Muuttuva mediaympäristö ja koulu Opetushallitus 26.–27.10.2009 Maailmankansalainen ja media - kriittisen medialukutaidon kehittäminen Vappu Laine äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Jakomäen peruskoulu, Helsinki
Maailmankansalainen ja media Opetushallituksen valtakunnallinen hanke 2008-2009 - syvennetään lasten ja nuorten media- ja tiedonhankintataitoja, yhteiskunnallisen osallistumisen ja vaikuttamisen valmiuksia sekä mediakriittisyyttä - julkaisu Maailmankansalainen ja media, OPH ja OPM 2009 - Jakomäen yläaste, projekti Nuori mediakansalainen 27.10.2009 Vappu Laine
Jakomäen yläaste Helsinki Koulumme on perustettu 1972 vastarakennetun Jakomäen lähiöön; oppilasmäärä noin 250, josta noin kolmannes maahanmuuttajataustaisia Painotusalueet ovat mediaviestintä ja tietotekniikka, luovuus ja kädentaidot sekä kansainvälisyys ja monikulttuurisuus. Nyt syksyllä aloittaa soveltuvuusluokka ”Tietotekniikka ja viestintäteknologia”. Nuori mediakansalainen 27.10.2009 Vappu Laine
Nuori mediakansalainen Lähtökohtamme tarjotaan erilaisia oppimistilanteita koetaan yhdessä onnistumisen elämyksiä ja luodaan yhteisöllisyyttä opitaan kriittisyyttä tukee koulumme painotusalueita ja aihekokonaisuuksia. Halusimme tarjota 9-luokkalaisille yhdessä muunlaista opiskelua; halusimme rikkoa luokat erilaisiksi opetusryhmiksi; halusimme avata heille ovia kurkistella muuallekin Aihekokonaisuudet Ihmisenä kasvaminen; Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys; Viestintä ja mediataito; Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys; Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta; Turvallisuus ja liikenne; Ihminen ja teknologia 27.10.2009 Vappu Laine
Nuori mediakansalainen mainoskouluun analysoitiin mainoksia: ihmiskuvaa, sukupuolirooleja, luontokäsitystä, ekologisia piirteitä tehtiin itse mainoksia pohdittiin mainnonnan roolia yhteiskunnassamme 27.10.2009 Vappu Laine
Näkökulma: *ekologinen jalanjälki *kestävä kehitys Mainostettava tuote Onko tuote sellainen, jota tarvitsemme, vai sellainen jota vain haluamme? Millainen on tuotteen ekologinen jalanjälki? Itse mainos Millaisen arvon mainos antaa ekologisille arvoille? 27.10.2009 Vappu Laine
Osallistujat 9-luokkalaiset sekä 10-luokkalaisia yhteensä n. 60 oppilasta asiantuntijoina mainostoimistot Gravison ja TextHouse muita tiimi- ja työpajaohjaajia mm. Helsingin kaupungin rakennusvirasto, Mediakeskus, Mediametka opettajat:työryhmä(3) ja tiimiopet(6) Syksyn ensimm. Suunnitelma (word-tiedosto) 27.10.2009 Vappu Laine
Toteutus Lisäksi opintokäyntejä 27.10.2009 Vappu Laine
Oppilas tavallisella tunnilla Oppilas tiimityössä mainosasiantuntijat ja tiimin vastuuope ohjaavat Oppilas tavallisella tunnilla Oppilas tiimityössä Oppilas auditorio-tunnilla hankkeen omat opet ohjaavat mainosasiantuntijat ja muut asiantuntijat ohjaavat
Tiimit jäsenet eri luokista, 5-7 oppilasta opettajien päättämä, otettiin huomioon taidot, taipumukset, kaveruussuhteet; tavoitteena kiva yhteismeininki tiimi päätti keskenään työnjaosta kullakin tiimillä vastuuopettaja 27.10.2009 Vappu Laine
Asiakkaat oikeasta työmaailmasta Fiskars WSOY Optica optikkoliike Terveys ry. Helsingin kaupunki, rakennusvirasto ja opetusvirasto Yritysyhteistyö tärkeää oppilaille 27.10.2009 Vappu Laine
