Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Otetaan sosiaalinen media haltuun! Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Miten blogeja voisi hyödyntää yrityksen toiminnassa? Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
Ohjeita sosiaalisen median hyödyntämisestä Karjalan Liiton piirien puheenjohtajille ja aluevastaaville Sosiaalisen median mahdollisuuksia järjestö- ja.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
Oletuksia nykyisestä opiskelijasukupolvesta Digital natives Net Generation.
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Company Confidential © 2008 Nokia V1-Filename.ppt / YYYY-MM-DD / Initials 1 What is social media Lietsala & Sirkkunen.
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Sosiaalinen media & työnhaku
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Esityksen transkriptio:

Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum

Internetin alkuajoista sosiaalisuuteen  Vaikka netinkäyttö aluksi oli lähinnä verkkosivujen lukemista, mukana oli myös keskustelupalstoja ja reaaliaikaisia ns. chat-palveluita.  Yhteisöllisyys, osallistaminen ja vuorovaikutus tulivat 2000-luvulla internetissä niin keskeisiksi, että alettiin puhua sosiaalisesta mediasta.

Mitä on sosiaalinen media?  Verkkopalveluita, joissa osallistujia kannustetaan  tuottamaan omia sisältöjä palveluihin  kommunikoimaan ja  verkostoitumaan keskenään.  Some-palveluissa muodostuu sosiaalinen yhteisö jonkin keskeisen aihepiirin ympärille.  Olennaista on ihmisten tapa toimia verkossa, ei tekniikka.

Sosiaalisen median palveluita  Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria…  Mikroblogit: Twitter, Qaiku…  Blogit: Blogger, Wordpress, Vuodatus…  Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare…  Wikit: Wikipedia, Wikispaces…  Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo…  Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel…  Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-galleria…  Mikroblogit: Twitter, Qaiku…  Blogit: Blogger, Wordpress, Vuodatus…  Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare…  Wikit: Wikipedia, Wikispaces…  Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo…  Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel…

Sosiaalisen median toimintatapoja Jakaminen - jaetaan valmista sisältöä  uutisia – Facebook, Twitter  kiinnostavia sivustoja – Delicious, Diigo  musiikkilistoja – Spotify  Videoita - YouTube Julkaiseminen – tehdään itse ja julkaistaan  statuspäivityksiä – Facebook, Twitter  blogikirjoituksia - Blogger, Wordpress  tietoa - Wiki-artikkeli  omia kuvia ja videoita - Flickr, YouTube

Sosiaalisen median toimintatapoja  Suositteleminen – kirjoitetaan arvostelu  suosittelupalveluun - Amazon, Tripadvisor, Eat.fi  elokuvien arvostelupalveluun – IMDb  Auttaminen  Autetaan sisältöjen tuottamisessa – Wikipedia  Autetaan ja neuvotaan keskustelupalstoilla - Suomi24  Kaupankäynti, kuluttajatietous  Hankitaan tietoa ostopäätöksen tueksi  Tehdään ostoksia ja ostetaan virtuaalitavaroita  Pelaaminen  Ajanvietepelit - pelisivustot, Facebook  Moninpelattavat roolipelit – esim.World of Warcraft

Sosiaalisen median toimintatapoja  Sosiaalista mediaa voi käyttää monin tavoin: palvelut ovat erilaisia ja myös saman palvelun sisällä voi toimia monin tavoin.  Yhdelle somen käyttäminen on pelaamista ja yhteydenpitoa ystäviin ja toiselle se on tuoreiden uutisten ja maailmantapahtumien seuraamista.

Tiedonhankinta sosiaalisessa mediassa  Sosiaalinen media on muuttanut tiedonhankinnan tapaa ja tuonut uusia tiedonhankinnan kanavia.  Some-sukupolvella on erilainen tapa hankkia ja jalostaa tietoa.  Somesta saa usein tiedon pirstaleita, joiden tausta voi vaihdella tutkimuksista markkinointiin ja mielipiteisiin.

Tiedonhankinta sosiaalisessa mediassa  Verkossa myös asiantuntijatieto on saatavilla nopeasti – samoin kenen tahansa ajatukset asioista.  Tiedon määrä kasvaa jatkuvasti ja sen käyttäjän on kehitettävä kykyjä arvioida tiedon luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta.

Sosiaalinen media opetuksessa  Sosiaalisen median palveluita on käytetty myös oppimisen ja opettamisen työkaluina  Wikien ja blogien yhteisöllinen tuottaminen  esitysten jakaminen Slidesharessa tai YouTubessa  Netvibesiin kerätty kurssimateriaali  yhteydenpito suljetun Facebook-ryhmän avulla…  Pohdi, miten voisit käyttää sosiaalista mediaa oman alasi seuraamisessa, verkostoitumisessa ja oman työn tukena?

Tietoturva  Suojaa tietokoneesi virusturvaohjelmalla ja palomuurilla sekä päivityksillä.  Tee salasanoista vaikeasti arvattavia.  Mieti mitä netissä kerrot ja kenelle.  Älä usko kaikkea.  Muista tekijänoikeudet.

Nykyarkea somessa  Haetaan blogeista ja YouTubesta ohjeita  Seurataan verkkolehtiä ja elämäntarinoita blogeista  Toimitaan erilaisista verkkoyhteisöissä, kuten Ravelry, Suomi24 tai Näkökulma.net  Kerrotaan omista kokemuksista ja ajatuksista Facebookin päivityksissä tai omassa blogissa.  Jaetaan kuvia omasta elämämenosta Instagramissa, Picasassa tai Flickrissa.  Haetaan tietoa ostopäätösten tueksi esim.Vertaa.fi:stä