Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi Ad) 7.3.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
INFO.
Advertisements

Ohjaus työtehtävänä.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Kevään tapahtumia: MA – KE 10. – B leirikoulussa TI – KE 11. – A yökoulussa KE ABC ja 4B opintoretkellä Savonlinnassa TO –PE 13. –
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
Kampanja erilaisten hyvien tekojen huomaamiseksi on viikoilla 7 ja 8. Tee itse hyvää ja ilmianna kaverisi! Huomioi toisia edes pikkuriikkisen paremmin.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Viikko 11 (11. – 15.3.) Maanantai: (11.3.) - Tiistai: (12.3.) -Alakoulun liikuntapäivä klo Yläkoulun liikuntailtapäivä klo Keskiviikko:
Viikko 10 (4. – 8.3.) Maanantai: (4.3.) -Kulttuuripolku/Taidemuseo 8A klo Lähtö 9.40 Tiistai: (5.3.) - Keskiviikko: (6.3.) -Rästikoe klo 8.00.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Viikko 40 (3.10. – 7.10.) Maanantai: (3.10.) -7E Kulttuuripolku/Tanssituokio salissa klo Tiistai: (4.10.) -3.LK: Uusien Testamenttien (Gideon)
Kevään tapahtumia: MA 17.5.Eskarit teatterissa KE 19.5.Yläluokkien liikuntapäivä KE 19.5.Koulujen suunnistusmestaruuskisat TO lk:n YU-kisat.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Viikko 13 (26. – )4.JAKSO ALKAA Maanantai: (26.3.) - Tiistai: (27.3.) -8.LK: Tutustuminen Eseduun klo Keskiviikko: (28.3.) -Rästikoe.
ABI-INFO KEVÄT 2015 SUOMALAIS-VENÄLÄINEN KOULU
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Viikko 45 (7. – ) Maanantai: (7.11.) -Yläkoulu: Tyttöjen salibandyturnaus klo 8-13 Rantakeidas Tiistai: (8.11.) -7.LK: Ehkäisevä päihdetyö-rastit.
Kirjastomme lainausajat alaluokille: MA – TO klo – PE klo – Muista ottaa lainauskorttisi mukaan! Välipala ma-to klo 13 (myös alakoulun.
Viikko 3 (14. – ) Maanantai: (14.1.) -3. JAKSO ALKAA Tiistai: (15.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa klo 9-15 Keskiviikko: (16.1.)
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi Ad) 7.3. Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Pedagogiset aineopinnot lv
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tervetuloa.
Pedagogiset aineopinnot lv
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi Ad) 7.3. Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta

Kurssin tavoitteet (tutkintovaatimukset) Opiskelija ymmärtää: elämänkatsomustiedon aseman ja luonteen taustaltaan monitieteisenä koulun oppiaineena kotien ja oppilaiden katsomuksellisista lähtökohdista lähtevän uskonnottoman moraali- ja katsomusopetuksen didaktiset erityisvaatimukset pääpiirteet elämänkatsomustiedon eri sisältöalueista

Kurssin tavoitteet (jatkoa) Opiskelijalla on valmiuksia: monipuolisesti ja johdonmukaisesti suunnitella ja toteuttaa elämänkatsomustiedon opetusta ottaa vastuuta elämänkatsomustiedon koulukohtaisen opetussuunnitelman laadinnasta löytää käytännön ratkaisuja koulun toiminnassa esiin tuleviin uskonnonvapautta ja katsomusopetusta koskeviin ongelmiin ja kysymyksiin löytää didaktisia ratkaisuja elämänkatsomustiedon käytännön opetuksessa esiin tuleviin ongelmiin, kuten yhdysryhmäopetukseen ja monikulttuuristen ryhmien opetukseen kehittää ja syventää omaa asiantuntijuuttaan suvaitsevaisuuteen ja ihmisoikeuksiin sitoutuvana opettajana

ET didaktiikan kurssit ET didaktiikan kurssien luonne on hieman erilainen kuin muissa monialaisissa aineissa. Tähän on kaksi syytä, jotka liittyvät yhteen: Opiskelijoista vähemmän kuin 1/10 on osallistunut ET-opetukseen koulussa, joten perusosa joutuu toimimaan oppiaineen yleisesittelynä. HY:ssä kaikki ET-arvosanakurssit ovat kursseja, jotka laitokset muutenkin järjestäisivät. Oppiaineen kokonaisluonteen hahmottamiseksi tarvitaan kurssi ja OKL:n panos on, että LO ET perusosa on tällainen. → keskittyminen varsinaiseen LO-didaktiikkaan (1.–6. opetukseen) on siksi perusosassa muita perusosia vähäisempää.