Muut yhteistyötahot Mediakeskus Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Uusix-verstas Mediakasvatuskeskus Metka 27.10.2009 Vappu Laine
Mainostoimeksiannot seitsemän toimeksiantoa, joten seitsemän tiimiä vaihtelivat perinteisestä printtimainoksesta markkinointikampanjan suunnitteluun 27.10.2009 Vappu Laine
Fiskars Brands Finland Ltd printtimainoksen (lehti-ilmoituksen) tekeminen annetusta tuotteesta kansainvälistä graafista ohjeistoa tarkasti noudattaen - lue yrityksen historia sivulta http://www.fiskars.com/content/garden_fi_fi/Garden/aboutFiskars/History ja huomaat, että pienestä suomalaisesta yrityksestä on kasvanut kansainvälinen konserni, jossa mainonnasta ei enää päätetä Suomessa - tutustu graafiseen ohjeistoon (suomennos englannin tunnilla?) - koska kyseessä on puutarhatuote, ilmoitus julkaistaisiin todennäköisesti puutarha-alan lehdessä, lehtiä mm. Viherpiha, Oma piha ja Kotipuutarha (näitäkin voi selailla) - hae kuvia ja logoja osoitteesta http://www.fiskarsdatabank.com/, käyttäjätunnus on fiskars ja salasana 1649 (joka on Fiskarsin perustamisvuosi) 27.10.2009 Vappu Laine
Optica Oy Urheilulasit-mainoksen tekeminen yrityksen nettisivuille - tutustu yrityksen nettisivuihin http://www.optica.fi/ - tutki silmälasien/aurinkolasien mainontaa (huomaat pian, että Suomeen on rantautunut monia kansainvälisiä optikkoketjuja ja alalla on verinen hintakilpailu; laadusta ei juuri nyt puhu kukaan ja pienen suomalaisen yrityksen on vaikea pärjätä markkinoilla) - yritys toimittaa urheilulliset aurinkolasit oppilaiden käyttöön - tärkeimmät tuoteominaisuudet: lasit suojaavat silmiä, laseissa on laaja näkökenttä ja niillä näkee terävästi – koekäytä laseja ja etsi lisää myyntiargumentteja - pohdi, mikä on tuotteen kohderyhmä (minkä ikäiset, naiset vai miehet, kaupungissa vai maalla, miten käyttävät vapaa-aikaa, miten tuote liittyy vapaa-ajanviettoon) - tutki nettimainoksia, millaiset tekniset ja luovat ratkaisut toimivat valitsemassasi kohderyhmässä - ideoi nettimainos, joka sopii mainostavalle yritykselle, erottuu kilpailijoista ja puhuttelee kohderyhmää - logot saa Jaanalta 27.10.2009 Vappu Laine
WSOY Oppimateriaalit Oy / Ammatti- ja korkeakoulukirjat kirjan ”Ruokaa Jess!” markkinoinnin perussuunnittelu, mediasuunnittelu ja mainoksen laadinta - tutustu yrityksen nettisivuihin http://www.wsoyoppimateriaalit.fi/oppi/?aste=AI, etsi myös ko. kirja hakusanalla - tutki kirjojen mainoksia, mitä mieltä olet niistä - mitä muita vaihtoehtoja printtimainonnassa on kuin esittää kirjan kansi ja kehottaa tilaamaan (99 % kirjamainoksista sellaisia) - lue kirjan takakansi ja mieti, mitkä kirjan ominaisuudet sopivat kohderyhmälle, oletko itse kohderyhmää, mikä on oma mielikuvasi kirjasta - sopiiko kirja kotikokille – jos ei, miksi - tee muistio kirjan ominaisuuksista (kirjan koko, tekstin koko, tekstin tyyli, kuvat, tehtävät jne.) - etsi medioita (lehdet, netti, radio, tv, ulkomainonta, tapahtumamarkkinointi jne.), jotka tavoittavat kohderyhmän: esim. mitä lehtiä kokkien opettajat voisivat lukea, entä miten tavoitetaan maahanmuuttajat jotka eivät osaa kunnolla suomea - tee asiakkaalle ehdotus mediasta ja perustele valintasi – vaiheessa 2 mainoksen toteutus mediavalinnan mukaan - logot saa Jaanalta 27.10.2009 Vappu Laine
