MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Asiakaslehtitutkimus 2009 Heikki Nikali ja Arja Kaikkonen, Itella Oyj Riitta Siikaranta ja Annika Fock, Rian Oy Aikakausmedian Asiakaslehtiryhmä.
Sommittelusta.
Pääotsikko – Rivi alaotsikkoa varten. ©2012 VJS. Otsikkorivi Vantaan Jalkapalloseura eli VJS on Länsi- ja Keski-Vantaalla toimiva jal- kapalloon erikoistunut.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Valokuvaus, 1. tunti.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Sosiaalisen median koulutus
ja kuinka sitä tulisi soveltaa
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Miten myydä juttu profaaniin lehteen?
Asiakkuudet luovalla alalla
14 websuunnitteluvinkkiä!
Lyhyt oppimäärä väriopista ja suunnittelusta
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Kuinka rakennan Semppi-terveyspisteen? Semppi on kaikille avoin, maksuton terveyspiste, jossa on tutkittua tietoa terveydestä ja vinkkejä oman terveydentilan.
Lehtijutun osat.
- vastaajina lehden tilaajatalouksien lukijoita - nettikysely, Digium Enterprise - vastaajia n. 200/tutkimuskierros - taustaryhminä mm. sukupuoli ja ikä.
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
Sanomalehti mainonnassa
Hyvä PowerPoint-esitys
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Otsikko Muuta. Otsikko Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Kuvat: Johan.
Niko Pääkkönen TIK8SNB.
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
DIOJEN JA KALVOJEN MAAILMA
Kokonaisuuden suunnittelu
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Kärkimedia Paneeli Huomioarvon analyysi.
Visu Visuaalisuus Palvelu noudattaa THL:n graafista ilmettä. Ulkoasun tulee olla selkeä ja herättää luottamusta. Lisäksi työpajakeskusteluissa kuvailtiin.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
N:n tuotteen analyysi ( ) 1
Aikakauslehtimainonnan vaikutukset KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus.
PDF –dokumentit Adobe Acrobatilla Taina Joutsenvirta Valtiotieteellinen tiedekunta
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
DIGITARVIKE.FI Tyyliopas. Yleistä  Tyyliopas on luotu selkeyttämään digitarvike.fi -sivuston informaatiorakennetta, koska käyttäjäkyselyiden perusteella.
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
JOPOX Uusi hallinta / Lomaketyökalu. Uuden lomakkeen luonti Lomakkeen rakentaminen alkaa klikkaamalla auki Lomakkeet. Oletusarvoisesti oman joukkueesi.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
mielipidekirjoitelma
Otsikko Alaotsikko.
Posterin otsikko Ohjeita Alaotsikkko
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
Tutkielman teko-ohjeet
PDG Maija-Liisa Heikkilä
Mainonnan vaikutuskeinoja
Tehtävä 3: PowerPoint Maria Rahkola.
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Kuvat ja teksti
Tuotteen nimi Esityksen otsikko.
MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ ON Asko Siukosaaren mukaan
Microsoft SharePointin mukauttaminen Verkkosivusto
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Sanomalehdet voidaan jakaa: paikallis-, maakunta- ja
Kuvagalleria Adobe Bridget -ohjelmalla
Kirjoittajan nimi, arvo Työpaikka
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Marttojen powerpoint esityspohja 2019
Sosiaalisen median kuvamalli
Esityksen transkriptio:

MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu ja budjetti AD = art director (vastaa ulkoasusta) copywriter = vastaa teksteistä brändi = tuoteimago (eli päätetään, mitä mielikuvia tuotteeseen kuluttajien halutaan liittävän) Laaditaan idean pohjalta käsikirjoitus Kohderyhmät: nautiskelevat materialistit, empaattiset riskinottajat, turvallisuushakuiset perheihmiset, rationalistiset materialistit, itseään toteuttavat luontoihmiset

Nautiskelevat materialistit varaa kuluttaa, kuluttavat itseensä arvostavat laatua yhdistävät tuotteet elämänlaatuun

Rationalistiset materialistit arvostavat laatua informatiivinen, järkeen vetoava mainonta tehoaa tunteisiin vetoavat mielikuvat ärsyttävät

Empaattiset riskinottajat arvostavat ystäviä, seikkailua, matkailua, ulkonäköä vauhtia mielikuviin!

