Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Seutuhallitus 23.4.2008 Lapinniemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
Advertisements

Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES RY
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
ELINVOIMAPOLITIIKAN ULOTTUVUUDET Saavutettavuus Sijaintiedut Uusiutumiskykyiset yritykset Yrittäjyys Kunta hankkijana Houkutteleva kaupunki Organisoinnin.
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Lappeenranta-Imatra seudun elinkeinoelämä ja Venäjä-toiminta
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Elinkeinojen kehittäminen Oulunkaarella
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
PK-kehittämispalvelut
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Konsulttinuoret Toimintasuunnitelma
Suupohjan seutuportaali –hanke
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Raimo Tölli Yritysneuvoja
Tykkimäki -brändi. Brändisisältö Tykkimäk i Brändisisältö Tykkimäk i Omistajien tahtotila.
Maaseutuohjelma Väylä vaikuttamiseen, tie toteutukseen
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
- mahdollisuus kehittämiseen -
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Hämeenlinnan ja Hattulan Elinkeinostrategia
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
EU-RAHOITUS KAINUUSSA JORMA TEITTINEN KAINUUN MAAKUNTA -KUNTAYHTYMÄ
Yhdessä tehokkaampaa palvelua – yhteistyöllä uusia mahdollisuuksia Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus,
Tampereen kaupunkiseudun strategia 2016
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK Oy.
POHJOIS-SAVON Eco Business Center EBC Esitys Pohjois-Savon Ympäristö- ja bioenergia-alan verkoston organisoimiseksi tulevaisuudessa  Verkoston rungon.
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Suomen kasvukäytävän keskipisteessä Linnan Kehitys Oy Hämeenlinnan elinkeinoyhtiö
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Rauman kauppakamarin visio, missio eli toiminta-ajatus ja arvot Kauppakamarin päämäärät Strategiset menestystekijät Painopistealueet, toiminnot Toimintasuunnitelmat,
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Seutuyhteistyön ajankohtaiskatsaus, kesä 2008
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Toimintalinja 1 ( EAKR) Laadullisesti korkeatasoisiin aineettomiin ja aineellisiin yrityshankkeisiin Tuki yritysten kehittämisinvestointeihin Tuki yritysten.
Innovatiiviset kaupungit
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Tietoja Tampereesta. Kaupunkiseudun väestö 2014 Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti.
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Tulevan ohjelmakauden rahoitusmahdollisuudet matkailualalle Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2015
MISSION POSSIBLE |
Team Finland – palvelutarjonta
HJK Ry:n iltapäivätoiminta ja futiskerhot
Esityksen transkriptio:

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Seutuhallitus Lapinniemi

Seudulliset elinkeinoasiat  Seudun kunnat hyväksyvät elinkeinostrategian.  Seudullinen elinkeino- ja kehittämisyhtiö toteuttaa strategiaa ja kehittää kaupunkiseudun elinkeinoasioiden hoitoa.  Seudullinen elinkeinoyhtiö neuvottelukuntineen (poliitikot) ja työvaliokuntineen (elinkeinojohtajat) toimii jatkossa elinkeinoasioiden kehitysrakenteena, jonka kautta seudulliset elinkeinoasiat valmistellaan ja toteutetaan yhteistyössä kunnallishallitusten ja seutuhallituksen kanssa.

Tampereen kaupunkiseudun visio Tampereen kaupunkiseutu kehittää vetovoimaansa kilpailukykyisenä uutta luovan osaamisen, kulttuurin ja yrityselämän kansainvälisenä kasvukeskuksena. Kaupunkiseutu vahvistaa rakennettaan monimuotoisen asumisen ja työssäkäynnin alueena, jossa eläminen on turvallista ja liikkuminen helppoa. Kaupunkiseutu uudistaa asukkaiden arjen sujumista helpottavia palveluja yhteistyössä.

