Lapsi ja yhteiskunta Lacanin Antigone ja hylätyt lapset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Filosofian Praktikum 2008 Moraali Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin neljäs praktikum-kokoontuminen.
Ajatuksia elämästä .....
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Heijastuksia elämästä
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
pohdi olemassa- oloamme tämän pohjalta
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Tarinat kerätty osoitteesta:
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Mikään ei ole arvokkaampaa kuin tämä päivä
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Hyvästä Paras Jim Collins.
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Ajatuksia elämästä..
Monikko.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
NALLE PUH.
TYÖTÖN Työtön hakee siivoojan paikkaa Microsoftilta.
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Timo Luukkonen Janne Enberg
NAISEN ITSETUNTO.
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Työrauha ja haastavat tilanteet
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
Psykoanalyysi, yhteiskunta ja politiikka Foucault/ Lacan Lacan-seminaari 13. – Pertti Hämäläinen Nuorisopsykiatrian kl op/Tay.
pieni kokoelma mekaniikan suurejärjestelmästä Mikko Rahikka 2001
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
1.4. Integroimismenetelmiä
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
Tapahtukoon sinun tahtosi
Biopolitiikan ulottuvuudet; terminologinen jaottelu
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Elämän pyhyys. Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan Jo äidin kohdussa ihminen on ainutkertainen kokonaisuus ”Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun.
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
OPETUSVINKKI.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Esityksen transkriptio:

Lapsi ja yhteiskunta Lacanin Antigone ja hylätyt lapset Janne Kurki Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Sidonnaisuudet Apeiron Kirjat: omistaja. Päijät-Hämeen perheneuvola: työsuhde. Lääketeollisuus: osallistunut lääkefirmojen koulutustilaisuuksiin ja saanut vähäisiä lahjoja niiltä. Yksityiset säätiöt ja rahoittajat: pienehköjä apurahoja yksityisiltä rahoittajilta (Kordelin, Wihuri, IPA…). Suomen Akatemia: yksi suuri tutkimusapuraha 2008-2010, pienempiä osatutkimuksia Suomen Akatemian rahoittamissa projekteissa. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Esityksen runko 1) Johdanto 2) Oidipus tai Antigone aikuispsykiatrian poliklinikalla 3) Lacanin Antigone: objektin kohottaminen Asian arvokkuuteen 4) Oidipuksen suvun tarina traumakertomuksena 5) Lopuksi Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Heidegger ja Antigone Einführung in die Metaphysik, 1935 (Hölderlins Hymne ”Der Ister, 1942) Deinon ja deinotaton –> unheimlich/das Unheimliche ja das Unheimlichste (kumma/outo ja kummin/oudoin). Seiendes vs Sein (olevat vs oleminen) Polis: paikka, jossa ja jona historiallinen Dasein on, toisin sanoen polis on se historiallinen paikka, jossa, josta ja jolle historia tapahtuu. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Heidegger ja Antigone 2 Ihminen on kummin (deinotaton) kaikista olevista, koska ihmisellä yksin on suhde olevien olemiseen: deinotaton käsittää ihmisen olemisen äärimmäiset rajat ja pohjattomat syvyydet. On olemassa yksi asia, jota ei voi alistaa väkivallalle ja joka luo ihmisolennon polut ja aukaisee olevien aukeaman: kuolema. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Heidegger ja Antigone 3 Historiallisen ihmisen Dasein merkitsee olemista halkeamana, johon olemisen ylivoima murtautuu niin, että tämä halkeama itse pirstoutuu olemista vasten. Väkivaltainen luoja ei tunne hyväntahtoisuutta eikä sovitusta tavallisessa merkityksessä, eikä menestys tai saavutettu arvovalta lepytä tai tyynnytä häntä, sillä hän näkee siinä vain jotain, mikä muistuttaa täyttymystä ja mitä hän halveksii. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Heidegger ja Antigone 4 Heidegger näkee siis Antigonessa hahmon, joka lunastaa historiallisen paikkansa olemisen halkeamana, joka murskautuu itse olemista vasten. Tämä tuho on väistämätön seuraus siitä, että tietyssä mielessä Antigonesta tulee hetkeksi olevien olemisen tapahtumapaikka. Näin Antigonesta tulee deinotaton. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone L’éthique de la psychanalyse, 1959-60 Se, mistä psykoanalyysin etiikassa on kyse, on suhde mielihyvän/hyvän/tavaroiden tuolla puolen olevaan. Mielihyväperiaatteen hallitsemalla kentällä on kuitenkin eräänlaisia ylimenopaikkoja, joista löydetään kauneus. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 2 Ainutlaatuinen suhde halun ja kauneuden välillä pysäyttää halun sen tullessa rajalle, jonka toisella puolella on sanomaton. Tätä Lacan kutsuu psykoanalyyttisen kokemuksen esteettiseksi rekisteriksi. Esimerkkinä tällaisesta kauneudesta Lacan ottaa esiin Antigonen: ”Antigone on tragedia, ja analyytikkoina kokemuksemme etualalla on tragedia.” Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 3 Antigonesta voidaan löytää representaatiosysteemin tuonpuoleinen, joka toimii ikään kuin ihmisolemista hallitsevan gravitaation keskipisteenä. Antigonen keskusta on kiehtova kuva Antigonesta itsestään kaikessa sietämättömässä loistossaan. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 4 Antigonen kauneus sijaitsee kahden kentän välissä, ja Antigonen loisto johtuu epäilemättä tästä erityisestä paikasta: representoidut asiat vs representoimaton Asia (das Ding); mielihyväperiaatteen hallitsema alue vs mielihyväperiaatteen tuolla puolen oleva; olevat vs oleminen Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 5 Halun säteen läpäistessä ei-kenenkään maan se antaa meille kummimman ja syvimmän vaikutuksen: kauneuden vaikutuksen haluun. Antigonen kauneus loistaa kuoleman rajamailta. Tämä kauneus ei tee halua tyhjäksi eikä himmennä sitä, mutta se halkaisee sen kummasti, niin että rajaseudun loisto tulee esiin. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 6 Lacanin Antigone-luennassa Kreonin funktiona on pyrkiä hyvään. Kreonin virhe on Lacanin mukaan hamartia, virhe arvostelmassa. Tragediasta löydämme ensimmäisen vastalauseen sille eettisten teorioiden kehitykselle, joka johtaa lain ja järjen samastamiseen. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 7 Lacanille sana atē on korvaamaton ja se nimeää rajaa, jonka ihmiselämä voi ylittää vain lyhyesti. Antigone haluaa ylittää tuon rajan, koska hänen elämänsä ei ole elämisen arvoista. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 8 Lacanin mukaan kuolleen veljen ruumiin tärkeys Antigonelle on kielen tärkeyttä, ja kielen ulkopuolella se on käsittämätöntä. Veljen ruumis johtaa Antigonen tuolle puolen, ja siinä on Antigonen halun puhtaus. Kyseessä on nimenomaan murros, jonka kielen läsnäolo saa aikaan ihmisen elämässä. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 9 Antigonen rangaistuksena on tulla suljetuksi elämän ja kuoleman rajamaille – ja niin hän antaa hahmonsa ihmisen olemiselle puhuvana olentona. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 10 Lacanin mukaan Antigonen halu suuntautuu hyvien/tavaroiden maailmasta kohti hänen veljensä ruumista Asiana. Rajan, atēn, ylittämisen hetkellä loistaa esiin väkivaltainen valaistuminen, kauneuden loimu. Tuon loimun suunnassa meille muodostuu tietynlainen suhde tuonpuoleiseen. Tämä merkitsee halun puhdistumista. Puhdas halu haluaa Asiaa. Sublimaatiossa objekti kohotetaan Asian arvokkuuteen. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta

Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta Lacan ja Antigone 11 Psykoanalyysissa kohdataankin raja, jolla joudutaan halun problematiikan eteen. Janne Kurki: Lapsi ja yhteiskunta