ASIAKASLIITTYMÄ Triangelipäivä 4.11.2009 Ari Rouvari Kansalliskirjasto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansallinen digitaalinen kirjasto – missä mennään? Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Advertisements

Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Kansallinen digitaalinen kirjasto
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
Finnan tunnusluvut, luonnostelua (esitystä päivitetty 2.9.) Finnan konsortioryhmä 3.9. Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Kansallinen digitaalinen kirjasto 1/26 Hihat kääritty Asiakasliittymän rakentaminen alkanut Ari Rouvari Kansalliskirjasto.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ 2014 Ari Ahlqvist Kehittämispäällikkö
HelMet pilotoi uusia e-aineistoja
UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT KDK: asiakasliittymähanke 9. 5
ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä Ere Maijala Kansalliskirjasto.
KDK:n Asiakasliittymä haasteet ja uudet vaihtoehdot Ari Rouvari.
Kansallinen tiedonhakuportaali – Pohjanmaan kirjasto.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna – projektisuunnitelma 2014 Konsortioryhmän kokous 18.11, 2013 Kristiina Hormia-Poutanen.
Finna ja kokoelmapalvelut – totuus ja teko
Kirjastojen yhteiset tietojärjestelmäpalvelut – tilanne & kehittämissuunnitelma SYN-kokous, Turku Kristiina Hormia-Poutanen.
Järjestelmäarkkitehtuurin kehittäminen OPM Kristiina Hormia-Poutanen.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT Järjestelmäarkkitehtuurihankkeet Ari Rouvari ja Esa Kurki.
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto: tilannekatsaus OKM:n kirjastopäivät 3. – Minna Karvonen.
KIRJASTOVERKKOPALVELUT KIRJASTO- VERKKO- PALVELUT Finna, Melinda ja kirjasto- järjestelmät nyt Kirjastojärjestelmät Melinda Asiakastiedot Saatavuustiedot.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
Muistiorganisaatioiden aineistokyselyn satoa Suunnittelija Tapani Sainio, KDK Sovellussuunnittelija Jukka Pennanen, Kirjastoverkkopalvelut, Kansalliskirjasto.
Nellistä Finnaan Anna Pienimäki Finna-konsortioryhmä
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri Kansallinen digitaalinen kirjasto ASIAKASLIITTYMÄ- Projektin tilanne Ari Rouvari.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri KDK Ajankohtaista Asiakasliittymästä
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Relais – kaukopalveluohjelmiston tilannekatsaus Triangelipäivä, Helsinki Minttu Hurme, Päivi Järvinen.
Asiakasliittymän tilannekatsaus Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
KDK:n asiakasliittymän pilotointi yleisen kirjaston näkökulmasta – kokemuksia alkutaipaleelta Palvelujohtaja Ulla-Maija Maunu, Turun kaupunginkirjasto-Varsinais-Suomen.
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Ari Rouvari Jukka Pennanen.
Finna-tilannekatsaus
Kausijulkaisupäivät Helsingissä Vallilan fariseukset FinELib/Kansalliskirjasto Nelli-portaali ja e-lehdet.
KDK-asiakasliittymän hankinnan valmistelu KDK-seurantaryhmä Kristiina Hormia-Poutanen.
Lisensoidut aineistot Finnassa
KDK:n asiakaskäyttöliittymä FINNA Aki Lassila, kehittämispäällikkö
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ toteutusvaihtoehtojen tutkiminen Minna Kivinen, UKJ-ohjausryhmän kokous
KDK-asiakasliittymän kehittämishanke Yliopistokirjastojen neuvosto Kristiina Hormia-Poutanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Uusi KirjastoJärjestelmä Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö RAKETTI-tietohallinto –ohjausryhmä
Lainaus Haasteet lähitulevaisuudessa Uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän kokous Ari Ahlqvist
Julkaisuarkistot ja Nelli-portaali Ari Rouvari & Ere Maijala Julkaisuarkistot workshop Helsingin yliopisto.
Kirjastonäköaloja sosiaaliseen webbiin KANSALLINEN DIGITAALINEN KIRJASTO mikä muuttuu? Informaatikko Hannu Markkanen, Jyväskylän yliopiston.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri NELLI, MIHI OLET MENOS? Triangelipäivät Turku Ari Rouvari.
Kansallinen Digitaalinen kirjasto, KDK - hyödyt tutkimukselle ja oppimiselle Kristiina Hormia-Poutanen, Kansalliskirjasto Arene
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-Facebook Finnan viestintä- ja markkinointi -työpaja
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
Kansallinen digitaalinen kirjasto 1/26 The Public Interface for Finnish Libraries, Museums and Archives Ari Rouvari National Library of Finland.
Metatietovaranto Melinda tiekartta 2008 – 2020 Versio 5.0 ( )
Finna-tilannekatsaus
FINNA Etelä-karjalaAN -hanke
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja hankintaan liittyviä asioita Keskustelutilaisuus Kuva: Helsingin kaupunginmuseo (lähde: finna.fi)
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Finna-perehdytys Konsortio
Photograph:Eeva Rista, Helsingin kaupunginmuseo,
Asiakasliittymän tilannekatsaus
DATAN JA AINEISTOJEN AVAAMINEN FINNAN AVULLA
Lukujärjestysohjelman hankintaprojekti
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Miten omat aineistot saadaan Europeanaan?
SFX:n haravointi Finnaan
Esityksen transkriptio:

