Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Luku 1. Siirtotekniikan käsitteitä – Taajuus
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Mikä tekijänoikeus?.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuotavuuteen? Kommentti Jussi Ahokkaan esitykseen.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
SIJOITUSSTRATEGIAT Petteri Uronen Karlo Haapiainen Ville Jahn.
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
Toimintasuunnitelma.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
Asevelvollisuuden kustannukset Asevelvollisuusseminaari Helsinki
M&T 2008, luku 13 Helsingin Yliopisto
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
Prosenttilaskua, tiivistelmä
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Sanomalehti mainonnassa
1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Lappi 1.
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Protomo Uusi suomalainen innovaatioapparaatti Petri Räsänen Hermia Oy.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Sekoitellaan.
Hotellingin mallin testaaminen
Viestintäsuunnitelma
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu 1.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 7: AKTIIVINEN SIJOITUSSALKUN HALLINTA
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
Hotelling, H. (1931). The Economics of Exhaustible Resources
YE 4 Luonnonvarataloustieteen jatkokurssi Kalastuksen taloustiede
Chakravorty & Krulce. Heterogenous demand and order of resource extraction Econometrica 62,
YE10: Duopoli Hotellingin mallissa Marko Lindroos.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Verkoston ulkoisvaikutukset
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
Kilpailullisen yrityksen kustannuskäyrät a
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Esityksen transkriptio:

14.10.2010 Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta Y55 Kansantaloustieteen perusteet Monopolistinen kilpailu M&T 2008, luku 17 14.10.2010 Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta

Neljä päämarkkinamuotoa Yritysten lukumäärä Monta yritystä Yksi yritys Muutama yritys Tuotteen tyyppi Erilaistuneet tuotteet eli heterogeeniset tuotteet Differentiated products Identtiset tuotteet Monopoli (M&T luku 15) Oligopoli (M&T luku 16) Monopolistinenkilpailu (M&T luku 17) Täydellinen kilpailu (M&T luku 14) Hanavesi Tennispallot Raakaöljy Romaanit Elokuvat Maito Vehnä

Luennon oppimistavoitteet Tällä luennolla tulet oppimaan Mitä on monopolistinen kilpailu Miten monopolistinen yritys maksimoi voittojaan lyhyellä ja pitkällä aikavälillä Että monopolistisen kilpailun aiheuttama tehokkuustappio on kyseenalainen Että mainonta liittyy kiinteästi monopolistiseen kilpailuun Mikä on Herfindahl-Hirschman-indeksi

Muistinvirkistys: täydellinen kilpailu 1 Kilpailun sanotaan olevan täydellistä (engl. perfect competition) silloin, kun yritykset ovat hinnanottajia (engl. price takers) eli markkinoilla on niin paljon yrityksiä, että jokainen pitää markkinoilla määräytyvää hintaa omista toimistaan riippumattomana, eli yritys ei pysty vaikuttamaan markkinahintaan. Tästä seuraa, että yritykset toimivat ikään kuin markkinahinta olisi vakio markkinoille voi tulla ja sieltä pääsee pois vapaasti (engl. free entry and exit). kaikki valmistavat samanlaista, identtistä tuotetta, jolloin tuotteella on vain yksi hinta.

Monopolistinen kilpailu 1 Monopolistisessa kilpailussa on lukuisia yrityksiä, jotka tuottavat samankaltaisia muttei identtisiä tuotteita, eli on olemassa tuotedifferentiaatiota (product differentiation). Markkinoille voi tulla ja sieltä pääsee pois vapaasti (engl. free entry and exit). Pitkällä aikavälillä yritysten määrä sopeutuu siihen asti kunnes taloudellinen voitto on nolla. Tuotedifferentiaatiosta seuraa, että yritys ei ole hinnanottaja (price taker) kuten täydellisessä kilpailussa, vaan kukin yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän (downward-sloping demand curve). Monopolistisen kilpailun esimerkkejä: mm. kirjat, CD-levyt, elokuvat, tietokonepelit, ravintolat, pianotunnit, keksit, huonekalut jne. Monopolistinen kilpailu on todennäköisesti tavallisin markkinamuoto.

