Alkoholiteollisuuden ja järjestöjen vastakkainasettelu alkoholimainonnassa Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Suomalaisten mielipiteet nykyisistä alkoholi- poliittisista rajoituksista Gallup-tutkimusten mukaan vuosina kk/v Pitäisi väljentää Pitäisi tiukentaa.
Sama keho ja sama pää koko elämän
Katja Mikkonen Kari Niklander
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Satakunta.
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
Alkoholi ja huumeet.
Kaupallisen alan kulttuuri
Viestinnän Keskusliitto 15 ‒ 24-vuotiaiden mediankäyttö.
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Konsulttinuoret Toimintasuunnitelma
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
Suomi idän ja lännen solmupisteenä
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
1 Suomi24 – Suomen suurin yhteisö •Kävijät –Noin eri kävijää/vko –Suomen suurin käyttäjien tuottama palvelu •Palvelut –Aloitussivu & haku –Keskustelu.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
EU-vaikuttaminen Suomessa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Pohjois-Pohjanmaa.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Etelä-Karjala.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Mikä suomalaisessa alkoholimainonnassa mättää?
Seuraava päivä voi olla yhtä hauska kuin edellinen ilta!
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Mitä yhdistymissopimuksessa sovittiin ja millä tavoin EHYT ry:n strategiatyötä jatketaan? Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi Valtuusto
Päihdeongelmien torjunta - kaikkien yhteinen asia
Ajankohtaiskatsaus ja yhdistymisen toteutuminen Valtuusto
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
”Lasten ja nuorten alkoholinkäyttöä on vähennettävä” Media-analyysi alkoholimainonnan rajoittamista koskeneesta keskustelusta mediassa kesäkuu – lokakuu.
Raittiina 2000-luvun Suomessa - vainottu perinteen jatkaja vai villi ja vapaa kapinallinen? Toiminnanjohtaja Tom Anthoni Raittiuden.
STM/PSO/MM Alkoholiohjelma STM/PSO/MM Litraa, asukasta kohden Alkoholijuomien kokonaiskulutus 100 %:n alkoholina vuosina.
Jalankulkijoiden liukastumiset -kyselytuloksia 2014.
Alkoholin mainonta ravintolassa
Ira Ekholm 4A. 1. uutinen Ongelma: Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisiin negatiivisesti * pohditaan ratkaisuja ongelmaan.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
TOSITIETOA Alkoholi. Yleistä alkoholista Valmistetaan luonnontuotteista (mm. viljat ja hedelmät) käyttämällä tai tislaamalla Vaikuttavana aineena kaikissa.
Voisiko yhteiskunnallisilla ratkaisuilla vaikuttaa päihderiippuvuuksiin? Olli-Pekka Ryynänen Itä-Suomen yliopisto.
Päivitetty laki Käsittää alkoholin lisäksi nikotiinituotteet, huumausaineet sekä rahapelaamisen haitat THL koordinoi tueksi toimintaohjelman joka linjaa.
Humehista… Jarkko Riikonen Itä-Suomen poliisilaitos erityisnuorisotyöntekijä.
JÄRJESTÖHAUTOMON TILAISUUS INFOA PELIYHTEISÖJEN FUUSIOSTA.
Esittely Metsänhoidon suositukset.
Kemikaalit ja kiertotalous kommenttipuheenvuoro
Työelämän uudet valvonnan muodot
Alkoholista asiallisesti
KAPPALE 24 ALKOHOLISTA ASIALLISESTI
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Uskonto ja yhteiskunta
THL, Helsinki Alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategiat mainosrajoitusten vastustamiseksi Juha-Pekka Lauronen Tohtorikoulutettava Valtiotieteellinen.
Voiko omilla elämäntavoilla vaikuttaa yhteiskuntaan?
Yleistä suomen alkoholipolitiikasta
Tupakka, alkoholi ja huumeet
Kuntoutuksen kuumat perunat
Maritan testamentti Miniseminaari Suomen Mielenterveysseura
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Vaikuttavat järjestöt: teesit käyttöön
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Alkoholiteollisuuden ja järjestöjen vastakkainasettelu alkoholimainonnassa Toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi

Kansalaisjärjestöjen ja alkoholiteollisuuden vastakkainasettelu -Alkoholimainonta on ollut Suomessa sallittua vuodesta Esim. Ranskassa mielikuvamainonta ja Norjassa kaikki alkoholimainonta on edelleen kielletty -Lukuisat kansalaisjärjestöt ovat viime ja tällä hallituskaudella ajaneet alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä myös Suomessa. Kieltämisellä on ollut myös mm. viime- ja nykyisen eduskunnan enemmistön tuki. -Monet päihdejärjestöt ovat esittäneet myös alkoholimainonnan kieltämistä kokonaan. -Alkoholiteollisuus on vastustanut mainonnan rajoituksia erittäin voimaperäisesti ja ollut vahvasti vaikuttamassa niitä vastaan viime hallituskauden työryhmissä. Keskustelussa alkoholiteollisuus on pyrkinyt hämmentämään mm. kiistämällä mainonnan tutkitut vaikutukset.

Alkoholiteollisuuden viestejä -Alkoholimainonta ei vaikuta alkoholinkäyttöön -Alkoholiongelmat ovat pienen vähemmistön ongelmia -Itsesääntely riittää ylilyöntien karsimiseen -Mainonnan kielto ei ratkaise nuorten humalajuomista -Valistus on paras tapa suojata yhteiskuntaa alkoholinkäytön vaaroilta

Kansalaisjärjestöjen näkökulma -Lasten ja nuorten alkoholinkäyttöä on vähennettävä. Tämän on mentävä alkoholiteollisuuden markkinatavoitteiden edelle. -Alkoholimainonnan vaikutuksista nuorten alkoholinkäyttöön on vahva tutkimusnäyttö. -Hinta ja saatavuus ovat avaintekijöitä alkoholinkulutuksessa. Mielikuvamainonnan kielto tai täyskielto on konkreettinen täydentävä keino vaikuttaa nuorten alkoholinkäyttöön. -Nykyinen lainsäädäntö ei tosiasiassa pysty suojelemaan alaikäisiä alkoholimainonnalta. Ns. ”kieltolista” kannustaa luovuuteen. -Kansainväliset tutkimukset osoittavat, ettei itsesääntely riitä hillitsemään alkoholimainontaa. Selkeä lainsäädäntö on parempi vaihtoehto myös yrityksille. -Ranskan ja Norjan esimerkki tukee lainsäädännön kehittämistä Suomessakin.

Lähde: TNS Gallup Oy, , N=1004

Yhteenvetoa • Suomalaiset kantavat huolta alkoholin ylikorostuneesta asemasta yhteiskunnassa • Erityisen huolissaan ollaan lasten ja nuorten humalajuomisesta • Näkemys juomatapojemme ”eurooppalaistumisesta” jakaa mielipiteitä, mutta nuorten kokemus on, että juomisen tarkoituksena on humaltuminen • Yleinen mielipide sallisi alkoholijuomista tuotetietojen esittämisen mutta kieltäisi mielikuvamainonnan • Jos vaihtoehtona on pelkkä itsesääntelyn kehittäminen, enemmistö olisi valmis kieltämään alkoholimainonnan kokonaan. • Mitä tosiasiassa menetetään, jos alkoholimainonnasta luovutaan?

Kiitos!