SUULLINEN HARJOITTELU OPEP510 Maarit Ilola 1
Alkulämmittelyksi Mieti, missä kaikkialla oppilaasi käyttää vierasta kieltä? Miten usein hän kuulee sitä? Missä ja miten usein hän puhuu sitä?
Miten koulu voi auttaa suullisen kielitaidon hankinnassa? opettajan tieto-taito oppilaan ulottuvilla oppimateriaalit ja oppimisympäristöt oppilaan käytettävissä toisten oppilaiden kanssa mahdollista luoda aidonkaltaisia tilanteita, joissa käyttää kieltä
Opettajan tieto-taito olet tärkeä kielenkäytön malli päivitä mahdollisuuksien mukaan omaa suullista kielitaitoasi ohjaa hienovaraisesti esim ääntämistä oikeaan suuntaan; ota avuksi vahvat oppijat rohkaise kommunikoimaan suullisesti
Oppimateriaalit ja -ympäristöt tutustu kirjasarjan antamiin valmiisiin tehtäviin; selvitä itsellesi, miten suullisen kielitaidon harjoittelu on toteutettu tai vaiheistettu; valmista tarvittaessa omaa materiaalia; ohjeista tarpeeksi selkeästi mikäli mahdollista, vaihda välillä luokkatilasta toiseen ympäristöön
Kontaktissa toiseen kielenkäyttäjään hyödynnä se, että oppilaat voivat luokassa kommunikoida vieraalla kielellä keskenään mieti oppilaiden kanssa tehokkaita tapoja vahvistaa suullista kielitaitoa; ohjaa monipuolisten viestintästrategioiden käyttöön tee suullisen kielitaidon kasvattamisesta tavoitteellista; totuta oppilas itse- ja toveriarviointiin
Suulliset harjoitukset mitä tavoittelet? ääntämisen tarkkuus, puheen sujuvuus, onnistunut viestintä (asiointitilanteet, kulttuuriset piirteet), viestintäarkuuden voittaminen, sanaston harjoittelu, rakenteen harjoittelu, tekstin sisällön käsittely, hauskuus ja hupi miten? erilaiset oppimisympäristöt – ja tilanteet erilaiset oppimistyylit
Esimerkkejä yksin: ääneenluku, toisto mallin mukaan, puhe, esitelmä, esittely, kuvailu, selostus pareissa: A/B-harjoitukset, valmiit dialogit, keskustelu, dramatisointi, asiointitilanteiden simulointi, laulu, leikki, peli, kilpailu, esitys, esitelmä, väittely ryhmässä: yhteistoiminnalliset sovellukset, keskustelu, asiointitilanne, väittely, näytelmä
Alakoulussa totuta oppilas luokkakieleen ja toistuviin fraaseihin juurruta ääntämisen, rytmin ja intonaation alkeet; älä väheksy toistoa mallin mukaan; ota esille hienovaraisesti foneetteja hyödynnä oppilaan halu leikinomaiseen opiskeluun ja rooleihin heittäytymiseen
Yläkoulussa vahvista esim ääntämisen ja sanapainon hallintaa sekä kykyä tulkita foneetteja tutustuta variantteihin ja totuta oppilas kuuntelemaan myös niitä kartuta oppilaan viestintästrategioita ja luontevaa viestintää eri tilanteissa
Lukiossa laajenna suullisen viestinnän taitoja esim pidemmillä suullisilla esityksillä hyödynnä studion mahdollisuudet rohkaise osallistumaan vapaaehtoiseen suulliseen kokeeseen
Kotona oppilaan CD oiva apu tekstin kuuntelussa ja ääntämismallina opettajasta riippumattomat ”apuopettajat”; media, tietokone, kontaktit natiiveihin, ulkomaanmatkat tekstin ja sanojen ääneenlukua
Arviointi ja palaute koulussa kotona ja vapaa-ajalla opettajan, oppilaan itsensä ja toverin antamana jatkuvaa ja summatiivista (suullinen koe) totuta oppilas testaamiseen, madalla kynnystä kotona ja vapaa-ajalla ympäristön ja autenttisen kielenkäyttötilanteen tuloksena hyödynnä ja ole kiinnostunut myös tästä
”If you don’t know where you are going, you will probably end up somewhere else.” Laurence J. Peter