KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI 13.9.2010 Riitta Konkola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Diabeteshoitotyön osaaminen
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Potku-hanke Sastamalan perusturvakuntayhtymän alueella
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Aluepalvelut Laureassa
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Koulutuksen laadun kehittäminen
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
VEIKKA Varhaiserityiskasvatuksen kehittäminen Karhukunnissa
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Toimitusjohtaja Matti Toivola Hoitotyön johdon päivät Helsinki Helsinki Congress Paasitorni Tiistai aamupäivän vaihtoehtoinen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Muutosvoimaa osallistumisesta
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
VOIMAA II LAAJA ARVIOINTI Tallinnassa TOTEUTUS Arviointiin osallistuivat: Jaana Holvikivi Metropolia, Päivi Keränen Metropolia, Milla Laasonen.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Metropolia Arvotyöpaja Tuovi Haikala Tapani Aaltonen Novetos Oy.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Ops seminaari Askola.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Tietoasiantuntijoiden roolit ja toiminta koulutuksen ja työelämän kehittämishankkeissa Tapaustutkimus tietokäytäntöjen ja innovatiivisten tietoyhteisöjen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osahanke Muistisairaan palveluprosessimalli Ohjausryhmä
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Esityksen transkriptio:

KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola

Työelämäläheistä, työelämäkeskeistä vai jotain muuta?  Työelämäläheinen: korostaa ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteistyöhön ja -sopimuksiin perustuvaa toimintaa, esim. harjoitteluun liittyvät käytännöt.  Työelämäkeskeinen: painopiste on työelämästä nousevissa vaateissa ja sen ehdoilla tapahtuvasta koulutuksesta, esim. projektin toteutus työelämän tilaamana.  Molemmissa vallitsevien työkäytäntöjen oppiminen oleellista. (Peisa 2010) Metropolia Ammattikorkeakoulu26/30/2014

Korkeakoulun ja työelämän toimintakonsepti  Koko toimintaa koskeva uusi tapa toimia; vanhat toimintatavat syrjäytyvät ja muuttuvat.  Muutoksen lähtökohtana työkäytäntöjen kehittäminen, ei vain vallitsevien käytäntöjen oppiminen.  Toimintakonseptin kehittäminen vaatii organisaatioiden pitkäaikaista sitoutumista ja tukea muutokseen.  Perustuu avoimeen yhteiskehittelyyn. ( Metropolian avoin kehittämismalli-hanke 2010) Metropolia Ammattikorkeakoulu36/30/2014

Case: Terveyslähtöinen tiimityön malli  Metropolian suuhygienistikoulutus, Helsingin yliopiston hammaslääkärikoulutus, Helsingin terveyskeskus.  Perinteinen tapa toimia on ollut sairauslähtöistä sekä toimenpide- ja tehtäväkeskeistä.  Tavoitteena yhteisöllisen asiantuntijuuden kehittyminen ja suun terveydenhuollon asiakkaiden suun terveyden edistäminen. Metropolia Ammattikorkeakoulu46/30/2014

 Kehitetty terveyslähtöinen tiimityön malli  Erikseen hoitamisesta yhdessä toimimiseen neuvottelevalla työtavalla, jossa asiakas on hoitotiimiin aktiivisesti osallistuva jäsen.  Terveyskeskustelu: Asiakkaan henkilökohtaiset kokemukset ja näkemykset omasta terveydestään ohjaavat hoidon suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Ammattihenkilö on asiakkaan yhteistyökumppani ja valmentaja. (Keto, Nuutinen, Teräs 2010) Metropolia Ammattikorkeakoulu56/30/2014

Toimintakonseptin vakiinnuttaminen  Sopimukset  Keskustelu- ja kehittämisfoorumit  Opetussuunnitelmat tai muut työtä ohjaavat suunnitelmat, strategiat  Perehdyttäminen uuteen käytäntöön  Käsikirjat ja ohjeet, myös audiovisuaalisessa muodossa  Yhteinen tietojärjestelmä, joka mahdollistaa yhteiskehittelyn, esim. wiki  Mikroartikkelit Metropolia Ammattikorkeakoulu66/30/2014

Liittyvä voima Face bookissa  ”Olette sikäli erityisen hyvässä asemassa, että pääsette mukaan luomaan jotakin ihan uutta. Espooseen ollaan rakentamassa uudenlaista sairaalaa ja kehittämistyö liittyy kiinteästi sen hoitotyön ja toiminnan kehittämiseen.” Metropolia Ammattikorkeakoulu76/30/2014

Metropolia: Osaamista ja oivallusta tulevaisuuden tekemiseen