 Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 - teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Advertisements

MIKÄ IHMEEN SosiaaliNen media ?
TerveTie Tampereen ryhmä
Otetaan sosiaalinen media haltuun! Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median.
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
Merja Juntunen – KTL  Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web 2.0 -teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia,
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Wikispaces kouluttajan wikityökaluna Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median mahdollisuuksia järjestö- ja.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Wikitellen Edupoli-Factian somekoulutus Tuija Marstio.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Oppimistehtävä 2. Venla Paunoen MERp07sBE. Aihealueet.
Mikroblogit , & Soile Hietanen, Niklas Halttunen, Kauri Koponen, Eeva Jääskeläinen, Matti Karvinen, Susanna Kiljunen, Hanna Kankaanpää,
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Wikispaces kouluttajan wikityökaluna Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
V OICE T HREAD Annukka Elina Inka. V OICE T HREAD Ilmainen palvelu, jonka avulla voi jakaa esityksiä ympäri maailmaa Kuvia, videoita, tekstiä ja ääntä,
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Seija Rannikko.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
PK-yrittäjän some-aakkosetsome PALVE PALVE – Juha Konttinen.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Jarkko Muhonen TeamProg
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Esityksen transkriptio:

 Sosiaalinen media rakentuu sisällöstä, yhteisöstä ja Web teknologioista. Sosiaalinen media tarkoittaa sovelluksia, jotka perustuvat joko kokonaan käyttäjien tuottamaan sisältöön tai joissa käyttäjien tuottamalla sisällöllä ja käyttäjien toiminnalla on merkittävä rooli sovelluksen tai palvelun arvon lisääjänä. Pirjo Näkki, 2007; http :// owela. vtt. fi / owela /2007/04/17/ mita - on - sosiaalinen - media / http :// owela. vtt. fi / owela /2007/04/17/ mita - on - sosiaalinen - media /  Sosiaalisen median sovelluksille on tyypillistä osallistuminen, avoimuus, keskustelu, yhteisöt ja verkottuminen. Pirjo Näkki, 2007 & icrossing e - book : What is Social Media ? ( v 1.5 Updated November 2007); http :// www. icrossing. co. uk / fileadmin / uploads / eBooks / What _ is _ social _ media _ Nov _2007. pdf http :// www. icrossing. co. uk / fileadmin / uploads / eBooks / What _ is _ social _ media _ Nov _2007. pdf

” Sosiaalisella medialla tarkoitetaan Internetin palveluja, jotka perustuvat usean eri tekijän omista tai yhteisön yhdessä sopimista intresseistä lähtien jaettuihin sisältöihin. Sisällöt ovat esim. tekstiä, videota, ääntä, animaatioita ja kuvia. Suurin osa näistä sisällöistä tuotetaan ja jaetaan vapaaehtoisesti ilman suoraa taloudellista korvausta.” ” Sosiaaliselle medialle on tyypillistä, että se toimii vapaasti hyödynnettävillä alustoilla, jossa alustan ylläpitäjä ei ohjaa julkaisutoimintaa perinteisen median tavoin, vaan julkaisijat saavat itsenäisesti määrittää julkaisemisensa rajat ; sisällön määrän, laadun ja kohderyhmän. Sosiaalinen media eroaa perinteisestä mediasta myös siinä, että kynnys julkaista on matala, julkaistu sisältö leviää paitsi välittömästi, myös hallitsemattomasti, sisältöä ei yleensä toimiteta tai moderoida ja tekijänoikeusrikkomukset ovat hyvin yleisiä. Sosiaalisen median selainnäkymä muodostuu usein sisällöistä, jotka säilytetään hajautetusti eri palvelimilla, mutta kerätään näkyville esimerkiksi RSS - tai ATOM - syötteinä. Varsinainen palvelu voi koostua lukuisista erillisistä, eri toimijoiden ylläpitämistä pienemmistä sovelluksista. Sovellusten lisäksi käyttäjät valikoivat myös sisältökokonaisuutensa eri toimijoilta.” Tampereen yliopiston Hypermedialaboratorion hallinnoiman Parteco - hankeen määritelmä ; http :// www. someka. fi / assets / Uploads / someka - toimintasunnitelma - ja - aikataulu pdf http :// www. someka. fi / assets / Uploads / someka - toimintasunnitelma - ja - aikataulu pdf