Helsingin kaupunki Rakennusvirasto, Hyvä kasvaa Helsingissä -kampanja juliste teemalla Kasvata kaveria olemaan roskaamatta - julisteen teksti käännetään myös toiselle kotimaiselle eli ruotsiksi - tutustu Hyvä kasvaa Helsingissä -liikkeen nettisivuihin http://www.hyvakasvaa.fi/ ja uusimpaan kampanjaan www.puhuvaroskis.fi - Elina Nummi eli Täti Vihreä (katso esim. http://www.ymparistokasvatus.fi/ekoarki/vinki_asia.htm) on halukas tulemaan koululle tekemään ”kokemuksellisen” briiffauksen aiheeseen - logot saa Jaanalta 27.10.2009 Vappu Laine
Terveys ry. printti teemasta Terveellinen ravinto Terveyslehti-nimiseen aikakauslehteen tutustu yhteisön nettisivuihin www.terveysry kohderyhmä nuoret printti luonteeltaan juliste mieti, millaisissa tilanteissa he itse päättävät ruoka-aikansa ja ruokalajinsa mieti, millaista ravintoa nuoret itse suosivat mitä mielikuvia ravintomainokset viestittävät nuorille 27.10.2009 Vappu Laine
Helsingin opetusvirasto/ Jakomäen yläaste logo teemasta Nuori mediakansalainen tutustu ekologiseen kuluttamiseen ja kierrätykseen Internetissä suunnitelkaa logo mustalle t-paidalla siten, että logossa on mukana teksti Nuori mediakansalainen, voi olla myös/tai englanniksi toteuttakaa logon painatus joko itse tai alan yrityksessä 27.10.2009 Vappu Laine
Helsingin opetusvirasto/ Jakomäen yläaste julkaisudokumentti hankkeesta Nuori mediakansalainen tutustu aluksi erilaisiin painettuihin dokumentteihin suunnitelkaa, mitä eri materiaalia esittelette julkaisussa suunnitelkaa, miten kokoatte materiaalit seuratkaa koko hankkeen ajan kaikkia tiimejä 27.10.2009 Vappu Laine
Palaute Oppilaat saivat jatkuvaa palautetta tiimeissä asiantuntijoilta ja opettajilta antoivat myös keskenään toisilleen palautetta valmiista työstä mainostoimistosta palaute 27.10.2009 Vappu Laine
”Kuvan sommittelu toimii ”Kuvan sommittelu toimii. Iskulause on sijoitettu kuvan vasempaan alalaitaan, mistä se erottuu hyvin. Samoin logon paikka on oivallisesti mietitty. Sanoma ja allekirjoittaja (rakennusvirasto) tulevat siis selkeästi esille. Myös roskiksen paikka kuvassa on sopivasti keskeisessä asemassa. Tekijät ovat oivaltaneet myös hienosti laittaa roskiksen puhumaan. Puhuvat roskikset ovat Helsingin kaupungin innovatiivinen keksintö, mikä on saanut myös kansainvälistä huomiota. Pienet yksityiskohdat on tarkasti mietitty ja julisteessa riittää katsottavaa. Positiivinen asenne julisteessa saa varmasti ihmiset ajattelemaan ja toimimaan paremmin kuin negatiivinen asenne.”
”- tekijät paneutuivat miettimään julisteen sanomaa, toteuttivat sen huolellisesti ja perustelivat työnsä hyvin - tekijät uskoivat työhönsä, eivät vähätelleet eivätkä kehuneet liikaa - työn esittely muistutti eniten oikeaa mainostoimiston presentaatiota asiakkaalle”
Projektin päätös (1 / 2) joulukuussa mainoskatselmus jokainen sai nähdä jokaisen työn jokainen sai t-paidan ja dokumenttijulkaisun 27.10.2009 Vappu Laine
Projektin päätös (2 / 2) joulujuhla 20.12.2008 ryhmä 9-luokkalaisia esitteli mainokset koko koululle (ja vanhemmille) joulujuhlassa dataprojektoria ja näyttämön isoa valkokangasta käyttäen 27.10.2009 Vappu Laine
-projekti näkyy ja vaikuttaa edelleen Mainokset työselostuksineen ovat nähtävissä julkisesti verkossa osoitteessa www.koulufoorumi.fi 27.10.2009 Vappu Laine