Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus
Miksi tukea tarvitaan? opettajien ilmeinen tarve •opiskelijat osaavat vaatia (kilpailu opiskelijoista) •ensisijainen tieto opiskelupaikoista Kyu opiskelijat n.70% www sivuilta digitaalisella materiaalilla saavutetaan •kustannussäästöjä? •parempaa oppimista? •laajempaa kurssivalikoimaa (pienet lukiot)
Miten Kuopion yliopistossa? Oppitupa hanke ja ISVY hanke •yhteensä 4 henkilöä •oppitupa hankkeen kohderyhmässä myös Savonia-ammattikorkeakoulun opettajat koulutuksen järjestäminen tukipalvelujen tarjoaminen erilaisten ohjelmien tuottaminen
Kuopion yliopiston oppimiskeskus yleinen pedagoginen kehittäminen •yliopisto-opettajien pd- koulutus opetusteknologinen koulutus ja tuki hankkeiden välinen yhteistyö tieto- ja opetuspalveluiden yksikkö •oppimiskeskus, tietotekniikkakeskus (ATK), kirjasto ja kuvalaitos
Miten Kuopion yliopistossa? koulutus •koulutuksissa lähtökohtana opettajan oman materiaalin suunnittelu taitokursseja asiantuntijaluentoja ohjelmistojen koulutuksia
Miten Kuopion yliopistossa? tukipalvelut •oppimisalustojen ylläpito ja hallinnointi tuki sekä yliopiston että AMK:n alustat •tekninen, pedagoginen ja visuaalisen suunnittelun neuvonta •opettajille tilat työskennellä (tukipalvelut lähellä) •yhteydenotot: puhelin, s-posti, paikanpäällä
Miten Kuopion yliopistossa? ohjelmat (ohjelmoinnit) •opettajien ’tilaamat’ sanasto •opettajien tarpeiden ’kuulostelu’ lomake •oppimiskeskuksen henkilöstön yhteistyönä päiväkirja (tuutorointihanke) ilmoittautuminen
Alueellinen palvelukeskus? Yhteiset resurssit •tukipalveluita tuottava henkilöstö •tilat ja laitteet (esim. video editointi) •yhteiset oppimisalustat (pystytään vastaamaan paremmin opettajien erilaisiin tarpeisiin) •yhteiset koulutukset (erityisesti taso III)
Alueellinen palvelukeskus? •materiaalien säilytyspaikka •materiaalin jakaminen useiden medioiden kautta •tunnistaa yhteneväisyydet oppilaitosten välillä aktiivinen yhteistyön edistäjä •tekijänoikeusneuvonta (sopimusmallit) •”rahoitusmallit” kurssivaihtoon
Alueellinen palvelukeskus? •asiantuntijapankki luennoitsijat harjoitustyön tekijät / tarjoukset opiskelijat (esim. graafikot) palveluita tuottavat yritykset •esim. International Health Care •yhteinen portaali koulutuspalveluihin??
Tukipalvelu esimerkki
Asiakaspalveluviestintä ja lääkeneuvonta (esimerkki) opiskelijoita vuosittain n.150 opetus koostuu ryhmäopetuskerroista tukimateriaali verkkoon ryhmäopetusten tueksi materiaalia kehitetään vuosittain opiskelijapalautteen mukaan
Asiakaspalveluviestintä ja lääkeneuvonta (esimerkki) aluksi vain keskustelualueet tehtäviä ennen ryhmäopetuskertoja orientoivat videot ennen ryhmiä apteekkiharjoitteluun tehtävät ensimmäisenä vuonna (lomake) seuraavalle vuosikurssille tehtävät edellisistä jne. lääkeinformaatiokeskuksen kyselyt
High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Douglas D. Mann
High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Web-streamed lecture with synchronized slides Douglas D. Mann
High-tech Low-tech Traditional instruction Application-driven learning Web-streamed lecture with synchronized slides PBL based on paper cases Douglas D. Mann
Yhteenvetona opettajat tarvitsevat tukipalveluita tekninen ja pedagoginen alueellinen yhteistyö resursoinneissa Pasi KarvonenKiitos! Kuopion yliopisto