SUULLINEN HARJOITTELU

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lavian lukio.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Oppimisen pelejä alakouluun
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Suullinen harjoittelu ja draama kieliluokassa
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
YVI – oppimisympäristö YVI-oppimisympäristön viestintä yhteistyökumppaneille.
Kielenopetus eri asteilla
Ville Käytetään autenttisia tilanteita; keskusteluja Jivkan ja muiden toimijoiden välillä; haastattelut, dialogit Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Ryhmittely Pienessäkin ryhmässä on paljon mahdollisuuksia erilaisiin ryhmittelyihin.
Mitä opetan ammatillisessa?
Anita Zenger, Turun Kielitivoli
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Venäjän alkeiden opetus
Welcome to Könönpelto School
3. luokan englanti Vanhempainilta
Opetussuunnitelma/OPS
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Tervetuloa keskustelukurssille!. Kurssi-info Puhutaan suomea Tilanteet, puhefunktiot Keskustelut, pelit, roolileikit… Vaihdetaan ryhmää / paria usein.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Kotoutumiskoulutus verkossa
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Englannin valinnainen lisäkurssi
Tietoa välittävä puheenvuoro
3. luokan englanti Vanhempainilta
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
3. luokan englanti Vanhempainilta
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Viestintä.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

SUULLINEN HARJOITTELU OPEP510 Maarit Ilola 1

Alkulämmittelyksi Mieti, missä kaikkialla oppilaasi käyttää vierasta kieltä? Miten usein hän kuulee sitä? Missä ja miten usein hän puhuu sitä?

Miten koulu voi auttaa suullisen kielitaidon hankinnassa? opettajan tieto-taito oppilaan ulottuvilla oppimateriaalit ja oppimisympäristöt oppilaan käytettävissä toisten oppilaiden kanssa mahdollista luoda aidonkaltaisia tilanteita, joissa käyttää kieltä

Opettajan tieto-taito olet tärkeä kielenkäytön malli päivitä mahdollisuuksien mukaan omaa suullista kielitaitoasi ohjaa hienovaraisesti esim ääntämistä oikeaan suuntaan; ota avuksi vahvat oppijat rohkaise kommunikoimaan suullisesti

Oppimateriaalit ja -ympäristöt tutustu kirjasarjan antamiin valmiisiin tehtäviin; selvitä itsellesi, miten suullisen kielitaidon harjoittelu on toteutettu tai vaiheistettu; valmista tarvittaessa omaa materiaalia; ohjeista tarpeeksi selkeästi mikäli mahdollista, vaihda välillä luokkatilasta toiseen ympäristöön

Kontaktissa toiseen kielenkäyttäjään hyödynnä se, että oppilaat voivat luokassa kommunikoida vieraalla kielellä keskenään mieti oppilaiden kanssa tehokkaita tapoja vahvistaa suullista kielitaitoa; ohjaa monipuolisten viestintästrategioiden käyttöön tee suullisen kielitaidon kasvattamisesta tavoitteellista; totuta oppilas itse- ja toveriarviointiin

Suulliset harjoitukset mitä tavoittelet? ääntämisen tarkkuus, puheen sujuvuus, onnistunut viestintä (asiointitilanteet, kulttuuriset piirteet), viestintäarkuuden voittaminen, sanaston harjoittelu, rakenteen harjoittelu, tekstin sisällön käsittely, hauskuus ja hupi miten? erilaiset oppimisympäristöt – ja tilanteet erilaiset oppimistyylit

Esimerkkejä yksin: ääneenluku, toisto mallin mukaan, puhe, esitelmä, esittely, kuvailu, selostus pareissa: A/B-harjoitukset, valmiit dialogit, keskustelu, dramatisointi, asiointitilanteiden simulointi, laulu, leikki, peli, kilpailu, esitys, esitelmä, väittely ryhmässä: yhteistoiminnalliset sovellukset, keskustelu, asiointitilanne, väittely, näytelmä

Alakoulussa totuta oppilas luokkakieleen ja toistuviin fraaseihin juurruta ääntämisen, rytmin ja intonaation alkeet; älä väheksy toistoa mallin mukaan; ota esille hienovaraisesti foneetteja hyödynnä oppilaan halu leikinomaiseen opiskeluun ja rooleihin heittäytymiseen

Yläkoulussa vahvista esim ääntämisen ja sanapainon hallintaa sekä kykyä tulkita foneetteja tutustuta variantteihin ja totuta oppilas kuuntelemaan myös niitä kartuta oppilaan viestintästrategioita ja luontevaa viestintää eri tilanteissa

Lukiossa laajenna suullisen viestinnän taitoja esim pidemmillä suullisilla esityksillä hyödynnä studion mahdollisuudet rohkaise osallistumaan vapaaehtoiseen suulliseen kokeeseen

Kotona oppilaan CD oiva apu tekstin kuuntelussa ja ääntämismallina opettajasta riippumattomat ”apuopettajat”; media, tietokone, kontaktit natiiveihin, ulkomaanmatkat tekstin ja sanojen ääneenlukua

Arviointi ja palaute koulussa kotona ja vapaa-ajalla opettajan, oppilaan itsensä ja toverin antamana jatkuvaa ja summatiivista (suullinen koe) totuta oppilas testaamiseen, madalla kynnystä kotona ja vapaa-ajalla ympäristön ja autenttisen kielenkäyttötilanteen tuloksena hyödynnä ja ole kiinnostunut myös tästä

”If you don’t know where you are going, you will probably end up somewhere else.” Laurence J. Peter