Ammatillisen osaamisen kartoitus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Perkuu Kainuun rakennetyöttömien kuntoutushanke s *Ohjelma:Manner Suomen ESR-ohjelma *Ohjelman osioItä-Suomen suuralueosio *Toimintalinja:2: työllistymisen.
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Ritva Kareketo kouluttaja
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Sidosryhmäseminaari OAMK Anne Suonpää 1 Näkökulmia aktiiviseen uraohjaukseen.
Ammatillinen koulutus
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
VALMA-koulutus Edupolissa
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
OP2 4. JAKSO.
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Palkkatuki ja starttiraha
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen osaamisen kartoitus Työvoimapoliittisessa koulutuksessa toteutettava 10 päivän ammatillisen osaamisen kartoitus Kartoitus vastaa henkilökohtaistamisen suunnitteluvaihetta

Tavoite Antaa realistinen kuva tutkintovaatimuksista, työtehtävistä sekä työmarkkinoista Tarjota opiskelijalle tilaisuus arvioida omaa halukkuutta ja mahdollisuuksia opiskeluun ja työskentelyyn ammattialalla Arvioida opiskelijan ammatillisia valmiuksia, oppimisvalmiuksia sekä työllistymistä alalle Motivoida ja sitouttaa sekä tutkinto- että työllistymistavoitteeseen Arvioida lisäopetuksen ja ohjauksen tarve jatko-opinnoissa Orientoida opiskeluun

Ammatilliset valmiudet Ammattialakohtaiset tutkintovaatimukset ja työn sisällöt, alan työllistymisnäkymät, palkkaus jne. Käytännölliset työkokeet Teoreettiset ammattialaan liittyvät tehtävät Ammattialakohtaiset itsearviointitehtävät Ammatillisen kouluttajan haastattelu

Työelämä- ja oppimisvalmiudet Orientoituminen aikuisopiskeluun Oppimisvalmiuksien kartoitus: luki-seula (NMI) matematiikkaseula (NMI) tietotekniikan perusvalmiudet maahanmuuttajien suomen kielen tasotestaus Omien työnhakuvalmiuksien arviointi Henkilökohtainen haastattelu: opiskelijan elämäntilanne, työllistymis- ja urasuunnitelmat, motivaatio opiskeluun ja ammattiin Jatkosuunnitelmat: niille, jotka eivät jatka ammatillisessa koulutuksessa, työllistymis- ja jatkokoulutusväylät

Valintakokous Valinta kartoituksen eri osa-alueiden tulosten ja opiskelijan oman näkemyksen perusteella Valintakriteereitä: soveltuvuus ja koulutettavuus alalle, motivaatio alalle sekä opiskeluun, realistinen näkemys alan vaatimuksista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista, elämäntilanteen sopivuus opiskelun kannalta, kielitaito, työllistettävyys, sitoutuminen tutkintotavoitteen lisäksi työllistymistavoitteeseen Tukitoimien tarpeen arviointi: Suomenkielen tukiopetus, matematiikan ja tietotekniikan perusopetus, luki-vaikeuden huomioiminen opiskelussa

Palaute Eri osatehtävistä annetaan palaute opiskelijalle kartoituksen kuluessa tai viimeistään sen päättyessä. Ne jotka eivät kartoituksen jälkeen jatka: kouluttaja ja opiskelija pohtivat alalle soveltuvuutta ja ammatillista suuntautumista

Hops/hensu Alustavan henkilökohtaisen opiskeluohjelman ja näyttösuunnitelman laadinta Osaamisen tunnistaminen haastattelujen, dokumenttien ja työkokeiden avulla Keinot ja suunnitelma osaamisen tunnustamiseksi Opiskelijan lisätuen tarve ja suunnitelma sen toteutuksesta lisäopetus matematiikassa suomenkielen tukiopetus tietotekniikan perusopetus lukivaikeuden tai maahanmuuttajan kielellisen vaikeuden huomioiminen näyttöjen suunnittelussa (lisäaika, suullinen näyttö)