Turvallisuushakuiset perheihmiset perheen turva tärkein arvo mielikuvat sujuvasta arjesta tärkeitä

Itseään toteuttavat luontoihmiset työn sisältö tärkeämpää kuin palkka luonto ja luonnollisuus tärkeitä

ILMOITUKSEN TEHOKEINOT: MAINOKSEN KOKO: mitä suurempi koko, sitä tehokkaampi ja kalliimpi ilmoitus MAINOKSEN MUOTO: mainoksen persoonallinen muoto herättää huomiota ja kiinnostaa PÄÄOTSIKKO: lyhyt, iskevä, näkyvä: sisältää kohderyhmän ja tarjottavan hyödyn VÄLIOTSIKOT: katkaisevat pitkän tekstin, kertovat asiasta olennaisen, hyvä huomioarvo ISKULAUSE ELI SLOGAN: lyhyt, iskevä, mieleen jäävä; pitää yrityksen ja tuotteen mielessä

ILMOITUKSEN TEHOKEINOT: LEIPÄTEKSTI: lyhyt, ilmeikäs, voi olla pitkäkin, jos se sisältää kiinnostavan tarinan TEKSTITYYPIT JA KIRJAINKORKEUS: tilanteen mukaan, ei turhaa kikkailua KUVA: mieluiten aina: Henkilökuvat ovat tehokkaita ja dynaamisia; mitä suurempi kuvakoko, sitä parempi huomioarvo; kuvasarjat yleensä yksittäisiä kuvia parempia; piirrokset kuvan kanssa erityisen tehokkaita

ILMOITUKSEN TEHOKEINOT: VÄRI: väri nostaa huomioarvoa, luo mielleyhtymiä ja tunnelmaa, muistettava värien yhteensopivuus MAINOKSEN OSIEN ASETTELU: lay out eli leiska: otsikon, leipätekstin, kuvien ja logon asettelu; tasapainoisuus, paljon tyhjää tilaa MAINOKSEN PAIKKA LEHDESSÄ JA SIJAINTI LEHDEN SIVULLA: etu- tai takasivu, kohderyhmän lukema sivu, sivun kulmapaikat, erityisesti yläkulmat LOGO JA KEHYS: logo ja yhteystiedot riittävän isoina, jotta tuote yhdistetään mainostajaan; kehys estää syrjähypyt viereiseen mainokseen

ILMOITUKSEN KOKO: Huomioarvoprosentit: - ilmaistaan palstamillimetreinä = leveys (palstoina) x korkeus (mm) esim. kaksi palstaa x 130mm = 260 pmm jos hinta 5,50mk/pmm, ilmoituksen hinnaksi 2430 mk - koko on lehti-ilmoituksen suurin kustannustekijä Huomioarvoprosentit:

PÄÄOTSIKKO: Lukuarvo viisi kertaa suurempi kuin muun tekstin Otsikkoon tuotteen nimi, kohderyhmä ja myyntiväittämä Lyhyt otsikko pitkää tehokkaampi

Otsikkotyyppejä: Uutisaiheinen: ”Uusi hinnasto - uudet edut” Uteliaisuutta herättävä: ”Eivät kaikki unelmaturkit ole minkkiä” Kehottava: ”Tule ja vertaa hintojamme” Yrityksen tai tuotteen nimen perustuva: ”Aleksi 13 - hyvän ruoan ostopaikka” Kysyvä: ”Tiedätkö mitä tapahtuu huomenna klo 9.30?” Iskulauseeseen perustuva: ”Kuvittele kameralla” Tarjousaiheinen: ”Kaikki mallit -20%”

Otsikkotyyppejä: Etuja korostava: ”Kanta-asiakkaana saat kaikki nämä edut” Tunteisiin vetoava: ”Kesäfiilis Tiimarista” Ajankohtaan liittyvä: ”Rapukesteihin”, ”Juhannustulille”

LEIPÄTEKSTI: - lukijan asemaan asettuminen - tilannesidonnaisuus - toiminta- tai ostokehotus - kielioppi, totuudessa pysyminen, hyvät tavat ISKULAUSE ELI SLOGAN: - lyhyt mainostekstin tiivistelmä - rekisteröitävissä - ilmoituksen loppuosaan - laulettu slogan = jingle

VÄRI: Lisää huomioarvoa, neliväri-ilmoitus on tehokkain

VÄRI: Musta pakkaus näyttää vaaleaa raskaammalta Sininen näyttää olevan kaukana, luo rauhallisuutta ja raikkaita mielteitä Oranssi ja punainen näyttävät olevan muita lähempänä Keltaisella on suurin huomioarvo Vihreä rauhoittaa

Ilmoituksen osien asettelu (lay out) Lay out (”leiska”) tarkoittaa ilmoitusaineiston osien keskinäistä asettelua ilmoituksessa Lukijan katsetta ohjaillaan esim. nuolilla, henkilön katseella, kuvalla, väreillä sekä tekstin asettelulla tyhjä tila myy parhaiten: 70/30-sääntö

ILMOITTELUN YHDEKSÄN OHJETTA Luo yrityksen ilmoittelulle oma ilme. Älä muuta sitä jatkuvasti. Varmista, että ilmoittelun ilme on yrityskuvan mukainen. Esiinny säännöllisesti. Käytä määräpaikkaa. Se maksaa, mutta tuo tulosta. Ilmoita aina hinta. Hinta lisää ilmoituksen lukuarvoa. Käytä aina kuvaa. Käytä veturituotteita. Älä sijoita ilmoitukseen liikaa elementtejä. Käytä tehokeinoja harkiten - käytä tyhjää tilaa