Strategian tavoitteet  Kilpailukykyinen, kansainvälinen kasvukeskus: Tampereen kaupunkiseutu on kansainvälisesti tunnettu kilpailu- ja yhteistyökykyinen toimija, joka kykenee vetämään puoleensa erilaisia globaaleja virtoja (yritys-, investointi-, informaatio-, opiskelija-, matkailija- ja muut virrat)  Uuden luominen: Tampereen kaupunkiseudulla on uudistumiskykyä, kykyä ennakoida tulevaa ja kykyä reagoida nopeasti. Uudistumiskykyyn kuuluu olennaisesti myös uusien teknologioiden soveltaminen yrityksissä, kuntien palvelutuotannossa ja asukkaiden arjessa (asukkaiden ”älykkään arjen” edistäminen)  Kaupunkiseudun rakenteen vahvistaminen: Tampereen kaupunkiseudun maankäyttöä suunnitellaan yhdessä.  Liikkumisen helppous: Tampereen kaupunkiseudulla on toimivat liikennejärjestelmät.  Asukkaiden arjen sujumista helpottavat palvelut: Palvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa korostetaan asiakaslähtöisyyttä ja kustannustehokkuutta.  Palveluja uudistetaan yhteistyössä: Merkittävä osa kuntien palveluista järjestetään yhdessä monipuolisia tapoja käyttäen ja palvelujen tuottamiseen liittyvää osaamista kehitetään yhteisvoimin.

Missio Seudullinen elinkeinoyhtiö toteuttaa osaltaan Tampereen kaupunkiseudun elinkeinopolitiikkaa ja -strategiaa. Se tuottaa* palveluja, jotka lisäävät ja vahvistavat Tampereen seutukunnan kilpailukykyä ja vetovoimaa.  Yhtiö toteuttaa Tampereen kaupunkiseudun elinkeinostrategiassa määritettyä visiota: Tampereen kasvava kaupunkiseutu - Kansainvälisesti vetovoimainen kasvualusta uudistumishaluiselle elinkeinoelämälle. * Tuottaminen tarkoittaa sekä itse toteutettavia että kolmansilta osapuolilta hankittavia palveluita.

Mitä? Seudullinen elinkeinoyhtiö tuottaa ja ohjaa Tampereen seutukunnan kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta lisääviä palveluja kahdella tulosvastuullisella liiketoiminta-alueella Kehittäminen valittujen toimialojen toimintaympäristöjen kehittäminen, elinkeinoelämän vaatiman osaamisen kehittymisen turvaaminen, kansainvälistyminen, sovittujen seudullisten yritys- ja elinkeinoaluehankkeiden edistäminen, tontti- ja toimitilapörssi sekä yritysten neuvontapalvelujen järjestäminen ja kehittäminen Markkinointi ulkomaisten ja kotimaisten yritysten ja osaajien houkuttelu, vapaa-ajan matkailu, kokous- ja liikematkailu sekä tapahtumamatkailu Kenelle? Seudun kunnille Alueella jo toimiville tai alueelle tuloa suunnitteleville yrityksille ja organisaatioille

Miten? Yhdessä alueellisten ja kansallisten julkisten toimijoiden kanssa (esim. TE-keskus, yrittäjäjärjestöt, kauppakamarit, yliopistot). Tarjoten koko alueen kilpailukyvyn kehittymisen kannalta olennaisia palveluja huomioiden alueen vahvuustekijät ja mahdollisuudet. Tuottaen kustannustehokkaasti em. palvelut tuoden lisäarvoa kunnallisten elinkeinotoimintaa harjoittavien tahojen toimintaan tehden asioita, joista saadaan synergiaetuja. Yhdistäen rajalliset resurssit kohdennettuun tekemiseen ja vaikuttamiseen elinkeinopoliittisessa kehittämisessä ja markkinoinnissa. Tarjoten asiakkaille yleisnäkymän kaikkien kuntien palvelutarjontaan. Kuntien välinen tietynasteinen kilpailu on hyvä asia, mutta ratkaisu poistaa asiakasta haittaavan kilpailun. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että em. toiminnoissa kuntien ja seudullisen yhtiön välillä ei ole päällekkäisyyksiä, vaan työnjako on selkeä. Ennakoivalla, toimintaympäristön muutoksia seuraavalla ja joustavalla toimintamallilla, joka arvioi myös omaa työskentelyään. Toimimalla avoimesti ja huolehtimalla aktiivisesti omasta viestinnästään.

