MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu ja budjetti AD = art director (vastaa ulkoasusta) copywriter = vastaa teksteistä brändi = tuoteimago (eli päätetään, mitä mielikuvia tuotteeseen kuluttajien halutaan liittävän) Laaditaan idean pohjalta käsikirjoitus Kohderyhmät: nautiskelevat materialistit, empaattiset riskinottajat, turvallisuushakuiset perheihmiset, rationalistiset materialistit, itseään toteuttavat luontoihmiset
Nautiskelevat materialistit varaa kuluttaa, kuluttavat itseensä arvostavat laatua yhdistävät tuotteet elämänlaatuun
Rationalistiset materialistit arvostavat laatua informatiivinen, järkeen vetoava mainonta tehoaa tunteisiin vetoavat mielikuvat ärsyttävät
Empaattiset riskinottajat arvostavat ystäviä, seikkailua, matkailua, ulkonäköä vauhtia mielikuviin!
Turvallisuushakuiset perheihmiset perheen turva tärkein arvo mielikuvat sujuvasta arjesta tärkeitä
Itseään toteuttavat luontoihmiset työn sisältö tärkeämpää kuin palkka luonto ja luonnollisuus tärkeitä
ILMOITUKSEN TEHOKEINOT: MAINOKSEN KOKO: mitä suurempi koko, sitä tehokkaampi ja kalliimpi ilmoitus MAINOKSEN MUOTO: mainoksen persoonallinen muoto herättää huomiota ja kiinnostaa PÄÄOTSIKKO: lyhyt, iskevä, näkyvä: sisältää kohderyhmän ja tarjottavan hyödyn VÄLIOTSIKOT: katkaisevat pitkän tekstin, kertovat asiasta olennaisen, hyvä huomioarvo ISKULAUSE ELI SLOGAN: lyhyt, iskevä, mieleen jäävä; pitää yrityksen ja tuotteen mielessä
ILMOITUKSEN TEHOKEINOT: LEIPÄTEKSTI: lyhyt, ilmeikäs, voi olla pitkäkin, jos se sisältää kiinnostavan tarinan TEKSTITYYPIT JA KIRJAINKORKEUS: tilanteen mukaan, ei turhaa kikkailua KUVA: mieluiten aina: Henkilökuvat ovat tehokkaita ja dynaamisia; mitä suurempi kuvakoko, sitä parempi huomioarvo; kuvasarjat yleensä yksittäisiä kuvia parempia; piirrokset kuvan kanssa erityisen tehokkaita
ILMOITUKSEN TEHOKEINOT: VÄRI: väri nostaa huomioarvoa, luo mielleyhtymiä ja tunnelmaa, muistettava värien yhteensopivuus MAINOKSEN OSIEN ASETTELU: lay out eli leiska: otsikon, leipätekstin, kuvien ja logon asettelu; tasapainoisuus, paljon tyhjää tilaa MAINOKSEN PAIKKA LEHDESSÄ JA SIJAINTI LEHDEN SIVULLA: etu- tai takasivu, kohderyhmän lukema sivu, sivun kulmapaikat, erityisesti yläkulmat LOGO JA KEHYS: logo ja yhteystiedot riittävän isoina, jotta tuote yhdistetään mainostajaan; kehys estää syrjähypyt viereiseen mainokseen
ILMOITUKSEN KOKO: Huomioarvoprosentit: - ilmaistaan palstamillimetreinä = leveys (palstoina) x korkeus (mm) esim. kaksi palstaa x 130mm = 260 pmm jos hinta 5,50mk/pmm, ilmoituksen hinnaksi 2430 mk - koko on lehti-ilmoituksen suurin kustannustekijä Huomioarvoprosentit:
PÄÄOTSIKKO: Lukuarvo viisi kertaa suurempi kuin muun tekstin Otsikkoon tuotteen nimi, kohderyhmä ja myyntiväittämä Lyhyt otsikko pitkää tehokkaampi
Otsikkotyyppejä: Uutisaiheinen: ”Uusi hinnasto - uudet edut” Uteliaisuutta herättävä: ”Eivät kaikki unelmaturkit ole minkkiä” Kehottava: ”Tule ja vertaa hintojamme” Yrityksen tai tuotteen nimen perustuva: ”Aleksi 13 - hyvän ruoan ostopaikka” Kysyvä: ”Tiedätkö mitä tapahtuu huomenna klo 9.30?” Iskulauseeseen perustuva: ”Kuvittele kameralla” Tarjousaiheinen: ”Kaikki mallit -20%”
Otsikkotyyppejä: Etuja korostava: ”Kanta-asiakkaana saat kaikki nämä edut” Tunteisiin vetoava: ”Kesäfiilis Tiimarista” Ajankohtaan liittyvä: ”Rapukesteihin”, ”Juhannustulille”
LEIPÄTEKSTI: - lukijan asemaan asettuminen - tilannesidonnaisuus - toiminta- tai ostokehotus - kielioppi, totuudessa pysyminen, hyvät tavat ISKULAUSE ELI SLOGAN: - lyhyt mainostekstin tiivistelmä - rekisteröitävissä - ilmoituksen loppuosaan - laulettu slogan = jingle
VÄRI: Lisää huomioarvoa, neliväri-ilmoitus on tehokkain
VÄRI: Musta pakkaus näyttää vaaleaa raskaammalta Sininen näyttää olevan kaukana, luo rauhallisuutta ja raikkaita mielteitä Oranssi ja punainen näyttävät olevan muita lähempänä Keltaisella on suurin huomioarvo Vihreä rauhoittaa
Ilmoituksen osien asettelu (lay out) Lay out (”leiska”) tarkoittaa ilmoitusaineiston osien keskinäistä asettelua ilmoituksessa Lukijan katsetta ohjaillaan esim. nuolilla, henkilön katseella, kuvalla, väreillä sekä tekstin asettelulla tyhjä tila myy parhaiten: 70/30-sääntö
ILMOITTELUN YHDEKSÄN OHJETTA Luo yrityksen ilmoittelulle oma ilme. Älä muuta sitä jatkuvasti. Varmista, että ilmoittelun ilme on yrityskuvan mukainen. Esiinny säännöllisesti. Käytä määräpaikkaa. Se maksaa, mutta tuo tulosta. Ilmoita aina hinta. Hinta lisää ilmoituksen lukuarvoa. Käytä aina kuvaa. Käytä veturituotteita. Älä sijoita ilmoitukseen liikaa elementtejä. Käytä tehokeinoja harkiten - käytä tyhjää tilaa