ASIAKASLIITTYMÄ Triangelipäivä Ari Rouvari Kansalliskirjasto
AGENDA •Mikä asiakasliittymä? •Mitä asiakkaille? •Mitä kirjastoille, museoille ja arkistoille? •Miten? •Milloin? •Pilotointi •Haasteet
ASIAKASLIITTYMÄ •Yhteinen asiakasliittymä –Kirjastot, museot ja arkistot –Tiedonhaku ja palvelut –Korvaa nykyiset käyttöliittymät –Yksi käyttöliittymä kaikkiin aineistoihin –Paikalliset näkymät –Käytettävyys - helppo ja nopea
Mitä asiakkaille? •Muuttaa organisaatio- ja aineistolähtöisen ajattelun –Ei tarvitse olla aineistojen asiantuntija –Ei tarvitse tietää mitä voi saada –Esimerkkinä Albert Edelfelt •Palvelut siellä missä asiakas –Kaikki palvelut käytössä kerralla –Paikalliset näkymät •Asiakkaan puolesta –Palvelu on tehty loppukäyttäjälle –Sosiaalisen median palvelut
Mitä kirjastoille… •Tekee kaiken paremmin •Muistiorganisaatioiden yhteistyö •Keskitetty palvelu •Selkeä työnjako (palvelimet, sovellukset, palvelut) •Panostus kehittämiseen (sovellukset ja palvelut) •Eurooppalainen tiedonhaun ja viestinnän infrastruktuuri Europeana –Kansainvälinen näkyvyys ja käyttäjäkunta
Haravointi indekseihin Asiakasliittymä Paikalliset räätälöitävät käyttöliittymät (voidaan integroida organisaation sivulle) Digitaaliset arkistot MetaLib monihaku SFX -linkitys koko- teksteihin Taustajärjestelmät Omistetut aineistot Lisensioidut e-aineistot Muut järjestelmät (mm. oppimis- ympäristöt) Museot Kirjasto- järjestelmät
Rajapinta Metadatan normalisointi METADATAINDEKSI Rajapinta Taustajärjestelmät Metadatan haravointi asiakasliittymään Asiakasliittymä Haravointi
Haku asiakasliittymän omasta indeksistä Jäsennelty hakutulos Nouto taustajärjestelmä Näyttö asiakasliittymässä Dokumentin katsominen (integrointi) ? Taustajärjestelmä Asiakasliittymä
Asiakasliittymä ja yhteisluettelo •Asiakasliittymä on front end palvelu •Asiakasliittymä on asiakkaille •Yhteisluettelo on taustajärjestelmä •Bibliografinen luettelo •Yhteisluettelo on kirjastojen yhteistyötä
Asiakasliittymän palvelut 1.Käyttöliittymät ja käyttötavat * 2.Käyttäjän tunnistus 3.Hakupalvelut * 4.Hakutulosten käsittely 5.Asiakasliittymän tuottamat muut palvelut 6. Asiakasliittymään integroitavat palvelut* 7. Asiakasliittymään kytkettävät ulkoiset palvelut * 8. Metadatan jatkokäyttö 9. Tilastot
Aikataulu: Hankinta, pilotointi ja käyttöönotto •VaatimusmäärittelytQ1-Q2/2009 •Ohjelmiston hankinta Q2/2009- Q1/2010 •Pilottivaihe Q3-Q4/2010 •Pilotin evaluointiQ4/2010 •KäyttöönottovaiheQ1/2011 -> •TuotantoonQ2/2011->
Hankinta: kilpailullinen neuvottelumenettely 1.Hankintailmoitus 9/ Osallistumishakemukset Osallistujien valinta Neuvottelut osallistujien kanssa 1/ Lopullinen tarjouspyyntö 6.Tarjousvertailu 7.Hankintapäätös3/ Sopimus ja allekirjoitus4/2010
TYÖNJAKO CSC- Tieteen tietotekniikan keskus Kirjastot • Palvelimien ylläpito • käyttöjärjestelmä • palvelujen kehittäminen • vuorovaikutteisuus • asiakaspalaute • tilastot • palveluiden räätälöinti tiedontarvitsijoille • kehysorganisaation tarpeiden tuntemus Kansalliskirjasto Järjestelmien toimittajat
PILOTOINTI Q3-Q4/2010 •Kansalliskirjasto •Jyväskylän yliopiston kirjasto •Helsingin kaupunginkirjasto •Turun maakuntakirjasto •Lusto-metsämuseo •Museovirasto •Tuusulan museon taidemuseo-osasto ja Valtion taidemuseo •Kansallisarkisto
Pilotoitavat asiat •Rajapintojen rakentaminen •Metatietojen haravointi •Normalisointi •Hakujen toimivuus •Hakutulosten järjestäminen ja esittäminen •Käyttöliittymät –käytettävyys –asiakaskäyttöliittymien räätälöinnin testaus –hallintaliittymä •Muiden palveluiden integroiminen –kirjastojen itsepalvelutoiminnot –museoiden kuva- ja muut tilaukset (ostoskori) –arkistolaitoksen isoisäpaketti yms. –verkkomaksaminen •Autentikointi •Ulkoisten palveluiden hyödyntäminen •Metadatan siirto Europeanaan
PILOTOITAVAT AINEISTOT 1 •Voyager - Jyväskylän yliopisto •Dspace - Jyväskylän yliopisto •Helmet - Helsingin kaupunginkirjasto •Vaski – Turun kaupunginkirjasto •Historiallinen sanomalehtiarkisto KK •Raita KK •Teollisuushinnastot KK •Digitool KK •Fennica, Viola (osakohteet) KK
PILOTOITAVAT AINEISTOT 2 •Muusa - Tuusula •Musketti - Museovirasto •Museot Online - Museovirasto •Kantapuu – Lusto-metsämuseo •Vakka - Kansallisarkisto •Aarre - Kansallisarkisto •Digiarkisto - Kansalliskirjasto
Haasteita •Iso hanke (suunnittelussa jo 35 org.) •Erilainen metadata •Paljon järjestelmiä •Heterogeeninen asiakaskunta –käytettävyys •Kolmannet osapuolet •Tuotantovaiheen rahoitus •Ylläpito
Riskien tunnistaminen (tarkentuu) •Laaja hanke •Elinkaariajattelu •Erilainen metadata •Yhteistyö taustajärjestelmien toimittajien kanssa •Yhteistyö ja viestintä •Käytettävyys - asiakaskunta on laaja •Palveluiden integrointi •Käyttäjien epärealistiset odotukset •Asiakkaiden odotukset •Kustannukset
”ARKKITEHTUURI” •Metadataindeksit ja palvelut •Formaattimuunnokset, haravointi ja siirto •Metadata ja kokotekstit, esinekuvat •Museoesineet, taideteokset, kirjat, lehdet, asiakirjat…
Kiitos