Organisaatio

KokonaisuusYhtiö tekeeYhtiö ei tee Tontit ja toimitilat  Koko seudun markkinointi suurille jo seudulla oleville asiakkaille sekä uusille seudun ulkopuolelta tuleville asiakkaille  Markkinointi jo kunnissa oleville pk- asiakkaille  Tonttikauppa sekä tonttien omistus ja luovutus Kansainvälisyys  Seudun ja elinkeinoelämän kehitykseen liittyvät kansainväliset asiat  Seudun korkeakoulujen kansainvälistymisen edistäminen  EU-rahoitus  Sellaiset kansainväliset kontaktit, jotka eivät liity yhtiön toimenkuvaan Markkinointi  Yritysten ja osaajien houkutteluun liittyvä kansainvälinen ja kotimainen markkinointi  Vapaa-ajan matkailu, liikematkailu ja tapahtumamatkailu  Seudun kehitykseen ja elinkeinoasioihin liittyvä markkinointi  Kuntien palveluista tiedottaminen lukuun ottamatta elinkeinopalvelut Yritysten neuvontapalvelujen järjestäminen ja kehittäminen  Yritysten liiketoiminnan kehitys- ja neuvontapalveluiden järjestäminen, koordinointi ja kehittäminen kuntien puolesta  Palveluiden toteutus organisoidaan kuntakohtaisesti  Varsinainen neuvontatyö Valittujen toimialojen toimintaympäristöjen kehittäminen  Toimialojen kehitykseen liittyvien hankkeiden koordinointi ja kehittäminen, esim. osaamiskeskusohjelman avulla  Toteutus osin itse, osin ostopalveluna kehitysyhtiöiltä Sovittujen seudullisten yritys- ja elinkeino- aluehankkeiden edistäminen  Seudun kehityksen kannalta oleellisten ja erikseen sovittavien elinkeinoelämän tarpeisiin suunniteltujen maa- aluehankkeiden toteutus sovitussa laajuudessa  Muut maa-alueet

Lisäarvo, I  Markkinoinnin tehostaminen mahdollistaa kaupunkiseudun imagon kohentamisen  Yhtiöön muodostuvaan kriittiseen osaamismassaan  Niiden asioiden yhdessä tekemiseen, mihin yksittäisillä kunnilla ei ole realistisia mahdollisuuksia  Rajallisten resurssien yhdistämiseen, kohdennetumpaan vaikuttamiseen sekä palvelujen tuottamiseen kustannustehokkaasti  Asiakkaille tarjottaviin vaihtoehtoisiin ratkaisuihin avaamalla koko seudun tarjonta asiakkaille yhdeltä luukulta

Lisäarvo, II  Aluetalouden kannalta tehokkaampaan kokonaisuuteen sekä kuntien tarpeettoman keskinäisen kilpailun vähenemiseen  Seudullisen edunvalvonnan terävöitymiseen elinkeinoasioissa suhteessa alueellisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin toimijoihin.  Päällekkäisten toimintojen karsimiseen selkeän työnjaon avulla  Alueen kilpailukyvyn ja vetovoiman kehittymisen kannalta olennaisten palvelujen tarjoamiseen  Tiiviiseen yhteistyöhön alueellisten ja kansallisten julkisten toimijoiden kanssa  Seutukunnan ulkopuolisen rahoituksen (mm. EU) hankkimiseen