Tavoitteet käytännössä Vasta valinnaisosassa päästään edes tutustumaan käytännön opetukseen. Koko kurssi (kirjallisuutta lukuunottamatta) keskittyy melko käytännöllisiin opetuksen kysymyksiin (seurataan tunteja, tehdään tuntisuunnitelmia, puhutaan yhdysryhmäopetuksesta ja arvioinnista). (Didaktinen näkökulma) Kirjallisuudessa (ja 1. kerralla) kerrataan teoreettisempia asioita perusosasta.

Kurssin sisältö ja toteutus (tutkintovaatimukset) Opintojaksossa syvennetään elämänkatsomustiedon didaktiikan perusosassa käsiteltyjä aihepiirejä käytännön opetuksen näkökulmasta. Lisäksi käsitellään elämänkatsomustiedon käytännön opetuksen kannalta olennaisia kysymyksiä, kuten yhdysryhmäopetuksen suunnittelua ja oppilasarviointia. Painopiste on opiskelijoiden ohjaamisessa soveltamaan oppimaansa käytäntöön.

Käytännön toteutus Kurssi koostuu ryhmäopetuksesta, kouluvierailuista (tuntiseurannasta), verkkomateriaaliin tutustumisesta ja kirjallisista tehtävistä. Kirjallisuuteen liittyy laajempi essee-tehtävä ja ryhmäopetukseen kolme pienempää.

Suoritus Aktiivinen läsnäolo (>85 %) (korvausmahdollisuuksia) ja seurattujen tuntien ja tuntisuunnitelman suullinen esittely Kouluvierailut/opetuksen seuraaminen (lähtökohtaisesti 2*45 min, 1*75 min riittää) Webbiraportti (voi korvata ylimääräisellä seurannalla?) Kirjalliset suoritukset

Oppituntien seuraaminen Kouluvierailuihin kuuluu oppitunnin seuraamisen lisäksi tunnin esittely ryhmässä ja pienen (alle 100 sanaa) raportin kirjoittaminen oppitunnista. Raportissa tulisi olla joitain yleisiä huomioita (esim. oppilasryhmästä ja -aineksesta), kommentti tunnin tavoitteista ja sen kytkeytymisestä OPS perusteisiin, ET:lle ominaisista opetussisällöistä ja –menetelmistä, joita tunnilla käytettiin.

Verkkomateriaalin perehtyminen Esim. Ylen opettaja-TV:ssä on paljon et-materiaalia. Perehdy johonkin kokonaisuuteen ja tee siitä, n. 100 sanan raportti ja esitä se suullisesti ryhmälle.

Poissaolojen korvaaminen Jos on ollut pois enemmän kuin kaksi tuntia, poissaolo pitää korvata ylimääräisellä tuntien seuraamisella, verkkoaineistoraportilla tai tuntisuunnitelmalla. Tuntiseurantojen ja verkkoraporttien korvaamisesta sovitaan erikseen.

Suorituksen kirjallinen osa koostuu neljästä osasta (tenttiä ei ole) Kirjallisuuden pohjalta laadittu essee Palautus 10.3. mennessä (ks. tarkemmin alla) Yhden tunnin huolellinen tuntisuunnitelma (sisältäen jotenkin yhdysryhmäelementin), esitellään ryhmässä loppupään (21.2.->) tapaamiskerroilla ja palaute-taan kirjallisena (mieluiten samalla, viim. 10.3.). Raportti seuratusta tunnista, josta raportti (yläkoulun tunneissa pitää sanoa, miten muunneltavissa luokille 1.–6.) Huom: päivätkää, milloin tunti on seurattu. Esitellään aluksi heti tuntia seuraavalla ryhmäkerralla (lyhyesti, kirjallinen osa mieluiten saman tien). Kurssin lopulla käsitellään (ehkä) ryhmissä -> yksittäisiä raportteja ei käsitellä. Raportti Internetistä löytyvästä aineistosta ja ehdotus sen pohjalta pidettäväksi tunniksi. 25.2. suullinen esitys ja kirjallinen osa (mieluiten samalla, viim. 10.3. mennessä).

