeutti,
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Ratkaisukeskeisyys - pähkinänkuoressa
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Työelämän uudet valvonnan muodot
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Tasa-arvosuunnitelma
Kuntoutus - kuntoutuminen
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Ihmisoikeudet mielenterveystyössä toipumisorientaation näkökulmasta
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
HYVINVOINTIVIRTAA SATAEDUSSA
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mielenterveys ja päihteet - mitä voimme tehdä?
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

KEHITYSVAMMAISTEN PÄIHDEHUOLTO Kuusankoski 21.11.2005 Kirsi Saukkola Psykiatrinen sairaanhoitaja, ADHD-valmentaja, ratkaisukeskeinen valmentaja, työnohjaaja

VAPA-PROJEKTIN (2001-2004) KARTOITUKSEN TULOKSIA Kehitysvammaiset ihmiset eivät juo alkoholia sen enempää kuin muutkaan ihmiset. Kymmenellä prosentilla kehitysvammaisista on alkoholin kanssa ongelmia. Puolet alan työntekijöistä on kohdannut ongelman. Päihdeongelmaa kohdataan eniten erityisammattikoulussa.

Suomalaisista kymmenen prosenttia eli noin 500 000 ihmistä juo liikaa alkoholia. Päihderiippuvaisille suunnattuja palveluja ja hoitoja käyttää 40 000 suomalaista vuosittain. Kehitysvammaisista ihmisistä noin kymmenelle prosentille alkoholi on ongelma. Mitä itsenäisemmin kehitysvammainen asuu ja elää sitä suurempi riski hänellä on ajautua päihderiippuvuuteen.

Erityisammattikouluissa alkoholia käyttävistä opiskelijoista henkilökunta arvioi viidenneksen olevan suurkuluttajia. Moni- ja vaikeavammaisilla ongelmia alkoholin kanssa on selvästi vähemmän. Nuoren muutto pois kotoa ja itsenäistyminen ovat otollista aikaa kokeiluille. Eniten päihdeongelmista ovat huolissaan nuorten kehitysvammaisten vanhemmat ja lähipiiri.

Yhteiskunnan muutokset ja lainsäädäntö Vammaisten päihdeongelman kohdalla ristiriitaisia tunteita ja avuttomuutta Siirtyminen pois laitoskeskeisyydestä Integroituminen tuonut mukanaan myös kielteisiä seurauksia Palveluiden turvaaminen lainsäädännöllä ei takaa tasavertaisia palveluita

Asenteet vammaisiin ja heidän päihteiden käyttöön Kehitysvamma ikään kuin suojaa muilta sairauksilta ja ongelmilta Paremmat syyt juoda tai ei oikeus juoda lainkaan – kuitenkin juomisen syyt samat oli kyseessä vammainen tai ei vammainen Ei nähdä olevan samoja oikeuksia ja velvollisuuksia Ei kohdella tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisena kansalaisena

Päihdeongelmaan puuttumisen vaikeus Missä kulkee raja itsemääräämisoikeuden kunnioittamiselle ja missä holhoamiselle? Laitosasuminen Palvelutalot Avopalvelut Kotihoito

Kenen on vastuu? Vammainen itse Juomaa antavat kaverit Hoitaja / lähityöntekijä

VAPA:n mallit Vammaisten päihdepalvelujen kehittämisprojektin tuloksena syntynyt viisi mallia: Koulutusmalli Päihteettömän vammaiskuntoutuksen malli Saavutettavat päihdepalvelut-malli Päihdestrategian suunnittelumalli Monitoimijamalli

HELSINGIN DIAKONISSALAITOS VAPA:n yhdistettävät mallit KOORDINAATIO MONITOIMIJAMALLI HELSINGIN DIAKONISSALAITOS PÄIHDEHOITO OSANA KOKONAIS- KUNTOUTUSTA SININAUHALIITTO OHJEET VAMMAISPALVELU- ORGANISAATION PÄIHDESTRATEGIAN TEKEMISEKSI A-KLINIKKASÄÄTIÖ KOULUTUSPAKETTI VAMMAISPALVELUJEN TYÖNTEKIJÖILLE KALLIOLAN KLINIKAT SAAVUTETTAVUUS PÄIHDEPALVELUISSA Lähde: Eija Kilgast, Vammaisten päihdetyön historia, nykypäivä ja tulevaisuus