 Sosiaalinen media on osallistumista ja vuorovaikutusta - yhdessä tekemistä ja toisten ihmisien kohtaamista. Ville Venäläinen 2007; http :// sometu. ning. com / http :// sometu. ning. com /  Sosiaalinen media Wikipediassa Sosiaalinen media Wikipediassa

A. Kollaboratiivinen media • suunnittelu ja tekeminen yhdessä muiden käyttäjien kanssa ; sisällöt, jotka tähtäävät yhteiseen päämäärään esim. Wikipedia ja avoimen lähdekoodin tuotantomalli. B. Käyttäjälähtöinen sisällöntuotanto • yksittäiset käyttäjät tuottavat sisältöä omista lähtökohdistaan ja omiin tarpeisiinsa ; sisältöjä jaetaan, kommentoidaan ja linkitetään esim. Flickr, LinkedIn, YouTube, IRC - Galleria C. Sosiaaliseen kanssakäymiseen keskittyvä media • ihmiset käyttävät palvelua sosiaaliseen kanssakäymiseen • tavoitteet samoja kuin reaalimaailmassa tapahtuvassa sosiaalisessa kanssakäymisessä esim. Habbo Hotel, IRC, keskustelufoorumit Juhana Kokkonen, Sosiaalisen median kehittämisareena SOMEKA 2007; http :// www. someka. fi / assets / Uploads / someka - toimintasunnitelma - ja - aikataulu pdf http :// www. someka. fi / assets / Uploads / someka - toimintasunnitelma - ja - aikataulu pdf

 Wiki - Verkkosivusto, jonka sisältöä käyttäjät voivat itse muokata, usein ilman sivustolle kirjautumista. - Vuorovaikutteisuus ja muutosten tekemisen yksinkertaisuus -> tehokas yhteisöllisen kirjoittamisen työkalu - esimerkki http :// sosiaalinen. wikispaces. com http :// sosiaalinen. wikispaces. com  Writeboard - ei rekisteröitymistä, helppo ottaa käyttöön - tekstin muokkaus ja kommentointi ; selkeä versiointi taulun viereen - ei voi lisätä kuvia, videoita yms. - esimerkki http ://123. writeboard. com /1 e 30 c 14 eb 2 a 0 f 4806 http ://123. writeboard. com /1 e 30 c 14 eb 2 a 0 f 4806

 Blogi ( ks. http :// sosiaalinen. wikispaces. com / Pieni + blogisanasto ) - Blogi, weblogi, verkkoloki, verkkopäiväkirja, nettipäiväkirja ( ehdotettu myös sanaa nettis ) on jatkuvasti päivittyvä verkkojulkaisu, jossa uusimmat merkinnät tulevat näkyviin sivun yläreunaan. - blogiviestien kommentointi, ryhmän yhteisen blogin kirjoittaminen http :// sosiaalinen. wikispaces. com / Pieni + blogisanasto  VoiceThread ( http :// voicethread. com /# home ) - Yhden tai useampien henkilöiden ääni -, teksti - tai videotarinoiden kokoamista kuvien ja / tai videoiden ympärille ( ilmaiseksi 3 tarinaa / tunnus ). - esimerkki http :// voicethread. com /# u b i ohje Voicethread – palvelun käyttöönottoon http :// voicethread. com /# home http :// voicethread. com /# u b i Voicethread – palvelun käyttöönottoon