Tavoitteet: kehittäminen Resurssit (alustava)Tavoitteet Valittujen toimialojen toiminta- ympäristöjen kehittäminen Kaksi henkilöäValittujen toimialojen osaamispohjan, yritysten ja verkostojen vahvistaminen Uusien avauksien tekeminen Suhteiden luonti ja ylläpito Kehitysrahoituksen turvaaminen Kansainvälistym inen Yksi henkilöTutkija- ja opiskelijavaihdon lisääntyminen Nykyisten kumppanuuksien ja verkostojen vahvistaminen Alueen tunnettuuden kasvattaminen Yritysten sekä oppi- ja tutkimuslaitosten kansainvälistymisen edesauttaminen Sovittujen seudullisten yritys- ja elinkeino- aluehankkeiden edistäminen Yksi henkilöKaavoituksen tehokkuuteen ja nopeuteen vaikuttaminen Yhteisten hankkeiden prosessin omistaminen Kilpailukykyisten yritysaluekokonaisuuksien Strategisten maa-alueiden riittävyyteen vaikuttaminen Tontti- ja toimitilapörssi ”Nettisovellus” Kehitystyö ja rakentaminen toteutetaan ostopalveluna Yksi henkilö ylläpitoon Tontti- ja toimitilapörssin kehittäminen ja käyttöönotto Sisäisen ja ulkoisen markkinoinnin kehittäminen Yritysten neuvonta- palvelujen järjestäminen ja kehittäminen Neuvontapalvelujen toteutustapa ja resursointi päätetään kuntakohtaisesti Yksi henkilö Nykyisen mallin selkeyttäminen asiakasnäkökulmasta Asiakastarpeiden ja -odotusten mukaisen mallin rakentaminen (vrt. Yritys-Suomi -konseptin mukaiset tavoitteet)

Tavoitteet: markkinointi Resurssit (alustava) Tavoitteet Ulkomaisten ja kotimaisten yritysten ja osaajien houkuttelu Elinkeinopoliittinen seutumarkkinointi Tampere International Business Office (TIBO) Kolme henkilöä Viisi merkittävää sijoittumista vuosittain Kotimaisten sijoittumisten lisääminen Kaupunkiseudun imagon vahvistaminen tunnettuutta ja kiinnostavuutta kasvattamalla ml. markkinointiviestintämateriaali Osallistuminen merkittäviin messu- ja markkinointitapahtumiin Sijoittumispalvelun rakentaminen ja käyttöönotto, ml. sähköinen versio Yhtiön oman imagon vahvistaminen ja laadukas palvelumarkkinointi Vapaa-ajan matkailu GoTampere Oy Tällä hetkellä yhdeksän henkilöä Yhteydenottojen lukumäärän kasvattaminen Ostettujen matkapakettien määrän kasvattaminen Hotelliyöpymisten kasvattaminen Seudun matkailuimagon vahvistaminen Matkapalveluiden tarjoaminen eri kielillä myös nettipalveluna Matkailutulon kasvattaminen Kokous- ja liikematkailu Tampere Convention Bureau ry (TCB) Kaksi henkilöä Kongressivieraiden lukumäärän kasvattaminen Kongressien lukumäärän kasvattaminen ja uudet avaukset Seudun tunnettuuden kasvattaminen monipuolisena kongressikeskuksena ml. oheisohjelmapalveluiden markkinointi Tapahtumam atkailu Yksi henkilöSeutukunnassa järjestettävien merkittävien tapahtumien lisääntyminen Kävijämäärän kasvattaminen mm. nettipalvelun avulla

Organisaatio

Omistus KuntaOmistus- osuus Kangasala Lempäälä Nokia Orivesi Pirkkala Tampere Vesilahti Ylöjärvi 8 % 6 % 9 % 3 % 5 % 61 % 1 % 8 % 101 %

Budjetti Palkat € Sivukulut € Ostot € Hankekulut € Muut liiketoiminnan kulut € Yhteensä € Tampere-erityiset € Jää kaikille € Per asukas9,2 €

Päätösehdotus  Esitetään seutuhallitukselle ja kunnallishallituksille seudullisen elinkeinoyhtiön perustamista esitettyjen periaatteiden mukaisesti.