Tukipalveluja Kummitoiminta Vertaistukitoiminta Ulkopuolinen konsultointiapu työntekijöille

Voimaantumisen kehä (Kaukola 2000, lisäykset Saukkola 2005) Vapauttavat interventiot Oman elämän hallinta suhteutettuna omiin voimavaroihin Ratkaisukeskeinen toimintatapa Arvostava suhtautuminen Läpinäkyvyys Oman elämän hallinta Oma toiminta Tavoitesuuntautunut Piirrokset, kuvat Itsemäärääminen Valinnanoikeus Voimaantuminen Menneisyyden myönteiset tarinat Onnistumiset

Ratkaisukeskeinen lähestymistapa Tulevaisuuteen suuntautuminen ja tavoitteellisuus Voimavarojen ja toiveikkuuden nostaminen keskipisteeksi Edistys tapahtuu pienin askelin Tasaveroisuus ja yhteistyö Arvostaminen Myönteisyys, luovuus, leikillisyys ja huumori keskustelussa ja ajattelussa Ongelmiin on monia vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen työskentelytapa Ongelma tai vaikeus muutetaan tavoitteeksi Keskustelun, ajattelun tai työskentelyn suuntaaminen toivottuun tulokseen tai tavoitteeseen sekä edistysaskeliin, jotka vievät tavoitetta kohden. Kiitos, kannustus ja palkkio pienistäkin onnistumisista

Voimavarojen ja toiveikkuuden nostaminen keskipisteeksi Huomion suuntaaminen aikaisempiin onnistumisiin ja taitoihin Menneisyyden tarinan voimanlähteiden etsiminen uuden muutoksen aikaansaamiseksi. Ihmisellä on voimavaroja saada aikaan itselleen tärkeät muutokset.

Myönteisyys, luovuus, leikillisyys ja huumori keskustelussa ja ajattelussa Puutteiden ja hankaluuksien, syiden ja syylisten tutkimisen sijaan keskitytään voimavaroja ja piileviä kykyjä kasvattaviin näkökulmiin. Epäonnistumisia tarkastellaan oppimiskokemuksina. Leikin ja huumorin avulla voidaan rikkoa juuttuneita käsityksiä.

Edistys tapahtuu pienin askelin Huomion kiinnittäminen pieniin edistysaskeliin tai liikahduksiin, etenemiseen kohti unelmaa, tavoitetta tai muutostoivetta kannustaa ponnistelemaan tai jatkamaan. Tasaveroisuus ja yhteistyö Keskustelukumppaneihin suhtaudutaan arvostaen heidän ideoitaan ja kunnioittaen heidän tapaansa toimia. Vuorovaikutus tähtää yhteistyön syntymiseen.

Ongelmiin on monia vaihtoehtoisia ratkaisuja Ongelmiin on monia vaihtoehtoisia ratkaisuja. Näkökulmia voidaan muuttaa. Tapahtumien ja kokemusten taustalla ei ole vaikuttamassa vain yksi totuus. Asiat tapahtuvat aina yhteydessä muihin ihmisiin ja ympäristöön, niinpä tavoitteeseen voi päästä monia erilaisia polkuja pitkin.

Ratkaisukeskeinen toimintatapa on prosessi, jossa kaikki vaikuttavat kaikkeen. Pienetkin liikahdukset saattavat olla suurien muutosten alkuja. Kanssaihmiset kokevat yleensä toimintatavan mielekkäänä ja heidän kanssaan pääsee helpommin vuorovaikutukseen koska suuntaudutaan tulevaisuuteen sekä tarkastellaan onnistumisia ja voimavaroja.

Arvostaminen Toisten ihmisten ajattelutavan ja maailmankuvan sekä arvojen kunnioittaminen, mikä ilmenee hyvänä kuunteluna. Oman itsen ja omien arvojen kunnioittaminen valintojen edessä