Talotekniikan työelämäprojekteista Talotekniikan koultusohjelman strategia Talotekniikan työelämäprojekteista Sakari Sainio 25.5.2004
Talotekniikan työelämäprojekteista ”Leikkiprojektit” Puolikaupalliset projektit Kaupalliset projektit Työssäoppimisprojektit ja työkalut 30 % koulutusohjelman tuloista projekteista ? Talotekniikan yrityshautomo ? Yhteenveto/pohdinta
1. ”Leikkiprojektit” perinteisin ja yleisin projektiopetuksen muoto esim massoittelu/tarjouslaskenta tai suunnittelu todellisen talotekniikkahankkeeseen jälkikäteen helppo opelle, opiskelumotivaatiota voi heikentää asiakkaan puuttuminen ei lisätuloja koululle
2. Puolikaupalliset projektit Vastuu onnistumisesta tilaajalla, määrittelee tulostuksen opiskelijoille ”oikea projekti”: tavoitteet, tehtävät, tulokset, resurssointi ja aikataulu ope: työelämäyhteydet ja töiden hankinta, koko hankkeen junailu (usein johtoryhmä opiskelijoista) ja ohjaus laskutus lähinnä matkakuluja, opiskelijoille matka-avustuksia ja stipendejä esimerkkejä: Helsingin terveysasemien sisäilmastoselvitys TTL:n vetokaappien toiminta ja parannusehdotukset Helsingin koulujen sisäilmastoselvitys ja CO2-mittaukset TAKE: Elinkaariprojektin käyttöikäselvitys Fläktwoods: jähdytystehon vaikutus IV-järjestelmän valintaan
3. Kaupalliset projektit Opettajat toimivat tutkijoina, palkkaus tältä osin projektista Opiskelijoita sitoutettu projektilaboraatioissa, kurssien projektitöissä, teknikko- ja insinööritöissä, hyvä motivaatio työn laatutason jäädessä alhaiseksi opettaja paikkaa laajamittainen opetus ja tutkimus samanaikaisesti melko kuormittavaa opelle laajin mahdollisuus työelämäyhteyksiin ja kansainväliseen toimintaan laskutus opettajien osalta täysimittaista; kate riittävä ? esimerkkejä: TAKE/TEKES, elinkaarihanke 1997-2002 ; 2,7 Mmk mukana 2 opettajaa ja 1 tutkija, 100 opiskelijaa TAKE/TEKES, vekohanke 2000-2002 ; 0,4 Mmk mukana 1opettajaa ja 1 tutkija, 24 opiskelijaa
Työssäoppimisprojektit (tuotantop.LVI sv) Työssäoppimisprojekti muodostetaan yrityksen palveluksessa olevan opiskelijan työtehtävistä koulu ei laskuta yritystä, päävastuu toiminnasta yrityksellä (ohjaaja), opettaja = valvoja esimerkkejä: Teboil, Kirkkonummi; tarjouslaskenta ja projektin hoito Talli von Rettigin LVI-suunnittelu Putkiurakan projektinhoito, energiataloudell. kiinteistön koerakentamishanke, Sointutie 2 As Oy Peltosaari, perusparannuksen LVI-suunnittelu Riihimäen vankilan LVI-perusparannusurakan projektinhoito Huoltokirjan dokumentoinnin kokoaminen, Fennia Oy
5. 30 % koulutusohjelman tuloista laskutettavista projekteista ? projektien hankinta vaikeaa talotekniikka-alalla, jos kilpaillaan samoin ehdoin kuin konsultit ja tutkijat toiminnan jatkuvuus ? henkilöresurssien jako opetuksen ja tutkimuksen kesken ?
6. Talotekniikan yrityshautomo ? talotekniikka-alan tehtävät usein sellaisia, että pienellä kokemuksella yrityksen perustaminen = riskibusiness => löytyykö halukkaita, kun alalla on miltei työvoimapula? Opiskelijavalinnan pohjan laajentaminen ?
7. Yhteenveto/pohdinta leikkiprojektit = käytännön rutiinia työssäoppimisprojektit = käytännön rutiinia puolikaupalliset projektit: motivoivat opiskelijoita ja opea, työmäärä ei vastaa resurssointia = > ”kiva tehdä vaihteluksi” kaupalliset projektit: opettajan ja tutkijan täysipainoista työtä vaikea yhdistää; kate ? resurssointikysymykset / jatkuvuus ? yrityshautomo: miksi tekisin riskibusinessta, kun pääsen mieluusti yrittämään/opettelemaan alan muiden omistamiin yrityksiin ? tutkimustoiminta koulutusohjelman tulolähteenä: koulutustoiminta kannattavampaa ja varmempaa nyt, entä jatkossa ?
Kiitos EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu Espoon toimintayksikkö Vanha maantie 6, 02600 ESPOO Puh. (09) 511 961 Fax (09) 511 9988 www.evtek.fi EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu Vantaan toimintayksikkö Leiritie 1, 01600 VANTAA Puh. (09) 511 961 Fax (09) 511 9977 www.evtek.fi