Kirjallisuusessee Teos: Elo, P., Hulkki, E. & Kaila, E. (toim.) 2006. Kaikki virtaa: Elämänkatsomustiedon perusta ja tulevaisuus. Helsinki: Opetushallituksen katsomusaineiden kehittämishanke, FETO ry, Suomen Humanistiliitto. Suoritus = suppeahko essee (2–4 s.): Otsikko: ET:n tietotausta teoksen Kaikki virtaa valossa ja sen merkitys käytännön opetukselle luokka-asteilla 1–6. Huom: sekä useampien artikkeleiden hyödyntäminen että käytännön näkökulma. Esseessä on hyväksi kirjan artikkeleiden lisäksi hyödyntää muuta ET:n didaktiikan perus- ja valinnaisosassa opittua.

Kouluvierailumahdollisuudet Viikin normaalikoulu (Kevätkatu 2, Viikki) Latokartanon peruskoulu (Agronominkatu 22/Leskirouva Freytaginkuja 9, Viikki) Yhtenäiskoulu, Louhentie 3 Käpylän peruskoulu, Mäkelänkatu 93 Helsingin normaalilyseo (Ratakatu 6) Itse hankitut paikat mahdollisia (ja suositeltavia)! Huom: tunneilla pitää olla ajoissa! tunteja pitävälle opettajalle täytyy ilmoittaa tuleeko -> ilmoittautuminen sitova (tai peruttava ajoissa) Huom. Vko 8 talviloma

Viikin normaalikoulu (Kevätkatu 2, Viikki): Pekka Ranta <pranta@mappi.helsinki.fi> ALAKOULU (45 min, 5.–6. 2* 45 min) Ti 9.00-9.45, 1. lk, Pekka Ranta, h. 3044 (alakoulun pääty, 3 krs) Ke 8.00–8.45, 3.. lk, Pekka Ranta, h. 3044 Ke 13.15–14.00, 4. lk, Pekka Ranta, h. 3044 To 8.00–9.50, 5–6 lk, Pekka Ranta, h. 3044 Pe 9.00–9.45, 2. lk, Pekka Ranta, h. 3044 (max 6, mutta siitä tulee jo aika ahdasta, huom. voi olla muita kuuntelijoita, harjoittelu?)

Latokartanon peruskoulu Agronominkatu 22/ Leskirouva Freytaginkuja 9, Viikki LK: 1-9 tiistaisin klo 12.45-13.30 ja 5 ja 6lk jatkaa 13.30-14.15. (Max ) Yhteyshenkilöt: 1. – 3. lk: Margit Tikkanen-Haario margit.tikkanen-haario@edu.hel.fi tiistaisin (28.1. alkaen) klo 8.15-9.00. 4. – 5. lk: antti.tukonen@edu.hel.fi, tiistaisin klo 12.45 - 14.30 9.lk: ritva.tuominen@edu.hel.fi, tiistaisin klo. 12.45-13.30

Yhtenäiskoulu, Louhentie 3 Pia Sirkiä <pia.sirkia@edu.hel.fi> ET tunnit tässä jaksossa (6.2.saakka) ti 13.15-14.30 (1.-2.-lk tunnit, ryhmässä 13 oppilasta) ti 9.45-10.50 (3.-4.-lk tunnit, ryhmässä 5 oppilasta) to 8.15-9.30 (5.-6.-luokan tunnit, ryhmässä 10 oppilasta) Jakso vaihtuu pe 7.2. ja siitä eteenpäin tunnit ovat seuraavasti: ma 8.15-9.30 (1.-2. -luokan tunnit) ti 9.45-10.50 (3.-4.-luokan tunnit) to 8.15-9.30 (5.-6.- lk tunnit)

Käpylän peruskoulu, Mäkelänkatu 93 Jari Tirkkonen <jari.tirkkonen@edu.hel.fi> Näyttävät 2-tunneilta (90 min + 5 min pikkuvälitunti?) maanantaisin klo 12.35-14.05 (6-luokan et) keskiviikkoisin klo 13.35-15.05 (9-luokan elämänkatsomustieto) perjantaisin 13.35-15.05 (7-luokan elämänkatsomustieto)

Viikin normaalikoulu (Kevätkatu 2, Viikki): Vesa Åhs <vesa.ahs@helsinki.fi> 9. lk ET tunnit ma 10.2. lähtien (4. jakso). Oppitunteja (75 min) on: ma ja pe klo 8.15-9.30 ke klo 13.30-14.45