ASIAKASLIITTYMÄ Triangelipäivä Ari Rouvari Kansalliskirjasto

AGENDA •Mikä asiakasliittymä? •Mitä asiakkaille? •Mitä kirjastoille, museoille ja arkistoille? •Miten? •Milloin? •Pilotointi •Haasteet

ASIAKASLIITTYMÄ •Yhteinen asiakasliittymä –Kirjastot, museot ja arkistot –Tiedonhaku ja palvelut –Korvaa nykyiset käyttöliittymät –Yksi käyttöliittymä kaikkiin aineistoihin –Paikalliset näkymät –Käytettävyys - helppo ja nopea

Mitä asiakkaille? •Muuttaa organisaatio- ja aineistolähtöisen ajattelun –Ei tarvitse olla aineistojen asiantuntija –Ei tarvitse tietää mitä voi saada –Esimerkkinä Albert Edelfelt •Palvelut siellä missä asiakas –Kaikki palvelut käytössä kerralla –Paikalliset näkymät •Asiakkaan puolesta –Palvelu on tehty loppukäyttäjälle –Sosiaalisen median palvelut

Mitä kirjastoille… •Tekee kaiken paremmin •Muistiorganisaatioiden yhteistyö •Keskitetty palvelu •Selkeä työnjako (palvelimet, sovellukset, palvelut) •Panostus kehittämiseen (sovellukset ja palvelut) •Eurooppalainen tiedonhaun ja viestinnän infrastruktuuri Europeana –Kansainvälinen näkyvyys ja käyttäjäkunta

Haravointi indekseihin Asiakasliittymä Paikalliset räätälöitävät käyttöliittymät (voidaan integroida organisaation sivulle) Digitaaliset arkistot MetaLib monihaku SFX -linkitys koko- teksteihin Taustajärjestelmät Omistetut aineistot Lisensioidut e-aineistot Muut järjestelmät (mm. oppimis- ympäristöt) Museot Kirjasto- järjestelmät

Rajapinta Metadatan normalisointi METADATAINDEKSI Rajapinta Taustajärjestelmät Metadatan haravointi asiakasliittymään Asiakasliittymä Haravointi

Haku asiakasliittymän omasta indeksistä Jäsennelty hakutulos Nouto taustajärjestelmä Näyttö asiakasliittymässä Dokumentin katsominen (integrointi) ? Taustajärjestelmä Asiakasliittymä

Asiakasliittymä ja yhteisluettelo •Asiakasliittymä on front end palvelu •Asiakasliittymä on asiakkaille •Yhteisluettelo on taustajärjestelmä •Bibliografinen luettelo •Yhteisluettelo on kirjastojen yhteistyötä