Miten monopolistinen kilpailu eroaa oligopolista? 1 Oligopolin tapaan markkinamuoto täydellisen kilpailun ja monopolin välissä Oligopolissa vain muutama yritys markkinoilla, mikä vähentää kilpailua ja lisää jännitettä yritysten välillä Monopolistisessa kilpailussa markkinoilla paljon yrityksiä, joista jokainen on pieni suhteessa markkinoihin.

Monopolistinen yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän 1 Tätä markkinamuotoa kutsutaan ”monopolistiseksi” kilpailuksi, koska monopolin tavoin yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän, koska tuotteet eivät ole identtisiä. Verrattuna monopoliin kysyntäkäyrä on yleensä loivempi, koska monopolistiselle kilpailutuotteelle löytyy paljon lähisubstituutteja (monopolin tuotteelle ei löydy!), koska tuotteet ovat samankaltaisia, mutta eivät identtisiä. Monopolistisessa kilpailussa tuotteelle on paljon lähisubstituutteja eli kysynnän hintajousto on melko korkea ja kysyntä joustava (kysyntäkäyrä suhteellisesti loiva).

2 Lyhyellä aikavälillä monopolistinen yritys voi saada taloudellista voittoa Lyhyen aikavälin voitot houkuttelevat uusia yrityksiä markkinoille Tämä kasvattaa tarjottujen tuotteiden määrää. vähentää jo markkinoilla olevien yritysten (engl. incumbent firms) kohtaamaa kysyntää. markkinoilla olevien yritysten kohtaama kysyntä siirtyy siis vasemmalle. markkinoilla olevien yritysten tuotteiden kysyntä laskee ja voittokin vähenee.

Voittoa tuottava monopolistinen yritys lyhyellä aikavälillä 2 Hinta MC ATC Hinta Keskimääräiset kokonaiskustannukset Kysyntä Voitto MR Voittoa Määrä maksimoiva määrä

Myös tappiollinen toiminta on mahdollista lyhyellä aikavälillä 2 Myös tappiollinen toiminta on mahdollista lyhyellä aikavälillä Lyhyen aikavälin tappiot kannustavat yrityksiä poistumaan markkinoilta. Tämä vähentää tarjottujen tuotteiden määrää. kasvattaa markkinoille jääneiden yritysten kohtaamaa kysyntää. siirtää markkinoille jääneiden yritysten kysyntäkäyriä oikealle. markkinoille jääneiden yritysten voitto kasvaa.

Tappiota tuottava monopolistinen yritys lyhyellä aikavälillä 2 Hinta MC ATC Tappio Keskimääräiset kokonaiskustannukset. Hinta MR Kysyntä Tappion minimoiva määrä Määrä

Pitkällä aikavälillä pätee nollavoittoehto 2 Pitkällä aikavälillä pätee nollavoittoehto Hinta MC ATC Kysyntä MR Voittoa maksimoiva määrä P = ATC Määrä Copyright©2003 Southwestern/Thomson Learning

2 Monopolistisen kilpailun tasapainossa yhdistyy elementtejä sekä monopolin että täydellisen kilpailun tasapainosta Kuten monopolilla, hinta on suurempi kuin rajakustannus. Voiton maksimointi vaatii, että rajatulo ja rajakustannus ovat yhtä suuria: MR = MC. Koska kysyntäkäyrä on laskeva, rajatulo on pienempi kuin hinta: MR< P. Kuten kilpailullisilla markkinoilla, hinta on yhtä suuri kuin keskimääräinen kokonaiskustannus: P = ATC. Vapaa pääsy ja poistuminen markkinoilta (free entry and exit) ajavat taloudellisen voiton nollaan.