A. Mind 42 ( http :// www. mind 42. com /) - Käyttäjät kutsutaan muokkaamaan käsitekarttaa sähköpostin kautta - Samanarvoisten ja alakäsitteiden lisäys, linkit, kuvat jne. - Liitteet : muistilappu, Wikipedian artikkeli ja Todo - lista - Online - vuorovaikutus : GoogleTalk ja Skype ( käyttäjien Skype - tunnukset voi määritellä asetuksista ) http :// www. mind 42. com / B. MindMeister ( http :// www. mindmeister. com /) http :// www. mindmeister. com / C. Käsitekarttojen teko omalle koneelle ladattavalla ilmaisohjelmalla esim. FreeMind ja Cmap ( http :// cmap. ihmc. us / download /) http :// cmap. ihmc. us / download /  Katso Anne Ronkaan käsitekarttavinkit : http :// www. peda. net / veraja / kotka / aikuislukio / ideat / softa / mindmap http :// www. peda. net / veraja / kotka / aikuislukio / ideat / softa / mindmap

 NING - sosiaalisen verkoston alusta - ilmainen, verkkopohjainen sosiaalisen verkoston alusta - alustalle voi helposti itse kerätä haluamiaan työkaluja ( foorumi, blogi, kuvat, videot, RSS, tekstikentät ym.) - esimerkkejä : Sometu, Oppimisprosessi verkkoon - koulutus, ISOverstaan koulutukset, Classroom 2.0 NING - sosiaalisen verkoston alusta Sometu Oppimisprosessi verkkoon - koulu ISOverstaan koulutukset Classroom 2.0  LeMill ( esimerkki ” Suo siellä, kosteikko täällä ”) - monikielinen web - yhteisö avoimien oppimisresurssien ( sisällöt, menetelmät, työkalut ) löytämiseen, tuottamiseen ja jakamiseen LeMill Suo siellä, kosteikko täällä

Mikroblogipalvelut :  Jaiku : Internetissä ja matkapuhelimissa toimiva yhteisö - ja mikroblogipalvelu, joka muodostuu mahdollisuudesta kirjoittaa jaikuja, lyhyitä viestejä, lähes mistä tahansa välineestä ( matkapuhelin, www - selain, pikaviestinohjelma ), sekä kommentoida niitä. Huom ! Tällä hetkellä ei voi liittyä uusia käyttäjiä !  Twitter ; vastaava amerikkalainen mikroblogipalvelu  Muuta esim. MySpace, Facebook, LinkedIn jne.

 Second Life - Yksityisesti omistettu, Internetissä oleva virtuaalimaailma - SL : ssa voi luoda hahmon ( Avatarin ) jonka ulkonäköä voi muuttaa normaalista ihmisestä fantasiahahmoksi jne. - Hahmot voivat liikkua, jopa lentää, vapaasti suurilla alueilla ja tehdä lähes kaikkea mahdollista : keskustella, ratsastaa, saunoa, shoppailla, katsella videoita, kuunnella musiikkia, rakentaa erilaisia objekteja tai vaikkapa mennä naimisiin... - Vaatii kirjautumisen, avattarin ’ luomisen ’ ja ohjelman asentamisen koneelle Second Life

 del. icio. us – sosiaaliset kirjanmerkit - omien kirjanmerkkien / suosikkien jakaminen ja hallinta verkkopohjaisesti - samoista asioista kiinnostuneiden henkilöiden kirjanmerkkien seuraaminen - tietyillä tageilla / avainsanoilla merkittyjen kirjanmerkkien seuraaminen - esim. Aarne Hagmanin kirjanmerkit ( Kuopion klassillinen lukio ) del. icio. us Aarne Hagmanin kirjanmerkit ( Kuopion klassillinen lukio )  iGoogle – henkilökohtainen Google - sivu, esim. selaimen aloitussivu - sivun muokkaus haluamakseen : teeman valinta, välilehtien otsikointi, pienoidohjelmien / RSS - syötteiden ( gadget ) valinta ympäri virtuaalimaailmaa…  GoogleDocs - dokumenttien yhteiskirjoitus - ja kommentointialusta GoogleDocs yhteiskirjoitus - ja kommentointialusta