Asiakasliittymän palvelut 1.Käyttöliittymät ja käyttötavat * 2.Käyttäjän tunnistus 3.Hakupalvelut * 4.Hakutulosten käsittely 5.Asiakasliittymän tuottamat muut palvelut 6. Asiakasliittymään integroitavat palvelut* 7. Asiakasliittymään kytkettävät ulkoiset palvelut * 8. Metadatan jatkokäyttö 9. Tilastot

Aikataulu: Hankinta, pilotointi ja käyttöönotto •VaatimusmäärittelytQ1-Q2/2009 •Ohjelmiston hankinta Q2/2009- Q1/2010 •Pilottivaihe Q3-Q4/2010 •Pilotin evaluointiQ4/2010 •KäyttöönottovaiheQ1/2011 -> •TuotantoonQ2/2011->

Hankinta: kilpailullinen neuvottelumenettely 1.Hankintailmoitus 9/ Osallistumishakemukset Osallistujien valinta Neuvottelut osallistujien kanssa 1/ Lopullinen tarjouspyyntö 6.Tarjousvertailu 7.Hankintapäätös3/ Sopimus ja allekirjoitus4/2010

TYÖNJAKO CSC- Tieteen tietotekniikan keskus Kirjastot • Palvelimien ylläpito • käyttöjärjestelmä • palvelujen kehittäminen • vuorovaikutteisuus • asiakaspalaute • tilastot • palveluiden räätälöinti tiedontarvitsijoille • kehysorganisaation tarpeiden tuntemus Kansalliskirjasto Järjestelmien toimittajat

PILOTOINTI Q3-Q4/2010 •Kansalliskirjasto •Jyväskylän yliopiston kirjasto •Helsingin kaupunginkirjasto •Turun maakuntakirjasto •Lusto-metsämuseo •Museovirasto •Tuusulan museon taidemuseo-osasto ja Valtion taidemuseo •Kansallisarkisto

Pilotoitavat asiat •Rajapintojen rakentaminen •Metatietojen haravointi •Normalisointi •Hakujen toimivuus •Hakutulosten järjestäminen ja esittäminen •Käyttöliittymät –käytettävyys –asiakaskäyttöliittymien räätälöinnin testaus –hallintaliittymä •Muiden palveluiden integroiminen –kirjastojen itsepalvelutoiminnot –museoiden kuva- ja muut tilaukset (ostoskori) –arkistolaitoksen isoisäpaketti yms. –verkkomaksaminen •Autentikointi •Ulkoisten palveluiden hyödyntäminen •Metadatan siirto Europeanaan

PILOTOITAVAT AINEISTOT 1 •Voyager - Jyväskylän yliopisto •Dspace - Jyväskylän yliopisto •Helmet - Helsingin kaupunginkirjasto •Vaski – Turun kaupunginkirjasto •Historiallinen sanomalehtiarkisto KK •Raita KK •Teollisuushinnastot KK •Digitool KK •Fennica, Viola (osakohteet) KK

PILOTOITAVAT AINEISTOT 2 •Muusa - Tuusula •Musketti - Museovirasto •Museot Online - Museovirasto •Kantapuu – Lusto-metsämuseo •Vakka - Kansallisarkisto •Aarre - Kansallisarkisto •Digiarkisto - Kansalliskirjasto

Haasteita •Iso hanke (suunnittelussa jo 35 org.) •Erilainen metadata •Paljon järjestelmiä •Heterogeeninen asiakaskunta –käytettävyys •Kolmannet osapuolet •Tuotantovaiheen rahoitus •Ylläpito

Riskien tunnistaminen (tarkentuu) •Laaja hanke •Elinkaariajattelu •Erilainen metadata •Yhteistyö taustajärjestelmien toimittajien kanssa •Yhteistyö ja viestintä •Käytettävyys - asiakaskunta on laaja •Palveluiden integrointi •Käyttäjien epärealistiset odotukset •Asiakkaiden odotukset •Kustannukset

”ARKKITEHTUURI” •Metadataindeksit ja palvelut •Formaattimuunnokset, haravointi ja siirto •Metadata ja kokotekstit, esinekuvat •Museoesineet, taideteokset, kirjat, lehdet, asiakirjat…

Kiitos