2 Vertailu monopolistisen kilpailun ja täydellisen kilpailun välillä pitkällä aikavälillä (a) Monopolistisesti kilpaileva yritys (b) Täydellisesti kilpaileva yritys Hinta Hinta mark-up MC MC ATC ATC P P=MC P =MR kysyntä Rajakustannus MR Kysyntä Tuotettu määrä Tehokas määrä Määrä Tuotettu määrä = tehokas määrä Määrä Lisäkapasiteetti Huom. Sama kuvio kuin monopolissa. Ainoa ero: kysyntäkäyrä on loivempi

Aiheuttaako monopolistinen kilpailu tehokkuustappion? 3 Joidenkin oppikirjojen mukaan (esim. Mankiw & Taylor 2006, Rubinfeld & Pindyck 2009) monopolistiseen kilpailuun liittyy tehokkuustappio monopolin tavoin. Toisissa oppikirjoissa, kuten Parkin (2009), ei liitetä tehokkuustappiota monopolistisesti kilpaileviin markkinoihin. Perusidea: vaikka monopolistisessa kilpailussa on olemassa katehinnoittelu, eli hinta on suurempi kuin rajakustannus P > MC, on monopolistisessa kilpailussa myös runsas valikoima tuotteita ja kuluttajat arvostavat tätä valikoimaa.

3 Tuotedifferentaatio tuottaa kuluttajille hyötyä, joka kattaa tehokkuustappion? Parkin (2009, luku 13 luentokalvo 22) : "Is Monopolistic Competition Efficient? Because in monopolistic competition P > MC, marginal benefit exceeds marginal cost. So monopolistic competition seems to be inefficient. But the markup of price above marginal cost arises from product differentiation. People value variety but variety is costly. Monopolistic competition brings the profitable and possibly efficient amount of variety to market."

3 Voiko julkinen valta puuttua monopolistisen kilpailun tehokkuustappioon? Vaikka monopolistinen kilpailu tuottaisikin tehokkuustappiota, puuttuminen monopolistisesti kilpailullisten yritysten toimintaan olisi viranomaisille hallinnollisesti hyvin hankalaa ja kallista. Markkinoiden sääntely tulisi todennäköisesti niin kalliiksi, että sääntelyn kustannukset ylittäisivät markkinatehottomuuteen liittyvät kustannukset.

Monopolistinen kilpailu kannustaa mainontaan ja tuotemerkkien luomiseen 4 Kun yritykset myyvät heterogeenisia eli erilaistuneita tuotteita ja perivät hinnan, joka on suurempi kuin rajakustannus, jokaisella yrityksellä on kannustin mainostaa tuotteitaan kasvattaakseen niiden kysyntää ja vähentääkseen kysynnän hintajoustoa. Esimerkkinä esim. urheilukengät. Nike on tyypillinen esimerkki voimakkaasta tuotemerkistä, jonka valmistama tuote ei käytännössä eroa kilpailijoiden vastaavista tuotteista. Tuotteella on kuitenkin varsin suuri markkinaosuus ja yritys panostaa jatkuvasti mielikuvien luomiseen mainostamalla tuotettaan.

Onko mainonta taloudellisessa mielessä hyvästä vai pahasta? 4 Onko mainonta taloudellisessa mielessä hyvästä vai pahasta? Mainonnan kriitikot väittävät, että mainonta: pyrkii manipuloimaan ihmisten preferenssejä vähentää kilpailua eli antaa yrityksille markkinavoimaa luomalla vaikutelman, että tuotteet ovat erilaisempia kuin mitä ne oikeasti ovat, ja edistämällä kuluttajien uskollisuutta tuotemerkkiä kohtaan. (tuotemerkit = brand names). Mainonnan puolustajat väittävät, että mainonta antaa kuluttajalle informaatiota antaa kuluttajalle signaalin tuotteen laadusta. Lue keskustelu M&T-kirjasta

