Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Advertisements

eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Adope Acrobat Connect Pro- Online-koulutus Aija Hietanen Savonia-ammattikorkeakoulu Terveysala, Kuopio.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
KESTO – BUDJETTI euroa (ESR; euroa) RAHOITTAJA Etelä-Suomen lääninhallitus (ESR) Koulutuskeskus Salpaus SISARHANKE.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT Järjestelmäarkkitehtuurihankkeet Ari Rouvari ja Esa Kurki.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Opetus- ja koulutuspalveluiden tavoitetila
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä.
Sähköiset sisällöt yleisiin kirjastoihin - ajankohtaiskatsaus Koulutuskiertue syksy 2013 Turku Aija Laine
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
SerAPI: SERvice-based architecture and web services in healthcare Application Production and Integration – Palveluarkkitehtuuri ja web-sovelluspalvelut.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Virtuaaliammattikorkeakoulun kirjastohanke Virtuaaliammattikorkeakoulun kirjastohanke Informaatiolukutaito osaksi oppimisprosessia.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Julkaisijan iltapäivä Helsingin yliopistossa
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Turun koulutuksen toiminnallinen järjestämissuunnitelma.
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Yhteistyöneuvottelu Rovaniemellä
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
Anna Alftan Heikki Hannula
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus

Miksi tukea tarvitaan?  opettajien ilmeinen tarve •opiskelijat osaavat vaatia (kilpailu opiskelijoista) •ensisijainen tieto opiskelupaikoista Kyu opiskelijat n.70% www sivuilta  digitaalisella materiaalilla saavutetaan •kustannussäästöjä? •parempaa oppimista? •laajempaa kurssivalikoimaa (pienet lukiot)

Miten Kuopion yliopistossa?  Oppitupa hanke ja ISVY hanke •yhteensä 4 henkilöä •oppitupa hankkeen kohderyhmässä myös Savonia-ammattikorkeakoulun opettajat  koulutuksen järjestäminen  tukipalvelujen tarjoaminen  erilaisten ohjelmien tuottaminen

Kuopion yliopiston oppimiskeskus  yleinen pedagoginen kehittäminen •yliopisto-opettajien pd- koulutus  opetusteknologinen koulutus ja tuki  hankkeiden välinen yhteistyö  tieto- ja opetuspalveluiden yksikkö •oppimiskeskus, tietotekniikkakeskus (ATK), kirjasto ja kuvalaitos

Miten Kuopion yliopistossa?  koulutus •koulutuksissa lähtökohtana opettajan oman materiaalin suunnittelu  taitokursseja  asiantuntijaluentoja  ohjelmistojen koulutuksia

Miten Kuopion yliopistossa?  tukipalvelut •oppimisalustojen ylläpito ja hallinnointi  tuki sekä yliopiston että AMK:n alustat •tekninen, pedagoginen ja visuaalisen suunnittelun neuvonta •opettajille tilat työskennellä (tukipalvelut lähellä) •yhteydenotot: puhelin, s-posti, paikanpäällä

Miten Kuopion yliopistossa?  ohjelmat (ohjelmoinnit) •opettajien ’tilaamat’  sanasto •opettajien tarpeiden ’kuulostelu’  lomake •oppimiskeskuksen henkilöstön yhteistyönä  päiväkirja (tuutorointihanke)  ilmoittautuminen

Alueellinen palvelukeskus?  Yhteiset resurssit •tukipalveluita tuottava henkilöstö •tilat ja laitteet (esim. video editointi) •yhteiset oppimisalustat (pystytään vastaamaan paremmin opettajien erilaisiin tarpeisiin) •yhteiset koulutukset (erityisesti taso III)

Alueellinen palvelukeskus? •materiaalien säilytyspaikka •materiaalin jakaminen useiden medioiden kautta •tunnistaa yhteneväisyydet oppilaitosten välillä  aktiivinen yhteistyön edistäjä •tekijänoikeusneuvonta (sopimusmallit) •”rahoitusmallit” kurssivaihtoon

Alueellinen palvelukeskus? •asiantuntijapankki  luennoitsijat  harjoitustyön tekijät / tarjoukset  opiskelijat (esim. graafikot)  palveluita tuottavat yritykset •esim. International Health Care •yhteinen portaali koulutuspalveluihin??

Tukipalvelu esimerkki

Asiakaspalveluviestintä ja lääkeneuvonta (esimerkki)  opiskelijoita vuosittain n.150  opetus koostuu ryhmäopetuskerroista  tukimateriaali verkkoon ryhmäopetusten tueksi  materiaalia kehitetään vuosittain opiskelijapalautteen mukaan

Asiakaspalveluviestintä ja lääkeneuvonta (esimerkki)  aluksi vain keskustelualueet  tehtäviä ennen ryhmäopetuskertoja  orientoivat videot ennen ryhmiä  apteekkiharjoitteluun tehtävät ensimmäisenä vuonna (lomake)  seuraavalle vuosikurssille tehtävät edellisistä jne.  lääkeinformaatiokeskuksen kyselyt

High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Douglas D. Mann

High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Web-streamed lecture with synchronized slides Douglas D. Mann

High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Web-streamed lecture with synchronized slides PBL based on paper cases Douglas D. Mann

Yhteenvetona  opettajat tarvitsevat tukipalveluita  tekninen ja pedagoginen  alueellinen yhteistyö resursoinneissa Pasi KarvonenKiitos! Kuopion yliopisto