5 Miten mitataan kuinka kilpailulliset tai keskittyneet tietyt markkinat ovat? Herfindahl-Hirschman-indeksi antaa vastauksen. Markkinoiden keskittymistä mitataan usein käyttämällä Herfindahl-Hirschman-indeksiä, HHI. Herfindahl-Hirschman-indeksi lasketaan summaamalla markkinoilla toimivien yhtiöiden markkinaosuuksien neliöt, kun markkinaosuudet on ilmaistu prosentteina. Esim. jos markkinoilla on neljä yritystä, joiden markkinaosuudet ovat 30%, 20 %, 40 % ja 10 % , tällöin HHI = 302 + 202 + 402 + 102 = 3000.

Monopolistisilla markkinoilla HHI < 1000. Mitä korkeampi Herfindel-Hirschman-indeksin arvo on, sitä keskittyneemmät markkinat ovat 5 Markkinoita, joilla 1000 ≤ HHI ≤ 1800, pidetään kohtuullisen keskittyneinä. Monopolistisilla markkinoilla HHI < 1000. Kun HHI > 1800 markkinat ovat keskittyneet. Seuraavassa kuviossa esitetään Herfindahl-Hirschman- indeksin arvot eri toimialoille, joita pidetään indeksin mukaan monopolistisesti kilpailevina (HHI < 1000).

5 Lähde Parkin (2009 luentokalvo 9, luku 13 -muokattu)

Verrataan oligopolistisiin markkinoihin 5 Lähde: Parkin (2009)

Yhteenveto luvun keskeisistä asioista Monopolistisesti kilpailullisilla markkinoilla on kolme erityispiirrettä: monta yritystä, samankaltaisia muttei identtisiä tuotteita eli heterogeenisia, erilaistuneita tuotteita (differentiated products), vapaa pääsy markkinoille ja vapaa poistuminen markkinoilta Monopolistisen kilpailun tasapainossa P > MC eli hinta on suurempi kuin rajakustannus. Pitkällä aikavälillä pätee nollavoittoehto. Tehokkuustappio on kyseenalainen. Tuotteen erilaistumisen vahvistamiseksi yritykset käyttävät mainontaa ja luovat tuotemerkkejä.

Kertaus : voiton maksimointi Täydellisessä kilpailussa Yritys maksimoi voiton tuottamalla määrän, jolla rajakustannus = rajatulo Kustannukset ja tulot, MC, ATC, AVC, MR MC ATC P = MR P = AR = MR AVC Qmax Määrä Copyright © 2004 South-Western

Kertaus: Voiton maksimointi Monopolissa Kustannukset ja tulot 2. …ja monopolihinta luetaan kysyntäkäyrältä pisteestä B 1. Voiton maksimoiva Tuotos saadaan MR- ja MC-käyrien leikkaus-pisteestä A B Monopolihinta ATC keskimääräiset kokonaiskustannukset A Rajakustannus Kysyntä Rajatulo QMAX Määrä Q

Kertaus: Voiton maksimointi Monopolistisessa kilpailussa Hinta MC ATC Kysyntä MR Voittoa maksimoiva määrä P = ATC Määrä Copyright©2003 Southwestern/Thomson Learning

Kertaus: Voiton maksimointi Duopolissa Miten duopoli toimii? Kartelli vai omillaan? kartelli  yritykset toimivat kuin monopoli Kartellin muodostaminen on kuitenkin vaikeaa, koska lait estävät kartellien muodostamisen eivätkä sopimusosapuolet välttämättä noudata sopimuksia. Osapuolet maksimoivat omia voittojaan Omaa etua tavoittelevat duopolin osapuolet tuottavat enemmän kuin yhteisen voiton maksimoivan tason, saavat alhaisemman hinnan ja vähemmän voittoa verrattuna monopolin tapaukseen.